Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Pga angst, har jeg hull i cv. Store hull, jeg er godt oppi trettiårene og aldri hatt fast jobb, kun et par vikarjobber. Ting går bedre nå, og jeg er mer enn klar for å få meg jobb.

Jeg har ingen forventninger om å bli kalt inn til intervju til en ordinær jobb, så jeg skal starte med å søke meg vikarjobb til jul.

Men hva sier jeg når jeg får spørsmål om disse hullene? Jeg kan ikke vise til at jeg bedrevet tiden med noe nyttig, eller lært noe.

Anonymkode: 685ef...841

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du leser stillingsannonser i staten, så oppfordres folk med "hull i CVen" til å søke. Godt mulig at det bare er PK vissvass for alt jeg vet, men offisielt så er hull i CVen innenfor. Kanskje seniorrådgiver i Landbruksavdelingen er noe for deg? (https://www.jobbnorge.no/ledige-stillinger/stilling/172129/vi-har-ledig-stilling-som-raadgiver-seniorraadgiver-i-landbruksavdelingen)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke alt dette oppstyret med "hull i CVen". Jeg har flere såkalte hull i CVen da jeg har flere lengre utenlandsopphold på opptil ett år, hvor jeg bare drev dank. Altså reiste. Ikke ført disse opp på noen CV. Har vært på noen titalls jobbintervjuer opp igjennom, har aldri blitt spurt om hva jeg drev med i 2007. Det er fordi arbeidsgiver ikke bryr seg. Dem sitter ikke å finregner på om datoene for tidligere arbeidsforhold går opp i opp. Med mindre det er en helt spesiell stilling du søker på, men jeg kommer ikke på hva det kunne vært. De ser på hva du faktisk har gjort, og hva slags erfaring du har. Har også jobbet som leder i mange år, og vært med på min del av intervjuer, og det man er interessert i er hvem du er som person og om du kommer til å være en ressurs for bedriften. Og ikke minst om dere får god kjemi. Det er ikke sånn at "hun var absolutt aktuell, men hun hadde ikke jobb i 2016 såå….."

Om du mot formodning skulle få spørsmål om det så kan du jo bare si at du var arbeidsledig men jobbsøker, men at konkurransen må ha vært stor. 

Anonymkode: 7cdbf...b5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å forklare det som det er. Alle kan slite i blant og det er helt greit. Hos oss ser vi ikke på det som noen ulempe så lenge man har en grei forklaring. Jeg synes at din forklaring er mye bedre enn noen som bare ikke gidder jobbe noen år feks.

Anonymkode: 11d17...a58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De mest interessante menneskene har huller i sin cv. De tenker selv.

De som følger a4 hjulet slavisk har ingen...

Anonymkode: 31c29...2cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det gir uansett arbeidsgiver fullstendig faen i. 

Anonymkode: 6cc65...9c3

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, oysterlover skrev:

Hvis du leser stillingsannonser i staten, så oppfordres folk med "hull i CVen" til å søke. Godt mulig at det bare er PK vissvass for alt jeg vet, men offisielt så er hull i CVen innenfor. Kanskje seniorrådgiver i Landbruksavdelingen er noe for deg? (https://www.jobbnorge.no/ledige-stillinger/stilling/172129/vi-har-ledig-stilling-som-raadgiver-seniorraadgiver-i-landbruksavdelingen)

Det er bare PK vissvass.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehm, nei...

Anonymkode: 0b28f...a3e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det gir uansett arbeidsgiver fullstendig faen i. 

Anonymkode: 6cc65...9c3

Ikke oppegående, selvstendig kloke tenkende arbeidsgivere.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har drevet med selvutvikling. Det har mye å si hvordan du presenterer ting selv..angstfylt, eller med et glimt i øyet, hvis du klarer. : )

Anonymkode: 5f882...e49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si det som det er, at du har slitt og trengt tid for deg selv. Og jobbet med deg selv, selvutvikling som noen over her skrev. Gjør det om til å bli en ressurs ts. Ingen mennesker er a4. Embrace your value. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, NBA skrev:

Det er bare PK vissvass.

Jeg har et stort hull i cv'en pga sykdom, og har akkurat fått jobb i staten. Så kanskje ikke bare vissvass? 

Man må jo fortsatt ha kompetansen de etterspør. De er bare mer villige til å se forbi et hull, hvis du ellers er beste kandidaten. 

Anonymkode: 1a710...6c0

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et stort hull i cv'en pga sykdom, og har akkurat fått jobb i staten. Så kanskje ikke bare vissvass? 

Man må jo fortsatt ha kompetansen de etterspør. De er bare mer villige til å se forbi et hull, hvis du ellers er beste kandidaten. 

Alt det der "vi oppfordrer så og så til å søke" er vissvass. De tar ikke hensyn til det i søknadsprosessen uansett, det er kvalifikasjonene som har alt og si.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, NBA skrev:

Alt det der "vi oppfordrer så og så til å søke" er vissvass. De tar ikke hensyn til det i søknadsprosessen uansett, det er kvalifikasjonene som har alt og si.

Selvfølgelig har kvalifikasjoner alt å si! De ansetter jo ikke en dårligere kandidat fordi personen har hull i cv'en. Poenget er vel at de ikke lar hullet telle negativt, men ser forbi det. Altså, de dropper ikke den best kvalifiserte kandidaten, bare fordi den har slitt i en tidligere periode. 

Jeg trodde mitt store stygge cv-hull skulle gjøre ting vanskelig for meg. Men jeg fant en arbeidsgiver som så forbi det. Det er ikke for sent for TS å skaffe seg kvalifikasjonene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har kvalifikasjoner alt å si! De ansetter jo ikke en dårligere kandidat fordi personen har hull i cv'en. Poenget er vel at de ikke lar hullet telle negativt, men ser forbi det. Altså, de dropper ikke den best kvalifiserte kandidaten, bare fordi den har slitt i en tidligere periode. 

Jeg trodde mitt store stygge cv-hull skulle gjøre ting vanskelig for meg. Men jeg fant en arbeidsgiver som så forbi det. Det er ikke for sent for TS å skaffe seg kvalifikasjonene. 

Men om to kandidater har like kvalifikasjoner, vil de alltid droppe den med hull...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, NBA skrev:

Hva er kvalifikasjoner? Jo, det er mennesker som har kvalifikasjoner. Men det nytter ikke og bare ha kvalifikasjoner på papiret, man må også ha dette i seg. Finnes mange med "perfekte" cv'er, men som er nærmest firkantet menneskelig. Hvordan man yter kvalifikasjonene og hvordan man er som person, har alt å si, og dette kan like gjerne være en person med mange huller i cv'en.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men om to kandidater har like kvalifikasjoner, vil de alltid droppe den med hull...

Ikke nødvendigvis. Det blir mer og mer lagt vekt på personlig egenhet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte har man egentlig to like gode kandidater? To stykker som er nøyaktig like gode på papiret, og som gjør et nøyaktig like godt inntrykk på intervju...

Dette er uansett en avsporing! Jeg skrev i denne tråden for å gi TS motivasjon. For å fortelle at det går an. For det er jeg bevis på. De hullene trenger ikke være styrende for resten av TS karriere. Hun må bare tenke hva som er best fra nå, for å skaffe seg kvalifikasjonene for de jobbene hun ønsker. Uten å la fortiden styre de valgene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte har man egentlig to like gode kandidater? To stykker som er nøyaktig like gode på papiret, og som gjør et nøyaktig like godt inntrykk på intervju...

Dette er uansett en avsporing! Jeg skrev i denne tråden for å gi TS motivasjon. For å fortelle at det går an. For det er jeg bevis på. De hullene trenger ikke være styrende for resten av TS karriere. Hun må bare tenke hva som er best fra nå, for å skaffe seg kvalifikasjonene for de jobbene hun ønsker. Uten å la fortiden styre de valgene. 

Helt enig med deg. Vi er alle i forandring hver dag, har forskjellige livshistorier. Det er noe til alle der ute, hvis man ser verdien i seg selv. Hvis man bare tenker på hva en arbeidsgiver er ute etter, mister man fokuset man bør ha, man må selv tenke at man har noe, go for it! Utrolig mange med ressurser der ute, selv om de ikke har kjørt ei helt rett a4 linje. 

Tenk bra om deg selv ts, så ordner alt seg:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Poenget med en CV er jo å gi en pekepinn på hvem du er NÅ. Det er ikke alltid CVn reflekterer det. Samme som karakterer, de teller, men personlig egenhet kan gjøre utslaget, og skille mellom kandidater uansett om andre har bedre resultater på papiret. Skal man ha kundekontakt, har utseende, at man er representabel, sjarme, at man er veltalen, kan presentere seg selv og firmaet masse å si. Alle yrker krever forskjellige egenskaper, som arbeidsgiver ser etter, kan være lurt å være bevisst det.

Anonymkode: 5f882...e49

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...