AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #21 Skrevet 13. juli 2019 La venninnen din lese dette, og be henne sende det til sin søster og niese og spørre om de er villig til å utsette både seg selv og sin tante for det : https://www.lanekassen.no/stipend-og-lan/hoyere-og-annen-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/bokontroll-av-studentar-/ . Jeg synes særlig din venninnes søster oppfører seg egoist og lite omtenksomt. Niesen er ung, og med en mor som oppfordrer til svindel, vet hun kanskje ikke bedre. Men søsteren vet. Anonymkode: 70481...173 1
Husholdning1 Skrevet 13. juli 2019 #22 Skrevet 13. juli 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg må si jeg er bekymret for en venn av meg. Vedkommende er blitt spurt av sin niese om hun kan oppgi hennes adresse som bosted til lånekassen. I virkeligheten så skal hun bo hjemme som er i samme byen som tantens hus. Jeg vil ikke blande meg i hva niesen gjør, men jeg ønsker ikke at min venninne skal bli politi anmeldt, fordi niesen skal lyve. Min venninne ønsker egentlig ikke å gjøre dette, men er konfliktsky. Hun vet ikke hvordan hun skal ta opp med søsteren og niesen. Føler seg presset. Hadde det bare vært niesen så kunne jeg meldt til lånekassen, men da kan jo de kanskje anmelde min venninne i tillegg. Jeg ønsker å ha noe håndfast å vise henne. Eksempelvis at se her, her ble både studenten og bostedseier anmeldt. Noe håndfast hun har som hun kan vise til familien. Noen som vet hvordan de gjør dette. Hvis jeg melder til lånekassen, tar de begge to eller kun niesen? Anonymkode: fda32...ae0 Lånekassen har jo ingen myndighet til å frata venninnen din noe, men de kan fortsatt politianmelde forholdet.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #23 Skrevet 13. juli 2019 56 minutter siden, Husholdning1 skrev: Lånekassen har jo ingen myndighet til å frata venninnen din noe, men de kan fortsatt politianmelde forholdet. Det er jo implisert at Lånekassen er staten, og staten tar det de har krav på... Anonymkode: 3bdb8...0a6
stan Skrevet 13. juli 2019 #24 Skrevet 13. juli 2019 4 timer siden, SoWhat? skrev: Jeg er ikke noe pekefinger-menneske. Ingen moralist. Hva andre gjør får bli deres sak eller problem. Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv. Så om noen driver å stjeler fra deg så skal vi ikke gjøre noe med det? 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #25 Skrevet 13. juli 2019 Fortell venninnen din at det har blitt strengere kontroller på dette og at hun blir politianmeldt hvis lånekassen oppdager det. Dokumentforfalskning er ikke bra å ha på rullebladet altså. Må også si jeg syns det er utrolig frekt av søster/niese å sette henne i den situasjonen Anonymkode: 1d61f...16d
SoWhat? Skrevet 13. juli 2019 #26 Skrevet 13. juli 2019 2 minutter siden, stan skrev: Du må ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv. Så om noen driver å stjeler fra deg så skal vi ikke gjøre noe med det? Hvor mange ganger må jeg svare her egentlig? Dere må nesten bare svelge at jeg mener det jeg mener liksom. 2
Husholdning1 Skrevet 13. juli 2019 #27 Skrevet 13. juli 2019 1 minutt siden, SoWhat? skrev: Hvor mange ganger må jeg svare her egentlig? Dere må nesten bare svelge at jeg mener det jeg mener liksom. KG er spesielt sånn. Enten skal noen benekte faktaopplysninger eller så skal sette opp stråmenn for enten å argumentere mot eller tilbakevise dem. Jeg forstår for øvrig din mening godt. 1
stan Skrevet 13. juli 2019 #28 Skrevet 13. juli 2019 5 minutter siden, SoWhat? skrev: Hvor mange ganger må jeg svare her egentlig? Dere må nesten bare svelge at jeg mener det jeg mener liksom. Kanskje fordi likegyldighet er skremmende? Vi er alle avhengige av at andre ikke er likegyldige. At vi bryr oss er kjernen i et hvert samfunn.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #29 Skrevet 13. juli 2019 Hun må bare si NEI!! Hun trenger ikke bevise noe. Anonymkode: 3b07e...ae9
SoWhat? Skrevet 13. juli 2019 #30 Skrevet 13. juli 2019 5 minutter siden, Husholdning1 skrev: KG er spesielt sånn. Enten skal noen benekte faktaopplysninger eller så skal sette opp stråmenn for enten å argumentere mot eller tilbakevise dem. Jeg forstår for øvrig din mening godt. Noen har litt vondt for å se at andre er uenige ja 😄 ja, en er vel sjelden alene om å ha et syn eller mening. Men skjønner igrunnen godt at ikke alle orker å skrive det her inne 🙂
SoWhat? Skrevet 13. juli 2019 #31 Skrevet 13. juli 2019 2 minutter siden, stan skrev: Kanskje fordi likegyldighet er skremmende? Vi er alle avhengige av at andre ikke er likegyldige. At vi bryr oss er kjernen i et hvert samfunn. Skremmende? Jeg engasjerer meg i det JEG syns er viktig og som betyr noe. Er likegyldig til andre ting. Som vel egentlig alle er?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #32 Skrevet 13. juli 2019 Nå synes jeg det var mye angrep rettet mot en bruker her, og få svar på HI!! Anonymkode: 24d27...297 1
Hengebuksvinet Skrevet 13. juli 2019 #33 Skrevet 13. juli 2019 Det er mye kontroller på dette for tiden. Nesten alle studenter jeg har hatt i hus de siste 5 årene, har blitt tatt ut tik kontroll. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #34 Skrevet 13. juli 2019 TS her. Jeg har snakket med venninna mi idag. Gitt henne en peptalk om hvordan dette kan slå tilbake igjen på henne. Fått henne til å sende de en melding (de er på utenlands ferie). Svaret hun fikk tilbake var en kort: OK. Vi kan snakkes når vi er tilbake. Så der har vi situasjonen så langt. Venninna mi var glad for det lille pushet hun fikk. Hun er vanligvis ikke sånn svak, men ble litt da hun ble spurt og følte seg litt presset. Skal være der hvis familien vil ha en diskusjon når de er tilbake. Anonymkode: fda32...ae0 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #35 Skrevet 13. juli 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: TS her. Jeg har snakket med venninna mi idag. Gitt henne en peptalk om hvordan dette kan slå tilbake igjen på henne. Fått henne til å sende de en melding (de er på utenlands ferie). Svaret hun fikk tilbake var en kort: OK. Vi kan snakkes når vi er tilbake. Så der har vi situasjonen så langt. Venninna mi var glad for det lille pushet hun fikk. Hun er vanligvis ikke sånn svak, men ble litt da hun ble spurt og følte seg litt presset. Skal være der hvis familien vil ha en diskusjon når de er tilbake. Anonymkode: fda32...ae0 Det som er ganske sentralt er hvordan din venninne faktisk blir innblandet. Dersom hun lager en falsk husleiekontrakt så er hun med på dokumentforfalskning, og kan straffeforfølges. Dersom niesen oppgir falsk adresse (altså din venninnes adresse), og ved en bokontroll din venninne oppgir at hun ikke har leietaker, og at det ikke medfører riktighet at hennes niese bor der, så vil det mest sannsynlig kun slå ut på niesen. Om niesen oppgir uriktig adresse til din venninne, så kan din venninne varsle lånekassen om at hun mistenker at hennes adresse er oppgitt for å oppnå borteboerstipend på falskt grunnlag. Anonymkode: f5a6c...222 1
Christina82 Skrevet 13. juli 2019 #36 Skrevet 13. juli 2019 Ryddet for avsporing, brukerdebatt og tilsvar til dette. Ninab82, mod 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #37 Skrevet 13. juli 2019 Dersom dere skal ta noen for svindel - så må dere jo heller si nei i utgangspunktet. Anonymkode: 97e1e...a62
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #38 Skrevet 14. juli 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg har snakket med venninna mi idag. Gitt henne en peptalk om hvordan dette kan slå tilbake igjen på henne. Fått henne til å sende de en melding (de er på utenlands ferie). Svaret hun fikk tilbake var en kort: OK. Vi kan snakkes når vi er tilbake. Så der har vi situasjonen så langt. Venninna mi var glad for det lille pushet hun fikk. Hun er vanligvis ikke sånn svak, men ble litt da hun ble spurt og følte seg litt presset. Skal være der hvis familien vil ha en diskusjon når de er tilbake. Anonymkode: fda32...ae0 Hun må bare holde fast på avgjørelsen sin. For niesen er det jo snakk om å få eller ikke få penger. Konsekvensene som kan følge med det å få pengene uriktig, er hun nok ikke like bevisst. Men husk - din venninne er hennes tante, og har ikke noe ansvar for henne økonomisk. Foreldrene har forsørger ansvar , og kan ikke dytte den økonomiske biten over på din venninne. Anonymkode: 70481...173
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå