AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #1 Skrevet 14. juli 2019 Jeg har lyst til å teste ut et kosthold fremover hvor jeg teller kalorier, da jeg er dritt lei av manglende resultater. Trener 3-4 ganger i uken, og spiser vanlig husmannskost (relativt sunt, men også «kosemat» iblandt). Føler meg bra, men ser ingen forskjell på kropp eller vekt. Men jeg ser for meg at det er mye stress å telle kalorier.. hva gjør man feks når man blir invitert på middag? jobber i barnehage så spiser ofte sammen med barna, vi har kokk som lager mat så vet jo ikke kaloriinnhold i den maten heller. Og hvordan fungerer det egentlig i hverdagen? Om jeg feks en dag lager hjemmelaget lasagne må jeg vel måle opp og regne ut hver eneste ingrediens, men når maten er ferdig - hvordan vet jeg nøyaktig kaloriinnhold i den eksakte mengden mat jeg tar på fatet? Har sååå lyst å prøve, men er det virkelig så stress som jeg ser for met? 🙈 Anonymkode: b883f...74e
Ariana807 Skrevet 14. juli 2019 #2 Skrevet 14. juli 2019 Jeg har falt litt av hele tellinga, men skal prøve å komme meg opp på hesten igjen nå til uka. Jeg telte nesten hver dag fra midten av januar til slutten av mai, og gikk ned nesten 10kg. På en måte er det litt stress, men på en annen måte ikke. Det som er stress er å begynne. Men etter hvert så lærer man litt hvor mye 100g er, man lærer litt om kalorier, hva en vanlig lunch pleier å inneholde av kcal. Men man må faktisk ta det første stege å begynne Jeg finner alltid noe lignende å legge inn. Var hjemme på kjøttkaker, og la inn en porsjon med fjordland-kjøttkaker. Jeg meldte med inn i vektklubben. Det mest fantastiske med medlemsskapet er at jeg kan lage oppskrifter der, legge inn alle ingredienser og så regnes det ut hvor mange kcal det er pr 100g. Legger maten på tellerkenen, skriver inn antall gram og BAM så får jeg ut hvor mye kcal det er i det måltidet Hvordan andre ikke medlemmer gjør det? Det får noen andre evt. svare på. Vet mange bruker en app... lifesum? Usikker på helt hva den heter. Der og finnes flere alternativer om jeg har forstått det riktig, men det får du evt. teste ut selv Om du virkelig ønsker å få dette til, ja da får du det til 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #3 Skrevet 14. juli 2019 3 minutter siden, Ariana807 skrev: Jeg har falt litt av hele tellinga, men skal prøve å komme meg opp på hesten igjen nå til uka. Jeg telte nesten hver dag fra midten av januar til slutten av mai, og gikk ned nesten 10kg. På en måte er det litt stress, men på en annen måte ikke. Det som er stress er å begynne. Men etter hvert så lærer man litt hvor mye 100g er, man lærer litt om kalorier, hva en vanlig lunch pleier å inneholde av kcal. Men man må faktisk ta det første stege å begynne Jeg finner alltid noe lignende å legge inn. Var hjemme på kjøttkaker, og la inn en porsjon med fjordland-kjøttkaker. Jeg meldte med inn i vektklubben. Det mest fantastiske med medlemsskapet er at jeg kan lage oppskrifter der, legge inn alle ingredienser og så regnes det ut hvor mange kcal det er pr 100g. Legger maten på tellerkenen, skriver inn antall gram og BAM så får jeg ut hvor mye kcal det er i det måltidet Hvordan andre ikke medlemmer gjør det? Det får noen andre evt. svare på. Vet mange bruker en app... lifesum? Usikker på helt hva den heter. Der og finnes flere alternativer om jeg har forstått det riktig, men det får du evt. teste ut selv Om du virkelig ønsker å få dette til, ja da får du det til Takk for utfyllende svar! Er den biten med å bli invitert på middag eller spise ute jeg anser som litt stress. Jeg spiser ute/hos andre ca 1 gang i uken. Har ikke lyst å fortelle noen heller at jeg teller.. hmm ts Anonymkode: b883f...74e
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #4 Skrevet 14. juli 2019 My fitness pal er en grei app om du vil telle kalorier. Jeg gjorde det en periode og gikk ned ved hjelp av dette. Etter hvert får du et greit forhold til hvor mye kalorier du får i deg fra maten din og klarer deg uten. Anonymkode: e627a...984 2
Ariana807 Skrevet 14. juli 2019 #5 Skrevet 14. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende svar! Er den biten med å bli invitert på middag eller spise ute jeg anser som litt stress. Jeg spiser ute/hos andre ca 1 gang i uken. Har ikke lyst å fortelle noen heller at jeg teller.. hmm ts Anonymkode: b883f...74e Jeg skjønner kjempe godt det å ikke ville fortelle noen om tellinga, men det aller første, absolutt aller første jeg fikk høre når jeg meldte meg inn i vektklubben er at man virkelig vil slite om man holder det hemmelig for omverdenen. MEN om du er bestemt, så går det ann å få det til alene og Om man er på besøk og får servert noe, kan man fint finne noe lignende å legge inn som måltid. Jeg legger gjerne litt ekstra på da, bare for å være sikker på at jeg ikke gjør ting feil feil-vei. Men jeg har ikke opplevd det som noe særlig stress
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #6 Skrevet 14. juli 2019 Jeg har talt kalorier i rundt 7 år nå. I starten for å gå ned i vekt, nå for å vedlikeholde vekt. Jeg skyter opp 5-10 kg med en gang jeg slutter å telle så det er nødvendig. Hjemme teller jeg relativt nøyaktig, bruker vekt, men hos andre eller ute så tar jeg sånn «cirka» og legger på 10-15% på det jeg tror. Dette fungerer for meg da jeg har talt lenge og kan vanligvis se på øyemål hva som feks er sånn ca 100 gram pasta, 100 gram potetsalat, 100 gram kylling osv. Dette er noe du kan øve deg til å se ved å måle hjemme og huske hvordan ulike mengder ser ut i forhold til feks din egen knyttneve. Lurt å lære seg hva som er spesielt kaloririkt, feks majones, olje, creme fraiche. Da kan du ta gode valg på jobb og estimere godt når du er på besøk. Anonymkode: f8a43...ed4 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #7 Skrevet 14. juli 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst til å teste ut et kosthold fremover hvor jeg teller kalorier, da jeg er dritt lei av manglende resultater. Trener 3-4 ganger i uken, og spiser vanlig husmannskost (relativt sunt, men også «kosemat» iblandt). Føler meg bra, men ser ingen forskjell på kropp eller vekt. Men jeg ser for meg at det er mye stress å telle kalorier.. hva gjør man feks når man blir invitert på middag? jobber i barnehage så spiser ofte sammen med barna, vi har kokk som lager mat så vet jo ikke kaloriinnhold i den maten heller. Og hvordan fungerer det egentlig i hverdagen? Om jeg feks en dag lager hjemmelaget lasagne må jeg vel måle opp og regne ut hver eneste ingrediens, men når maten er ferdig - hvordan vet jeg nøyaktig kaloriinnhold i den eksakte mengden mat jeg tar på fatet? Har sååå lyst å prøve, men er det virkelig så stress som jeg ser for met? 🙈 Anonymkode: b883f...74e Lag noen lister over kaloriinnhold per 100 gram over de matvarene du bruker. Ja, du må veie porsjoner og være nøye, men på den annen side så gir det faktisk resultater i motsetning til det du har erfart nå. Når man går ned i vekt må man tåle å føle seg litt sulten. Og så bør du skaffe deg en bra aktivitetsklokke, for da er det mye lettere å vite hvor mange kalorier du bruker per døgn, og da er det bare å bruke en av de mange kalorikalkulatorene på nett til å finne ut hvor mye du må ligge i underskudd for å gå ned den mengden du vil per uke. Jeg ble "hudflettet" i en annen tråd her når jeg anbefalte feite folk å kutte ut brød, poteter, ris og pasta, som ofte inngår i "vanlig husmannskost". Denne vanlige husmannskosten er ikke nødvendigvis så sunn som mange tror. Og dette med sosialt matpress, som folk merkelig nok elsker å tvinge på de som vil slanke seg, må du rett og slett klare å stå imot. Du kan skeie ut litt 1-2 ganger per mnd, men, for å gå ned i vekt må du ha disiplin. Det er ikke uten grunn at de som faktisk når treningsmålene sine også er veldig disiplinerte over tid. Anonymkode: ec80a...a3d 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #8 Skrevet 14. juli 2019 Jeg teller ikke kalorier bevisst, men hodet mitt gjør det for det.. så vet i grunn alltid hvor mye kcal jeg har fått i meg i løpet av en dag... det kan være slitsomt... fordi jeg straffer meg selv dersom jeg har jobbet mot eget hode og spist litt mer enn det det andre hode mener er for mye... i gode perioder ligger jeg på «vedlikehold» kcal nivå og tar gode valg for meg selv, i dårligere perioder ligger jeg på underskudd og går ned i vekt... og blir undervektig.. men har jo da hatt utfordringer med kropp/ mat i store deler av livet... Anonymkode: 1e2ba...71a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #9 Skrevet 14. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lag noen lister over kaloriinnhold per 100 gram over de matvarene du bruker. Ja, du må veie porsjoner og være nøye, men på den annen side så gir det faktisk resultater i motsetning til det du har erfart nå. Når man går ned i vekt må man tåle å føle seg litt sulten. Og så bør du skaffe deg en bra aktivitetsklokke, for da er det mye lettere å vite hvor mange kalorier du bruker per døgn, og da er det bare å bruke en av de mange kalorikalkulatorene på nett til å finne ut hvor mye du må ligge i underskudd for å gå ned den mengden du vil per uke. Jeg ble "hudflettet" i en annen tråd her når jeg anbefalte feite folk å kutte ut brød, poteter, ris og pasta, som ofte inngår i "vanlig husmannskost". Denne vanlige husmannskosten er ikke nødvendigvis så sunn som mange tror. Og dette med sosialt matpress, som folk merkelig nok elsker å tvinge på de som vil slanke seg, må du rett og slett klare å stå imot. Du kan skeie ut litt 1-2 ganger per mnd, men, for å gå ned i vekt må du ha disiplin. Det er ikke uten grunn at de som faktisk når treningsmålene sine også er veldig disiplinerte over tid. Anonymkode: ec80a...a3d Takk for svar. Jeg skal starte med å lage en oversikt slik som du sier - over kaloriinnhold per 100 gram over matvarer jeg bruker regelmessig. Sosialt matpress er helt jævlig, jeg jobber et sted hvor det er ''pausekos'' annenhver dag, hvor man nesten blir ''kjeftet på'' for å ikke smake på kaken/desserten/maten. ts Anonymkode: b883f...74e 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #10 Skrevet 14. juli 2019 Jeg tror det varme måltidet du spiser i barnehagen ødelegger mye. For da spiser du vel i praksis to middager om dagen? Det kan bli mye kalorier av det. Appen Lifesum hjalp meg å gå ned i vekt. Ikke tenk så mye på den ENE dagen i uken du spiser hos andre. Det har ikke så mye å si, bare pass på å spise en liten posjon så ødelegger det absolutt ingenting. Anonymkode: d30b1...55b 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #11 Skrevet 14. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjemme teller jeg relativt nøyaktig, bruker vekt, men hos andre eller ute så tar jeg sånn «cirka» og legger på 10-15% på det jeg tror. Anonymkode: f8a43...ed4 Jeg gjør også dette. Teller jeg et restaurantmåltid ute eller på besøk. så teller jeg måltidet ved å ta utgangspunkt i at det er så kaloririkt som mulig. Feks at pastasausen inneholder raust med fløte/smør. Bedre å telle for mye enn for lite. Kaloritelling er litt stress, ja, men man kommer fort inn i det. Det er det eneste som fungerer hos meg. Teller jeg ikke over en viss periode så går jeg alltid opp i vekt fordi jeg "glemmer" å registrere alt jeg putter i munnen. Anonymkode: 2d06a...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #12 Skrevet 15. juli 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg skal starte med å lage en oversikt slik som du sier - over kaloriinnhold per 100 gram over matvarer jeg bruker regelmessig. Sosialt matpress er helt jævlig, jeg jobber et sted hvor det er ''pausekos'' annenhver dag, hvor man nesten blir ''kjeftet på'' for å ikke smake på kaken/desserten/maten. ts Anonymkode: b883f...74e Jeg jobber også en slik plass. Noen ganger tar jeg litt, smaker en bit, roter litt rundt i mater og later som før jeg kaster resten.. Anonymkode: f8a43...ed4 1
Gjest Albbas Skrevet 15. juli 2019 #13 Skrevet 15. juli 2019 Bruk kaloriene som en rettesnor, men ikke en fasit. Hvis du ofte spiser i barnehagen kan du søke opp retten i appen, og legge inn ca mengde. Det kan gjerne være flere hundre kalorier feil. Hvis du etter en viss tid fortsatt ikke går ned i vekt vet du at kalorinivået ditt er for høyt - gjerne fordi du teller feil (pga dårlige estimater på mat andre har laget for eksempel). Da vet du at du må redusere en plass, enten på måltidene du VET kaloriinnhold på, eller spise mindre porsjoner i barnehagen. Det er altså ikke så nøye å telle riktig, men det er viktig å være konsekvent! Dvs at hvis du estimerer din porsjon med lasagne i barnehagen til 700 kcal så bruker du 700 kcal hver gang du spiser like stor porsjon. Hvis du da ikke går ned i vekt kan det hende den porsjonen egentlig er 1000 kcal. Med hjemmelaget mat kan du telle kalorier for hele retten. Så kan du etter steking enten veie den og slik finne kalorier per gram, eller dele den i porsjoner og dele total kalorier på antall porsjoner. Da må du bruke samme standardporsjon hver gang du spiser den retten.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #14 Skrevet 16. juli 2019 Om jeg spiser ute, legger jeg inn samme type mat og ca vekt på maten inn i appen jeg bruker (lifesum). Har holdt på av og på i noen år. Det ligger også inne mat fra McDonalds og lignende i appen. Skremmende lesing😅 Når jeg teller, er jeg flink 5-6 dager i uka. Har alltid en dag i uka hvor jeg ikke teller og kan unne meg litt ekstra. Synes det er viktig med en balanse. Har alltid gått ned det jeg ønsker likevel. Anonymkode: 32d3c...393
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #15 Skrevet 16. juli 2019 Myfitnesspal er også en bra app. Der kan du legge inn oppskrifter. Og matvaretabellen. Anonymkode: 88f0e...45d
semperflorens Skrevet 16. juli 2019 #16 Skrevet 16. juli 2019 På 14.7.2019 den 18.20, AnonymBruker skrev: Jeg har lyst til å teste ut et kosthold fremover hvor jeg teller kalorier, da jeg er dritt lei av manglende resultater. Trener 3-4 ganger i uken, og spiser vanlig husmannskost (relativt sunt, men også «kosemat» iblandt). Føler meg bra, men ser ingen forskjell på kropp eller vekt. Men jeg ser for meg at det er mye stress å telle kalorier.. hva gjør man feks når man blir invitert på middag? jobber i barnehage så spiser ofte sammen med barna, vi har kokk som lager mat så vet jo ikke kaloriinnhold i den maten heller. Og hvordan fungerer det egentlig i hverdagen? Om jeg feks en dag lager hjemmelaget lasagne må jeg vel måle opp og regne ut hver eneste ingrediens, men når maten er ferdig - hvordan vet jeg nøyaktig kaloriinnhold i den eksakte mengden mat jeg tar på fatet? Har sååå lyst å prøve, men er det virkelig så stress som jeg ser for met? 🙈 Anonymkode: b883f...74e Hvorfor skal du ned i vekt hvis du føler deg bra? Når du trener 3-4 ganger i uken, kan det heller ikke være noen helsemessige fordeler med å gå ned?
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #17 Skrevet 16. juli 2019 4 timer siden, semperflorens skrev: Hvorfor skal du ned i vekt hvis du føler deg bra? Når du trener 3-4 ganger i uken, kan det heller ikke være noen helsemessige fordeler med å gå ned? Dersom hun er overvektig så er det helsemessige fordeler ved å gå ned i vekt. At man føler seg bra i øyeblikket betyr ikke at man over tid ikke vil få problemer. Om hun er såpass aktiv og står bom stille i vekt, så fyller hun på med for mye mat til å gå ned. Anonymkode: ec80a...a3d 2
semperflorens Skrevet 16. juli 2019 #18 Skrevet 16. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom hun er overvektig så er det helsemessige fordeler ved å gå ned i vekt. At man føler seg bra i øyeblikket betyr ikke at man over tid ikke vil få problemer. Om hun er såpass aktiv og står bom stille i vekt, så fyller hun på med for mye mat til å gå ned. Anonymkode: ec80a...a3d Det er ikke nødvendigvis helsemessige fordeler ved å gå ned i vekt når man er overvektig. Hvis man trenger 3-4 ganger i uka og har et sunt kosthold, kan det være verre for kroppen å gå ned i vekt enn å være noe overvektig. Helseproblemene som følger med overvekt skyldes ikke vekta i seg selv, men at man ofte har dårlig kosthold og/eller ikke er i nok bevegelse. Så hvis det ikke er tilfellet, kan man fint leve med overvekt. Når man blir eldre (altså gammel) er det faktisk en fordel å ha et par kg for mye enn for lite, så på lang sikt trenger det heller ikke være en ulempe. Og uansett, når en person klarer å trene såpass ofte som ts, tyder ikke det på at kroppen i seg selv er et problem, akkurat.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #19 Skrevet 16. juli 2019 21 minutter siden, semperflorens skrev: Det er ikke nødvendigvis helsemessige fordeler ved å gå ned i vekt når man er overvektig. Hvis man trenger 3-4 ganger i uka og har et sunt kosthold, kan det være verre for kroppen å gå ned i vekt enn å være noe overvektig. Helseproblemene som følger med overvekt skyldes ikke vekta i seg selv, men at man ofte har dårlig kosthold og/eller ikke er i nok bevegelse. Så hvis det ikke er tilfellet, kan man fint leve med overvekt. Når man blir eldre (altså gammel) er det faktisk en fordel å ha et par kg for mye enn for lite, så på lang sikt trenger det heller ikke være en ulempe. Og uansett, når en person klarer å trene såpass ofte som ts, tyder ikke det på at kroppen i seg selv er et problem, akkurat. Nyere forskning har avlivet denne myten. Overvekt, og særlig fedme, er farlig for kroppen uansett. Og trening kan ikke kompensere for dette. https://uit.no/om/enhet/aktuelt/nyhet?p_document_id=596914&p_dimension_id=88108 https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/pL9qQw/Kan-det-a-vare-sprek-kompensere-for-overvekt-Ny-studie-overrasker Anonymkode: 2d06a...4e8 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2019 #20 Skrevet 16. juli 2019 Du trenger ikke vite helt nøyaktig hver dag, men du må vite sånn ca. gjennomsnittet for uka. Hvis du teller en stund så lærer du å ta mye på øyemål. Gikk på GR-kurs for veldig mange år siden og det var vellykket og varte i mange år. De siste årene har det gått litt opp og ned og gradvis i feil retning. Jeg har prøvd noen ulike apper, Lifesum og MyFitnessPal. Begge er veldig bra og funker godt både som gratisversjon og betalversjon. Nå tester jeg den nye GR-appen og synes den er veldig bra! Legger mye vekt på at du tar sunne valg og du får en score slik at du må passe på å spise nok fisk, grønnsaker, nøtter, ta tran osv for å få poeng. Den har bare matvarer som er lagt inn av GR, dvs. at det ikke ligger inne kreti og pleti med varierende kvalitet på næringsinnhold. Det den mangler er strekkodescanner og den logger trening bare fra Apple Health og Google Fit. Har testet den i litt over en uke og har 14 dager til 1 kr. før jeg evt. må betale 449,- for 6 mnd. (eller 99,- pr. mnd.). Det kommer jeg nok til å gjøre. Anbefales! Anonymkode: 31246...537
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå