Gå til innhold

Maler dere stua sjøl?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så veldig interessert i interiør og sånn, men vil jo gjerne at ting skal se litt ordentlig og fint ut. Vurderer å male noen rom i lune, trivelige farger. Alle vegger er per i dag hvite. 

Mannen min er drittredd for å ikke klare ting, og han hater å begynne på prosjekter som han ikke er videre interessert i. Jeg elsker å begynne, men klarer som regel ikke å avslutte,  så derfor unngår jeg å starte. 

Jeg har malt litt møbler med ungene i garasjen. Det er veldig gøy, både for dem og meg. Men det viktigste møbelet, det tør jeg ikke begynne på. For det er så viktig for meg at det blir fint, og jeg aner jo egentlig ikke hva jeg driver med.

Så da var det vegger da. Hvor mye koster det å leie fagfolk? Er det gøy å male? Er det lett å få fint? Listefritt tak. 

Og alt annet da? Har dere lett for å sette i gang og fullføre prosjekter? Jeg vet at det handler litt om ungene også, med 3 stk under skolealder så får man ikke så mye tid.. Men jeg har til og med slutta å lese bøker liksom, så  vet ikke om det bare handler om latskap eller hva det handler om. 

Anonymkode: 57353...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er pyton å male. Men det er ikke vanskelig, og jeg er i hvert fall alt for grådig til å betale noen for noe jeg enkelt kan gjøre selv. Bare vær nøye med maskeringen så blir det bra. Kan ikke se for meg at du lar stueveggen stå halvmalt selv om du er dårlig på å fullføre prosjekter 😊

Anonymkode: 029cd...874

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri leid fagfolk til å gjøre ting vi klarer selv. Male er ganske lett spør du meg. Vær nøye med maskering, selvom det er den kjedelige og tidkrevende delen. Vi har hatt mange prosjekter, men er heldigvis begge av sorten som fullfører. Jeg blir gal av halvferdige ting, skjønner ikke at folk orker å leve sånn😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å male et par vegger trenger i utgangspunktet ikke å ta mye mer enn en dag, så lenge du ikke må gjøre mye forarbeid som sparkling. Bruk god tid på maskering, flytt unna møbler og legg beskyttelse på gulvet. Vask veggene. Mal første strøk tidlig på dagen. Mange typer maling er overmalbare etter 4-6 timer, så du rekker strøk nummer to samme dag, også kan du rydde på plass ting neste dag. For pent resultat er det viktig med nøyaktig maskering og gode ruller og pensler. Fort gjort og veldig gøy å ha gjort selv 

Anonymkode: a232a...e0c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å male er enkelt. Masker rundt veggen du skal male, bruk blåmaskeringsteip. Mal veggen, vent et par timer og så mal igjen. 

Anbefaler jotun maling. Dekker godt og har 2-straks garanti

Anonymkode: 5bd62...581

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du overlater ungene til far ei helg?   De kan jo finne på noe slik at du får ro til male. 

Det viktigste når du skal male er å sjekke hvilket underlag du har, og hva du så trenger av grunning osv.  Maskeringsteip er nevnt, men gode malerkoster er det aller viktigste.  Så trenger du plastbelagt filt til å legge på golvet, bøtte til rengjøring av pensler og gardintrapp. 
Jeg har nesten alltid prosjekter på gang i hus og hage.  Vil ikke påstå at jeg liker å male, men jeg liker å planlegge og å se resultatet.  Mannen min er ikke interessert, og det er greit.  Vi kunne nok leid inn noen, men synes det er helt unødvendig. 

Forstår at fasen med barn i huset kan være forstyrrende for å få ferdigstilt det du starter på.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å male er relativt enkelt - i forhold til annet, og endring blir stor i forhold til liten innsats. Jeg maler selv fordi det er jo dyrt å få andre til å male. La oss si du må betale 10-15 tusen for male stua, man kan jo heller kjøpe nye møbler for de pengene.

Det som er viktig, er litt forarbeid. Vaske veggene før maling, enten med salmiak eller spesiell vaskemiddel. Tape over alt som ikke skal males. Og husk å ta en liten sliperunde med finkornet sandpapir (120-240) mellom strøkene. Du trenger også rull og skaft. Også se et par youtubevideoer, enklere å skjønne da, og få med seg både tips og teknikk.

https://youtu.be/fDeaT3BqwOc

 Har selv to barn i bhg alder. Maling kan jo gjøres etter at barna har lagd seg. Vet ikke hvor stor stua du har, men antar at du får malt første strøk på et par timer første kvelden, og andre strøk går ennå raskere neste kveld. 

Anonymkode: fba40...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Male er ganske enkelt, men foretrekker godt utstyrt og god maling. Har leid en gang og synes det var dyrt i forhold til størrelsen. Men da var barna mindre og det var deres soverom og oppholdsrom, så dro bort mens arbeidet ble gjort. Slik var det praktisk. Vi har utover dette gjort alt av maling selv. Har ikke blitt like bra hver gang, men tror det har hatt litt med dekkevne på maling. 

Anonymkode: 778fe...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
På 18.7.2019 den 9.08, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så veldig interessert i interiør og sånn, men vil jo gjerne at ting skal se litt ordentlig og fint ut. Vurderer å male noen rom i lune, trivelige farger. Alle vegger er per i dag hvite. 

Mannen min er drittredd for å ikke klare ting, og han hater å begynne på prosjekter som han ikke er videre interessert i. Jeg elsker å begynne, men klarer som regel ikke å avslutte,  så derfor unngår jeg å starte. 

Jeg har malt litt møbler med ungene i garasjen. Det er veldig gøy, både for dem og meg. Men det viktigste møbelet, det tør jeg ikke begynne på. For det er så viktig for meg at det blir fint, og jeg aner jo egentlig ikke hva jeg driver med.

Så da var det vegger da. Hvor mye koster det å leie fagfolk? Er det gøy å male? Er det lett å få fint? Listefritt tak. 

Og alt annet da? Har dere lett for å sette i gang og fullføre prosjekter? Jeg vet at det handler litt om ungene også, med 3 stk under skolealder så får man ikke så mye tid.. Men jeg har til og med slutta å lese bøker liksom, så  vet ikke om det bare handler om latskap eller hva det handler om. 

Anonymkode: 57353...fa8

Jeg er 43 men har ikke alltid vært det. Jeg er handy men har ikke alltid vært det. Jeg har lært ting av å tørre å prøve, feile og ellers gjøre ting sammen med kona. Ikke minst har jeg lært av svigerfar. Jeg fikser alt mulig rart hjemme. 

Tips til dere: Gjør prosjektet sammen. Ikke tro at oppussing og maling er en mannegreie - det er full likestilling også her. Etterhvert blir han flinkere og får mer tro på seg selv. Løsningen er ordet "SAMMEN". 

Endret av DEN NAKNE GARTNER
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusser opp et soverom nå. Har satt opp panel og tak ess. Har også mala taket og veggene og nå holder jeg på med hulvet. Har brukt tre dager på å male hele rommet. Først taket ett strøk, samtidig som jeg tok veggene første strøk. 2 strøk på veggen på kvelden. Malingen er overmalbar etter fire timer. Så grunnet to strøk i går og to støk med gulvmaling i dag. Jeg setter på podcast og setter i gang. Liker å se forandringen skjer og hvor fint det blir. 

Hvis du tenker at det er kjedelig så blir du. 

Anonymkode: 0d1c4...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort på en kveld etter barna har lagt seg. Bruk jotun maling, den tørker på 2 timer så du kan ta begge strøk på samme kveld. Bruk utstyr av god kvalitet (gode pensler, ruller og maskeringsteip av god kvalitet). Anbefaler også filtrulle til å dekke gulvet med. Mye enklere enn papp eller plast.

Jeg har aldri vasket veggen først (bortsett fra når vi har malt huset utvendig), og har ikke hatt problemer med at det ikke er vasket. Men selvfølgelig, er veggene fettete  og skitne bør du vaske dem. 

Anonymkode: eeb3e...e57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2019 den 9.08, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så veldig interessert i interiør og sånn, men vil jo gjerne at ting skal se litt ordentlig og fint ut. Vurderer å male noen rom i lune, trivelige farger. Alle vegger er per i dag hvite. 

Mannen min er drittredd for å ikke klare ting, og han hater å begynne på prosjekter som han ikke er videre interessert i. Jeg elsker å begynne, men klarer som regel ikke å avslutte,  så derfor unngår jeg å starte. 

Jeg har malt litt møbler med ungene i garasjen. Det er veldig gøy, både for dem og meg. Men det viktigste møbelet, det tør jeg ikke begynne på. For det er så viktig for meg at det blir fint, og jeg aner jo egentlig ikke hva jeg driver med.

Så da var det vegger da. Hvor mye koster det å leie fagfolk? Er det gøy å male? Er det lett å få fint? Listefritt tak. 

Og alt annet da? Har dere lett for å sette i gang og fullføre prosjekter? Jeg vet at det handler litt om ungene også, med 3 stk under skolealder så får man ikke så mye tid.. Men jeg har til og med slutta å lese bøker liksom, så  vet ikke om det bare handler om latskap eller hva det handler om. 

Anonymkode: 57353...fa8

Det er lett å male. Men ta deg bryet å se et par YouTube-videoer og få med deg noen tips før du setter i gang - det er også lett å male stygt.

tips 1: du trenger ikke rydde et helt rom for å male en vegg. Og det er heller ikke noe stress å male ferdig alt på en dag - moderne maling lukter såpass lite at du kan male i ok tempo. Erfaringsmessig får du mer gjort på sikt om du ikke sliter deg ut og stresser med prosjektene dine. Er 1 time hver fredag det du har av tid? Ok - året har 52 fredager, så en får gjort mye på dem.

tips 2: vær realistisk. Har du kun en time hver fredag? Kanskje det er lurt å begynne med en kontrastvegg. Finner du ut om ne måned at du hater ulike veggfarger? Mal en vegg til. Ikke noe stress. Det er bare veggfarger - ikke ta dem for seriøst.

tips 3: skal du male mot en flate av ulik farge så maskerer du forbi hjørnet (jupp, forbi. Ikke forsøk å maskere i hjørnet, det er en klassisk nybegynnerfeil) og mal så over skøyten med den opprinnelige fargen. La tørke. Mal med den nye fargen. Da får du en malekant som er krisp og rett og helt perfekt. Spesielt viktig når en ikke har lister. ;) 

tips 4: er det noe du ikke kan, så spør folk som kan det om tips. Og bruk Google og YouTube og butikkbetjeningen. Og så tenker du som Pippi: dette har jeg aldri gjort før, så det får jeg sikkert til. For det er holdningen vi alle ønsker å ha, og alle ønsker at ungene våre skal ta med seg. Og holdninger må en aktivt tilegne seg. Så hiv deg utpå. Dette går så fint så.

Anonymkode: f7c48...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...