Gå til innhold

Kjapp innføring i giring på elbil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vår 2018-modell har det ikke. 

Anonymkode: bbc4f...36d

Ok, da har de byttet tilbake igjen da på den nye 40kWh-utgaven. Jeg tenkte på forrige generasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bienvilleparish

Er du virkelig så bedøvd når det kommer til biler burde du rett og slett bare finne frem trøsykkelen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2019 den 12.39, Malum skrev:

Det er aotomatisk girkasse som på vanlige biler.

Nei, det er det ikke. Det er bare et gir i en elbil.

 

På 15.7.2019 den 12.37, AnonymBruker skrev:

 ikke bruk den når du kjører i byen

B er jo glimrende til nettopp bykjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir eller gear betyr en mekanisme med tannhjul. Noe det er lite av i elektriske symaskiner som disse elbilene er.
Spaken på konsollen mellom setene er bare en velgebryter, men det er vel hvordan denne brukes TS spør om.
Rådet må være - ikke vær redd for at du ikke skjønner bruken, det lærer du fort nok der og da.
Det blir omtrent som å lære å bruke en gammel kassettspiller. Avspilling, spole forover, spole bakover, gjøre opptak.
Like enkelt.
Men å kjøpe elbil sier jeg nei takk til.
Bil med falsk miljøprofil er det ingen grunn til å skaffe seg. Politikerne som har bestemt sterke subsidier bør skamme seg.
Det handler om penger, ikke miljø.

Anonymkode: 2e634...038

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om penger, ikke miljø.

Og hva er galt med å kjøpe det rimeligste alternativet? Er en grunn til at biler som Skoda Octavia er bestselgere og ikke Maserati Quattroporte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, NBA said:

Og hva er galt med å kjøpe det rimeligste alternativet? Er en grunn til at biler som Skoda Octavia er bestselgere og ikke Maserati Quattroporte.

Det selges inn med miljø som viktigste argument, men avsløres som falske salgsargumenter.
Rett og slett falsk markedsføring, og finansiering med statlige midler - skattepenger.

Anonymkode: 2e634...038

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det selges inn med miljø som viktigste argument, men avsløres som falske salgsargumenter.
Rett og slett falsk markedsføring, og finansiering med statlige midler - skattepenger.

Anonymkode: 2e634...038

Altså, elbiler er jo bedre for spesielt lokalmiljøet enn fossildrevne biler.

Og nei, de finansieres ikke. De er bare ikke belastet like mye avgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, NBA said:

Altså, elbiler er jo bedre for spesielt lokalmiljøet enn fossildrevne biler.

Og nei, de finansieres ikke. De er bare ikke belastet like mye avgifter.

Mikroskopisk bedre for lokalmiljøet men mye verre for stedene metallene og naturressursene utvinnes.

Totalregnestykket viser at elbilene er mye mer forurensende.

Derfor er avgiftsfordelene idioti og skulle aldri vært der.

Anonymkode: 2e634...038

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2019 den 12.39, Malum skrev:

Det er aotomatisk girkasse som på vanlige biler.

Elbiler har vel ikke girkasse i det hele tatt. Det er jo bare enten forover eller bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, jabx skrev:

Elbiler har vel ikke girkasse i det hele tatt. Det er jo bare enten forover eller bakover.

Vet. Det ble jo omformulert litt senere i tråden:

På 17.7.2019 den 23.21, Malum skrev:

Ja, jeg vet. Jeg googlet litt rundt det, og fant ut at det der er et tema for spesielt interesserte: https://elbilforum.no/index.php?topic=36618.0 :ler:

Det jeg vel heller burde ha sagt er at det er en automatgirspake, som på vanlige automatgirede biler. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mikroskopisk bedre for lokalmiljøet men mye verre for stedene metallene og naturressursene utvinnes.

Totalregnestykket viser at elbilene er mye mer forurensende.

Derfor er avgiftsfordelene idioti og skulle aldri vært der.

Anonymkode: 2e634...038

Ganske mikroskopisk for hver enkelt bil kanskje, men enormt betydningsfullt i antall. Om du ikke tror meg kan du jo få sykle ved siden av meg opp Fredrikstadbrua en kald januardag mens de kaldstartede dieselbilene står i kø ved siden av...

Alle pålitelige totalregnestykker jeg har sett for elbil viser en stor fordel i elbilens favør for hele livsløpet. Se f.eks denne for MB klasse EV mot vanlig B180:

https://www.greencarcongress.com/2014/12/20141217-bclass.html

Og det er en undersøkelse fra 2014. Tallene blir stadig bedre i elbilenes favør da energitettheten på batterier øker hele tiden samt at bruken av en del metaller som f.eks kobolt minker kraftig. 

Undersøkelser som viser det motsatte har uten unntak vist seg å basere seg på svært urealistiske og skjeve forutsetninger. Som f.eks at alle ladestrøm kommer fra kullkraft mens bensin på magisk sett bare oppstår i bensinpumpene. Eller at batteriene i elbiler må byttes to ganger i levetiden på bilen. Eller at levetiden er satt urealistisk lavt. Osv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...