Gå til innhold

DPS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg skal til dps om noen dager og gruer meg veldig mye. Jeg ble prioritert og dermed blir jeg mer stressa! for betyr det et jeg er alvorlig Psykisk syk? 

Tenk om dps ødelegger for framtiden min? Hva om jeg blir verre? hva med fravær fra studiet og alt jeg går glipp av? Tenk jeg blir avhengig av hjelp? Hva skal jeg gjøre?

Hvordan er utredningen (detaljert)? Hvordan er første time? Jeg gruer meg så mye og vil bare få så masse info som jeg kan få!

Takk på forhånd! 

Anonymkode: d4edb...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor i landet skal du på dps? (Må ikke svare, men er litt forskjeller fra område til område). 

Du kan være heldig å få en behandler du klaffer godt med, eller du kan være uheldig å få en du ikke klaffer så godt med(da kan du si ifra å få ny behandler de fleste plasser).

Utredning: første time snakker dere først om hvem du er, hva du tror du trenger hjelp til, problemer, ting som betyr noe for deg. Det kan også hende dere begynner på første skjema(kan ikke si hva det inneholder da jeg ikke vet hva du skal utredes for, er forskjellige skjemaer for alt). Det kan også hende du får med deg noen skjemaer hjem som du skal fylle ut så ærlig som mulig. 

Resten av utredningen går på å svare på spm du blir stilt. Veldig viktig å være så ærlig som mulig! Behandlere på dps har ingen rett til å dømme deg for dine tanker, følelser eller opplevelser. De er der for å finne ut nøyaktig hva du sliter med og trenger hjelp med, for så å gi deg alternativene du har i forhold til behandling. 

Du er med å bestemmer timene dine(tidspunkt). Så hvis du studerer og har dager du starter seint eller slutter tislig(eventuelt har fri), så kan det være lurt å legge de til de tidspunktene. Hvis ikke så får du «godkjent» fravær for å gå til dps. Det værste som kan skje et at du må skrive en ekstra oppgave i det/de faget/fagene du har for mye fravær. 

Jeg har utelukkende god erfaring med dps, har blitt møtt med mye respekt og forståelse. Noen av spm du får kan virke rare, nærtgående eller «frekke», men det vil kun være fordi det er noe de må vite 100% for å kunne skille feks diagnosene fra hverandre. Noen spm virker derfor også veldig like, men er formulert litt annerledes fordi de må skille mellom grader og diagnoser. 

Å få hjelp av en slik instans innebærer at de skal hjelpe deg med problemene du har på en slik måte at du skal føle deg trygg på at du har kontroll og dermed ikke trenge hjelp videre, målet er at du skal klare deg selv. Det kan ta kort tid og det kan ta lang tid, men du blir ikke avhengig i den forstand. 

Det har reddet livet mitt, ikke ødelagt det, kjenner mange de har hjulpet.

Hvis du er blitt prioritert er det kanskje noe de tenker at må løses nå for at ikke det skal bli værre, det kan være småting som skiller prioritet og ikke prioritet, så om du er alvorlig eller lettere psykisk syk trenger du ikke bekymre deg for. Det som er viktig er at du får hjelp 😊

Det beste er å gå inn med ett åpent sinn, svar ærlig på alt og husk at det å be om hjelp er ett tegn på styrke! Det er mange som ikke klarer eller tørr å ta det steget, og det er kjempe trist og tenke på alle som sitter og har det grusomt og skammer seg uten å tørre å ta tak i problemene sine. 

Det kan være hardt å jobbe med psyken, men premien i slutten er verdt det! Og ja, det kan hende du blir litt værre, men det gjør man ofte før man blir bedre! Så ikke slutt selv om det er tungt, det er i motbakke det går oppover vettu❤️

Vet ikke om jeg fikk svart på alt her, men si ifra hvis du lurer på noe mer😅

Lykke til!

Anonymkode: 6e440...913

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB her oppe svarte på det meste - men hvis du har flere spesifikke spørsmål så er det bare å spørre, så kan jeg også svare :)

Har kjemepegod erfaring med Dps. Ble og blir tatt på alvor, opplever respekt for mine valg (eks å ikke bli innlagt) og lærer mye som jeg er sikker på at kommer til å gi meg et bedre liv,

Anonymkode: edbfa...cb1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 

Jeg skal på dps i Oslo:) 

Jeg har allerede fått et skjema i posten der jeg skal fylle ut hvordan jeg har hatt det den siste uka. det er veldig greit å være ærlig på skjemaer, men så fort noen spør om selvskading og selvmord blir jeg stille. Dert er vanskelig å svare da! 

Hvilken åpnings tider har de? liksom hvis en skal ha samtale, fra når til når på dagen kan de?

Er det skummelt med å få diagnose? hvordan blir de sikre på det, hva om det er en feil diagnose? 

Jeg lurte på hvordan vet jeg at jeg har angst. Altså jeg føler meg ikke redd, men plutselig kan jeg få vondt i magen, kaldsvette og blir nervøs, skjelve og puster tungt. Det skjer ofte, uten grunn...  Nå har jeg den følelsen, den er veldig ubehagelig! pluss jeg føler meg tom veldig mye! 

Tenk jeg ikke er så syk som trenger  hjelp? Hva om en annen fortjener plassen min? Det er så urettferdig at jeg får time etter noen få uker, mens noen må vente i flere måneder! 

Jeg bare skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg ble henvist! Hva feiler det meg?

TUSEN TAKK IGJEN FOR SVAR!!!❤

Anonymkode: d4edb...6d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! 

Jeg skal på dps i Oslo:) 

Jeg har allerede fått et skjema i posten der jeg skal fylle ut hvordan jeg har hatt det den siste uka. det er veldig greit å være ærlig på skjemaer, men så fort noen spør om selvskading og selvmord blir jeg stille. Dert er vanskelig å svare da! 

Hvilken åpnings tider har de? liksom hvis en skal ha samtale, fra når til når på dagen kan de?

Er det skummelt med å få diagnose? hvordan blir de sikre på det, hva om det er en feil diagnose? 

Jeg lurte på hvordan vet jeg at jeg har angst. Altså jeg føler meg ikke redd, men plutselig kan jeg få vondt i magen, kaldsvette og blir nervøs, skjelve og puster tungt. Det skjer ofte, uten grunn...  Nå har jeg den følelsen, den er veldig ubehagelig! pluss jeg føler meg tom veldig mye! 

Tenk jeg ikke er så syk som trenger  hjelp? Hva om en annen fortjener plassen min? Det er så urettferdig at jeg får time etter noen få uker, mens noen må vente i flere måneder! 

Jeg bare skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg ble henvist! Hva feiler det meg?

TUSEN TAKK IGJEN FOR SVAR!!!❤

Anonymkode: d4edb...6d6

Hva er grunnen til at du fikk time så fort da? Sa du til legen din at du skulle ta selvmord? Du virker jo ikke akkurat så veldig psykisk syk siden du klarer å ta studier. Og skal jeg gjette så har du helt sikkert venner og kjæreste også.. men selvsagt det viktigste for dps er for guds skyld ikke å hjelpe de som har det verst, men å hjelpe de som er velfungerende og det fortsatt fins håp i om at kan jobbe en dag.

Anonymkode: 829e4...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at du fikk time så fort da? Sa du til legen din at du skulle ta selvmord? Du virker jo ikke akkurat så veldig psykisk syk siden du klarer å ta studier. Og skal jeg gjette så har du helt sikkert venner og kjæreste også.. men selvsagt det viktigste for dps er for guds skyld ikke å hjelpe de som har det verst, men å hjelpe de som er velfungerende og det fortsatt fins håp i om at kan jobbe en dag.

Anonymkode: 829e4...5fd

Seriøst nå må du faen meg gi deg. Og hver gang noen forteller deg at de er alvorlig syke og får hjelp så overser du den kommentaren glatt.

Anonymkode: 93037...1e7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg har verken venner eller kjæreste... Jeg trekker meg unna folk. 

Jeg snakket med en jeg stolte på om at jeg har prøvd å ta livet mitt, men det ble ikke vellykket, så hun tok kontakt med psykologen og da snakket vi i en liten periode, så ble jeg henvist. 

Anonymkode: d4edb...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har verken venner eller kjæreste... Jeg trekker meg unna folk. 

Jeg snakket med en jeg stolte på om at jeg har prøvd å ta livet mitt, men det ble ikke vellykket, så hun tok kontakt med psykologen og da snakket vi i en liten periode, så ble jeg henvist. 

Anonymkode: d4edb...6d6

og det med at jeg tar studier er fordi det er den eneste tingen jeg er interessert i! Jeg hater sommerferier og alt, jeg digger bare å jobbe med skolearbeid eller være på jobb, fordi jeg kan "rømme" fra tankene.og det at jeg presser meg selv til å gjøre ting selv om jeg er sliten er bare for å få oppleve smerte og slite meg selv ut.

Anonymkode: d4edb...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har verken venner eller kjæreste... Jeg trekker meg unna folk. 

Jeg snakket med en jeg stolte på om at jeg har prøvd å ta livet mitt, men det ble ikke vellykket, så hun tok kontakt med psykologen og da snakket vi i en liten periode, så ble jeg henvist. 

Anonymkode: d4edb...6d6

Tror jeg ikke noe på. Så du har ingen jevnaldrende personer lagret på mobilen? Du har ingen andre enn familien som kommenterer profilbildet ditt? Du har ingen å dra ut på byen med? Du har aldri hatt kjæreste?

Tror ikke på deg. 

Anonymkode: 829e4...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei! 

 

Jeg skal til dps om noen dager og gruer meg veldig mye. Jeg ble prioritert og dermed blir jeg mer stressa! for betyr det et jeg er alvorlig Psykisk syk? 

Tenk om dps ødelegger for framtiden min? Hva om jeg blir verre? hva med fravær fra studiet og alt jeg går glipp av? Tenk jeg blir avhengig av hjelp? Hva skal jeg gjøre?

Hvordan er utredningen (detaljert)? Hvordan er første time? Jeg gruer meg så mye og vil bare få så masse info som jeg kan få!

Takk på forhånd! 

Anonymkode: d4edb...6d6

Jeg forstår ikke helt hvorfor du uroer deg.

Jeg antar at de, i samarbeid med deg, finner ut om du er alvorlig psykisk syk mens du er på DPS.

Jeg tviler sterkt på at DPS i seg selv ødelegger noe for fremtiden din. Blir du diganotisert med en diagnose, så kan det tvert i mot hjelpe, med at du kanskje får råd om konkrete medisiner og dose du må bruke. 

Angående fravær fra studiet ditt på grunn av DPS, så bør du ta kontakt med din hoved-foreleser, gjerne på tomannshånd for å finne ut av det. Sannsynligvis går det bra. Det er nok verken første eller siste gang de har en student som går på DPS.

Det er bedre å bli avhengig av å få hjelp, enn å ikke få hjelp hvis man skulle trenge det. Vi er ganske priveligerte som bor i Norge.

Jeg antar at du vil få noen papir-skjemaer med mange spørsmål på, i den første timen. 

Ikke bekymre deg for om du "tar plassen til noen andre på DPS". Det er ikke noe du behøver å bruke et sekunds tankekraft på. Det er det kun de som jobber på DPS som behøver å tenke på.

 

Pust ut!

Anonymkode: 74335...e3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg ikke noe på. Så du har ingen jevnaldrende personer lagret på mobilen? Du har ingen andre enn familien som kommenterer profilbildet ditt? Du har ingen å dra ut på byen med? Du har aldri hatt kjæreste?

Tror ikke på deg. 

Anonymkode: 829e4...5fd

Ja, jeg har aldri hatt kjæreste... og jeg har "venner" som jeg sjeldent snakker med... altså jeg drar aldri til byen med noen.. drar sjeldent til kjøpesenter liker ikke steder der det er haug med folk. de jeg har som "venner" er bare noen som spør om hjelp til oppgaver, men ikke noen å henge med... 

Endret av Anonymiskjente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke helt hvorfor du uroer deg.

Jeg antar at de, i samarbeid med deg, finner ut om du er alvorlig psykisk syk mens du er på DPS.

Jeg tviler sterkt på at DPS i seg selv ødelegger noe for fremtiden din. Blir du diganotisert med en diagnose, så kan det tvert i mot hjelpe, med at du kanskje får råd om konkrete medisiner og dose du må bruke. 

Angående fravær fra studiet ditt på grunn av DPS, så bør du ta kontakt med din hoved-foreleser, gjerne på tomannshånd for å finne ut av det. Sannsynligvis går det bra. Det er nok verken første eller siste gang de har en student som går på DPS.

Det er bedre å bli avhengig av å få hjelp, enn å ikke få hjelp hvis man skulle trenge det. Vi er ganske priveligerte som bor i Norge.

Jeg antar at du vil få noen papir-skjemaer med mange spørsmål på, i den første timen. 

Ikke bekymre deg for om du "tar plassen til noen andre på DPS". Det er ikke noe du behøver å bruke et sekunds tankekraft på. Det er det kun de som jobber på DPS som behøver å tenke på.

 

Pust ut!

Anonymkode: 74335...e3d

Jeg forstår selv ikke hvorfor er jeg er så stressa 🤦‍♀️

Takk for tips! Jeg skal prøve å snakke med foreleseren:) 

tusen takk!

Anonymkode: d4edb...6d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

og det med at jeg tar studier er fordi det er den eneste tingen jeg er interessert i! Jeg hater sommerferier og alt, jeg digger bare å jobbe med skolearbeid eller være på jobb, fordi jeg kan "rømme" fra tankene.og det at jeg presser meg selv til å gjøre ting selv om jeg er sliten er bare for å få oppleve smerte og slite meg selv ut.

Anonymkode: d4edb...6d6

Ikke bry deg om det vedkommende skriver. Hen er bitter for at hen ikke får hjelp selv og benytter en hver anledning til å spy ut eder og galle på de som får hjelp.

Anonymkode: 93037...1e7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bry deg om det vedkommende skriver. Hen er bitter for at hen ikke får hjelp selv og benytter en hver anledning til å spy ut eder og galle på de som får hjelp.

Anonymkode: 93037...1e7

Tusen takk! Jeg blir bare irritert når noen ikke tror på meg.. liksom hvorfor skulle jeg lyve?

Anonymkode: d4edb...6d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Jeg blir bare irritert når noen ikke tror på meg.. liksom hvorfor skulle jeg lyve?

Anonymkode: d4edb...6d6

Fordi mange sier de "ikke har noen venner" når de i realiteten har folk å henge med, har folk de drar på byen med f.eks. Da er de ikke rett at de sier de ikke har venner når de har venner. Det blir ikke rett ovenfor de som faktisk er helt venneløse.

Anonymkode: 829e4...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS.

Jeg hadde den verste erfaringen, hvor det endte opp med at jeg ble ´´sykere´´av å dra dit. Etter at jeg sluttet hos DPS fikk jeg det mye bedre. Hvis du vil snakke om detaljer om utredning, samtaler, hva de ser etter, hva du må passe deg for ect. kan du sende PM. 
MEN, vil bare si at det kan hende du møter på en snill psykolog som vil hjelpe deg ❤️ Heier på deg

Anonymkode: 6d848...5b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi, var ikke meningen å trykke på AB-knappen. Men det er meg over.

Anonymkode: 6d848...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg ikke noe på. Så du har ingen jevnaldrende personer lagret på mobilen? Du har ingen andre enn familien som kommenterer profilbildet ditt? Du har ingen å dra ut på byen med? Du har aldri hatt kjæreste?

Tror ikke på deg. 

Anonymkode: 829e4...5fd

Skulle til å kalle deg noe stygt. Men vær grei å slutte å ødelegge sånne tråder med bitterheten din

 

Anonymkode: a8e79...586

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har verken venner eller kjæreste... Jeg trekker meg unna folk. 

Jeg snakket med en jeg stolte på om at jeg har prøvd å ta livet mitt, men det ble ikke vellykket, så hun tok kontakt med psykologen og da snakket vi i en liten periode, så ble jeg henvist. 

Anonymkode: d4edb...6d6

Jeg tror at selvmordsforsøket ditt er det som fikk deg inn på DPS. Jeg prøvde å ta mitt eget liv på impuls i april i år. I juni gikk jeg til fastlegen, og fikk henvisning. Jeg fikk time på DPS, 4 uker etter. Tror de tar selvmordsforsøk veldig alvorlig... Men det skal sies at jeg har vært mye inn og ut siden 2013. Nå hadde jeg gått to år uten behandling, og jeg greide nesten ikke mer.

Orker ikke en gang å nevne at jeg har et stort sosialt nettverk og studerer, fordi vi blir jo bare kritisert 🤷🏼‍♀️

 

Anonymkode: e367b...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...