Gå til innhold

Sensur på Facebook


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Facebook sensurerer medlemmene sine!

Noen vil kanskje påpeke at Facebook er en privat plattform, og kan derfor velge hva slags innhold de ønsker å ha på sine nettsider. Men til dette vil jeg nevne at Facebook selvfølgelig er en ÅPEN side for kommunikasjon, og derfor har de ikke noe ansvar som redaktør.  

Dersom Facebook (eller andre plattformer på Internett) ønsker å sensurere innhold som ikke bryter med noe lovverk, blir omtrent som at for eksempel Telenor skal forhindre brukerne sine fra å bruke sitt mobil-abbonement, NextGenTel kutter Internett til kunder som selskapet ikke liker. Eller Hafslund og lignende selskaper kan kutte strømmen din, fordi selskapet ikke liker deg eller dine politiske meninger... 

Anonymkode: 909c1...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Facebook er vel en privat aktør og kan dermed sensurere det de vil.

Anonymkode: 50a93...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Facebook er vel en privat aktør og kan dermed sensurere det de vil.

Anonymkode: 50a93...470

Slik burde det ikke være. Det burde være ulovlig. Å utestenge folk basert på deres meninger, og fordi en tror på sin sak, er å kneble ytringsfriheten. Slike tjenester burde ved lov, kreves at respekterer andres meninger, og lar alle debattanter slippe til. Så lenge det ikke oppfordres til hat eller kriminelle handlinger, så skal det meste være lov. Igjen, så burde facebook og da også alle forum, bli pålagt å la folk ytre seg. Norsk lov burde overgå et forums, og et nettsamfunns regler.

Å innskrenke enkelte personer frihet til å uttale seg, tror jeg bare vil skape mer hat, nettopp fra dem som blir utestengt eller sensurert, og dette kan også medføre at dem reagerer med reaksjoner som ikke er ønskelig, da dem ikke får utløp for sine meninger.

At sensuren, i de fleste tilfeller, gjerne er politisk motivert, gjør det også bare værre, med hensyn til at vi liksom skal bo i et demokrati.

Endret av TrekStar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er bra jeg. Man har såklart lov å dele meningene sine, sålenge de ikke er trakkaserende, diskriminerende eller hatefulle. Det er dette mange på den lavre delen av IQ skalaen med livets harde skole-bakgrunn ofte ikke forstår. Er det noe man ser i feeden som man ikke liker, så scroll videre. Noe man er uenig med? Kommenter på en saklig måte, ikke nedlatende, hatende eller med personanngrep. Stor forskjell på ytringsfrihet og hat fra menneskets bunnslam i min mening

Anonymkode: 4adb2...782

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook er en privat aktør ja og ikke minst: Facebook er ikke norskeid og trenger derfor sånn sett ikke følge norske lover. Og ja, vi har ytringsfrihet, men det betyr ikke at vi MÅ ytre absolutt alt som faller ned i hodene våre. I ytringsfriheten står det bla:

"Det er ikke lov å forhåne en fremmed stats flagg, riksvåpen eller deres representasjon i Norge (§ 95), å sette frem diskriminerende og hatefulle ytringer: hudfarge, religion og seksualitet nevnes spesielt. Med ytringer regnes også symbolbruk. (§ 135a rasismeparagrafen). Det er ikke lov å krenke en annens ærefølelse (§ 246), å skade en annens navn og rykte (§ 247) eller å krenke privatlivets fred ved offentlige meddelelser, men offentlige personer har et svakere vern om detaljer av privat karakter som kan ha allmenn interesse (§ 390)."

Nå har ikke jeg lest akkurat dette innlegget, men min erfaring er at Facebook har rimelig stor takhøyde for hva de lar stå. Det er derfor mye mulig at det her ble tråkket grundig over et par streker siden det faktisk ble slettet på denne måten. Det at vi har ytringsfrihet betyr IKKE at vi har ytringsRETT til å lire av oss alt vi måtte ha på hjertet i enhver sammenheng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook (og alle andre sosiale medier) er hovedsaklig til for å knipse bilder av måltid man spiser, stygge selfies med mest mulig trutmunneller opprettholde falske glansbilder av ett heller pateisk liv...             

Anonymkode: 909c1...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Saturday, July 20, 2019 den 6.18, OPIgirl skrev:

At noen gidder å være på Facebook.

At noen gidder å henge på Kvinneguiden...  

Anonymkode: 909c1...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...