Gå til innhold

Bleke stoff


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noe farget linstoff som jeg har lyst til å bleke hvitt. Men jeg er usikker på hvordan jeg best bør gjøre det, da jeg aldri har bleket stoff før. Kan jeg bare ta en bøtte med vann og klor, ha i stoffet, røre rundt, og la det stå en stund?

Hvor mange deler klor og vann bør jeg bruke? 

Er det viktig at stoffet får god plass å ligge i? Jeg har bare en tilitersbøtte, og ca 2m stoff. Redd for at det kanskje blir for trangt. Jeg kan sikkert låne badekaret til foreldrene mine, da. Hvis det er trygt?

Hva er best å gjøre etterpå? Kan jeg bare skylle stoffet i dusjen? 

Takk for svar :) 

 

Anonymkode: b9e80...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har noe farget linstoff som jeg har lyst til å bleke hvitt. Men jeg er usikker på hvordan jeg best bør gjøre det, da jeg aldri har bleket stoff før. Kan jeg bare ta en bøtte med vann og klor, ha i stoffet, røre rundt, og la det stå en stund?

Hvor mange deler klor og vann bør jeg bruke? 

Er det viktig at stoffet får god plass å ligge i? Jeg har bare en tilitersbøtte, og ca 2m stoff. Redd for at det kanskje blir for trangt. Jeg kan sikkert låne badekaret til foreldrene mine, da. Hvis det er trygt?

Hva er best å gjøre etterpå? Kan jeg bare skylle stoffet i dusjen? 

Takk for svar :) 

 

Anonymkode: b9e80...013

Lin blir ødelagt av blekemidler. 

I tillegg er det lite heldig for miljøet å bruke klor, å bruke klorede klesplagg, sengetøy m.m. rett på huden er og uheldig. Man får aldri skylt ut alle klorsaltene så de vil ligge og skape irritasjon mot hud.

Anonymkode: ac4b3...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Lin blir ødelagt av blekemidler. 

I tillegg er det lite heldig for miljøet å bruke klor, å bruke klorede klesplagg, sengetøy m.m. rett på huden er og uheldig. Man får aldri skylt ut alle klorsaltene så de vil ligge og skape irritasjon mot hud.

Anonymkode: ac4b3...f9b

Er det noe annet man kan bruke i så fall? :)

Anonymkode: b9e80...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe annet man kan bruke i så fall? :)

Anonymkode: b9e80...013

Hva skulle det være? Les om behandling av linfibrene og hva lin tåler og ikke tåler av behandling. Er stoffet 100 % lin? Er det blandingsprodult så går det virkelig ikke å gjøre noe med dette. Suntetfibre tar ulikt til seg bleking og farging enn naturfibre.

Må du så får du jo bare prøve, så ser du hva som skjer. 

Anonymkode: ac4b3...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skulle det være? Les om behandling av linfibrene og hva lin tåler og ikke tåler av behandling. Er stoffet 100 % lin? Er det blandingsprodult så går det virkelig ikke å gjøre noe med dette. Suntetfibre tar ulikt til seg bleking og farging enn naturfibre.

Må du så får du jo bare prøve, så ser du hva som skjer. 

Anonymkode: ac4b3...f9b

Ja, jeg tenkte at jeg skulle prøve å bleke. Men hvordan gjør jeg det best mulig? Hvor mye klor ift vann osv?

Anonymkode: b9e80...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tenkte at jeg skulle prøve å bleke. Men hvordan gjør jeg det best mulig? Hvor mye klor ift vann osv?

Anonymkode: b9e80...013

For bleking av tekstiler står det beskrevet blandingsforhold vann/klorin bakpå flasken med klorin.

Du bør kjøre det i vaskemaskinen etterpå, med ekstra skylling.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Million said:

For bleking av tekstiler står det beskrevet blandingsforhold vann/klorin bakpå flasken med klorin.

Du bør kjøre det i vaskemaskinen etterpå, med ekstra skylling.

Aha! Takk for svar. Tester ut med en stoffbit først!

Anonymkode: b9e80...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Million said:

For bleking av tekstiler står det beskrevet blandingsforhold vann/klorin bakpå flasken med klorin.

Du bør kjøre det i vaskemaskinen etterpå, med ekstra skylling.

Og eddik i skyllemiddelskuffen, det stopper kloringsprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...