Gå til innhold

Hest på beite med eksem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget to hester på et beite idag, og en av dem hadde en fæl eksem på baken. Den hadde små sår etter den hadde klødd seg, og store felt med bar hud som var hovnet opp, og huden så tykk ut. Den så også "møllspist" ut i manen, tydelig at den hadde klødd bort mye hår der også. Den prøvde å få bort fluer ved å kaste hodet opp på baken og treffe dem med haken om og om igjen, og det var tydelig at den klødde også. Den var skikkelig irritert, og den jagde bort den andre hesten for ingenting. Ikke rart tenkte jeg, sånn som du har det.

Det så virkelig ikke noe holdbart ut å ha det sånn, så jeg lurer på om jeg skal kontakte Mattilsynet? Jeg har ingen anelse hvem som eier dem, men de gikk ved to forfalne og tomme hus, så det virket nesten på meg som de som eier dem bryr seg like lite om hestene som om husene. Tror ikke de hadde noe å gå under heller, men sjekket ikke hele beitet. Hva gjør man med sånt og hva er det? For alt jeg vet kan de ha "prøvd alt" hvis det er noe som er veldig vanskelig å få bukt med også. Jeg har ikke sett hestene før men det virket som den hesten hadde gått med det lenge. Det var forresten ikke en hest, men så ut som en shetlandsponni og hadde veldig pent hode, kanskje en blanding.

Anonymkode: 1b595...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes absolutt du skal tipse mattilsynet!

Anonymkode: ef9de...be4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som sommereksem, som er en allergi mot mygg/knott. Finnes ingen kur, men  plagene reduseres ved å hindre stikk. Noen klarer seg med innsektspray, men de fleste må ha ekaemddkken. Det er et heldekkende dekken, dekker fra hode til hale, og til og med under magen. Ser grusomt varmt ut, men er tynne og pustende, så de funker faktisk greit på sommeren. Kan også bli våte uten at hesten blir kald under. 

Det høres ut som hesten du har sett trenger oppfølging, snakk gjerne med mattilsynet. 

Anonymkode: 2ae54...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...