Gå til innhold

Katolikker og sex


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sammen med en katolsk mann. Han er fra et annet land. Og sier at han er katolikk. 

Jeg har ofte lurt litt på hva det innebærer. Har spurt han om det men han sier at jeg skal ikke tenke på det. 

Jeg merker at han er mye mer gammeldags i syn på diverse enn norske. Foreks er noen nesten nakne i en vanlig film så ber han meg snu meg bort. Jeg merker også at sex uteblir mye i forholdet. Han er mye mer på å klemme, holde hender og kysse. Men ikke samleie. Det er svært sjelden han vil ha samleie. Det kan gå flere uker selv om vi bor sammen. 

Er det noen som vet litt om dette er noe som kan ha med det katolske å gjøre? Jeg synes det er vanskelig å prate med han om dette fordi han virker til å ta alt dette som en selvfølge og han ønsker ikke å prate om tro og religionen. 

Har lest litt på katolske forum og der står det at de egentlig skal leve i kyskhet til de er gifte. 

Anonymkode: cec99...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan hvertfall glemme abort. Om det så koster deg livet å føde. 

Anonymkode: ebaf6...25b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sammen med en katolsk mann. Han er fra et annet land. Og sier at han er katolikk. 

Jeg har ofte lurt litt på hva det innebærer. Har spurt han om det men han sier at jeg skal ikke tenke på det. 

Jeg merker at han er mye mer gammeldags i syn på diverse enn norske. Foreks er noen nesten nakne i en vanlig film så ber han meg snu meg bort. Jeg merker også at sex uteblir mye i forholdet. Han er mye mer på å klemme, holde hender og kysse. Men ikke samleie. Det er svært sjelden han vil ha samleie. Det kan gå flere uker selv om vi bor sammen. 

Er det noen som vet litt om dette er noe som kan ha med det katolske å gjøre? Jeg synes det er vanskelig å prate med han om dette fordi han virker til å ta alt dette som en selvfølge og han ønsker ikke å prate om tro og religionen. 

Har lest litt på katolske forum og der står det at de egentlig skal leve i kyskhet til de er gifte. 

Anonymkode: cec99...23d

Hva, ts, er grunnen til at du velger å godta dette svaret? Du er jo fri til å svare at du tenker på det, og det er din avgjørelse og ikke hans avgjørelse hva du skal tenke på. Og at du dersom han velger å ikke gå i dialog her vil måtte vurdere forholdet.

Og hva er egentlig grunnen til at du ikke ler av han når han sier du skal "snu deg bort"? 

Dere må, uansett, snakke om dette. Kan dere ikke det så er ikke det noe poeng å forsøke å ha et forhold. 

 

Anonymkode: 4fd71...cda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan hvertfall glemme abort. Om det så koster deg livet å føde. 

Anonymkode: ebaf6...25b

Han ønsker ikke at jeg bruker prevensjon. Det sa han ganske tydelig i starten av forholdet. 

Anonymkode: cec99...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting av dette er uansett lenket til religion. Religion er et fiktivt sett menneskeskapte regler. Han står selvsagt (som alle andre) fritt til å definere egne livsregler. Å si en gjør noe sånn og slik fordi en forfader en gang for hundrevis av år siden fant opp katolismen er i 2019 veldig tåpelig.

Og like selvsagt er hans selvvalgte regler ikke noe som angår deg. 

Anonymkode: 4fd71...cda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva, ts, er grunnen til at du velger å godta dette svaret? Du er jo fri til å svare at du tenker på det, og det er din avgjørelse og ikke hans avgjørelse hva du skal tenke på. Og at du dersom han velger å ikke gå i dialog her vil måtte vurdere forholdet.

Og hva er egentlig grunnen til at du ikke ler av han når han sier du skal "snu deg bort"? 

Dere må, uansett, snakke om dette. Kan dere ikke det så er ikke det noe poeng å forsøke å ha et forhold. 

 

Anonymkode: 4fd71...cda

Han sier at han ikke vil at religion skal ødelegge forholdet. Og derfor er han ikke innstillt på dialog om religion. Men jeg merker til at mye er ulikt det norske.

Jeg har valgt å akseptere det men det er i blant mye tanker og spørsmål som vandrer i hodet mitt desverre  

Anonymkode: cec99...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting av dette er uansett lenket til religion. Religion er et fiktivt sett menneskeskapte regler. Han står selvsagt (som alle andre) fritt til å definere egne livsregler. Å si en gjør noe sånn og slik fordi en forfader en gang for hundrevis av år siden fant opp katolismen er i 2019 veldig tåpelig.

Og like selvsagt er hans selvvalgte regler ikke noe som angår deg. 

Anonymkode: 4fd71...cda

Jeg vet ikke. Han står jo fritt men for en religiøs kan det være noen regler som føles som et "must" å følge. Samme gjelder nok innenfor protestante religiøse. Men det spørs også hvor religiøse man er. 

Er det noen som er katolske på forumet som vet litt om dette? 

Anonymkode: cec99...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som med protestanter så varierer det jo veldig hvor religiøs man er. Noen er bare kulturelt religiøse, litt som folk som er medlem av DNK og går i kirken til jul, og det er det. Mens for andre styrer det hele livet. Det finnes ikke én holdning til sex blant katolikker. Selv om den katolske kirke har mange strenge regler, betyr det absolutt ikke at alle katolikker lever etter disse. 

At han nesten aldri vil ha sex handler nok om helt andre ting (impotens? traumer av noe slag? ikke forelsket nok? osv osv) enn religion.

Anonymkode: b4a43...f90

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat som med protestanter så varierer det jo veldig hvor religiøs man er. Noen er bare kulturelt religiøse, litt som folk som er medlem av DNK og går i kirken til jul, og det er det. Mens for andre styrer det hele livet. Det finnes ikke én holdning til sex blant katolikker. Selv om den katolske kirke har mange strenge regler, betyr det absolutt ikke at alle katolikker lever etter disse. 

At han nesten aldri vil ha sex handler nok om helt andre ting (impotens? traumer av noe slag? ikke forelsket nok? osv osv) enn religion.

Anonymkode: b4a43...f90

Godt mulig at det skyldes annet enn religion. Det kan føles litt sårt å tenke på det. Tenker jo tanken på at han ikke er forelsket nok i meg osv. Men jeg er glad i han og derfor vanskelig å gå. Det er også vanskelig å ta opp temaet med han. Han er svært avvisende om slike tema. 

Anonymkode: cec99...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer sikkert an på landet han er fra. Og på hvor troende han er .

Kjæresten min er også katolsk. Men han er fanatisk i forhold til kondom. For der han kommer fra,så får familier unge etter unge fordi man ikke kan bruke kondom. 

Han påstod i starten av forholdet at han ikke runker, men det er bare tull. Mens der med å ikke være opptatt av sex, kan nok stemme. For sex er i følge katolikkene bare til reproduksjon. 

Vær også bevisst at hvis du gifter deg katolsk,kan du ikke skilles. Det er veldige vanskelig. Og at barna tilhører så og si den katolske faren. 

Alt kommer an på hvor fanatisk man er. Kjæresten min er ikke fanatisk. Men det kommer av at hans kultur og familie stammer fra inka- kulturen. Mens landet han kommer fra er katolsk. Så han er på en måte oppdratt innenfor to kulturer. 

 

Anonymkode: 2d437...d1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som om du bor sammen med noen du nesten ikke kjenner? 

Anonymkode: d6823...ad3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer sikkert an på landet han er fra. Og på hvor troende han er .

Kjæresten min er også katolsk. Men han er fanatisk i forhold til kondom. For der han kommer fra,så får familier unge etter unge fordi man ikke kan bruke kondom. 

Han påstod i starten av forholdet at han ikke runker, men det er bare tull. Mens der med å ikke være opptatt av sex, kan nok stemme. For sex er i følge katolikkene bare til reproduksjon. 

Vær også bevisst at hvis du gifter deg katolsk,kan du ikke skilles. Det er veldige vanskelig. Og at barna tilhører så og si den katolske faren. 

Alt kommer an på hvor fanatisk man er. Kjæresten min er ikke fanatisk. Men det kommer av at hans kultur og familie stammer fra inka- kulturen. Mens landet han kommer fra er katolsk. Så han er på en måte oppdratt innenfor to kulturer. 

 

Anonymkode: 2d437...d1b

Takk for info. 

I dag gikk jeg rundt å var litt skuffet over at han ikke vil ha sex. Tenkte på at han mulig ikke føler de rette følelsene for meg, og ikke vil være ærlig om det. Men som du sier så kan det ha med religion eller kultur å gjøre.. 

Anonymkode: cec99...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Måten du skriver på forteller meg at du er veldig usikker på mannen og forholdet. Og det med god grunn. Ikke fordi han er katolikk men fordi dere har så forskjellig syn på sex og samlivet generelt at jeg tror det blir vanskelig for dere 0 tilpasse dere så mye. Desverre, men det er virkeligheten. 

Anonymkode: d7767...29c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katolisismen er middelalderversjonen av kristendommen. Du bør si til mannen at han enten forlater denne anakronismen eller så forlater du ham.

Anonymkode: 993e1...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Katolisismen er middelalderversjonen av kristendommen. Du bør si til mannen at han enten forlater denne anakronismen eller så forlater du ham.

Anonymkode: 993e1...7de

Jeg får inntrykk av at tankegangen hans er langt tilbake fra gammelt av. Jeg setter stor pris på mye av det. For mye av det er fint. Men noe av det er vanskeligere å forstå. 

Vi var jo katolikker i Norge før i tiden og. Men jeg ville tro at mange av katolikkene ikke fulgte det gamle systemet. Og at de levde slik som flesteparten i Norge gjør. Men i dette tilfelle så virker det annerledes. 

Anonymkode: cec99...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså,

du ser for deg et langvarig(?) forhold, til en mann hvor hvis du spør om hans religion - får som svar «ikke bry deg om det», og «det vil bare ødelegge».

Er du seriøs?

Anonymkode: 2e119...40f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså,

du ser for deg et langvarig(?) forhold, til en mann hvor hvis du spør om hans religion - får som svar «ikke bry deg om det», og «det vil bare ødelegge».

Er du seriøs?

Anonymkode: 2e119...40f

Jeg aksepterer at vi kan ha ulike syn på religion og at det er derfor han ikke vil prate om det. Men jeg kjenner at det med at han avstår fra å ha sex frustrerer meg litt. 

Jeg forsøkte meg litt i kveld. Men da gikk han inn å lå seg på et annet rom. Det er sånn typisk at han gjør om jeg forsøker meg. 

Anonymkode: cec99...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aksepterer at vi kan ha ulike syn på religion og at det er derfor han ikke vil prate om det. Men jeg kjenner at det med at han avstår fra å ha sex frustrerer meg litt. 

Jeg forsøkte meg litt i kveld. Men da gikk han inn å lå seg på et annet rom. Det er sånn typisk at han gjør om jeg forsøker meg. 

Anonymkode: cec99...23d

 Dette tror ikke jeg har noe med religion å gjøre! Jeg har vært sammen med en spanjol som var katolikk,  men ikke var noe særlig religiøs.  Han hadde ingen motforestillinger vedr sex.  

Har også familiemedlemmer som er katolikker. Hun ene ville ikke ha sex før hun ble gift,  og hun ville heller ikke flytte sammen med kjæresten før de ble gift.  

Hun andre hadde ikke samme overbevisning.  De var samboere lenge før de giftet seg. Disse to er fra helt forskjellige land  den ene fra Brasil og den andre fra Philippinene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2019 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Takk for info. 

I dag gikk jeg rundt å var litt skuffet over at han ikke vil ha sex. Tenkte på at han mulig ikke føler de rette følelsene for meg, og ikke vil være ærlig om det. Men som du sier så kan det ha med religion eller kultur å gjøre.. 

Anonymkode: cec99...23d

Glemte å si at hvis han er ekstremt troende,så blir det ikke noe sex før ekteskapet. Kanskje du bør spørre han om hans forhold til sex? Det kan fortelle mye 🙂

Anonymkode: 2d437...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...