AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #1 Skrevet 14. juli 2019 Kan man signere dette på nettet eller må man møte opp noe sted? Jm nevnte det bare tilfeldig på slutten av forrige kontroll og sa vi skulle diskutere det neste gang. Vi er ikke gift. Mannen har reisejobb og er sjelden hjemme når jeg har kontroller - hvordan kan vi ordne dette? Anonymkode: 7c825...ea8
Tøytigern Skrevet 14. juli 2019 #2 Skrevet 14. juli 2019 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man signere dette på nettet eller må man møte opp noe sted? Jm nevnte det bare tilfeldig på slutten av forrige kontroll og sa vi skulle diskutere det neste gang. Vi er ikke gift. Mannen har reisejobb og er sjelden hjemme når jeg har kontroller - hvordan kan vi ordne dette? Anonymkode: 7c825...ea8 Det skal erklæres på eget skjema fra NAV. Det kan gjøres på kontroll hos jordmor, på nav-kontor, skattekontor eller hos en dommer. Eller på en norsk ambassade hvis faren er i et annet land. Man må møte opp personlig og ha med ID. Endret 14. juli 2019 av Tøytigern 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #3 Skrevet 14. juli 2019 Han må være med til jordmor, lege eller navkontor og vise legitimasjon. Evt kan dere ta det på sykehuset etter fødselen. Anonymkode: 85e9c...d54
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #4 Skrevet 14. juli 2019 Kan også gjøres hos legen. Anonymkode: 7706f...5f7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #5 Skrevet 14. juli 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Han må være med til jordmor, lege eller navkontor og vise legitimasjon. Evt kan dere ta det på sykehuset etter fødselen. Anonymkode: 85e9c...d54 Kan ikke ta det på sykehuset nei. Enten på kontroll før eller på kontorene etter. Anonymkode: 732f2...425 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #6 Skrevet 14. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke ta det på sykehuset nei. Enten på kontroll før eller på kontorene etter. Anonymkode: 732f2...425 Her står det at du kan gjøre det ifm fødsel. Samme sa jordmoren min. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Farskap+og+morskap/farskap-og-foreldreansvar Anonymkode: 85e9c...d54
emrik Skrevet 14. juli 2019 #7 Skrevet 14. juli 2019 Her gjorde vi det på sykehuset ganske raskt etter fødsel 😊 Var i 2014, da..
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #8 Skrevet 14. juli 2019 Vi gjorde det også på sykehuset etter fødsel i 2014. Og med at vi skulle ha felles foreldreansvar, men der skjedde det en feil og han fikk ikke foreldreansvar Anonymkode: 4e4a2...7f8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #9 Skrevet 14. juli 2019 Vi fikk ikke levere på sykehuset i 2013, måtte innom NAV da vi kom hjem fra sykehuset. Anonymkode: 373dd...ea4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #10 Skrevet 14. juli 2019 Det kan gjøres ved personlig oppmøte hos lege eller jordmor FØR fødsel. Dersom farskap skal erklæres ETTER fødsel, men da vard personlig oppmøte hos NAV-kontor for utfylling av skjema. Det er lurt å gjøre dette før fødselen, ellers vil det ikke komme med på fødselsmeldingen til folkeregisteret og må ettersendes. Barnet vil også stå registrert med «ukjent far» i opptil to måneder mens det behandles av NAV og folkeregisteret. https://helsenorge.no/etter-fodsel/fodselsmelding-og-farskapserklaring Anonymkode: 76bf1...4e8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #11 Skrevet 14. juli 2019 selv om dere ikke er gift så er han vel far til barnet? Er jo det som er hovedpoenget med erklæringen. kanskje jeg misforsto deg, men siden du sa dere skulle diskutere det siden dere ikke er gift 😅 erklæringen kan skrives på sykehuset etter fødsel 👍🏼🙊 Anonymkode: 42534...bd0
applestories Skrevet 14. juli 2019 #12 Skrevet 14. juli 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke ta det på sykehuset nei. Enten på kontroll før eller på kontorene etter. Anonymkode: 732f2...425 Vanligvis gjøres det på sykehuset, det er de som har ansvar for at papirene blir underskrevet og sendt inn. Ulike sykehus har ulik praksis, da opplever uheldigvis at folk blir sendt til Skatteetaten eller NAV når de oppdager at far ikke er registrert som far. Jeg jobber i kommunen, vi ser fort vilket sykehus man har født hos. Noen sykehus gjør ikke jobben med ugifte foreldre, noe som fører til mye merarbeid når man har kommet hjem med sin nyfødte. 1
Gjest Albbas Skrevet 14. juli 2019 #13 Skrevet 14. juli 2019 De fleste (alle?) sykehus har sluttet med dette i år, derfor må man til et NAV-kontor eller annen relevant plass... Hva som skjedde i 2014 er ikke så relevant...
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #14 Skrevet 14. juli 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: selv om dere ikke er gift så er han vel far til barnet? Er jo det som er hovedpoenget med erklæringen. kanskje jeg misforsto deg, men siden du sa dere skulle diskutere det siden dere ikke er gift 😅 erklæringen kan skrives på sykehuset etter fødsel 👍🏼🙊 Anonymkode: 42534...bd0 Nei altså jordmor sa at jeg og henne skulle snakke mer om det neste kontroll, da hun ikke hadde tid til å si hva eller hvordan nå 😅 Neida vi er samboere, han er far (og han er enig i det) og alt er i orden der altså - er ikke sånn at jeg lurer på om jeg skal føre han opp eller ikke 😅 Var den praktiske gjennomføringen av erklæringen jeg lurte på! Takk for alle svar. Er det ikke mulig å gjøre det på NAV før fødsel? Har helst lyst å gjøre det før, har hørt om så mange rundt meg som har glemt det i barselbobla og barnet har stått med ukjent far i årevis fordi de ikke har kommet på det 😅 Anonymkode: 7c825...ea8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #15 Skrevet 14. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei altså jordmor sa at jeg og henne skulle snakke mer om det neste kontroll, da hun ikke hadde tid til å si hva eller hvordan nå 😅 Neida vi er samboere, han er far (og han er enig i det) og alt er i orden der altså - er ikke sånn at jeg lurer på om jeg skal føre han opp eller ikke 😅 Var den praktiske gjennomføringen av erklæringen jeg lurte på! Takk for alle svar. Er det ikke mulig å gjøre det på NAV før fødsel? Har helst lyst å gjøre det før, har hørt om så mange rundt meg som har glemt det i barselbobla og barnet har stått med ukjent far i årevis fordi de ikke har kommet på det 😅 Anonymkode: 7c825...ea8 Du kan ikke erklære hos NAV før etter barnet er født og har fått personnummer. Det må gjøres hos jordmor eller lege før fødsel😊 Anonymkode: 76bf1...4e8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #16 Skrevet 14. juli 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei altså jordmor sa at jeg og henne skulle snakke mer om det neste kontroll, da hun ikke hadde tid til å si hva eller hvordan nå 😅 Neida vi er samboere, han er far (og han er enig i det) og alt er i orden der altså - er ikke sånn at jeg lurer på om jeg skal føre han opp eller ikke 😅 Var den praktiske gjennomføringen av erklæringen jeg lurte på! Takk for alle svar. Er det ikke mulig å gjøre det på NAV før fødsel? Har helst lyst å gjøre det før, har hørt om så mange rundt meg som har glemt det i barselbobla og barnet har stått med ukjent far i årevis fordi de ikke har kommet på det 😅 Anonymkode: 7c825...ea8 Haha jeg misforsto deg litt der altså🙊 jeg fikk papirene av jordmor og vi eller han fylte det ut og jeg leverte de igjen 🤷🏼♀️ Anonymkode: 42534...bd0
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #17 Skrevet 14. juli 2019 1 hour ago, applestories said: Vanligvis gjøres det på sykehuset, det er de som har ansvar for at papirene blir underskrevet og sendt inn. Ulike sykehus har ulik praksis, da opplever uheldigvis at folk blir sendt til Skatteetaten eller NAV når de oppdager at far ikke er registrert som far. Jeg jobber i kommunen, vi ser fort vilket sykehus man har født hos. Noen sykehus gjør ikke jobben med ugifte foreldre, noe som fører til mye merarbeid når man har kommet hjem med sin nyfødte. Ullevåll gjør det ikke. Anonymkode: 732f2...425
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #18 Skrevet 14. juli 2019 59 minutter siden, Albbas said: De fleste (alle?) sykehus har sluttet med dette i år, derfor må man til et NAV-kontor eller annen relevant plass... Hva som skjedde i 2014 er ikke så relevant... Det var nesten ingen som gjorde det i 2017 heller. Anonymkode: 732f2...425
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #19 Skrevet 14. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: selv om dere ikke er gift så er han vel far til barnet? Er jo det som er hovedpoenget med erklæringen. kanskje jeg misforsto deg, men siden du sa dere skulle diskutere det siden dere ikke er gift 😅 erklæringen kan skrives på sykehuset etter fødsel 👍🏼🙊 Anonymkode: 42534...bd0 De må diskutere det siden de ikke er gift, fordi hvis de hadde vært gift hadde de ikke trengt å levere noen farskapserklæring. Hvis man er gift blir mannen automatisk oppført som far til barnet. Hvis man ikke er gift må far levere en erklæring. Anonymkode: a055e...4ad
applestories Skrevet 14. juli 2019 #20 Skrevet 14. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var nesten ingen som gjorde det i 2017 heller. Anonymkode: 732f2...425 Etter fem år i jobben kan jeg si at i dag kommer ca. 5% til kommunen for å erklære seg som far. Det gjelder de siste to årene - før det gikk alt via sykehuset. I samme tidsperiode har vi fått nytt sykehus for fødende, vi ser stor forskjell.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå