AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #1 Skrevet 13. juli 2019 En uke ut i ferien og jeg savner jobb. Jeg er vant til en krevende, hektisk hverdag og elsker det. Er det bare jeg som synes dette er krevende? Jeg har hus, to små barn og husdyr, så nok å ta seg til. Men jeg blir forferdelig rastløs. Rydder og vasker ned huset, sorterer i skuffer, begynner på forfalt arbeid, etc. Hvorfor kan jeg ikke lese en bok, spille med barna (gjør det og..) eller sole meg sånn som tydeligvis mange liker? Jeg jobber 2-3 timer hver dag til tross for ferie, føler meg helt unyttig ellers. Ja, også blir søvnbehovet utrolig lite når man ikke gjør noe fornuftig. Nå legger jeg meg tolv og står opp seks og jeg vet det bare blir verre og verre utover i ferien. Hvordan skru ned tempoet? Eller må jeg bare godta at sånn er jeg? Flere som er sånn? Det hadde jo sikkert vært sunt.... Anonymkode: 43c02...ddc
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #2 Skrevet 14. juli 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, også blir søvnbehovet utrolig lite når man ikke gjør noe fornuftig. Å koble ut fra hverdagen, å gjøre noe annet enn man gjør til hverdags, tilbringe tid sammen med familien, gå en lang heldags fjelltur sammen f eksempel, er da virkelig fornuftig bruk av tid. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber 2-3 timer hver dag til tross for ferie, føler meg helt unyttig ellers. Hvordan opplever familien din dette ? Min første tanke, er at barna må føle seg veldig tilsidesatt. Hvor gamle er barna dine ? Er det små barn, har de kanskje sett frem til å gjøre ting sammen, blitt gitt løfte om "når det er ferie skal dere og mamma gjøre....". Men også tenåringer føler seg lett oversett, og i din situasjon, at jobben er viktigere enn dem. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller må jeg bare godta at sånn er jeg? Du har et veldig fokus på deg. Ikke på hvordan oppførselen din, behovene dine, gjøremålene dine påvirker de du har rundt deg. Du fremstiller det som om du ikke kan kontrollere valgene dine, at du bare må ha ting å gjøre på. Jeg tror du må skru ned fokuset på deg og dine behov, og opp forkuset på familiens behov. Anonymkode: 332f8...945 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #3 Skrevet 14. juli 2019 Du har nok å ta deg til sier du, men kjeder deg likevel. Da er min teori at hodet ditt fremdeles ikke har klart å roe ned, sette ned tempoet. For min del tar det alltid en uke før jeg slutter bli stresset i ferien, for andre tar det kortere eller lengre tid. Slutt med jobbingen, og tillat deg selv å kjede deg noen dager. Forhåpentligvis finner du roen. Anonymkode: 10c56...5c1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #4 Skrevet 14. juli 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Å koble ut fra hverdagen, å gjøre noe annet enn man gjør til hverdags, tilbringe tid sammen med familien, gå en lang heldags fjelltur sammen f eksempel, er da virkelig fornuftig bruk av tid. Hvordan opplever familien din dette ? Min første tanke, er at barna må føle seg veldig tilsidesatt. Hvor gamle er barna dine ? Er det små barn, har de kanskje sett frem til å gjøre ting sammen, blitt gitt løfte om "når det er ferie skal dere og mamma gjøre....". Men også tenåringer føler seg lett oversett, og i din situasjon, at jobben er viktigere enn dem. Du har et veldig fokus på deg. Ikke på hvordan oppførselen din, behovene dine, gjøremålene dine påvirker de du har rundt deg. Du fremstiller det som om du ikke kan kontrollere valgene dine, at du bare må ha ting å gjøre på. Jeg tror du må skru ned fokuset på deg og dine behov, og opp forkuset på familiens behov. Anonymkode: 332f8...945 Takk for godt svar! Jeg var kanskje litt uklar her. Jeg er med barna stort sett når de er våkne og vi koser oss med å gå turer, camping, spille spill og bade. Men de er 3 og 6 år og liker også å sitte og tegne, leke sammen, bygge sammen og gjøre ting på egenhånd. Det er også kun våkne mellom åtte på morgenen og åtte på kvelden - da er det endel timer i døgnet å fylle med noe annet Hvis det påvirker noen så må det være samboeren min, men han er litt lik meg han og.. Men jo, det er faktisk sånn at jeg føler jeg må gjøre noe. Jeg har aldri vært god på ting som ikke krever litt hjernevirksomhet og får fullstendig lopper i blodet av soling, se på tv, film, etc. Men joda, kanskje jeg må tvinge meg til å øve på detogså.. 8 hours ago, AnonymBruker said: Du har nok å ta deg til sier du, men kjeder deg likevel. Da er min teori at hodet ditt fremdeles ikke har klart å roe ned, sette ned tempoet. For min del tar det alltid en uke før jeg slutter bli stresset i ferien, for andre tar det kortere eller lengre tid. Slutt med jobbingen, og tillat deg selv å kjede deg noen dager. Forhåpentligvis finner du roen. Anonymkode: 10c56...5c1 HEhe ja, jeg kjeder meg hvis jeg prøver å gjøre "typiske ferieting". Og nei, hodet mitt har nok på ingen måte klart å roe ned. Etter ganske mange år har jeg fortsatt aldri vært i nærheten av å gå på en smell til tross for et skyhøyt tempo, men det er jo ikke godt å vite... Nå skal vi snart på camping noen dager så da skal jeg tvinge meg til å kjede meg litt.. Anonymkode: 43c02...ddc
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #5 Skrevet 14. juli 2019 Vi lærer barna at det er bare bra å kjede seg, og at det er noe som må øves på. På den måten kan man lære å slappe av, og lære kroppen og hodet at det er ok å ta det rolig - i perioder. Anonymkode: de9a1...bd4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #6 Skrevet 14. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vi lærer barna at det er bare bra å kjede seg, og at det er noe som må øves på. På den måten kan man lære å slappe av, og lære kroppen og hodet at det er ok å ta det rolig - i perioder. Anonymkode: de9a1...bd4 Hehe, jeg har aldri reflektert stort over hvorfor det er viktig å lære barn å kjede seg, de er ganske flinke til å finne på ting selv (slekter vel på noen...). Kanskje det er jeg som må lære meg å kjede meg litt for å klare å koble av hjernen, ja...: Anonymkode: 43c02...ddc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå