solmåneogstjerner Skrevet 15. juli 2019 #21 Del Skrevet 15. juli 2019 Akkurat nå, stan skrev: R - jeg trodde det var racerfart? Ja. Bakover. Så en som drev med det i byen her om dagen. 50 km /t bakover. For å kjøre 'riktig' i enveiskjørt gate regner jeg med.... Utrolig at det gikk bra. Var ikke elbil da 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #22 Del Skrevet 15. juli 2019 24 minutter siden, solmåneogstjerner said: Er ikke det på tesla ? Er jo fremdeles en spak for å bytte mellom R, D, N og P - bare at den er ved rattet ikke som "girspak" i midtkonsollen på Tesla.. Men TS spurte om en annen type bil så vil tro bildet som noen postet er fra den bilen. Anonymkode: 6f377...516 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #23 Del Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men TS spurte om en annen type bil så vil tro bildet som noen postet er fra den bilen. Anonymkode: 6f377...516 Da tror du riktig! Anonymkode: 1f3e4...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 15. juli 2019 #24 Del Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er jo fremdeles en spak for å bytte mellom R, D, N og P - bare at den er ved rattet ikke som "girspak" i midtkonsollen på Tesla.. Men TS spurte om en annen type bil så vil tro bildet som noen postet er fra den bilen. Anonymkode: 6f377...516 Ok. Men man trenger bare å velge mellom revers, kjør eller parkering. Man trenger ikke å gire. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 15. juli 2019 #25 Del Skrevet 15. juli 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg får min nye egolf i morgen. Og har aldri kjørt automat før! Kan noen gi meg en kjapp innføring så jeg ikke kræsjer på vei hjem? Anonymkode: c5a27...564 20 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Ok. Men man trenger bare å velge mellom revers, kjør eller parkering. Man trenger ikke å gire. Nei, man girer jo ikke mens man kjører, men som du ser har ts aldri før kjørt en bil med automat, og da er det jo greit å få en aldri så liten innføring i hvordan dette funker, også før og etter selve kjøringen. Det er jo f.eks greit å vite at man må sette den i P (park) før man får slått av bilen. Og automat«giret» på elbiler flest ser altså likt ut som automatgiret på drivstoffdrevne biler flest. Endret 15. juli 2019 av Malum 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #26 Del Skrevet 15. juli 2019 Byttet nylig til elbil med automatgir etter 15 år med manuelt gir og bensin. Det første jeg gjorde på turen hjem fra bilforhandleren var å forsøke å gire i et lyskryss. 🙈 Etter det har jeg måttet minne meg selv på å la venstrefoten hvile forann hver kjøretur. Da går det bra! Anonymkode: ae6cf...cf9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 15. juli 2019 #27 Del Skrevet 15. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: "Drive" er forover, "Reverse", er bakover, "Park", er når du setter fra deg bilen. "B" er for ekstra energiopptak når du kjører i bakker. Men ikke bry deg om "B", før du er blitt litt kjent med hvordan bilen er å kjøre. "B" bremser veldig mye, magnetisk, uten å bruke bremsene. Så ikke bruk den når du kjører i byen eller vanlig. Anonymkode: 1f3e4...39d "B" gir økt regenerering (motorbrems) når man slipper pedalen. Personlig ville jeg brukt det hele tiden, og spesielt i byen der man må endre farten ofte. På motorvei spiller det derimot liten rolle. 2 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Er ikke det på tesla ? Tesla har en hendel på rattet for å velge mellom D, N, R og P. Ingen "girspak" i midtkonsollen nei. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 15. juli 2019 #28 Del Skrevet 15. juli 2019 4 minutter siden, -jk- skrev: Tesla har en hendel på rattet for å velge mellom D, N, R og P. Ingen "girspak" i midtkonsollen nei. Nei, det var det jeg mente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charminia Skrevet 15. juli 2019 #29 Del Skrevet 15. juli 2019 21 minutter siden, -jk- skrev: "B" gir økt regenerering (motorbrems) når man slipper pedalen. Personlig ville jeg brukt det hele tiden, og spesielt i byen der man må endre farten ofte. På motorvei spiller det derimot liten rolle. Tesla har en hendel på rattet for å velge mellom D, N, R og P. Ingen "girspak" i midtkonsollen nei. Enig, jeg kjører alltid med min E golf i B og syntes det er genialt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #30 Del Skrevet 15. juli 2019 Jeg har egolf. Kunne ikke med automatgir før jeg fikk bilen, og nå elsker jeg det 😁 Etter du har satt bilen i D, så kan du dra spaken mot deg. Da bremser bilen når du slipper gassen, og du sparer strøm! Lykke til med den nye bilen din! Anonymkode: 10c03...390 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2019 #31 Del Skrevet 17. juli 2019 Kjøpte e-golf etter å ha kjørt med manuelt gir i over 30 år. Alle advarte mot "cluching", men det jeg opplevde var å sette giret i Parkering etter stopp i f.eks. lyskryss. "Autopiloten" i høyrehånda var åpenbart kraftigere enn i venstrefoten. Anonymkode: a639e...9a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 17. juli 2019 #32 Del Skrevet 17. juli 2019 På 15.7.2019 den 12.38, solmåneogstjerner skrev: Man girer jo ikke med elbil På 15.7.2019 den 12.39, Malum skrev: Det er aotomatisk girkasse som på vanlige biler. Både ja og nei. Det er ingen tradisjonell girkasse som på vanlige bilder. Det er et fast utvekslingsgir, men ingen clutch eller frikobling av noe slag. Går motoren, går hjulene. "Automatkassen" på en elbil er bare en emulering av en ekte automatkasse, inkludert creep. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 17. juli 2019 #33 Del Skrevet 17. juli 2019 (endret) 9 minutter siden, Lutetium 71 skrev: Både ja og nei. Det er ingen tradisjonell girkasse som på vanlige bilder. Det er et fast utvekslingsgir, men ingen clutch eller frikobling av noe slag. Går motoren, går hjulene. "Automatkassen" på en elbil er bare en emulering av en ekte automatkasse, inkludert creep. Ja, jeg vet. Jeg googlet litt rundt det, og fant ut at det der er et tema for spesielt interesserte: https://elbilforum.no/index.php?topic=36618.0 Det jeg vel heller burde ha sagt er at det er en automatgirspake, som på vanlige automatgirede biler. Endret 17. juli 2019 av Malum 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 18. juli 2019 #34 Del Skrevet 18. juli 2019 9 timer siden, Malum skrev: Ja, jeg vet. Jeg googlet litt rundt det, og fant ut at det der er et tema for spesielt interesserte: https://elbilforum.no/index.php?topic=36618.0 Det jeg vel heller burde ha sagt er at det er en automatgirspake, som på vanlige automatgirede biler. Ja, eGolf har dessverre en slik. Jeg skriver "dessverre", siden det er en diger spak som tar opp mye plass i midtkonsollen som kunne vært brukt til noe annet. Leaf har en liten "puck" i forhold mens bl.a Tesla og BMW i3 har girvelgeren på rattet. Det siste er å foretrekke etter min mening siden det er mer effektivt plassmessig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #35 Del Skrevet 18. juli 2019 Husk også at det er viktigere å sette på håndbrekket på en automat, enn det er på en gear-bil! PARK er ikke like sikker, spesielt om du parkerer i en bakke, som gearet på en manuell bil. Anonymkode: b6e27...3a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 18. juli 2019 #36 Del Skrevet 18. juli 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk også at det er viktigere å sette på håndbrekket på en automat, enn det er på en gear-bil! PARK er ikke like sikker, spesielt om du parkerer i en bakke, som gearet på en manuell bil. Anonymkode: b6e27...3a8 Giret på en manuell bil er da ikke spesielt sikkert i bakke. Selv i 1.gir kan en bil begynne å trille om f.eks bakken er bratt nok. Park-funksjonaliteten varierer litt mellom de forskjellige elbilene. I f.eks en Tesla aktiveres de normale bremsene i "park" og bilen går automatisk i "park" så snart du går ut av bilen, om du har glemt å gjøre det manuelt. Null risiko der altså. Teslaen har ikke noe "håndbrekk" i tillegg. I Leaf er det en fysisk sperre i utveksligskassen som aktiveres. Denne er også ganske sikker, jeg har ihvertfall aldri hørt om at den har feilet. Leaf har fotbrekk i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2019 #37 Del Skrevet 18. juli 2019 1 time siden, -jk- skrev: Giret på en manuell bil er da ikke spesielt sikkert i bakke. Selv i 1.gir kan en bil begynne å trille om f.eks bakken er bratt nok. Park-funksjonaliteten varierer litt mellom de forskjellige elbilene. I f.eks en Tesla aktiveres de normale bremsene i "park" og bilen går automatisk i "park" så snart du går ut av bilen, om du har glemt å gjøre det manuelt. Null risiko der altså. Teslaen har ikke noe "håndbrekk" i tillegg. I Leaf er det en fysisk sperre i utveksligskassen som aktiveres. Denne er også ganske sikker, jeg har ihvertfall aldri hørt om at den har feilet. Leaf har fotbrekk i tillegg. Nyere Leaf har ikke fotbrekk, men de tidligere modellene hadde. 😊 Anonymkode: bbc4f...36d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 18. juli 2019 #38 Del Skrevet 18. juli 2019 På 15.7.2019 den 12.32, AnonymBruker skrev: Jeg får min nye egolf i morgen. Og har aldri kjørt automat før! Kan noen gi meg en kjapp innføring så jeg ikke kræsjer på vei hjem? Anonymkode: c5a27...564 Kjapp innføring: EL-bil har verken gir eller automatgir, i hvert fall ikke den du har kjøpt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 18. juli 2019 #39 Del Skrevet 18. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nyere Leaf har ikke fotbrekk, men de tidligere modellene hadde. 😊 Anonymkode: bbc4f...36d Det er da omvendt? Vår 2012-modell har elektrisk håndbrekk, men på 2014-modellene gikk de over til fotbrekk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2019 #40 Del Skrevet 19. juli 2019 16 timer siden, -jk- skrev: Det er da omvendt? Vår 2012-modell har elektrisk håndbrekk, men på 2014-modellene gikk de over til fotbrekk. Vår 2018-modell har det ikke. Anonymkode: bbc4f...36d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå