Gå til innhold

Recovery fra spf.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som kjenner til det eller vært borti det selv? Vil du dele historien din hvor lang tid det tok, hva var vanskelig, hvordan gikk det, hva vil du anbefale, hvordan var det med spising (kostliste eller intuitiv eating osv) Hvordan går det idag? :)

Anonymkode: 646f3...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva heter "Recovery" på norsk? Det er prosessen mot å bli frisk, sant?

Anonymkode: 45f1c...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp :)
Kan det være gjenoppretting, bedring? 

Finner ikke rette orda for det. Håper flere skjønner hva jeg mente!

:)

Anonymkode: 646f3...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spf? Solfaktor? Bruker det ennå for å slippe forbrenning og hudkreft. 

Anonymkode: 3be38...a3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spf? Solfaktor? Bruker det ennå for å slippe forbrenning og hudkreft. 

Anonymkode: 3be38...a3f

Kan vi la være å tulle? 

Anonymkode: 646f3...920

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vi la være å tulle? 

Anonymkode: 646f3...920

Jeg skjønner heller ikke hva spf skal stå for? Spiseforstyrrelse? Vanskelig å gi råd med så vage uttrykk🙂

Anonymkode: 3047b...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket youtube? Der er litt ymse men du finner mange virkelig fine kloke kvinner som går gjennom den prosessen der. 

Anonymkode: 9dc4a...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er spiseforstyrrelser :)
Har sjekket, men lurer på om noen norske her har vært borti det også! Hadde vært kjekt å dele med dem også :)

Anonymkode: 646f3...920

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter "Recovery" på norsk? Det er prosessen mot å bli frisk, sant?

Anonymkode: 45f1c...7f9

Tilfriskning?

Jeg har spiseforstyrrelser, men har ikke startet recovery enda så jeg har ingen erfaringer å dele. Men noen linker og tips:

https://hildelearnstoplay.com skriver mye om temaet. 

https://tabithafarrar.com har både en nettside, youtubekanal og podcast med mye bra innhold.

Men jeg følger også denne tråden med interesse - håper noen som har blitt friske vil dele sine erfaringer.

Anonymkode: aa445...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Skal sjekke dette ut! :)

Anonymkode: 646f3...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble verre av kostlister. Følte hele tiden at jeg ble presset og presset til å spise, og det endte bare opp med at jeg ikke klarte fordi jeg ble stresset. Næringsdrikker fungerte også veldig dårlig for meg. I følge planen min skulle jeg drikke en stor som mellommåltid hver dag, og i tillegg skulle jeg bytte ut måltider med det hvis jeg ikke klarte. Hvis jeg ikke spiste opp alt, skulle jeg ta en halv stor.

Problemet mitt med næringsdrikker er at jeg blir utrolig mett av dem. 1/2 stor mettet meg mer enn en full middagsporsjon. Drakk jeg en hel, ble jeg så uvel at jeg var redd for å kaste opp. En hel Compact (liten) mettet meg like mye som en hel stor. Fordi jeg slet med å drikke dem opp, ble det bestemt at jeg skulle drikke de som inneholdt 2 kcal per ml (400 kcal-flaskene). I tillegg skulle jeg ha dem i protein-varianten, som er ekstra mettende. 400 kcal er i seg selv ekstremt mettende, så det endte med at jeg helte dem ut i vasken og latet som at jeg drakk dem. Mamma og pappa skjønte at det ikke gikk for meg, så da fikk jeg lov til å sippe på dem så lenge som jeg trengte for å få i meg alt i stedet for den idiotiske kvarters-regelen kostplanen min sa.

Jeg hadde rask bedring da jeg fikk spise det jeg ville når jeg ville. Hadde jeg lyst på vaffel til lunsj, så fikk jeg spise vaffel til lunsj selv om kostplanen min sa noe annet (og vi hadde vaffel, selvfølgelig). Pappa passet på at det alltid var middag jeg likte godt, for det var lettere for meg å spise da. Skulle vi ha noe jeg ikke taklet så bra, så lagde han alternativ middag til meg. F.eks. kyllingfillet når de andre spiste kjøttkaker. Vi byttet ut deler av middagen, aldri hele. Mamma pyntet kjøkkenet med stearinlys før vi skulle spise, for da trivdes jeg bedre og slappet av. I tillegg hadde vi alltid "nødmat" (som pappa kalte det) - nudler, rett-i-koppen, Fjordland-grøt, noen greier i fryseren osv. som jeg kunne ta av hvis jeg hadde lyst på et mellommåltid eller varm lunsj/kveldsmat. Pappa bakte også brød i helgene, siden jeg elsker loffen hans. Jeg spiste alltid bra gjennom en dag når jeg sto opp til lukten av nybakt brød (ok, det høres sært ut - men det ga meg en god start på dagen).

Kostplanen min var noe liknende denne, veldig streng på pålegg spesielt - det var IKKE lov å bytte:

Frokost: 3 skiver brød med smør, ost og agurk. 1 knekkebrød med smør, ost og agurk.
Bytte: Stor porsjon havregrøt med sukker og kanel. Yoghurtbeger - barnevariant (den hadde mye sukker i seg).
1 glass lettmelk og 1 glass juice. (20 min på meg.)

Lunsj: 2 skiver brød med smør, ost og agurk. 2 knekkebrød med smør, ost og agurk. 1 eple og 1 banan.
2 glass vann og 1 glass biola. (20 min på meg.)

Mellommåltid: Nutri og 1 glass biola. (15 min på meg.)

Middag: 4 poteter (tilsvarende ris, pasta). Kjøtt/fisk tilsvarende 2 kjøttkaker. Kokte grønnsaker. Saus med tilsatt fløte. Ikke krydder.
2 glass vann og 1 glass juice. (30 min på meg.)

Kveldsmat: Stor porsjon havregrøt med sukker og kanel. 2 epler med kanel.
1 glass juice og 1 glass biola. (20 min på meg.)

Jeg følte liksom at jeg aldri hadde god nok tid. Planen sa at hadde jeg ikke fullført etter tiden, selv om jeg hadde klart det med litt bedre tid på meg, så skulle maten vekk og telles og nutri frem. Jeg klarte det ikke. Det var for strengt og bestemt og stressende. Mamma og pappa lot meg gli mer og mer vekk fra den, for de syntes den var altfor slem og fæl. Jeg ble så stresset at jeg bare ble trassig og frekk, så de skjønte fort at jeg virkelig ikke taklet det. Jeg savnet også å kunne variere pålegg og drikke, og jeg savnet stekte grønnsaker!!!!

Anonymkode: 9a144...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble verre av kostlister. Følte hele tiden at jeg ble presset og presset til å spise, og det endte bare opp med at jeg ikke klarte fordi jeg ble stresset. Næringsdrikker fungerte også veldig dårlig for meg. I følge planen min skulle jeg drikke en stor som mellommåltid hver dag, og i tillegg skulle jeg bytte ut måltider med det hvis jeg ikke klarte. Hvis jeg ikke spiste opp alt, skulle jeg ta en halv stor.

Problemet mitt med næringsdrikker er at jeg blir utrolig mett av dem. 1/2 stor mettet meg mer enn en full middagsporsjon. Drakk jeg en hel, ble jeg så uvel at jeg var redd for å kaste opp. En hel Compact (liten) mettet meg like mye som en hel stor. Fordi jeg slet med å drikke dem opp, ble det bestemt at jeg skulle drikke de som inneholdt 2 kcal per ml (400 kcal-flaskene). I tillegg skulle jeg ha dem i protein-varianten, som er ekstra mettende. 400 kcal er i seg selv ekstremt mettende, så det endte med at jeg helte dem ut i vasken og latet som at jeg drakk dem. Mamma og pappa skjønte at det ikke gikk for meg, så da fikk jeg lov til å sippe på dem så lenge som jeg trengte for å få i meg alt i stedet for den idiotiske kvarters-regelen kostplanen min sa.

Jeg hadde rask bedring da jeg fikk spise det jeg ville når jeg ville. Hadde jeg lyst på vaffel til lunsj, så fikk jeg spise vaffel til lunsj selv om kostplanen min sa noe annet (og vi hadde vaffel, selvfølgelig). Pappa passet på at det alltid var middag jeg likte godt, for det var lettere for meg å spise da. Skulle vi ha noe jeg ikke taklet så bra, så lagde han alternativ middag til meg. F.eks. kyllingfillet når de andre spiste kjøttkaker. Vi byttet ut deler av middagen, aldri hele. Mamma pyntet kjøkkenet med stearinlys før vi skulle spise, for da trivdes jeg bedre og slappet av. I tillegg hadde vi alltid "nødmat" (som pappa kalte det) - nudler, rett-i-koppen, Fjordland-grøt, noen greier i fryseren osv. som jeg kunne ta av hvis jeg hadde lyst på et mellommåltid eller varm lunsj/kveldsmat. Pappa bakte også brød i helgene, siden jeg elsker loffen hans. Jeg spiste alltid bra gjennom en dag når jeg sto opp til lukten av nybakt brød (ok, det høres sært ut - men det ga meg en god start på dagen).

Kostplanen min var noe liknende denne, veldig streng på pålegg spesielt - det var IKKE lov å bytte:

Frokost: 3 skiver brød med smør, ost og agurk. 1 knekkebrød med smør, ost og agurk.
Bytte: Stor porsjon havregrøt med sukker og kanel. Yoghurtbeger - barnevariant (den hadde mye sukker i seg).
1 glass lettmelk og 1 glass juice. (20 min på meg.)

Lunsj: 2 skiver brød med smør, ost og agurk. 2 knekkebrød med smør, ost og agurk. 1 eple og 1 banan.
2 glass vann og 1 glass biola. (20 min på meg.)

Mellommåltid: Nutri og 1 glass biola. (15 min på meg.)

Middag: 4 poteter (tilsvarende ris, pasta). Kjøtt/fisk tilsvarende 2 kjøttkaker. Kokte grønnsaker. Saus med tilsatt fløte. Ikke krydder.
2 glass vann og 1 glass juice. (30 min på meg.)

Kveldsmat: Stor porsjon havregrøt med sukker og kanel. 2 epler med kanel.
1 glass juice og 1 glass biola. (20 min på meg.)

Jeg følte liksom at jeg aldri hadde god nok tid. Planen sa at hadde jeg ikke fullført etter tiden, selv om jeg hadde klart det med litt bedre tid på meg, så skulle maten vekk og telles og nutri frem. Jeg klarte det ikke. Det var for strengt og bestemt og stressende. Mamma og pappa lot meg gli mer og mer vekk fra den, for de syntes den var altfor slem og fæl. Jeg ble så stresset at jeg bare ble trassig og frekk, så de skjønte fort at jeg virkelig ikke taklet det. Jeg savnet også å kunne variere pålegg og drikke, og jeg savnet stekte grønnsaker!!!!

Anonymkode: 9a144...79e

Godt du er frisk nå og godt dine foreldre er noen engler ❤️

Anonymkode: 646f3...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Godt du er frisk nå og godt dine foreldre er noen engler ❤️

Anonymkode: 646f3...920

Mamma og pappa er virkelig noen engler! Husker godt at når jeg var syk med feber, så hendte det av og til at pappa var oppe senere enn han pleide for å bake brød. Han har brødbakemaskin med stekefunksjon, så han stilte den inn så den var klar en liten stund før han og mamma regnet med at jeg kom til å stå opp. Jeg tenkte ikke så mye over det da, men nå i ettertid er jeg så takknemlig for at de gjorde sånne ting. Bare sånne småting som at mamma hadde kjøpt en ny blomst eller tent stearinlys, og at pappa skrudde på litt lav musikk er ting jeg nå ser at hjalp utrolig mye. Ting man egentlig ikke skulle trodd at hadde noe å si. Selv behandleren min innrømte at hun ikke hadde trodd sånt skulle ha noen betydning. ❤️

Anonymkode: 9a144...79e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mamma og pappa er virkelig noen engler! Husker godt at når jeg var syk med feber, så hendte det av og til at pappa var oppe senere enn han pleide for å bake brød. Han har brødbakemaskin med stekefunksjon, så han stilte den inn så den var klar en liten stund før han og mamma regnet med at jeg kom til å stå opp. Jeg tenkte ikke så mye over det da, men nå i ettertid er jeg så takknemlig for at de gjorde sånne ting. Bare sånne småting som at mamma hadde kjøpt en ny blomst eller tent stearinlys, og at pappa skrudde på litt lav musikk er ting jeg nå ser at hjalp utrolig mye. Ting man egentlig ikke skulle trodd at hadde noe å si. Selv behandleren min innrømte at hun ikke hadde trodd sånt skulle ha noen betydning. ❤️

Anonymkode: 9a144...79e

Men hvordan går det idag? :)

Anonymkode: 646f3...920

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er midt oppi behandling av anoreksi. Begynte med en innleggelse hvor jeg fikk en kostplan. Innleggelse var veldig lurt for meg, for jeg klarte ikke å begynne å spise en god del matvarer på egenhånd. Gikk raskt opp i vekt. Deretter har jeg gått ukentlig til psykolog. Jeg har sluttet å veie meg hjemme. Vanskelig å følge kostplanen på egenhånd, og jeg er litt på vei ned i vekt igjen. Men føler meg friskere i tankene likevel.

Anonymkode: 95480...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stå på du er tøff, og du klarer det! 😄 

Anonymkode: 646f3...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...