Gå til innhold

Egne leiligheter til sosialklienter?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal flytte hjemmenifra og har ikke helt råd til egen leilighet. Mangler ett par tusen i mnd. Hvis jeg får suplerende støtte fra sosialkontoret, velger de ut leilighet til meg da? Eller kan jeg si at jeg vet om en jeg ønsker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Tror ikke sosialkontoret har en masse leiligheter stående tomme i påvent av at noen skal flytte ut hjemmefra og mangle noen tusen til husleie...

Om du er berettiget støtte, kan de sette et tak på hvor mye du får. Du kan f.eks ikke finne en flott luksusleilighet og forvente at de dekker husleie for deg der.

Skal du få hjelp på sosialen, er det ganske mange krav du skal oppfylle. Vet om en som har måttet selge bil osv og bruke opp pengene før han fikk hjelp.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet jeg ikke kan få støtte til noe luxus.. Har sett en billig en som er inkl strøm. Den er helt ok. 40kvadratmeter.

Skrevet

Ta med det alle dokumenterte intekter og utgifter til samtale med din sosialkurator så få rdu høre hva de vil eventuelt dekke

Gjest gjest1
Skrevet

Hvis du ikke har noen penger eller noe annet av verdi, ingen/veldig dårlig betalt jobb osv. så kan du få bostøtte fra sosialen.

I Bergen mener jeg at det er en max grense på 7000,- Men en må vel gjerne være mer enn en person for å få max beløpet.

Men hvis du har inntekt som egentlig skulle være nok til å dekke en husleie så får du nok ikke støtte.

Men det er vel bare å ta kontakt med dem å høre. Det går sikkert bra.

Lykke til med utflyttingen :)

Gjest Anonymous
Skrevet

OK. Er bare så redd de skal si jeg skal leie en "sosialklientleilighet" hvis du skjønner. Lurer på om det er egne leiligheter de finner, Slik at alle får vite at jeg får litt støtte derfra..

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er nemlig et sted her i byen hvor det bor mange med rusproblemer osv og de har sosialleilighet er sier folk..? Vil ikke flytte dit.

Skrevet

Det du mener med sosialleilighet er kommunale leiligheter. Leiligheter som kummunene eier som er beregnet på sosialklienter som ikke har sjans i det private marked. Mye med tanke på at de fleste huseiere ikke godtar sosialgaranti som depositum.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er nemlig et sted her i byen hvor det bor mange med rusproblemer osv og de har sosialleilighet er sier folk..? Vil ikke flytte dit.

Vel, uansett kan de ikke tvinge deg til å flytte! Om leiligheten du selv har funnet ikke er usannsynlig dyr, setter de nok pris på at du har funnet selv.

Men ring og få time, og spør nøye hva slags dokumentasjon du må ha med. Det tar tid å samle sammen alt, og det kan ta tid å få time, og ikke minst er det behandlingstid på søknaden, så - kom deg av gårde! Og lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for hjelp og lykkeønskninger! :) Snille dere.

Gjest Madeline
Skrevet

Her jeg bor har kommunen en del leiligheter i vanlige brl som sosialklienter bor i. Mener at kommunen kan ha inntil 10 % av leilighetene i et brl til det formålet. Tror det blir kalt "juridiske andelshavere" eller noe sånn. Det var nemlig noen som lurte på hva "juridiske andelshavere" var på en generalforsamling, og vi ble forklart at det var kommunen som disponerte disse leilighetene til folk som trengte det.

Gjest Violetta
Skrevet

Det stemmer at kommunene ofte har et antall leiligheter som de leier ut til spesielt trengende. Jeg vet konkret at i Bergen kan det være opp til flere års ventetid på en leilighet, men det kommer an på hvor stort behovet er.

Disse leilighetene er beregnet på grupper av befolkningen med spesielle behov, som økonomisk vanskelig stilte eller andre som har behov for hjelp med å finne bolig.

På sosialkontoret kan du søke om økonomisk hjelp til husleie, livsopphold og andre utgifter. Det er ikke vanlig at sosialkontoret finner leilighet til folk som kan finne leilighet selv.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Sosialkontoret dekker (hvis du fyller de gitte kravene) husleie på opptil 3500 kr. Vet ikke om dette er likt i hele landet, men gjelder iallefall Oslo, Haugesund, Hedmark og Buskerud...

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med å skaffe seg en jobb isteden...? :roll:

Skrevet

hva sosialkontoret dekker og ikke dekker kan også være aldersavhengig.

Sosialhjelpssatsen for ungdom mellom 18 og 25 er lavere enn for andre i en kommunen jeg bor, kr. 6.200,- pr måned (hvis jeg ikke husker feil) - da er det ikke så mye å leve for når husleie er betalt...

Gjest Leola
Skrevet

Vil det virkelig si at sosialkontorene dekker leiligheter til alle som vil flytte hjemmefra uten å egentlig ha råd til det ?

Det høres jo helt vanvittig ut. Ikke rart at skattene er høye hvis det er slik det er fatt. Da jeg var i den fasen så tenkte jeg ikke tanken, engang. Flyttet ikke hjemmefra før jeg hadde jobb slik at jeg kunne betale for meg ...

Gjest Anonymous
Skrevet
Vil det virkelig si at sosialkontorene dekker leiligheter til alle som vil flytte hjemmefra uten å egentlig ha råd til det ?

Det høres jo helt vanvittig ut. Ikke rart at skattene er høye hvis det er slik det er fatt. Da jeg var i den fasen så tenkte jeg ikke tanken, engang. Flyttet ikke hjemmefra før jeg hadde jobb slik at jeg kunne betale for meg ...

Er ikke alle som får bo hjemme så lenge de vil vettu.. Og det er ikke bare bare å få seg en fast jobb.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med å finne en leilighet eller hybel du kan betale for? Nå synes ikke jeg at 40 km2 er kjempedigert, men hvis man ikke har råd så har man ikke råd.

Gjest Leola
Skrevet

Gjest skrev:

Er ikke alle som får bo hjemme så lenge de vil vettu.. Og det er ikke bare bare å få seg en fast jobb.

Hvem har sagt at man trenger fast jobb for å leie seg en leilighet? Det finnes nok av vikariater rundt omkring, deltidsjobber, vaskejobber, etc...

Før jeg gikk på sosialen så skulle jeg sannelig ha prøvd alt annet ... Mange ganger så tror jeg faktisk at det mest står på viljen ...

Gjest gjest1
Skrevet

Ja, det er vel ingen menneskerett å flytte rett hjemmefra inn i en egen leilighet. Jeg kjenner hvertall nesten ingen som har gjort det. Hva med å gå veien via et kollektiv o.l.? Det blir jo endel billigere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...