AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #1 Skrevet 15. juli 2019 Min sønn har bodd sammen med noen venner etter å ha tatt opp en del karakterer for å komme inn på universitetet. Men iløpet av våren bestemte han seg for å flytte til Barcelona for å studere der. Han har ikke fått svar om han har kommet inn enda, men har flyttet inn hos noen norske venner der nede. Når vi nå skulle slette NRK lisensen hans (lisenser/leie er unntaket for å kunne kreve forhåndsbetaling) oppstod det problemer fordi fristen for dette går ut 1.juli mens betalingsfristen går ut 1.August (altså 2 forskjellige frister som er lett å misforstå). Nå nekter NRK å akseptere hans avbestilling og han må som student derfor betale lisens i 1/2 år selv om han ikke bor i Norge. Er det lov å kreve lisens for noen som ikke bor i landet og dermed ikke kan se/høre NRK ? Han har fortsatt adresse i Norge (har meldt flytting til meg og jeg overtok hans TV) fordi jeg tror norsk address er et krav hos Lånekassa. Er det noen som rent juridisk kan si noe om et slikt økonomisk krav fra NRK ? Anonymkode: fe216...795
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #2 Skrevet 15. juli 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min sønn har bodd sammen med noen venner etter å ha tatt opp en del karakterer for å komme inn på universitetet. Men iløpet av våren bestemte han seg for å flytte til Barcelona for å studere der. Han har ikke fått svar om han har kommet inn enda, men har flyttet inn hos noen norske venner der nede. Når vi nå skulle slette NRK lisensen hans (lisenser/leie er unntaket for å kunne kreve forhåndsbetaling) oppstod det problemer fordi fristen for dette går ut 1.juli mens betalingsfristen går ut 1.August (altså 2 forskjellige frister som er lett å misforstå). Nå nekter NRK å akseptere hans avbestilling og han må som student derfor betale lisens i 1/2 år selv om han ikke bor i Norge. Er det lov å kreve lisens for noen som ikke bor i landet og dermed ikke kan se/høre NRK ? Han har fortsatt adresse i Norge (har meldt flytting til meg og jeg overtok hans TV) fordi jeg tror norsk address er et krav hos Lånekassa. Er det noen som rent juridisk kan si noe om et slikt økonomisk krav fra NRK ? Anonymkode: fe216...795 Lisensen gjelder fra 1.07. men forfaller til betaling 31.07. Hva som er rettferdig eller ikke er uten nevneverdig relevans i saken, fordi man må sette seg inn i reglene og avbestille innen fristen dersom man vil ha fritak. Om du flytter ut av en leid bolig 2. I måneden så må du likevel etter loven betale for hele måneden, det er helelr ikke rettferdig om man skal gå ned på ditt rettferdighetsnivå. Å lese på nrk lisensens sider og sette deg inn i systemet er ofte smart. Anonymkode: cbfb9...ca2 8
Jytte Skrevet 15. juli 2019 #3 Skrevet 15. juli 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min sønn har bodd sammen med noen venner etter å ha tatt opp en del karakterer for å komme inn på universitetet. Men iløpet av våren bestemte han seg for å flytte til Barcelona for å studere der. Han har ikke fått svar om han har kommet inn enda, men har flyttet inn hos noen norske venner der nede. Når vi nå skulle slette NRK lisensen hans (lisenser/leie er unntaket for å kunne kreve forhåndsbetaling) oppstod det problemer fordi fristen for dette går ut 1.juli mens betalingsfristen går ut 1.August (altså 2 forskjellige frister som er lett å misforstå). Nå nekter NRK å akseptere hans avbestilling og han må som student derfor betale lisens i 1/2 år selv om han ikke bor i Norge. Er det lov å kreve lisens for noen som ikke bor i landet og dermed ikke kan se/høre NRK ? Han har fortsatt adresse i Norge (har meldt flytting til meg og jeg overtok hans TV) fordi jeg tror norsk address er et krav hos Lånekassa. Er det noen som rent juridisk kan si noe om et slikt økonomisk krav fra NRK ? Anonymkode: fe216...795 Man kan kreve å betale månedlig. Siden hans adresse er hos deg nå, tviler jeg på at Nrk kan kreve lisens av dere begge.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #4 Skrevet 15. juli 2019 Han må betale lisensen denne perioden, det er ingen vei utenom. NRK skulle vært varslet før, de kan ikke automatisk vite om han har flyttet eller befinner seg i et annet land spesielt ikke hvis han har meldt flytting til din adresse. Selv om han hadde meldt utflytting til Spania i folkeregisteret så kan NRK kreve lisenspenger. Anonymkode: 2776e...d93 2
Jytte Skrevet 15. juli 2019 #5 Skrevet 15. juli 2019 Ser ut som jeg tok litt feil gitt. Siden Stortinget har vedtatt at lisensen fra 2020 skal gå over skatteseddelen, får man ikke lenger betale i avdrag. Men, jeg har ikke lest alt. Likevel, når han har meldt adresse til deg, er det vel ikke meningen at husstanden skal betale to lisenser. https://hjelp.nrk.no/lisens/
Far til 2 Skrevet 15. juli 2019 #6 Skrevet 15. juli 2019 Men faktura dato er 14.6. Vi vet at det tar minst 2 dager føfaktura sendes og mins 2 dager med posten + lørdag og søndag, dvs 1 uke før faktura ankommer. Er det da rimelig å ha 7 dagers klagefrist. Jeg kan ikke huske å ha sett så korte frister. Dessuten står det igenting om at fristen går ut 1. juli. Det står at lisensen gjelder fra 1. juli. Min sønnen flyttet og fikk ikke denne regningen i tide til å klage. Det kan da umulig være fornuftig å ha så korte frister som heller ikke er beskrevet på faktura.
The Kitten Skrevet 15. juli 2019 #7 Skrevet 15. juli 2019 6 minutter siden, Far til 2 skrev: Men faktura dato er 14.6. Vi vet at det tar minst 2 dager føfaktura sendes og mins 2 dager med posten + lørdag og søndag, dvs 1 uke før faktura ankommer. Er det da rimelig å ha 7 dagers klagefrist. Jeg kan ikke huske å ha sett så korte frister. Dessuten står det igenting om at fristen går ut 1. juli. Det står at lisensen gjelder fra 1. juli. Min sønnen flyttet og fikk ikke denne regningen i tide til å klage. Det kan da umulig være fornuftig å ha så korte frister som heller ikke er beskrevet på faktura. Kanskje du skulle bruke mer tid på å skrive en klage enn å hisse deg opp over tidsfrister. 3
Far til 2 Skrevet 15. juli 2019 #8 Skrevet 15. juli 2019 Da jeg ringte fikk jeg en "kald skulder" men det er vel kanskje ikke så rart når damen ikke har opplæring mht hva som skal til for å få gjennom en klage og derfor heller ikke vil høre på argumentasjonen. Det stod heller ingenting om hva slags dokumentasjon som var nødvendig i situasjoner som denne, så jeg må bare gjette og håpe at standard dokumentasjon er nok. Å sette meg oppover til noen som kjente til dette var tydeligvis heller ikke noe de gjorde. Hadde det vært en privat bedrift som f.eks. en distributør (Telia, etc) som avviste kunder på den måten hadde bedriften gått konkurs pga elendig kundeservice. Men slik kan en avvise brukere av statskanalen fordi det ikke er alternativ.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #9 Skrevet 15. juli 2019 Ja, det er lov å kreve lisens fra noen som bor i utlandet, så lenge personen ikke har meldt i fra om endring før terminstart. På faktura står det oppgitt hvor man finner mer info, og der igjen står det veldig tydelig at endringer må gjøres innen ny termin starter. At det er ulik betalingsfrist og avbestillingsfrist er da virkelig helt normalt, og de fleste (bokklubber, strømselskaper, telefonselskaper, internett) har ulike frister på betaling og på melding om avbestilling/endring. og ingen bedrifter har vel gått konkurs fordi EN kunde har følt seg avvist/dårlig behandlet. Anonymkode: 69621...846 1
Far til 2 Skrevet 15. juli 2019 #10 Skrevet 15. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er lov å kreve lisens fra noen som bor i utlandet, så lenge personen ikke har meldt i fra om endring før terminstart. På faktura står det oppgitt hvor man finner mer info, og der igjen står det veldig tydelig at endringer må gjøres innen ny termin starter. At det er ulik betalingsfrist og avbestillingsfrist er da virkelig helt normalt, og de fleste (bokklubber, strømselskaper, telefonselskaper, internett) har ulike frister på betaling og på melding om avbestilling/endring. og ingen bedrifter har vel gått konkurs fordi EN kunde har følt seg avvist/dårlig behandlet. Anonymkode: 69621...846 Han har nå gjort som du og kitten foreslår. At han fikk regningen for sent har han valgt å ikke fortelle eller bruke som argument. Han var på ferie den uken de kom men tross alt hjemme helgen før han reiste til Spania. Han burde hat mer fokus på den regningen fremfor skolen i Barcelona noe han forstår nå. Jeg oversendte regningen på mail noen dager etter at han dro men da var det for sent. Men som dere antyder vil nok ikke Nrk eller andre statsbedrifter gå konkurs pga denne saken. Men at småbedrifter kan gå konkurs pga 1 kunde har jeg konkrete bevis. Hva bokklubber gjør vet jeg ikke, men strømselskaper fakturerer ikke for et 1/2 år etter at du har sagt opp. Det gjør heller ikke telefon selskaper og leverandører av Internet, så de eksemplene var ikke de beste.
Sykkelkopp Skrevet 15. juli 2019 #11 Skrevet 15. juli 2019 Nrk er en mafiaorganisasjon. Du kan ikke forvente at de bare sier "okey ikke betal"
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #12 Skrevet 15. juli 2019 3 timer siden, Jytte skrev: Ser ut som jeg tok litt feil gitt. Siden Stortinget har vedtatt at lisensen fra 2020 skal gå over skatteseddelen, får man ikke lenger betale i avdrag. Men, jeg har ikke lest alt. Likevel, når han har meldt adresse til deg, er det vel ikke meningen at husstanden skal betale to lisenser. https://hjelp.nrk.no/lisens/ Du tar ikke bare litt feil, men du fortsetter å ta feil. Når firsten for å melde avbud er 1. Juli så er alle tog gått for ts og hennes voksne barn, uansett hvordan du snur og vender på saken. 2 timer siden, Far til 2 skrev: Han har nå gjort som du og kitten foreslår. At han fikk regningen for sent har han valgt å ikke fortelle eller bruke som argument. Han var på ferie den uken de kom men tross alt hjemme helgen før han reiste til Spania. Han burde hat mer fokus på den regningen fremfor skolen i Barcelona noe han forstår nå. Jeg oversendte regningen på mail noen dager etter at han dro men da var det for sent. Men som dere antyder vil nok ikke Nrk eller andre statsbedrifter gå konkurs pga denne saken. Men at småbedrifter kan gå konkurs pga 1 kunde har jeg konkrete bevis. Hva bokklubber gjør vet jeg ikke, men strømselskape8r fakturerer ikke for et 1/2 år etter at du har sagt opp. Det gjør heller ikke telefon selskaper og leverandører av Internet, så de eksemplene var ikke de beste. Si meg, er du ts både med og uten ab funksjon? Din sammenligning med private bedrifter viser hvor langt på villspor du er mht. Å forstå regler og systemer rundt nrk lisensen. Anonymkode: cbfb9...ca2 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #13 Skrevet 15. juli 2019 Frist er frist. Offentlig og privat. Hadde kanskje gjort som dere om jeg hadde studentøkonomi og prøvd å komme meg unna, men hadde ikke stilt spørsmål ved lovligheten. Anonymkode: a1022...fc5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #14 Skrevet 15. juli 2019 Folk elsker å betale til mafiaen Anonymkode: 0403f...1e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå