Gjest Inter Skrevet 6. mai 2005 #1 Skrevet 6. mai 2005 Leste innlegeg i vg i dag: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=104467 hvor Erna Solberg vil at sosialklienter skal jobbe for pengene. Jeg kjenner en oppegående mann som i mange år har levd på sosialhjelp. En periode så jobbet han da sosialkontoret tvang ham til å ta en jobb de hadde funnet til ham ellers så ville han miste pengene. Nå er han tilbake i samme tralten og har gått flere år på sosialhjelp. Aetat har gitt ham kurs, men ingen eksamner er tatt. Sosialkontoret forsørger ham fortsatt hver måned. Og ingen stiller krav. Synes det er for lettvint å bare sette seg ned og la det offentlige forsørge seg. Og få eller ingen krav blir stilt tilbake. Jeg vet at det er mange skjebner der ute som av ulike årsaker må ha hjelp fra sosialkontoret en periode. Ingen kritikk av de for det kan hende oss alle. Jeg setter spørsmålstegn ved det å leve år etter år på sosialhjelp uten at det offentlige krever noe tilbake. Bør mange flere av sosialklientene jobbe for pengene?
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 #2 Skrevet 6. mai 2005 "Man har vært altfor opptatt av å berge folks inntekter enn deres selvrespekt, sier Solberg. Hun mener at støttesystemet på sosialkontorene fører til altfor mye passivitet. - Sosialhjelpsmottagere blir spesialister på å motta sosialhjelp, i stedet på hvordan de kan komme ut av det, sier hun." (fra artikkelen) Ja, det syns jeg. Ikke akkurat at man skal jobbe 7,5 timers arbeidsdag hver dag, men kanskje det halve (for å få realistisk for motivasjon og evne). Og arbeid kan være så mangt. Ressurs på pleiehjem som "selskapsdame", ekstrahjelp på eldresenter, barnehagehjelp, søppelplukker,nær sagt: gatefeier... Det er nok av oppgaver med underbemanning idag. Jeg synes alle har en plikt til å bidra med noe, om ikke alle bidrar like mye. Men det norske samfunn legger opp til at man skal sitte hjemme og ikke bidra. Takk til trådstarter for at jeg ble oppmerksom på artikkelen.
Laina Skrevet 6. mai 2005 #3 Skrevet 6. mai 2005 Sosialkontorene har i lang tid hatt mulighet til å sette klienter i arbeid for at de skal motta stønad. Dette er det dessverre mange kommuner som ikke benytter seg av. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg er helt enig. La de som kan jobbe for pengene. Det er nok en del sosialklienter som av forskjellige grunner ikke kan jobbe, men jeg tror de langt fleste kan. Med en slik ordning, tror jeg flere vil velge å skaffe seg en jobb selv. Bedre betalt, og triveligere jobb.
Såpebobla Skrevet 6. mai 2005 #4 Skrevet 6. mai 2005 Bare sånn for å ha sagt det, jeg har selv vært innom sosialkontoret for å få hjelp i en kort periode (3 mnd av livet mitt). Jeg fikk et vedtak som gjaldt for 3 mnd og det de sa de som jobbet der var jo det at etter en stund, så ble man puttet i en kategori hvor man mottok hjelp måned etter måned, år etter år....Mao, er du først kommet inn i systemet er det ingen som anstrenger seg nevneverdig for å få deg ut derfra igjen..... :o
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 #5 Skrevet 6. mai 2005 I kommunen jeg bor i er det etter hvert blitt stilt strengere krav til sosialklientene. Noen er innom et eller annet opplegg for å kartlegge restarbeidsevne, andre jobber for uføre(!)trygd o.l. Jeg har selv arbeidet sammen med en del i sistnevnte kategori, og det var folk som virkelig sto på. En del av dem hadde nok ikke den effektiviteten og selvstendigheten som ofte kreves i en vanlig betalt jobb, men de gjorde virkelig det de kunne. Jeg vet at det var veldig lite sykefravær og forseintkomming på den avdselinga jeg arbeidet. Samtidig er det en del av de som etatene ønsker å sette i tiltak som er ekstremt dyktige til å lure seg unna, dessverre.
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2005 #6 Skrevet 6. mai 2005 Dette er et godt tiltak, både for samfunnet og ikke minst for de sosialklientene som gjennom arbeid etter hvert blir kvalifisert til vanlig, lønnet arbeid.
AUF Skrevet 6. mai 2005 #7 Skrevet 6. mai 2005 sosialhjelp er jo ment som hjelp i en overgangsfase. Målet er hjelp til selvhjelp. Brukeren skal kunne greie seg selv. Om brukeren av en eller annen grunn IKKE kan jobbe, så har han rett på hjelp fra trygdekontoret. At man må stå som arbeidssøker synes jeg er et minimum for å få sosialhjelp. Jeg synes sosialen er et kjempebra tiltak for de som har falt utenfor. da kan de få hjelp til å komme seg på rett kjøl igjen
Laina Skrevet 7. mai 2005 #8 Skrevet 7. mai 2005 sosialhjelp er jo ment som hjelp i en overgangsfase. Målet er hjelp til selvhjelp. Brukeren skal kunne greie seg selv. Om brukeren av en eller annen grunn IKKE kan jobbe, så har han rett på hjelp fra trygdekontoret. At man må stå som arbeidssøker synes jeg er et minimum for å få sosialhjelp. Jeg synes sosialen er et kjempebra tiltak for de som har falt utenfor. da kan de få hjelp til å komme seg på rett kjøl igjen Ja, det er dette som er tanken bak sosialhjelp, men det er ofte ikke slik det fungerer...
Gjest Anonymous Skrevet 7. mai 2005 #9 Skrevet 7. mai 2005 Jeg har selv vært sosialklient i noen måneder. Da ba de meg gå på noe som het "Daggsen" for å få meg en jobb. Det fungerte slik at jeg måtte ta hva som helst, når som helst, og det kunne gjerne være en ny jobb hver dag. Det var greit nok for meg det, helt til jeg kom ned dit. Der var det fult av narkomane og alkoholikere og jeg nektet plent! Beklager men jeg jobber ikke sammen med alkoholikere eller narkomane. I tillegg så måtte vel jeg ha gjort hele jobben for de så ikke særlig motiverte ut. Jeg kunne godt på den tiden jobbet jeg, men da ville jeg gjerne ha en litt mer "ordentlig" jobb. Og da vil det si at en kassajobb på Rimi er mye bedre enn "daggsen".
serafina Skrevet 7. mai 2005 #10 Skrevet 7. mai 2005 Det er dessverre slik at ingen sier hvem disse døgeniktene er....hvem er de? Og jeg bare spør hvordan man vet så masse om hva som ligger bak et vedtak om sosialhjelp? At noen trenger hjelp i en liten periode er visst greit også for Erna... Arbeidslivet er ikke for alle, vi må nok bare innse det, for noen i samfunnet er det bare for tøft der ute. Det er riktig som noen sier at da bør man bli trygdet, men vet dere.... det er ikke så lett. Av og til havner nettopp disse mellom to stoler og trygdekontoret og aetat kan si at de ikke har noe der å gjøre....og sosialkontoret MÅ yte hjelp. ErnaPerna kan gjerne snakke om at vi på sosialkontorene må slutte å konsentrere oss om å yte økonomisk hjelp og heller hjelpe med folks selvrespekt. Jeg utfordrer Erna til å gjøre det uten økonomisk hjelp. Men alle vet at man må kunne gjøre flere ting på engang. Og de fleste sosialarbeidere gjør så godt de kan i så måte. Men la oss i det minste være enige om at ikke alle er arbiedsføre...og ikke alle av de er uføre heller...så hva med dem? Feie gater? Skal de ha oransje drakter også? Dette er vanskelige saker som det ikke finnes enkle svar på!!!!
Milo Minderbinder Skrevet 8. mai 2005 #11 Skrevet 8. mai 2005 Jeg har jobbet som sosialkurator, og la meg bare si en liten ting, Serafina: Sosialklienter er i regelen IKKE døgenikter; husk at vi alle lever på en ganske hvass egg, der det i utgangspunktet skal veldig lite til å bli uheldig. De som du kaller "døgenikter" finnes.......det vil si de som tar taxi fra sosialkontoret til vinmonopolet - men de er MEGET få. Men...de er såpass frustrerende at de i folkesinnet blir representative for hva sosialklienter er. Ved sosialkontoret jeg arbeidet, hadde vi hundrevis av klienter, hvoran vi kun hadde en rundt 15 stk. som drev oss til vannvidd. Uansett. Sosialtjenesteloven gjør det helt uaktuellt å fjerne støtten fullstendig - ikke under noen omstendigheter kan dette gjøres når vedkommede ikke kan gjøre seg økonomiske rettigheter andre steder. Vi vurderte alltid klientene opp langs sosialtjenestelovens §5-3, arbeid for sosialhjelp. Vi satte som regel betingelser, skreddersydd etter klientens realistiske muligheter med tanke på å "skru opp forventingene etter hvert." Kjempebra med arbeid for sosialhjelp; men i samme øyeblikk man utsteder en plikt, må den stå i ledtog med et apparat som faktisk gir arbeid. Dette lar seg gjøre......
waco Skrevet 8. mai 2005 #12 Skrevet 8. mai 2005 Serafina mener kanskje at det å gå på sosialen er noe folk flest ønsker seg?
Gjest x-ray Skrevet 8. mai 2005 #13 Skrevet 8. mai 2005 alt for mange gjør for at dem fan ikke gidder å jobbe.. ikke kan man kreve at dem jobber for det heller i følge loven...
Gjest x-ray Skrevet 8. mai 2005 #14 Skrevet 8. mai 2005 alt for mange gjør for at dem fan ikke gidder å jobbe.. ikke kan man kreve at dem jobber for det heller i følge loven...
loop Skrevet 8. mai 2005 #15 Skrevet 8. mai 2005 Jeg kjenner mange som perioder av livet har vært avhengig av sosialhjelp. Misunner ingen av dem den livssitusjonen de er/var i. Mange blir sett ned på og må svelge digre kameler for å ta imot de lusne kronene. Jeg tror faktisk ingen som ønsker å leve et normalt liv, vil velge sosialhjelp fremfor jobb hvis de er i stand til det. Vi snakker faktisk om fattigdomsgrense her, ikke luksus. Syns forøvrig Milo Minderbinder sier mye fornuftig.
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2005 #16 Skrevet 8. mai 2005 Dagsen er så vidt jeg vet ikke slik lagt opp at man primært jobber sammen med "alkiser og narkomane", men at man sendes til en arbeidsplass hvor det er behov for sjauing o.l. Man jobber derfor sammen med folk som er i jobb... Akk og uff..? Har ikke vært der selv, men kjenner flere som i en periode har jobbet slik. Skjønner at det ikke er kult å gå fra sted til sted for å jobbe, dessuten er min erfaring med å ha såpass lite rutine og sikkerhet i livet mitt at jeg mister motivasjon og overskudd til å søke på bedre jobber... Uansett et litt dumt argument å si at man ikke gidder å jobbe sammen med "boms". Har selv hatt en helt streit sommerjobb på en vernet arbeidsplass med ulike "uhumske" medarbeidere med rus- og kriminell bakgrunn, var dessuten eneste jente (med maaange års universitets- og høgskoleutdanning) og trivdes godt.
waco Skrevet 8. mai 2005 #17 Skrevet 8. mai 2005 Gjest, men ikke glem at folk har fordommer mot rusavhenginge mennesker.
Gjest Gjesta Skrevet 9. mai 2005 #18 Skrevet 9. mai 2005 Tja, jeg er delvis enig med henne i dette, men vi må huske på at det finnes endel folk som rett og slett ikke er i stand til å jobbe. Tenker da på narkomane og folk med sterke psykiske lidelser. Jeg tro kanskje størsteparten av de som mottar sosialhjelp befinner seg innefor de gruppen her, og det ville vel være urealistisk å tro at de skulle klare å jobbe.
Laina Skrevet 9. mai 2005 #19 Skrevet 9. mai 2005 Tja, jeg er delvis enig med henne i dette, men vi må huske på at det finnes endel folk som rett og slett ikke er i stand til å jobbe. Tenker da på narkomane og folk med sterke psykiske lidelser. Jeg tro kanskje størsteparten av de som mottar sosialhjelp befinner seg innefor de gruppen her, og det ville vel være urealistisk å tro at de skulle klare å jobbe. Og dette er et vesentlig problem!!! Sosialkontoret skal ikke være for slike mennesker. Sosialkontoret skal være for mennesker som er i en midlertidig krise i livet sitt. Dessverre er det ikke riktig slik det fungerer nå til dags, men det er det som er intensjonen med sosialkontoret. Narkomane har vel egentlig ikke noen rettigheter andre steder enn på sosialkontoret. Men mennesker med psykiske lidelser skal egentlig fanges opp av trygdevesenet.
waco Skrevet 9. mai 2005 #20 Skrevet 9. mai 2005 Vi burde innført borgerlønn i norge slik venstre foreslo allerede i 1997, dvs slå sammen trygdeutbetalinger, aetat og sosialkontor. W
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå