Gå til innhold

De som ikke har fullført vgs/gymnas


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Merker du forskjell på modenheten til de som har fullført vgs og de som ikke har det? Jeg har bekjente som virker godt over gjennomsnittlig intelligent og ikke fullført vgs, men flertallet jeg har møtt har virket veldig umoden og lite reflektert. Dette er mennesker som ikke har fullført på grunn av fysisk sykdom og ikke fordi de slet med skolen i seg selv. 

Hvorfor i så fall?

Anonymkode: 6ae6d...b59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du,

Jeg er i tidlig 40-årene, gikk litt vgs. Men fullførte ikke, startet å jobbe i stedet. Har jobbet i over 20år. Har tjent gode penger i alle årene tross ingen fullført utdannelse, i dag eier jeg egen bolig sentralt uten gjeld. Å klarer meg fint økonomisk. Var drittlei skolen etter ungdomskolen, så da var det ingen motivasjon for å fullføre noe. Skal man ta en utdannelse må man være motivert for det. Men det er jo mange som velger å starte å jobbe i stedet, man får mer igjen for det føler nok mange.

Det som er litt gøy i samfunnet er jo at vi rakker ned på de som har lav utdannelse, et lavlønnet yrke, lavstatus yrke etc. Jeg kjenner flere veldig smarte som ikke tok utdannelse, men valgte sin egen vei. Disse har tjent millioner på eiendom og dataprogrammering. 

Utdannelse gjør deg ikke noen til noen vinner i livet automatisk. det er nok av de som tar en utdannelse kun for status. Uten at de helt fikk det til, så kommer arbeidslivet etterpå. Alt blir feil, ikke skikket til å gjøre jobben.

Du blir hvertall ikke mer moden av å ta en utdannelse. Modenhet og selvstendighet bygges på andre måter, som å gå sine egne veier.

Anonymkode: bdcca...bff

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei du,

Jeg er i tidlig 40-årene, gikk litt vgs. Men fullførte ikke, startet å jobbe i stedet. Har jobbet i over 20år. Har tjent gode penger i alle årene tross ingen fullført utdannelse, i dag eier jeg egen bolig sentralt uten gjeld. Å klarer meg fint økonomisk. Var drittlei skolen etter ungdomskolen, så da var det ingen motivasjon for å fullføre noe. Skal man ta en utdannelse må man være motivert for det. Men det er jo mange som velger å starte å jobbe i stedet, man får mer igjen for det føler nok mange.

Det som er litt gøy i samfunnet er jo at vi rakker ned på de som har lav utdannelse, et lavlønnet yrke, lavstatus yrke etc. Jeg kjenner flere veldig smarte som ikke tok utdannelse, men valgte sin egen vei. Disse har tjent millioner på eiendom og dataprogrammering. 

Utdannelse gjør deg ikke noen til noen vinner i livet automatisk. det er nok av de som tar en utdannelse kun for status. Uten at de helt fikk det til, så kommer arbeidslivet etterpå. Alt blir feil, ikke skikket til å gjøre jobben.

Du blir hvertall ikke mer moden av å ta en utdannelse. Modenhet og selvstendighet bygges på andre måter, som å gå sine egne veier.

Anonymkode: bdcca...bff

Oi, her var det noen som følte seg truffet.

Anonymkode: f40b9...f31

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På KG er alle med utdannelse dumme og slemme og mangler sosial intelligens. 

Anonymkode: daaa1...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, her var det noen som følte seg truffet.

Anonymkode: f40b9...f31

Dette er et diskusjonsforum hvis du ikke har fått med deg det. Du kan jo prøve å komme med motsvar fremfor å å komme med latterlig hersketeknikk :) 

Anonymkode: e0750...cef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker faktisk forskjell på meg selv fra før og etter jeg fullførte videregående som voksen. Man kan si hva man vil om nødvendigheten av å fullføre vgs, men jeg skjønner nå hvorfor dette er et mer og mer vanlig krav i jobbmarkedet. 

Anonymkode: 802e5...789

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De jeg kjenner som ikke har fullført VGS virker dessverre litt mindre modne enn de andre, men veldig hyggelig og flotte mennesker for det :) 

Anonymkode: 91a51...b97

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fullført VGS. Hva man anser som moden er jo opptil hver enkelt, og det finnes ingen absolutte sannheter her i verden. Så det er ikke mulig å sette strek under ikke fullført vgs = umoden. Det er like intelligent og logisk å dra en slik slutning som å påstå at blondiner har det mer gøy enn brunetter.

Anonymkode: eda4c...359

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye fordommer. Har en far som ikke fullførte vgs. Han var av de med høyest inntekt og formue i min oppvekst. Han snakker ikke politisk korrekt, men har mange gode poenger og kan mye fordi han har realkompetansen og livserfaring. Han kan nok ta smartere beslutninger enn ledere jeg har hatt med høy utdannelse. 

Anonymkode: 5dd87...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de som ikke fullfører vgs har hatt problemer i lang tid, f.eks med mobbing eller at de sliter med selvtillit, familierelasjoner m.m. Disse tingene har med modenhet å gjøre. Mange får ikke med seg den sosiale ballasten man trenger og sliter derfor med skolegang og videre studier. Det er ingen ting galt med intelligensen, men kan være mye galt med det å bygge og opprettholde gode relasjoner f.eks. Da kan man framstå som umoden. 

Anonymkode: dea7d...011

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner like mange " dumme" mennesker med mastergrad, som uten vgs ( kjenner dog veldig få "dumme"). Så det har da ikke noe med utdanningen å gjøre, men evnen til å lære og forandre seg.

Anonymkode: be243...d42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullførte VGs fordi det ikke var et alternativ å ikke gjøre det. Kjenner ingen som ikke har fullført. Men jeg tror ikke jeg lærte noe på de tre årene som jeg ikke hadde lært iløpet av noen år uansett. Så jeg tenker ikke at jeg er bedre eller kan mere enn noen som ikke har VGs. Tror vi kan like mye om andre verdenskrig, og har hatt like liten nytte av å kunne noe om bergarter i Oslo. Tror heller ikke man blir mere moden og reflektert av VGs. Da har man hatt et veldig dårlig utgangspunkt. 

Anonymkode: c9b80...462

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange av de som ikke fullfører vgs har hatt problemer i lang tid, f.eks med mobbing eller at de sliter med selvtillit, familierelasjoner m.m. Disse tingene har med modenhet å gjøre. Mange får ikke med seg den sosiale ballasten man trenger og sliter derfor med skolegang og videre studier. Det er ingen ting galt med intelligensen, men kan være mye galt med det å bygge og opprettholde gode relasjoner f.eks. Da kan man framstå som umoden. 

Anonymkode: dea7d...011

Hvordan mener du modenhet er koblet til psykisk ballast?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Anwa skrev:

Hvordan mener du modenhet er koblet til psykisk ballast?

Manglende sosialisering f.eks. Å lære hvordan man oppfører seg blant andre. Jeg kjenner flere oppegående mennesker som andre anser som merkelige, rare, noen de ikke vil bli sett sammen med, og som derfor ikke kommer seg videre. 

Noen barn blir f.eks holdt tilbake et år før de får begynne på skolen pga manglende modenhet. Det finnes voksne som er i litt samme situasjon. De har ikke lært/kan ikke spillereglene sosialt. Da blir det vanskelig å få toppjobber f.eks, fordi i tillegg til å være kunnskapsrik må man også være sosialt sterk.

Anonymkode: dea7d...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 14.45, AnonymBruker skrev:

Hei du,

Jeg er i tidlig 40-årene, gikk litt vgs. Men fullførte ikke, startet å jobbe i stedet. Har jobbet i over 20år. Har tjent gode penger i alle årene tross ingen fullført utdannelse, i dag eier jeg egen bolig sentralt uten gjeld. Å klarer meg fint økonomisk. Var drittlei skolen etter ungdomskolen, så da var det ingen motivasjon for å fullføre noe. Skal man ta en utdannelse må man være motivert for det. Men det er jo mange som velger å starte å jobbe i stedet, man får mer igjen for det føler nok mange.

Det som er litt gøy i samfunnet er jo at vi rakker ned på de som har lav utdannelse, et lavlønnet yrke, lavstatus yrke etc. Jeg kjenner flere veldig smarte som ikke tok utdannelse, men valgte sin egen vei. Disse har tjent millioner på eiendom og dataprogrammering. 

Utdannelse gjør deg ikke noen til noen vinner i livet automatisk. det er nok av de som tar en utdannelse kun for status. Uten at de helt fikk det til, så kommer arbeidslivet etterpå. Alt blir feil, ikke skikket til å gjøre jobben.

Du blir hvertall ikke mer moden av å ta en utdannelse. Modenhet og selvstendighet bygges på andre måter, som å gå sine egne veier.

Anonymkode: bdcca...bff

Kjempeflott med slike gode historier. Man må ikke ta videre utdannelse for å lykkes. Men tror det er viktig med en drive og det har åpenbart du hatt 👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 16.46, AnonymBruker skrev:

Jeg merker faktisk forskjell på meg selv fra før og etter jeg fullførte videregående som voksen. Man kan si hva man vil om nødvendigheten av å fullføre vgs, men jeg skjønner nå hvorfor dette er et mer og mer vanlig krav i jobbmarkedet. 

Anonymkode: 802e5...789

Jeg tenker det er viktig å fullføre VGS for de aller fleste pga dette du nevner her men også fordi det åpner dører for videre utdannelse og jobber. 

Men man må ikke. Og som deg så går det helt fint å fullføre VGS senere som voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Manglende sosialisering f.eks. Å lære hvordan man oppfører seg blant andre. Jeg kjenner flere oppegående mennesker som andre anser som merkelige, rare, noen de ikke vil bli sett sammen med, og som derfor ikke kommer seg videre. 

Noen barn blir f.eks holdt tilbake et år før de får begynne på skolen pga manglende modenhet. Det finnes voksne som er i litt samme situasjon. De har ikke lært/kan ikke spillereglene sosialt. Da blir det vanskelig å få toppjobber f.eks, fordi i tillegg til å være kunnskapsrik må man også være sosialt sterk.

Anonymkode: dea7d...011

Du mener at det er bra alle sosialiserer seg på samme måte, slik at man får en større sueflokk?

Takke meg til de som bryter ut av denne suggesjonen så tidlig som mulig. Er de som blir mest selvstendig og som tør å stikke seg ut.

Anonymkode: af6ea...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg droppet ut av 3. gym. Hadde null motivasjon, ville ut å oppleve verden. Reiste mye og bodde 8 år i USA. Vil si jeg ble veldig tidlig moden, skolegang har ikke noe med det å gjøre. Jeg har klart meg helt fint, og angrer ikke på at jeg gjorde som jeg gjorde den gangen. Minnene vil jeg alltid ha. Jeg er belest og bereist, og interessert i mye. Jeg er smart og oppegående på alle mulige måter. 

Anonymkode: c8ed9...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...