Gå til innhold

goodreads vs bokelskere ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, eller eventuelt andre online verktøy for å holde oversikt over bøker en har lest? :) 

Hva foretrekker du? Fordeler, ulemper? Eller er det bare bortkasta arbeid...?

Så inspirert av bibliotekets sommerles-kampanje for barna, og tenker det måtte være morsomt som voksen også å ha litt oversikt? :)

Anonymkode: d0d14...07e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LibraryThing er min favoritt. Ikke så kvalmende kommersielt som Goodreads. 

Anonymkode: b6d0c...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

LibraryThing er min favoritt. Ikke så kvalmende kommersielt som Goodreads. 

Anonymkode: b6d0c...413

Kan du utdype hvorfor Goodreads er så ille?

Anonymkode: e77f2...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan du utdype hvorfor Goodreads er så ille?

Anonymkode: e77f2...a46

Siden eies av Amazon, som til syvende og sist er de som tjener på den store hæren av "gratisarbeidere" (dvs. brukere) som driver markedsføring på Goodreads. Og den er full av reklame og forfattere som desperat søker lesere. Det minner mest om et glorete virtuelt litteraturkjøpesenter. 

Anonymkode: b6d0c...413

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden eies av Amazon, som til syvende og sist er de som tjener på den store hæren av "gratisarbeidere" (dvs. brukere) som driver markedsføring på Goodreads. Og den er full av reklame og forfattere som desperat søker lesere. Det minner mest om et glorete virtuelt litteraturkjøpesenter. 

Anonymkode: b6d0c...413

Dette plager ikke meg. Jeg har aldri blitt kontaktet av noen forfattere der inne, hvis det er det du mener? Jeg følger de jeg liker, finner masse spennende bøker jeg har lyst til å lese og får litt bedre oversikt i kaoset mitt. At det er linker til å kjøpe bøker plager meg ikke i det hele tatt.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bokelskere. Det var mer futt i forumet og diskusjonene der inne før enn nå, men jeg liker fremdeles siden veldig godt. Ikke minst så er den norsk. Det er et pluss i boka bare det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt alle bøkene jeg har lest inn på bokelskere. Oppdaterer jevnlig. Diskusjonene på bokelskere kan være litt blodfattige. Så jeg kryssjekker gjerne anmeldelser på Goodreads også. Jeg har oppdaget at (noen) norske forfattere kan ha mange flere brukeranmeldelser på Goodreads enn på Bokelskere, faktisk.

Anonymkode: ad86a...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Foretrekker Goodreads fordi de har bedre brukergrensesnitt, og fordi jeg leser 95% engelskspråklige bøker, så jeg får bedre anbefalinger på Goodreads enn f.eks. Bokelskere. Hadde konto på Bokelskere før, men det falt aldri i smak. Har aldri vært borti LibraryThing, så det skal undersøkes.

For meg er det ikke bortkasta arbeid. Det tok litt tid helt i starten, da jeg la inn alt jeg kunne huske å ha lest (bl.a. alt jeg hadde lagt inn på Bokelskere), men nå er det bare å oppdatere etterhvert som jeg har lest noe nytt eller finner noe jeg vil lese i fremtiden. Før hadde jeg egen ønskeliste på et utall norske og utenlandske nettbutikker - veldig rotete og umulig å holde styr på. Nå ligger alt på Goodreads. 

Hvis du synes at det høres artig ut så er det bare å lage deg en konto eller tre. Goodreads og Bokelskere er gratis, LibraryThing koster penger så fort du har lagt til 200 titler, ser jeg. 

Endret av Tonka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker goodreads. Bokelskere hadde får dårlig brukergrensesnitt, og opplevde flere ganger den ikke fant bøker. 

Anonymkode: 52392...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goodreads her også, siden jeg kun leser engelske bøker. De fleste bøkene har direktelink til Amazon (nå vet jeg hvorfor), og siden jeg kun leser på Kindle passer det meg ypperlig.

 

Synes ikke det er noe stress å oppdatere. Har en app på telefonen som gjør det enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Goodreads. Det er lettest ettersom jeg leser mest engelsk. Virker som om Bokelskere ikke har så mye aktivitet. Jeg så at flere av bøkene jeg har lest i år ikke finnes på Bokelskere, og de som fantes hadde under 10 terningkaster og 0-2 omtaler. På Goodreads har alle bøkene flere titusen stjernevurderinger (noen har over 200 000) og flere tusen anmeldelser. Jeg liker at jeg lett kan se hva andre mener om bøker jeg er interessert i.

I tillegg har jeg flere venner som er brukere på Goodreads.

Jeg har appen på telefonen, så det er veldig enkelt å oppdatere når jeg starter og avslutter en bok. Elsker å ha all historikken og statistikken på hvor mange og hvilke bøker jeg leser, og av samme grunn bruker jeg også Letterboxd for å loggføre alle filmer jeg ser.

Goodreads er ikke perfekt, men jeg opplever det absolutt ikke som et glorete litteraturkjøpesenter. Det er riktig at de har linker til å kjøpe bøkene på Amazon (og flere andre steder), men det har faktisk Bokelskere og LibraryThing også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...