Gå til innhold

Lavt blodsukker?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes dere 4.7 er lavt blodsukker når jeg innenfor de 4 siste timene har spist middag (taco), en liten pose smash og den siste timen nå drukket en glass cola? 

Jeg har ikke diabetes som jeg vet om 

Anonymkode: bcff7...b5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei. 

Endret av Lady Lovelylocks
AnonymBruker
Skrevet

Diabetes er ikke at man har for lavt blodsukker, men for høyt, så selvsagt har du ikke diabetes. Det er noe som heter reaktiv hypoglykemi. 

Anonymkode: e2f9f...c30

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diabetes er ikke at man har for lavt blodsukker, men for høyt, så selvsagt har du ikke diabetes. Det er noe som heter reaktiv hypoglykemi. 

Ifølge Diabetesforbundet svinger blodsukkeret begge veier ved diabetes. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge Diabetesforbundet svinger blodsukkeret begge veier ved diabetes. 

Det er hvis man tar insulin og får for lavt blodsukker på grunn av at man ikke har regnet ut riktig dosering i forhold til mat og trening for eksempel. Men jeg satser på at du ikke har tatt insulin i dag?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tatt insulin. Målte bare blodsukkeret mitt nå for morro skyld.

er det lavt med tanke på hva jeg har spist ? 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, helt normalt. 

Anonymkode: bc955...b59

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, som nevnt over, helt normalt. Blodsukker ligger stort sett mellom 4-6 mmol hos de som ikke har diabetes.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man har ikke reaktiv hypoglykemi med blodsukker på 4.7, da har man ikke føling.

Hypoglykemi er blodsukker under 4.0 mmol.

Diagnosenkriterier for reaktiv hypoglykemi er blodsukker under 2.5 mmol ifølge nettdoktor. Men har hørt at av endokrinolog på sykehuset at grensen for reaktiv hypoglykemi lå på 2.7 mmol og nedover. Poenget mitt er at reaktiv hypoglykemi diagnotiseres ved veldig lavt blodsukker.

Ts kan lese mer blodsukker her: https://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/blodsukkerlavt.php

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Har du 2-3mmol og er bevisstløs kan det være jeg henger opp en glukose/insulindrypp intravenøst.

Ellers høres jo målingen utmerket ut. Du får skryte litt til pankreasen din.

Anonymkode: 587be...4bd

Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Har du 2-3mmol og er bevisstløs kan det være jeg henger opp en glukose/insulindrypp intravenøst.

Ellers høres jo målingen utmerket ut. Du får skryte litt til pankreasen din.

Anonymkode: 587be...4bd

Du burde ikke komme med slike innlegg når du ikke vet helt hva du snakker om. Jeg mener ditt innlegg her kan potensielt være direkte farlig, for det kan gi inntrykk av at man skal gi insulin til pasienter som er bevisstløse pga. hypoglykemi (lavt blodsukker). Som diabetiker har jeg møtt flere som tror de skal gi meg insulin dersom jeg blir bevisstløs, når det jeg trenger er sukker eller glukagonsprøyte. Derfor synes jeg det er skummelt når andre bidrar til å spre slik feilinformasjon, som kan få flere til å tro at man skal gi insulin til bevisstløse diabetikere.

Med insulindrypp intravenøst antar jeg du mener insulininfusjon, men dette gis ikke med lavt blodsukker, da dreper man pasienten. Insulininfusjon skal kun gies når blodsukkeret viser HI på standard måler, altså over 33 mmol.

Man gir heller ikke glukose intravenøst ved lavt blodsukker, men bruker glukagonsprøyte dersom pasient er bevisstløst.

Til slutt, man blir ikke bevisstløs med blodsukker på 2-3 mmol. Det er lavt, men ikke lavt nok til å bli bevisstløs eller gå i koma. 

Endret av Mumeod
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...