AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #1 Del Skrevet 13. juli 2019 Jeg kjenner følelsene mine ekstra sterkt. Er jeg glad - er jeg overlykkelig Er jeg trist - er jeg knust og alt i livet er svart Er jeg sint - er jeg ekstremt sint og holder på å besvime Osv osv...... Er det normalt? Er det noen andre som har sterke følelser? Jeg syns det er utrolig vanskelig når jeg får negative følelser siden de er helt ufattelig vonde. Klarer ikke helt få kontroll på dem da. Dagen blir liksom ødelagt. Hva kan hjelpe? Må jeg få hjelp av psykolog eller kan jeg klare dette selv med på noen måte? Har du erfaring med slike følelser? Enten du har det slikt eller noen du kjenner? Anonymkode: 12b18...3b8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #2 Del Skrevet 13. juli 2019 Høres nesten ut som bipolar lidelse 2. Kan selvsagt ikke diagnotisere på nett, men bipolar 2 kjennetegnes av perioder med sterk depresjon, og nærmest eufori når man får episoder med hypomani. Blir veldig energisk, lykkelig, som om det ikke finnes problemer, og veldig mye energi. Vanlig med veldig forsterket følelser når man er bipolar. Men finnes jo sikker mye annet også som kan forklare det du skriver ts. Men om du skulle være bipolar, uten behandling så vil jeg bare si at det er veldig tøft og vanskelig situasjon å være i. Er selv bipolar 1. Anonymkode: bbdc1...2f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #3 Del Skrevet 13. juli 2019 Har sterke følelser som kan ødelegge dagen min. Både om de er gode eller dårlige. Tror ikke jeg har noen diagnose likevel. Anonymkode: 89bd4...44f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 13. juli 2019 #4 Del Skrevet 13. juli 2019 (endret) Det hjelper å snakke med noen! Få ventilert og så andre kan hjelpe deg med å roe ned/berolige. Har du en venn/veninne du stoler på? Endret 13. juli 2019 av SoWhat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #5 Del Skrevet 13. juli 2019 20 timer siden, SoWhat? skrev: Det hjelper å snakke med noen! Få ventilert og så andre kan hjelpe deg med å roe ned/berolige. Har du en venn/veninne du stoler på? Hjelper ikke plage venner med dette. Det er ikke noe de kan gjøre. Jeg har jo det greit og ingwn problemer egentlig. Jeg kjenner bare følelsene sterkere enn normalt. Og det er vondt bare akkurat når det holder på. Kan gå langt på bunn også etter noen timer eller neste dag er alt helt normalt igjen. Akkurat som vanlige folk, de blir sint også går det over. Men det som er med meg er at jeg kjenner den sinte følelsen ekstremt sterkt enn det som er normalt. Kansje jeg er høysensetiv. Anonymkode: 12b18...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #6 Del Skrevet 13. juli 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres nesten ut som bipolar lidelse 2. Kan selvsagt ikke diagnotisere på nett, men bipolar 2 kjennetegnes av perioder med sterk depresjon, og nærmest eufori når man får episoder med hypomani. Blir veldig energisk, lykkelig, som om det ikke finnes problemer, og veldig mye energi. Vanlig med veldig forsterket følelser når man er bipolar. Men finnes jo sikker mye annet også som kan forklare det du skriver ts. Men om du skulle være bipolar, uten behandling så vil jeg bare si at det er veldig tøft og vanskelig situasjon å være i. Er selv bipolar 1. Anonymkode: bbdc1...2f7 Jeg har ikke perioder der jeg er noe. Jeg er helt normal generelt og får følelser og reaksjoner slik som alle andre, men med meg så kjenner jeg de følelsene myyyee sterkere enn andre. Akkurat der og da føler jeg meg faktisk skikkelig psykisk ustabil og null kontroll på meg selv. Jeg kan bli så sterkt lei meg at jeg kan grine og skrike inni puten. Ser ingenting glede i livet der og da. Kjenner bare følelsene som styrer meg. Kan bli normal etter 30 min og livet er normalt igjen. Men hvis det varer i mange timer, da er jeg utslitt dagen etterpå og litt forvirret. Jeg har fått fysiske problemer pga dette. Kronisk puste vansker, smerter i brystet , skjelvinger,hjertebank og stiv i nakke/skulder dette kan komme og gå. Får de fysiske problemene når jeg feks er stresset. Vet ikke hva som feiler meg.. Er det kansje bipolar? Anonymkode: 12b18...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #7 Del Skrevet 13. juli 2019 Jeg har to barn. Det ene barnet er som deg, alle følelser er veldig sterke. Er barnet lei seg er det hylgråt og det skal aldri komme ut av rommet sitt etc. Tilsvarende ekstremt når det kommer til glede og sinne. Det andre barnet er helt annerledes, mer dempet følelsesmessig. Dette har vært tydelig helt fra de var babyer. Du er som du er. Det er fordeler og ulemper med sterke følelser, du må nok leve med det. Jeg vet at ADHD ikke er populært å nevne på KG, men barnet med sterke følelser har det. Begrenset kontroll og styring av følelser er typisk for ADHD, men det betyr ikke at det er relevant for ditt tilfelle. Anonymkode: 95f8c...d85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #8 Del Skrevet 13. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke perioder der jeg er noe. Jeg er helt normal generelt og får følelser og reaksjoner slik som alle andre, men med meg så kjenner jeg de følelsene myyyee sterkere enn andre. Akkurat der og da føler jeg meg faktisk skikkelig psykisk ustabil og null kontroll på meg selv. Jeg kan bli så sterkt lei meg at jeg kan grine og skrike inni puten. Ser ingenting glede i livet der og da. Kjenner bare følelsene som styrer meg. Kan bli normal etter 30 min og livet er normalt igjen. Men hvis det varer i mange timer, da er jeg utslitt dagen etterpå og litt forvirret. Jeg har fått fysiske problemer pga dette. Kronisk puste vansker, smerter i brystet , skjelvinger,hjertebank og stiv i nakke/skulder dette kan komme og gå. Får de fysiske problemene når jeg feks er stresset. Vet ikke hva som feiler meg.. Er det kansje bipolar? Anonymkode: 12b18...3b8 Hvordan vet du at du føler sterkere en andre? Anonymkode: 8dbf4...dac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 13. juli 2019 #9 Del Skrevet 13. juli 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelper ikke plage venner med dette. Det er ikke noe de kan gjøre. Jeg har jo det greit og ingwn problemer egentlig. Jeg kjenner bare følelsene sterkere enn normalt. Og det er vondt bare akkurat når det holder på. Kan gå langt på bunn også etter noen timer eller neste dag er alt helt normalt igjen. Akkurat som vanlige folk, de blir sint også går det over. Men det som er med meg er at jeg kjenner den sinte følelsen ekstremt sterkt enn det som er normalt. Kansje jeg er høysensetiv. Anonymkode: 12b18...3b8 Plage? Ok. Har to venner som ringer for å bare "få det ut". Det hjelper det da, og det er ikke plagsomt! Men du må jo gjøre hva du føler er best. Syns bare at noen undervurdurderer å få ut ting. Ja, er jo mulig at du er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #10 Del Skrevet 13. juli 2019 39 minutter siden, SoWhat? skrev: Plage? Ok. Har to venner som ringer for å bare "få det ut". Det hjelper det da, og det er ikke plagsomt! Men du må jo gjøre hva du føler er best. Syns bare at noen undervurdurderer å få ut ting. Ja, er jo mulig at du er det. Ja, å dele mine problemer med mine nære er ikke enkelt for meg, men det er en annen sak enn det jeg skriver om i denne tråden. Ts Anonymkode: 12b18...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #11 Del Skrevet 13. juli 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du at du føler sterkere en andre? Anonymkode: 8dbf4...dac Det er ikke vanskelig å vite. Følelsene styrer meg når de er på sitt sterke. Da har jeg null kontroll på dem. Det er som en djevel som kommer inni meg og gjør meg vondt. Som om djevelen slår i hjertet mitt. Etterpå er alt normalt og jeg forstår ikke hvorfor jeg ble så lei meg. Jeg er redd for å oppleve det igjen og unngår alt jeg kan for å ikke bli såret. Ts Anonymkode: 12b18...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #12 Del Skrevet 13. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to barn. Det ene barnet er som deg, alle følelser er veldig sterke. Er barnet lei seg er det hylgråt og det skal aldri komme ut av rommet sitt etc. Tilsvarende ekstremt når det kommer til glede og sinne. Det andre barnet er helt annerledes, mer dempet følelsesmessig. Dette har vært tydelig helt fra de var babyer. Du er som du er. Det er fordeler og ulemper med sterke følelser, du må nok leve med det. Jeg vet at ADHD ikke er populært å nevne på KG, men barnet med sterke følelser har det. Begrenset kontroll og styring av følelser er typisk for ADHD, men det betyr ikke at det er relevant for ditt tilfelle. Anonymkode: 95f8c...d85 Har ADHD med kontroll av følelser å gjøre da? Er ikke adhd en oppmerksomhet og konsentrasjons vanske? Hva har det med følelser å gjøre? Kan adhd medisin hjelpe isåfall mot sterke følelser? Hva hjelper da? Vet du? Anonymkode: 12b18...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #13 Del Skrevet 13. juli 2019 Noe som hjalp meg var å skjønne at det var ikke følelsene mine som var så sterke, men mitt fokus på dem, som gjorde det sterkt for meg. Og fokuset kan man lettere styre. Anonymkode: ffaff...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #14 Del Skrevet 13. juli 2019 22 hours ago, AnonymBruker said: Høres nesten ut som bipolar lidelse 2. Kan selvsagt ikke diagnotisere på nett, men bipolar 2 kjennetegnes av perioder med sterk depresjon, og nærmest eufori når man får episoder med hypomani. Blir veldig energisk, lykkelig, som om det ikke finnes problemer, og veldig mye energi. Vanlig med veldig forsterket følelser når man er bipolar. Men finnes jo sikker mye annet også som kan forklare det du skriver ts. Men om du skulle være bipolar, uten behandling så vil jeg bare si at det er veldig tøft og vanskelig situasjon å være i. Er selv bipolar 1. Anonymkode: bbdc1...2f7 Synes ikke det høres ut som om Ts har perioder av en viss lengde som er gode eller dårlige (euforiske eller deprimerte), slik som bipolar lidelse krever. Om Ts skal diagnostiseres fremstår en mild form for emosjonelt ustabil som mer treffende. Uansett, det er store variasjoner mellom mennesker på hvor mye vi føler og hvor intense følelsene oppleves. Sannsynligvis er Ts innenfor normalspekteret. Jeg kan kjenne meg igjen i det du beskriver, og jeg tror ikke jeg oppfyller kravene til noen diagnose selv om jeg føler mye. Anonymkode: f4aab...1c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #15 Del Skrevet 13. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke perioder der jeg er noe. Jeg er helt normal generelt og får følelser og reaksjoner slik som alle andre, men med meg så kjenner jeg de følelsene myyyee sterkere enn andre. Akkurat der og da føler jeg meg faktisk skikkelig psykisk ustabil og null kontroll på meg selv. Jeg kan bli så sterkt lei meg at jeg kan grine og skrike inni puten. Ser ingenting glede i livet der og da. Kjenner bare følelsene som styrer meg. Kan bli normal etter 30 min og livet er normalt igjen. Men hvis det varer i mange timer, da er jeg utslitt dagen etterpå og litt forvirret. Jeg har fått fysiske problemer pga dette. Kronisk puste vansker, smerter i brystet , skjelvinger,hjertebank og stiv i nakke/skulder dette kan komme og gå. Får de fysiske problemene når jeg feks er stresset. Vet ikke hva som feiler meg.. Er det kansje bipolar? Anonymkode: 12b18...3b8 Det høres ut som angst det du beskriver. Følelser kan gi angst om man ikke prosesserer dem på en sunn måte. Følelser er ikke farlig, cluet er å akseptere at man har de. Men da må man klare å tenke noen lunde klart, og ikke hekte seg på følelsen med en gang den kommer. Et eksempel: Du registrerer at du er sint, du stopper opp, du observerer/kjenner etter hvordan det føles på kroppen, du aksepterer at du har denne følelsen, og så lar du følelsen gå. Ikke at den forsvinner, men du lar den bare være i deg. Vet ikke om det ga noe mening, men det er dette som er poenget med mindfulness, nemlig å la tanker og følelser bare være det de er, uten å gjøre de til en stor greie. Anonymkode: 400be...5e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #16 Del Skrevet 13. juli 2019 26 minutter siden, AnonymBruker said: Har ADHD med kontroll av følelser å gjøre da? Er ikke adhd en oppmerksomhet og konsentrasjons vanske? Hva har det med følelser å gjøre? Kan adhd medisin hjelpe isåfall mot sterke følelser? Hva hjelper da? Vet du? Anonymkode: 12b18...3b8 Ja adhd har med kontroll av følelser å gjøre. Det har med kontroll av alle primære behov og reaksjoner. En person med adhd er typisk mer impuls- og følelsesstyrt. Anonymkode: 95f8c...d85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2019 #17 Del Skrevet 13. juli 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja adhd har med kontroll av følelser å gjøre. Det har med kontroll av alle primære behov og reaksjoner. En person med adhd er typisk mer impuls- og følelsesstyrt. Anonymkode: 95f8c...d85 Men er det slik for voksne også? Er det ikke kun barn med adhd som sliter med følelser, men at man som voksen vokser ifra det? Anonymkode: 12b18...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #18 Del Skrevet 14. juli 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Men er det slik for voksne også? Er det ikke kun barn med adhd som sliter med følelser, men at man som voksen vokser ifra det? Anonymkode: 12b18...3b8 Man vokser ikke av seg adhd som regel, men hjernen utvikler seg jo og symptomer blir ofte svakere med alderen. Nå er det jo ikke sikkert at du har adhd da, var bare en mulighet. Anonymkode: 95f8c...d85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #19 Del Skrevet 14. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Man vokser ikke av seg adhd som regel, men hjernen utvikler seg jo og symptomer blir ofte svakere med alderen. Nå er det jo ikke sikkert at du har adhd da, var bare en mulighet. Anonymkode: 95f8c...d85 Det er akkurat det jeg har.... Medisinene mine hjelper meg å fokusere og gjøre oppgaver. Men ikke mot sterke følelser. Visste ikke at de sterke følelsene mine har noe med min adhd og gjøre... Men da er det vel sikkert det... Får bare prøve å finne teknikker. Er egentlig kun kjæresten min som lager de sterke følelsene, siden jeg har mye følelser for han. Blir ikke like lei meg når andre sårer meg. Er kun han som kan såre meg mye. Takk for at du nevnte det. Greit å vite at det er ADHD min som kansje er årsaken. Men vil ikke bare skylde på det, jeg vil prøve mitt beste for å klare å lære meg å styre følelsene når de først er ekstremt sterk... Jeg har add da...ikke hyper.. Kan være litt hyper bare av og til. TS Anonymkode: 12b18...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2019 #20 Del Skrevet 14. juli 2019 På 13.7.2019 den 2.11, AnonymBruker skrev: Høres nesten ut som bipolar lidelse 2. Kan selvsagt ikke diagnotisere på nett, men bipolar 2 kjennetegnes av perioder med sterk depresjon, og nærmest eufori når man får episoder med hypomani. Blir veldig energisk, lykkelig, som om det ikke finnes problemer, og veldig mye energi. Vanlig med veldig forsterket følelser når man er bipolar. Men finnes jo sikker mye annet også som kan forklare det du skriver ts. Men om du skulle være bipolar, uten behandling så vil jeg bare si at det er veldig tøft og vanskelig situasjon å være i. Er selv bipolar 1. Anonymkode: bbdc1...2f7 Bullshit, vi mennesker blir stemplet med en diagnose for helt vanlige ting. Bipolar er nok en diagnose skapt av industrien som lager medisiner, for å tjene penger. Slik fungerer industrien, finner på nye diagnoser så lager man en ny pille som drar inn millioner. Det verste er jo at pillebruken økes, samtidig med at flere og flere blir psykisk syke. Så det har altså ikke hjulpet å lager såkalte "medisiner". Industriens største bløff. Du må få kontakt med deg selv og dine følelser. Anonymkode: a7d66...53b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå