Gå til innhold

Kattene i syden! Hvordan hjelpe??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig det beste jeg kan gjøre for katter i utlandet når jeg er på ferie?

Vi har leilighet i Tyrkia og vi har faste katter der som vi mater ved leiligheten, i tillegg til at jeg mater mange andre katter når jeg går ute.

Jeg pleier og klappe og kose med kattene der... Men har lest at det ikke er så lurt med tanke på rabies.

Såå va er egentlig det beste jeg kan gjøre for kattene?? Jeg vil så gjerne hjelpe!! Får så vondt av dem!!

(er 17 år, om det har noe å si)

Anonymkode: 8a521...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fint at du mater dem. De setter også stor pris på friskt vann. 

Men dropp kosingen. 

Anonymkode: 97d74...a08

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de klarer seg vanligvis ganske bra. Folk der er ofte ikke så hysteriske som nordmenn og de får matrester rundt omkring. Ofte fins det også dyrevernsorganisasjoner å kontakte dersom du ser noen som er skadet. Det må du evt google. Du kan gjerne fore dem, men ikke gjør dem for avhengig av deg, det blir vondt når du reiser.

Anonymkode: c3798...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.abcnyheter.no/amp/reise/reisenyheter/2019/06/29/195589159/mattilsynet-ikke-mat-gatekatter-pa-ferie

Ikke mat, ikke kos, ikke ta på de i det hele tatt. Var nettopp på ferie i Tyrkia selv og gav klar beskjed til barna mine om å hverken ta på eller gi mat til kattene. Med tanke på hva som skjedde i vår, så er jeg overrasket over at noen i det hele tatt tør å ta på de. Har alltid unngått løskatter og løshunder på ferie og vårens hendelse med jenta som døde av rabies, tilsier at det er gode grunner til akkurat det. Du aner ikke hva slags sykdommer de dyrene er bærere av og hva de kan smitte deg med. 

Anonymkode: d0e90...9f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få bendelorm om du tar på de. 

Anonymkode: 47c2d...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en lokal organisasjon der du kan støtte?

Anonymkode: 8ec20...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

www.abcnyheter.no/amp/reise/reisenyheter/2019/06/29/195589159/mattilsynet-ikke-mat-gatekatter-pa-ferie

Ikke mat, ikke kos, ikke ta på de i det hele tatt. Var nettopp på ferie i Tyrkia selv og gav klar beskjed til barna mine om å hverken ta på eller gi mat til kattene. Med tanke på hva som skjedde i vår, så er jeg overrasket over at noen i det hele tatt tør å ta på de. Har alltid unngått løskatter og løshunder på ferie og vårens hendelse med jenta som døde av rabies, tilsier at det er gode grunner til akkurat det. Du aner ikke hva slags sykdommer de dyrene er bærere av og hva de kan smitte deg med. 

Anonymkode: d0e90...9f4

Har man rabiesvaksine er det lite som smitter. Evt orm, men det er ikke farlig om man ikke er gravid. Artikkelen er fornuftig nok, men trenger ikke bli helt hysterisk.(Har forøvrig jobbet med behandling/kastrering/vaksinering av gatedyr i Asia i to år).

Anonymkode: c3798...be5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi masse penger til lokale dyrevernorganisasjoner!

Så de kan kastrere og behandle syke katter !

Ser en lidende katter som er ALLE moralsk forpliktet til å ta med til veterinær. 99.99% av norske befolkningen har råd til å redde torturerte dyr.

Anonymkode: 2ef88...cb2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I land lenger nedover Europa er det mer flått enn her i Norge,og en større andel av flåttene er bærer av farlige sykdommer som angriper sentralnervesystemet (Hvis de ikke blir oppdaget og behandlet)Når vi koser med katter/hunder der nede og i verste fall tar de med oss hjem,importerer vi også disse flåtttypene/eggene til vårt land,og det er ikke noe vi ønsker.

Anonymkode: 974a7...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

I land lenger nedover Europa er det mer flått enn her i Norge,og en større andel av flåttene er bærer av farlige sykdommer som angriper sentralnervesystemet (Hvis de ikke blir oppdaget og behandlet)Når vi koser med katter/hunder der nede og i verste fall tar de med oss hjem,importerer vi også disse flåtttypene/eggene til vårt land,og det er ikke noe vi ønsker.

Anonymkode: 974a7...8d8

Dette er ekstremt sjeldent så tull å fokusere på.

Kanskje nordmenn burde slutte å reise så mye? Mange er veldig negative til dyr i andre land( livredde for å adoptere og redde liv) , men brenne av kroner i alle verdens hjørner gjør nordmenn selv uten å nøle.  Hva mennesker selv drar med seg hjem ? Nei det er noe heeeeelt annet....not 

Anonymkode: 2ef88...cb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan få bendelorm om du tar på de. 

Anonymkode: 47c2d...6d8

Dette er bare tull.

Du hjelper mye med mat. Jeg koste også med kattene når jeg var der. Nå støtter jeg en organisasjon i Tyrkia som hjelper hjemløse katter. Det er kanskje ikke så lett for deg enda, men kanskje du kan finne en organisasjon du vil støtte med penger når du har råd til det en dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn ett lokalt shelter og bidra der. Doner penger til dem hvis du kan, og se om dem har behov for hjelp. 
Det beste man kan gjøre for disse gatekattene er å være med å bekjempe videre formering ved innfanging og kastrering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...