Gå til innhold

Fetters fetter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen tråd her inne ble jeg nysgjerrig på om det finnes et ord for fetters fetter? Vi har jo ord for å beskrive gammeltanter, grandonkler og fillenevøer, og i mange familier pleier man også omgang med sin fetters fetter så da burde det vel finnes et beskrivende ord for også dette slektsforholdet?

 

Dette er det jeg mener med fetters fetter:

Per og Pål er brødre. Per er far til Kåre. Pål er gift med Lise, og de er foreldre til Karl. Lise har et søsken som har en sønn som heter Knut. 

Kåre og Karl er fettere. Karl og Knut er fettere. Men hva kaller man slektsskapet mellom Kåre og Knut? 

 

Det blir innmari tungvindt å legge ut om hele slektstreet hver gang man skal fortelle noen om sin fetters fetter. For ikke å snakke om hvor vanskelig det er for tilhøreren å forstå slektsforholdet. For å gjøre forvirringen komplett kan min fetters fetter også være vår felles fetter, min bror eller meg selv. 

Anonymkode: 74c53...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heter ikke noe og man er jo ikke i slekt.

Anonymkode: 16bb2...fac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heter ikke noe og man er jo ikke i slekt.

Anonymkode: 16bb2...fac

Men man deler jo et tante- og onkel-par, for Pål og Lise er onkel og tante til både Kåre og Knut. Man treffes kanskje i familiesammenkomster jevnlig gjennom hele livet. Vil tro at for mange er fetters fetter nærere slekt, enn en firmenning, så hvorfor har vi et ord for firmenning men ikke for fetters fetter? 

Anonymkode: 74c53...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man deler jo et tante- og onkel-par, for Pål og Lise er onkel og tante til både Kåre og Knut. Man treffes kanskje i familiesammenkomster jevnlig gjennom hele livet. Vil tro at for mange er fetters fetter nærere slekt, enn en firmenning, så hvorfor har vi et ord for firmenning men ikke for fetters fetter? 

Anonymkode: 74c53...130

Øh nei? Man deler jo ingen blodsbånd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man deler jo et tante- og onkel-par, for Pål og Lise er onkel og tante til både Kåre og Knut. Man treffes kanskje i familiesammenkomster jevnlig gjennom hele livet. Vil tro at for mange er fetters fetter nærere slekt, enn en firmenning, så hvorfor har vi et ord for firmenning men ikke for fetters fetter? 

Anonymkode: 74c53...130

Man tilhører samme utvidede «familie» men man er da ikke i slekt. Det kan du da ikke mene.

Anonymkode: 16bb2...fac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Infinitum skrev:

Øh nei? Man deler jo ingen blodsbånd. 

Jeg visste ikke at man måtte ha blodsbånd til alle slektningene sine. Det vil jo da bety at man ikke er i slekt med sine stesøken, steforeldre, inngiftede tanter/onkler m.fl. 

Anonymkode: 74c53...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fetters fetter er jo fetteren som spør hvem fetters fetter er.  Dere er hverandres fettere jo.   Eller noe...     :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg visste ikke at man måtte ha blodsbånd til alle slektningene sine. Det vil jo da bety at man ikke er i slekt med sine stesøken, steforeldre, inngiftede tanter/onkler m.fl. 

Anonymkode: 74c53...130

Noen er man i familie med og noen er man i slekt med.

Anonymkode: 7fae2...7d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen er man i familie med og noen er man i slekt med.

Anonymkode: 7fae2...7d6

Åja, skjønner. Men samma om man er i slekt med sin fetters fetter eller ei, hvilket begrep kan man bruke om fetters fetter? 

Anonymkode: 74c53...130

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Åja, skjønner. Men samma om man er i slekt med sin fetters fetter eller ei, hvilket begrep kan man bruke om fetters fetter? 

Anonymkode: 74c53...130

Fetter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Åja, skjønner. Men samma om man er i slekt med sin fetters fetter eller ei, hvilket begrep kan man bruke om fetters fetter? 

Anonymkode: 74c53...130

Når det er blodsbånd mellom dere, er dere i slekt. Hvis ikke det er blodsbånd er dere i familie.

Man kan ha svogere og svigerinner som er i slekt og man kan ha svogere og svigerinner  som ikke er i slekt (men inngiftet. Og da er de i familie med deg).

Anonymkode: 7fae2...7d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åja, skjønner. Men samma om man er i slekt med sin fetters fetter eller ei, hvilket begrep kan man bruke om fetters fetter? 

Anonymkode: 74c53...130

Fetters fetter har alltid funket greit for meg. Kort og konsist, sier det som trenger å sies uten videre dikkedarer. :) 

Anonymkode: 29ac7...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...