AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #1 Skrevet 18. juli 2019 For meg betyr det faktisk litt. Etter 12 år med samboer har hun aldri sagt noe fint til meg, f eks at vi har det fint hjemme, at vi er flinke med barna. Jeg vet ikke om hun er noe glad i meg. Hun er veldig opptatt av jobben sin og hvor flink hun er. Jeg forteller ofte at hun høres flink ut i jobben sin. Jeg prøver å gi positive tilbakemeldinger. Når hun pyntet seg til bryllup så jeg det «så fin du var». Aldri et ord tilbake, kun «ja vi er alle fine i dag». Når hun er her tar hun helt av i forhold til vasking. Og så skryter hun etterpå «jeg har vasket hele helgen», men jeg sier at hun trenger ikke vaske, men om hun først vil så er det vask til vindu og slikt vi trenger hjelp til, ikke gulv og benk, det vasker jeg hver dag 😅» Jeg vet ikke om det er normalt å få skryt fra svigers? Om man kan få høre at man er flink med barna? Jeg og samboer jobber myyyye motsatt og er mye alene med alle barna. Det er veldig slitsomt nå i ferien når vi jobber fullt og når vi kommer hjem er en av oss alene med barna. En tante av samboer sa det til oss «dere er jammen flinke som står på sånn hele tida», men da svarer svigermor «det er travelt til Per og ja (broren til samboer)». Broren og samboer har fri annenhver helg fra barna, og har to store barn i ukedagene. Det er sikkert slitsomt for de og, men kunne hun ikke bare gitt oss den?? Vet ikke hva jeg vil med det, lurer vel mest på hva som er vanlig. Hun er om sagt veldig opptatt av å fortelle hva hun har bakt/laget, og vil vel ha skryt for det. Når de var her sist helg og jeg laget nybakte kanelboller så sier hun bare «du er glad i å bake du».... Mulig jeg som bare er usikker på meg selv her... Anonymkode: ab922...cac 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #2 Skrevet 18. juli 2019 Ja, du er usikker på deg selv. Anonymkode: 1b10e...ac3 8
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #3 Skrevet 18. juli 2019 Folk er generelt dårlige til å gi anerkjennelse uoppfordret. Er det bare deg hun ikke gir anerkjennelse eller gjelder det alle? Anonymkode: 16e65...56f 9
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #4 Skrevet 18. juli 2019 Hun er nok en smule usikker på seg selv og kanskje konkurranse menneske? Hadde nok reagert jeg også, men så lenge hun er hyggelig og grei ellers så tenker jeg det er ok? Anonymkode: deffc...18e 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #5 Skrevet 18. juli 2019 Vasker hun hos deg? Anonymkode: 0a103...f06 2
Tanuki Skrevet 18. juli 2019 #6 Skrevet 18. juli 2019 Hvis dere ellers har et godt forhold så kan du vel prate med henne om det? Enig i at hun høres litt spesiell ut, på en annen side så kan jeg ikke huske å ha fått mange direkte komplimenter av min svigermor heller, men aldri i tvil om at hun liker meg og syns jeg gjør en god jobb med hus og familie. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #7 Skrevet 18. juli 2019 Jeg tror dere begge trenger anerkjennelse. Jeg var sånn som aldri klarte å gi ros uoppfordret og si hyggelige ting til folk før. Jeg var ikke vant til å få det selv, hjemme vokste jeg bare opp med krav. Jeg innså jo dette etter hvert da, og nå passer jeg på å si fine ting til folk! Jeg syns du bare skal fortsette å rose henne, uansett. Hev deg over det, uansett hva grunnen er. Det hjelper ikke om du blir sur på henne. Anonymkode: e8c63...a21 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #8 Skrevet 18. juli 2019 Det tror jeg nok det er, ts. Dette med at du gir og forventer skryt av utseende(!) i 2019 er dessuten åpenbart en uting. Slutt med det. Barn (og voksne) må tilvennes at utseende er noe vi har. Det er som det er. Og hvordan det er er fullstendig likegyldig så lenge armer og ben fungerer. Skal du rose noen så ikke kom med nedlatende floksler som "det høres ut som du er flink til jobben din" (hva er din svigermor? En 5-åring? Både du og hun vet jo inderlig godt at du ikke aner om hun er dyktig eller ei.) Ros din datter for at hun er flink å klatre i trær, tok seg av en venn eller gjorde en oppriktig innsats. Ros henne ikke fordi hun har på seg klær eller har to øyne. Svigermor hadde på seg kjole. Det er ingen bragd. Ikke lat som det er det. Også veldig usikker på hvorfor du forventer ros fordi dere prioriterer jobb over fritid. Det er et valg dere har tatt. Det er i seg selv verken negativt eller positivt. Det bare er. Er du misfornøyd med å være travel: gjør et nytt valg. Om du velger te over kaffe til frokost så roser ikke folk deg. Dette er samme greia, altså. Anonymkode: 34f9d...0c0 8
Jordbæra Skrevet 18. juli 2019 #9 Skrevet 18. juli 2019 Orker ikke bruke så mye tid på å gjøre til lags jeg altså. Er det noe jeg syns er fint så sier jeg det uten å forvente noe tilbake. Så lenge stemningen er ok og det ikke er noe særlig drama så er jeg fornøyd. Antar at man får høre og merke det når svigers ikke er fornøyd. Hører man ingenting så er vel alt bra da. 3
minister-mio Skrevet 18. juli 2019 #10 Skrevet 18. juli 2019 Du er voksen, hvorfor så stort behov for ros og anerkjennelse? 6
Daria Skrevet 18. juli 2019 #11 Skrevet 18. juli 2019 For mange er det ikke naturlig å komme med ros støtt og stadig, særlig ikke hos de litt eldre generasjonene. Litt som dette med å fortelle barn at man er glad i dem - dagens foreldre sier det nærmest konstant, foreldrene min sa det sjelden og aldri, uten at det betyr at de var mindre glad i oss av den grunn. Problemet her er ikke svigermor, det er din usikkerhet og behov for anerkjennelse. Det virker jo som om det er viktigere for deg at hun skyter enn at hun faktisk mener det hun sier? 4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #12 Skrevet 18. juli 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette med at du gir og forventer skryt av utseende(!) i 2019 er dessuten åpenbart en uting. Slutt med det. Barn (og voksne) må tilvennes at utseende er noe vi har. Det er som det er. Og hvordan det er er fullstendig likegyldig så lenge armer og ben fungerer. Anonymkode: 34f9d...0c0 Moralpolitiet har ankommet! Legg ned alt dere har i hendene og lytt godt. Man skal ikke ha andre tanker, verdier eller oppførsel enn det moralpolitiet har godkjent. Fyttirakkern, å pynte seg er for de mentalt svake! Vasker du deg? Fysj, stanken din er jo akkurat slik moder jord ønsker det ❤️ Slutt med denne selvutslettende atferden umiddelbart, la unibrowen gro ut og få selvrespekt kvinne 😍 Eller ignorer moralpolitiet 🙄 slik enhver sunn og oppegående samfunnsborger gjør 👍 Når det er sagt, så vil jeg gi deg et råd jeg lærte etter årevis med oppofrelse for svigerfamilien uten annerkjennelse tilbake. Utakk er verdens lønn! Pass på deg selv, finn selvverd innenfra, og fortsett å pynt deg for egen del. Ignorer alle andres tanker. Anonymkode: c8e3a...857 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #13 Skrevet 18. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Moralpolitiet har ankommet! Legg ned alt dere har i hendene og lytt godt. Man skal ikke ha andre tanker, verdier eller oppførsel enn det moralpolitiet har godkjent. Fyttirakkern, å pynte seg er for de mentalt svake! Vasker du deg? Fysj, stanken din er jo akkurat slik moder jord ønsker det ❤️ Slutt med denne selvutslettende atferden umiddelbart, la unibrowen gro ut og få selvrespekt kvinne 😍 Eller ignorer moralpolitiet 🙄 slik enhver sunn og oppegående samfunnsborger gjør 👍 Når det er sagt, så vil jeg gi deg et råd jeg lærte etter årevis med oppofrelse for svigerfamilien uten annerkjennelse tilbake. Utakk er verdens lønn! Pass på deg selv, finn selvverd innenfra, og fortsett å pynt deg for egen del. Ignorer alle andres tanker. Anonymkode: c8e3a...857 Hva mener du egentlig, det er jo bare babbel. Moralpolitiet du liksom, og så kommer du med dine råd, særlig! Anonymkode: 48b88...bc3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #14 Skrevet 18. juli 2019 47 minutter siden, AnonymBruker said: Hva mener du egentlig, det er jo bare babbel. Moralpolitiet du liksom, og så kommer du med dine råd, særlig! Anonymkode: 48b88...bc3 Leste du i det hele tatt det jeg siterte? Det var et nedlatende svar om at man ikke skal bry seg om utseendet sitt. Faktisk så kommanderte hun det. Blir ikke verre moralpoliti enn det. Synd du ikke greier å få med deg kontekts når du leser på forum, du bør øve på det. Anonymkode: c8e3a...857 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #15 Skrevet 18. juli 2019 Jeg tror det er litt "klasse"-kultur"-generasjons-forskjeller her jeg. Skryter hun av andre, hører du at hun roser andre? De eksemplene du nevner, kan tolkes som klønete forsøk på å gi komplimenter tilbake (vi er alle fine (du var også fin), Ja, sønner med familie har det travelt (deres familie var jo inkludert i den), du er glad i å bake osv. Det er ikke ren kritikk i hvert fall, kan du trøste deg med det? Noen er veldig dårlige på å både gi og ta imot komplimenter. Du må ikke strebe etter å få annerkjennelse verbalt av akkurat dem, hun kommer neppe til å endre seg. Det er ganske vanlig å ikke få mye skryt av svigers tror jeg, jeg får bare skryt av min egen mor av den typen:" Stakkars deg som har det så travelt, men du er jo så flink med barna og klarer alt". Men svigers skryter av sønnene sine, og syns synd i dem. Hvis jeg (eller svigerinne) er alvorlig syke, er det synd på våre menn, som må klare alt alene og være bekymret for meg i tillegg, stakkars, det blir mye for ham.... Jeg bryr meg ikke om det, min mor er litt lik motsatt vei. Med generasjon-klasse, mener jeg at akkurat vasking er en dyd for typisk arbeiderklasse, det er viktig og en form for omsorg. Det er også en generasjonsting. Du må uansett ta henne slik hun er. Anonymkode: a72d6...fee 4
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #16 Skrevet 19. juli 2019 På 18.7.2019 den 9.52, AnonymBruker skrev: For meg betyr det faktisk litt. Etter 12 år med samboer har hun aldri sagt noe fint til meg, f eks at vi har det fint hjemme, at vi er flinke med barna. Jeg vet ikke om hun er noe glad i meg. Hun er veldig opptatt av jobben sin og hvor flink hun er. Jeg forteller ofte at hun høres flink ut i jobben sin. Jeg prøver å gi positive tilbakemeldinger. Når hun pyntet seg til bryllup så jeg det «så fin du var». Aldri et ord tilbake, kun «ja vi er alle fine i dag». Når hun er her tar hun helt av i forhold til vasking. Og så skryter hun etterpå «jeg har vasket hele helgen», men jeg sier at hun trenger ikke vaske, men om hun først vil så er det vask til vindu og slikt vi trenger hjelp til, ikke gulv og benk, det vasker jeg hver dag 😅» Jeg vet ikke om det er normalt å få skryt fra svigers? Om man kan få høre at man er flink med barna? Jeg og samboer jobber myyyye motsatt og er mye alene med alle barna. Det er veldig slitsomt nå i ferien når vi jobber fullt og når vi kommer hjem er en av oss alene med barna. En tante av samboer sa det til oss «dere er jammen flinke som står på sånn hele tida», men da svarer svigermor «det er travelt til Per og ja (broren til samboer)». Broren og samboer har fri annenhver helg fra barna, og har to store barn i ukedagene. Det er sikkert slitsomt for de og, men kunne hun ikke bare gitt oss den?? Vet ikke hva jeg vil med det, lurer vel mest på hva som er vanlig. Hun er om sagt veldig opptatt av å fortelle hva hun har bakt/laget, og vil vel ha skryt for det. Når de var her sist helg og jeg laget nybakte kanelboller så sier hun bare «du er glad i å bake du».... Mulig jeg som bare er usikker på meg selv her... Anonymkode: ab922...cac Desverre ikke alle svigermødre man er heldige med.Her meldte hun oss til bv . (Vi holdt på å gå fra hverandre og ordnet opp og fikk det så bra igjen sammen.Og det tålte hun ikke.Trodde hun endelig klarte å bli kvitt meg. Og det sa hun til mannen og. Heldigvis så bv at barna hadde det veldig fint her og ikke hadde noe å beskymre seg for.Og at svigermor var gæren fikk de selv erfare..Hun håpte hun klarte å skille oss om hun gjorde det.Siden mange sliter når bv kommer inn i bildet.syke dame..Endte med null kontakt etter det fra alle oss). Ikke bry deg så mye.Vet det ikke er gøy å ikke få anerkjennelse men noen kamper er bare å drite i!La vær å gjøre noe så skal du se hun syter. Hehe Anonymkode: 7b2bd...904 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #17 Skrevet 19. juli 2019 Jeg tror ikke svigers pleier å komme med så mye ros til meg, men føler likevel at de setter pris på meg, f eks gjennom å si at jeg bare må sove litt lenger når barnet våkner om jeg er der uten mannen, at de sørger for å ha pålegg jeg liker spesielt godt når vi kommer etc. Anonymkode: 9ce1b...338 1
addict Skrevet 19. juli 2019 #18 Skrevet 19. juli 2019 Jeg skjønner deg godt. Nå er svigermora mi sendt fra Satan selv da, men de greiene der er bare en av tingene som gjør henne til et menneske vi ikke ønsker å ha kontakt med. Såklart er det sårende i lengden. Å være godt likt av svigermor og å komme overens med mor til personen man har valgt å stifte familie med er jo kjempeviktig. Ihvertfall for meg.
Nuttery Skrevet 19. juli 2019 #19 Skrevet 19. juli 2019 (endret) Min svigermor skryter av oss svigerdøtre rett som det er. Av ny hårfrisyre/farge/antrekk, til at vi er flinke med utdanning/jobb/unger/matlaging/etc, til personligheter/trekk (at vi er viljesterke, drevne, har oversikt, er sterke individer etc). Setter veldig pris på det. Hun viser det også på andre måter. Endret 19. juli 2019 av Nuttery 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #20 Skrevet 19. juli 2019 Hun føler du går henne i næringa, så vil ikke anerkjenne at du gjør noe bra. For da føler hun at hun gir fra seg lederkjeppen som hun vil ha. Hun er Alpha Female. Det er hun som er god til å vaske og bake, det er hennes territorie, du får finne noe annet å være god på enn hennes. Damer er rare. Be henne slutte å vaske hos dere. Ikke la henne ta av med det der noe mer. Skryt av deg selv, så vet du det kommer fra hjertet 😉 Anonymkode: d372c...301 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå