Gå til innhold

Spillavhengig barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en sønn på 11 år som får spille ca 1 time på hverdagene og i helgene og er utrolig glad i å spille. Vennene spiller like mye eller mer. Alle er hekta på Minecraft/Roblox. Fant ut for én måned siden at han våknet plutselig på natta for å sjekke spillet og spille litt. Da ble vi veldig sinte og han lovet å ikke gjøre det igjen. Én ule senere fant vi ut at han var tilbake i gamle trakter. Da fjernet vi iPad fra soverommet hans og inndro mobiltelefonen. Han fikk beskjed om at han ikke fikk spille igjen på en måned. Tre uker gikk og i dag fant vi ut at han hadde tatt den ene iPaden i går og spilt litt. Han så oss i øynene og nekta på dette, men innrømmet til slutt hva han hadde gjort. Hva skal vi gjøre da? Fortsette å utvide tiden han ikke får spille? Var det veldig streng med å si at han ikke fikk spille på en måned? Hadde det holdt med en uke? Nå har vi fjernet spillet han spiller fra alle enhetene og det er bare én iPad han eventuelt kan spille på. Kontroller og telefoner holder vi på rommet vårt.

takker for alle svar!! 🙏🏻

Anonymkode: ef723...258

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en gutt på 13. Han er ikke bekymringsverdig opphengt i spill. Vi samler inn mobiler og nettbrett når det er leggetid. Det fungerer her.  1 time på hverdager er strengt etter min oppfatning. Så lenge andre fritidsaktiviteter er inne i bildet, så er dataspill på ingen måte verre enn å se tv :) 

Anonymkode: c65a4...9df

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han bare får spille 1 time, skjønner jeg nesten at han lurer til seg mer spilling,han rekker jo ikke komme i gang før han må skru av! Minecraft er et kjempefint spill, nesten som en digital utgave av legoklossene, og veldig lærerikt. Dere bør oppmuntre han istedet for å bli hysterisk. Er selv mamma til to gamere, og her har eldstemann skaffet seg fast jobb innen it allerede før han er ferdig utdannet. Men spille på natten får de ikke altså😉

Anonymkode: 47d2a...0c9

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han bare får spille 1 time, skjønner jeg nesten at han lurer til seg mer spilling,han rekker jo ikke komme i gang før han må skru av! Minecraft er et kjempefint spill, nesten som en digital utgave av legoklossene, og veldig lærerikt. Dere bør oppmuntre han istedet for å bli hysterisk. Er selv mamma til to gamere, og her har eldstemann skaffet seg fast jobb innen it allerede før han er ferdig utdannet. Men spille på natten får de ikke altså😉

Anonymkode: 47d2a...0c9

Jeg er helt enig i dette. En time er rett og slett for lite. 

Vi har også en gamergutt. Vi engasjerer oss i spillingen og spiller noen ganger med han. Jeg tror vi voksne rett og slett må endre litt instilling til spill. Det er ikke bare negativt.  Det er bra med grenser, bare ikke for strenge. Spillene de spiller er lærerikt. F.eks Barnet mitt snakker og skriver nå bedre engelsk enn meg, og jeg har bodd i USA. Han er helt rå på engelsk og snakker mye engelsk når han spiller. 

Sett deg ned å snakk med barnet å kom frem til en god løsning for alle. Masse lykke til 😊 

Anonymkode: a8fc0...2f0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke disse spillene, men vet mange sperrer internett på nattestid slik at det ikke blir like spennende å spille.

Anonymkode: 6b612...4f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Kanskje vi er for strenge da 😕

AnonymBruker
Skrevet

Du er altfor streng. På spill som Minecraft rekker man knapt å få startet opp spillet og hugge et par trær på en time. Slike spill krever litt mer tid.

Tenk også at det et dette alle vennene holder på med. Ikke ødelegg hans sosiale liv ved å være den strengeste forelderen. Gaming, spesielt som innebærer å bruke det sosialt med venner, er kjempenyttig. Det er dette de prater om når de er sammen. Det knytter dem sammen sosialt.

Og fire uker spillforbud fordi han snek seg til å spille litt om natta... Vi var borti det samme selv - flere ganger. Konsekvensen var at mobil og nettbrett skulle ut av soverommet om natta.

Anonymkode: 5be24...4b0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har også en 11 åring. Vi har aldri hatt spilletid,han er flink til å gjøre andre ting og går på fotball.

Er det regn en dag gjør det ingenting om han sitter inne å spiller,han regulerer spillingen selv,han går lei til tider.

Men kameraten derimot som har spilletid,er helt hektet. De andre orker nesten ikke å være med han lengre.For når han er på besøk hos noen skal han bare spille og nekter å gjøre noe annet.Er di på feks bytur,da har di med telefonene slik at vi foreldre kan få tak i de,da sitter han kun å surfer å spiller på telefonen. Så tenker hadde han fått spillt fra seg hjemme,hadde han engasjert seg litt mer i det di andre gjør og ikke falt helt utenfor.

Anonymkode: c8d13...c64

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ærlig talt ut som en voldsom overreaksjon.

Hadde det ikke holdt lenge med å kutte ut ipad og mobil på soverommet? 

Ville også tatt en god prat med gutten, og satt meg inn i hvordan disse spillene egentlig foregår. Hva han gjør der, hva som tar sånn tid osv. Mest av alt for din egen del - men også for å ta sønnen din sine interesser på alvor. Kanskje forhandle, diskutere sammen hvordan dere organiserer/setter rammer for spillingen?

Enig med de andre her, at en time er fryktelig lite, når det gjelder spill som Minecraft.

Her i huset har vi valgt å ikke ha en regel på antall timer spilling. Det fører stort sett bare til at en blir veldig opphengt av å benytte spilletiden sin til fulle. Vi har faktisk ikke en regel på hvor mye det er lov å spille, men har dette flytende. 

Det vi har regler på, er at alle andre oppgaver kommer først. Skole, lekse, oppgaver hjemme, sosial tid med familie/venner, et par aktiviteter utenfor hjemmet. Tiden som er til overs, kan brukes til spilling. Det er greit å ta en spillekveld eller to i uka, hvor det går maaange timer. Men så skal det være balanse, sånn at det spilles mindre de andre dagene.

Det har egentlig dempa diskusjoner og krangler om spilling og spilletid. Vi har flytta fokus til å øve på selvregulering, med litt hjelp av oss voksne. Vi diskuterer også når det passer eller ikke passer å spille/bruke mobil. Lærer ungene rutiner og vaner egentlig. 

Anonymkode: ae33a...baa

• Liker 6
Skrevet

Har sett eksempler på barn som blir helt besatt av spill, men er enig med andre her at dette tilfellet handler mer om at det ikke er så mye man får gjort på en time. Han sniker seg nok til å spille fordi han føler han henger etter i forhold til vennene heller enn at han er avhengig. 

Kanskje prøve med et par timer i stedet for 1? Minecraft er stort sett det samme som å leke med lego bare med flere muligheter, så han spiller i hvert fall noe som er kreativt og handler om samarbeid heller enn bare pangpang. Spør gjerne om han kan vise dere og fortelle litt om spillene han liker. Det vil både gi han glede, og betrygge dere i forhold til om det han spiller er passende for barn :)

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ærlig talt ut som en voldsom overreaksjon.

Hadde det ikke holdt lenge med å kutte ut ipad og mobil på soverommet? 

Ville også tatt en god prat med gutten, og satt meg inn i hvordan disse spillene egentlig foregår. Hva han gjør der, hva som tar sånn tid osv. Mest av alt for din egen del - men også for å ta sønnen din sine interesser på alvor. Kanskje forhandle, diskutere sammen hvordan dere organiserer/setter rammer for spillingen?

Enig med de andre her, at en time er fryktelig lite, når det gjelder spill som Minecraft.

Her i huset har vi valgt å ikke ha en regel på antall timer spilling. Det fører stort sett bare til at en blir veldig opphengt av å benytte spilletiden sin til fulle. Vi har faktisk ikke en regel på hvor mye det er lov å spille, men har dette flytende. 

Det vi har regler på, er at alle andre oppgaver kommer først. Skole, lekse, oppgaver hjemme, sosial tid med familie/venner, et par aktiviteter utenfor hjemmet. Tiden som er til overs, kan brukes til spilling. Det er greit å ta en spillekveld eller to i uka, hvor det går maaange timer. Men så skal det være balanse, sånn at det spilles mindre de andre dagene.

Det har egentlig dempa diskusjoner og krangler om spilling og spilletid. Vi har flytta fokus til å øve på selvregulering, med litt hjelp av oss voksne. Vi diskuterer også når det passer eller ikke passer å spille/bruke mobil. Lærer ungene rutiner og vaner egentlig. 

Anonymkode: ae33a...baa

Sånn har vi det også, og det fungerer utmerket. Det er også en forutsetning at barna gjør det de skal/legger vekk spillet når det er naturlig, uten sure miner eller krangel. 

Jeg mener mitt mål som forelder er å lære barnet selvregulering. Det tror ikke jeg at jeg oppnår ved rigide regler, men derimot ved å sette mengden spilling i en fornuftig kontekst. Gjør nødvendige ting først - deretter er det fritt fram.

Sånn fungerer det jo også i voksenlivet. Jeg elsker å lese. Etter at jeg har fått unna alt jeg må i løpet av en dag  er det ingenting jeg heller vil enn å sette meg ned med en bok. Om mannen min, etter en time, hadde røsket boka ut av hendene mine, ville jeg blitt både frustrert og sint. Jeg ser ingen grunn til at det skal være annerledes for barn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir å utrolig oppgitt av slike foreldre. Du vet at at én til spill vil si å logge på og av? Alle her i huset gamer. Det er en HOBBY, ikke narkotika.

La meg være klinkende klar: Dere som foreldre har et problem med uvitenhet og en kamp mot vindmøller pågående. Den stakkars ungen synes jeg virker tålmodig med dere. Godt dere har minst én "voksen" i huset.

Anonymkode: 39f9f...ea4

• Liker 1
Skrevet

1 time er jo ingenting når man spiller spill og iallfall ikke spill som minecraft. Man bruker utallige timer bare for å få samlet seg de materialene man vil ha for å bygge seg et anstendig hus. 😅

Kanskje dere kan prøve spillene selv så ser dere at man kommer ikke noen vei på en time. 

Her har vi egentlig ingen regler på spilling, for det klarer sjuåringen å regulere selv. Så lenge han ikke velger spill foran sosialisering og lek med andre så ser jeg ikke problemet. Når det er skole så er det lekser og slikt så for han spille som han vil når han er ferdig med dagens gjøremål.

Nå på sommeren så må han lese 30 min om dagen så kan han velge hva han har lyst til å drive med etterpå. Nå høres det sikkert ut som om han spiller hele tiden men slik er det ikke, han tar selv pauser og går ut å spiller fotball eller leker når han kjenner han har sittet i ro for lenge. 

Vi har brukt ganske så mange timer sammen på Minecraft, blitt helt hekta jeg, så han blir raskere lei spillinga enn meg.😅

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man kan prøve å «bytte ut» spilling med en eller annen hobby i hodet sitt, for å se om man reagerer likt da. 

Hadde du synes det var et problem om det var fotball, lese bøker eller noe annet som barnet ditt hadde så lyst til å gjøre? Spilling er også hobby. Det er ikke skadelig å spille - snarere tvert i mot har det masse positive effekter. 

Selvsagt ikke greit å stå opp om natten for å game (eller spille fotball eller lese bok), og det er helt greit å regulere slik at ikke all tid går til en aktivitet, og at lekser, venner, familie og slikt blir prioritert. Men gaming er ikke «farligere» enn noen annen hobby.

Det er jo litt rart. Jeg var i stallen omtrent hvert ledige minutt på den alderen. Det fikk jeg SÅ MYE positive tilbakemeldinger på fra alle rundt. Det var en sunn hobby og det var så fint og flott. Aldri noen som mente at jeg burde få være «maks en time i stallen om dagen» eller at jeg var avhengig eller at det var noe galt med meg... Kjenner også flere ungdommer som vier hele livet sitt til fotball eller ski - og holder på med dette flere timer hver dag. Det applauderes av folk rundt. Eller hvis man er en lesehest og leser bøker hele tiden - så bra!!! Men spilling, nei, det er veldig farlig. 

Anonymkode: fcc53...786

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

1 time er lite spilletid hvis han ellers er i aktivitet. 

Her i huset får ingen av barna ha mobilen eller iPaden på rommet etter leggetid. Hvorfor ha den fristelsen liggende på rommet når de skal sove. 

At han spiller på nattetid er ikke greit og dere ga konsekvenser og at han bryter konsekvensene ved å sitte på iPad er ikke greit. Han gjorde det også verre ved å lyve om det. Jeg ville ha gitt han valget mellom  en uke ekstra skjermfri eller husarbeid/hagearbeid oppgave han må gjøre i en viss tid. 

Anonymkode: 41bdf...6e0

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Wow. Takk for alle svar! Da tror jeg vi satser på å hjelpe ham med å regulere spilletiden selv. Frem til nå har han vært ekstremt opptatt av spillingen og virker som å det er det eneste han tenker på, men godt mulig fordi det har vært så mange regler rundt det. 

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...