Gå til innhold

Når du strikker ribb..


Jente599

Anbefalte innlegg

Altså, 1r, 1vr

hvordan få det pent når man strikker frem og tilbake. På strikketøy hvor jeg strikker ribb rundt og rundt på rundpinne for så å strikke frem og tilbake så ser jeg så tydelig skille og det blir ikke pent i det hele tatt. Noen tips?

jeg strikker rettmaskene vridd så de ikke krysses, men det blir bare ikke pent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du strikker rettmaskene vridd (på retta) så må du også strikke vrangmaskene (som vil være de samme maskene) vridd fra vranga - ellers vil du få svært synlig forskjell.

Mens de maskene du strikker vrang på retta, må strikkes vanlig rett fra vranga.

Henger du med? Se her :) 

https://www.youtube.com/watch?v=Dy7iADy03EE

 

Anonymkode: 66af4...ac5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du strikker rettmaskene vridd (på retta) så må du også strikke vrangmaskene (som vil være de samme maskene) vridd fra vranga - ellers vil du få svært synlig forskjell.

Mens de maskene du strikker vrang på retta, må strikkes vanlig rett fra vranga.

Henger du med? Se her :) 

https://www.youtube.com/watch?v=Dy7iADy03EE

 

Anonymkode: 66af4...ac5

Så på vrangsiden så strikker jeg rettmaskene vridd rett, og på rettsiden strikker jeg vrangmaskene vridd vrang?🤔😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jente599 skrev:

Så på vrangsiden så strikker jeg rettmaskene vridd rett, og på rettsiden strikker jeg vrangmaskene vridd vrang?🤔😅

 

Motsatt :)

Når du strikker rundt og rundt (rettsiden) - regner jeg med du strikker rettmaskene vridd rett? Og de vrange maskene vanlig vrangt?

For å ikke bryte strukturen må du rett og slett gjøre motsatt på vrangsida :)

De maskene som strikkes vridd når du strikker rundt og rundt, må være de samme maskene som strikkes vridd når du er på 'innsiden' av arbeidet. Så strikker du rette masker vridd fra retta, må de vrange maskene strikkes vridd fra vranga - det er den samme masken. Tenk heller på det som 'den vridde masken'? De vridde maskene må strikkes vridd fra begge sider - vridd rett på retta, vridd vrang på vranga.

 

Anonymkode: 66af4...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Motsatt :)

Når du strikker rundt og rundt (rettsiden) - regner jeg med du strikker rettmaskene vridd rett? Og de vrange maskene vanlig vrangt?

For å ikke bryte strukturen må du rett og slett gjøre motsatt på vrangsida :)

De maskene som strikkes vridd når du strikker rundt og rundt, må være de samme maskene som strikkes vridd når du er på 'innsiden' av arbeidet. Så strikker du rette masker vridd fra retta, må de vrange maskene strikkes vridd fra vranga - det er den samme masken. Tenk heller på det som 'den vridde masken'? De vridde maskene må strikkes vridd fra begge sider - vridd rett på retta, vridd vrang på vranga.

 

Anonymkode: 66af4...ac5

Når jeg strikker rundt og rundt så pleier jeg å strikke vanlige rette og vrange, mens når jeg strikker frem og tilbake har jeg Strikket rettmaskene vridd rett for At det skal se likt ut, ellers krysser den seg. Det jeg strikker ser likt ut, men det blir ikke likt og ikke like pent..😅 

8036844D-4DA1-408B-9741-991085FF43DF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være forskjellen på hvordan du strikker rett i forhold til vrang som gjør det. Når du strikker rundt er det ikke så tydelig, for da strikker du rett over rett og vrang over vrang, men frem og tilbake strikker du rett over vrang og vrang over rett. Da vil du lett få forskjell pga strikkefasthetsforskjeller på rett og vrang. 

Du kan også sjekke om du strikker vrangmaskene riktig og ikke vridde på noe vis. Om du strikker vridde vrangmasker så vil rettmasken på andre siden se rar ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Jente599 skrev:

Når jeg strikker rundt og rundt så pleier jeg å strikke vanlige rette og vrange, mens når jeg strikker frem og tilbake har jeg Strikket rettmaskene vridd rett for At det skal se likt ut, ellers krysser den seg. Det jeg strikker ser likt ut, men det blir ikke likt og ikke like pent..😅 

 

Har du på dette bildet strikket fram og tilbake OG rundt? 

Anonymkode: fb0b7...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du på dette bildet strikket fram og tilbake OG rundt? 

Anonymkode: fb0b7...dd8

Ja. Øverst ser du at det ikke blir like pent som nederst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jente599 skrev:

Ja. Øverst ser du at det ikke blir like pent som nederst. 

 

Det der vil gå seg til i vask :)

Helt vanlig å strikke litt mer ujevnt på vrangmaskene, men størrelsen på maskene ser jevnt store ut hele veien - så da glatter det seg ut i første vask. 

Anonymkode: 66af4...ac5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jente599 skrev:

Ja. Øverst ser du at det ikke blir like pent som nederst. 

Da ville jeg droppet å strikke vridd rett, dersom du ikke gjorde det da du strikket rundt. Alternativt må du strikke vridd vrangt også, dersom du har vridd maskene hele veien. Når du strikker vridd rett «lener» maskene seg mot venstre. Det vil ikke jevne seg ut i vask. 

Anonymkode: fb0b7...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Jente599 skrev:

Altså, 1r, 1vr

hvordan få det pent når man strikker frem og tilbake. På strikketøy hvor jeg strikker ribb rundt og rundt på rundpinne for så å strikke frem og tilbake så ser jeg så tydelig skille og det blir ikke pent i det hele tatt. Noen tips?

jeg strikker rettmaskene vridd så de ikke krysses, men det blir bare ikke pent. 

Å strikke en vridd rett rettmaske når du strikker rundt blir bra, men når du strikker frem og tilbake, så blir en vridd rett rettmaske ikke pent. Bruker du tynnere pinner enn på glattsrikken etter ribbekanten? 

Mange strikker flask flette i stedenfor ribbekant fordi det blir bedre. 

Anonymkode: 6f18c...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg droppet å strikke vridd rett, dersom du ikke gjorde det da du strikket rundt. Alternativt må du strikke vridd vrangt også, dersom du har vridd maskene hele veien. Når du strikker vridd rett «lener» maskene seg mot venstre. Det vil ikke jevne seg ut i vask. 

Anonymkode: fb0b7...dd8

Nei når jeg strikket rundt strikket jeg de vanlig rett, men jeg måtte vri de når jeg strikket frem og tilbake ellers får masken et kryss og det blir ikke likt heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å strikke en vridd rett rettmaske når du strikker rundt blir bra, men når du strikker frem og tilbake, så blir en vridd rett rettmaske ikke pent. Bruker du tynnere pinner enn på glattsrikken etter ribbekanten? 

Mange strikker flask flette i stedenfor ribbekant fordi det blir bedre. 

Anonymkode: 6f18c...255

Det er lik pinnestørrelse hele veien.

vet bare ikke hvordan å få det pent.. hvis jeg strikker rettmaskene vanlig frem og tilbake etter jeg har strikket rundt så krysser masken seg og det blir ikke likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Jente599 skrev:

Nei når jeg strikket rundt strikket jeg de vanlig rett, men jeg måtte vri de når jeg strikket frem og tilbake ellers får masken et kryss og det blir ikke likt heller. 

Kanskje det har noe med hvordan du strikker vrangmasken å gjøre?

Anonymkode: fb0b7...dd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jente599 skrev:

Det er lik pinnestørrelse hele veien.

vet bare ikke hvordan å få det pent.. hvis jeg strikker rettmaskene vanlig frem og tilbake etter jeg har strikket rundt så krysser masken seg og det blir ikke likt. 

Sier oppskriften lik pinne fra bunn til topp, så er det veiledende pinnetykkelse. Du står fritt til å ta til deg eller selv beslutte endringer av en veiledende oppskrift. Du vil se på eldre mønstre at før var alle strikkeoppskrifter skrevet med at man brukte 0,5 eller 1 nummer tynnere pinne på ribben, forid dette ble penere. 

Du spør om råd, vi andre deler av våre erfaringer.  :)

Anonymkode: 6f18c...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det har noe med hvordan du strikker vrangmasken å gjøre?

Anonymkode: fb0b7...dd8

Ja det er mulig, for det ser likt ut men det blir bare ikke pent så kan hende det er det🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier oppskriften lik pinne fra bunn til topp, så er det veiledende pinnetykkelse. Du står fritt til å ta til deg eller selv beslutte endringer av en veiledende oppskrift. Du vil se på eldre mønstre at før var alle strikkeoppskrifter skrevet med at man brukte 0,5 eller 1 nummer tynnere pinne på ribben, forid dette ble penere. 

Du spør om råd, vi andre deler av våre erfaringer.  :)

Anonymkode: 6f18c...255

Aha, det visste jeg ikke! Stusset bare på at det ble så synlig forskjell på rundt og frem og tilbake. Mulig jeg strikker vrangmaskene litt feil også som noen nevner. Jeg får øve meg litt bare🙊 takk for tips!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...