Gå til innhold

Mor med 40% omsorg- et stigma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en mor med 40% omsorg for mitt 8 år gamle barn. Etter rettsrunde og en sakkyndigrapport som talte i min disfavør fordi jeg hadde slitt med depresjoner, men likevel vurderte meg til å ha normalt gode omsorgsevner kom vi frem til et rettsforlik med en 40/60 ordning. Sakkyndig mente konfliktnivået var for høyt til å ha 50/50. Han anså far som mest tillitsvekkende, i tillegg til at han hadde bedre matrielle vilkår enn meg. 

Jeg har til stor del innfunnet meg med den nye ordningen. Jeg har 5 dager samvær i ukene og alle ferier inkludert vinter og høstferie er fortsatt delt likt. Jeg føler ikke at forskjellen er så stor som jeg fryktet. Jeg mister henne ikke slik jeg faktisk følte da det stod på som verst. 

Det som plager meg er imidlertid stigmaet. Når folk på jobben, naboer eller perifere kjente har spurt, har jeg sagt at jeg har 40% samvær. Jeg tenkte at jeg ikke hadde noe å skamme meg over. Men, jeg ser umiddelbar undring, ofte etterfulgt av stillhet, mens andre rett og slett spør hvorfor. 

Jeg føler meg devaluert som mor og menneske, når det enste jeg gjorde var å inngå et forlik for å få slutt på konflikten og slippe flere rettsrunder. Jeg hadde heller ikke mer penger å bruke. Sånn er det. 

Hvorfor blir deltidsmødre sett på som "dårligere" mødre? 

Jeg vet jeg gjør en god jobb. 

Anonymkode: 0df3d...782

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt noe over det hvis du fortalte meg at du har henne 40%. Men de mødrene som har barnet sitt annenhver helg tenker jeg mitt om...... har møtt to sånne; ei som var mer opptatt av å feste og ha det gøy enn å være med sønnen sin, tror hun så han en gang i måneden. Og ei annen som retten mente ikke burde ha sønnen mer. 

40 % er ikke rart.....

Anonymkode: 1e076...02f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva har egentlig disse perifere om hvor mye prosent du har henne? Merker jeg lurer litt jeg. Er ikke denne prosentdelingen litt privant uansett?

Anonymkode: f89ae...95d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva har egentlig disse perifere om hvor mye prosent du har henne? Merker jeg lurer litt jeg. Er ikke denne prosentdelingen litt privant uansett?

Enig, dere har delt omsorg og trenger ikke fortelle folk prosentsatsen

Anonymkode: 7cb5a...1bb

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, dere har delt omsorg og trenger ikke fortelle folk prosentsatsen

Anonymkode: 7cb5a...1bb

Ja det synes jeg er helt ok. Bare å si "delt omsorg" og så om de maser om prosent så kan du si at det er delt ca likt. Om de skal ha nøyaktig tall hadde jeg blitt skeptisk. Man kan heller si sånt når man er bedre kjent og man vet de ikke er typen som går å "slarver" om ting.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere har funnet beste løsning for barnet så er det bare å gå med hodet høyt hevet og gjøre det beste ut av dagene dere har sammen <3. Kvalitet foran kvantitet! 😄 Tøft av deg å være ærlig. 

Anonymkode: e9f70...ae7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke tenkt noe over det hvis du fortalte meg at du har henne 40%. Men de mødrene som har barnet sitt annenhver helg tenker jeg mitt om...... har møtt to sånne; ei som var mer opptatt av å feste og ha det gøy enn å være med sønnen sin, tror hun så han en gang i måneden. Og ei annen som retten mente ikke burde ha sønnen mer. 

40 % er ikke rart.....

Anonymkode: 1e076...02f

Synd at du tenker ditt om det. Jeg har bare barna mine noen timer lørdag og søndag annen hver helg. Målet er å klare å ha de gradvis mer de neste årene, Men det vil ta lang tid. Årsaken er alvorlig psykisk sykdom som stammer mye fra ni år med psykisk mishandling fra barnas far. Han ødela meg og etter jeg klarte å forlate han så knakk jeg sammen. Kjempet i seks måneder etter bruddet for å holde meg på beina. Hadde de da 50% og 70%. Så ble jeg så dårlig at jeg ble innlagt og siden har de ikke bodd hos meg. Det har nada med at jeg liker å feste eller ikke vil ha dem, men når jeg knapt klarer å ta vare på meg selv, hvordan skal jeg kunne ta vare på dem? 

Så selv om du kjenner et par som tilsynelatende bare ikke bryr seg, så er det ikke sikkert slik det er. I hvert fall ikke for meg. 

Anonymkode: 0a0ed...525

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hadde også 40% en periode etter eget valg, og merket samme tendens. En snakker fint om likestilling, men realiteten er en annen. 

Anonymkode: 3f469...acb

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

...................

Hvorfor blir deltidsmødre sett på som "dårligere" mødre? 

..................

Anonymkode: 0df3d...782

Blir de det?

Jeg hadde 60/40 i min disfavør også.  Mest fordi barnas mor trodde jeg var en utømmelig gullgruve, men dårligere forelder blir man jo ikke.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde også 40% en periode etter eget valg, og merket samme tendens. En snakker fint om likestilling, men realiteten er en annen. 

Anonymkode: 3f469...acb

Så menn som har 40% er stemplet som dårlige foreldre og kan regnes som ikke likestilt?

• Liker 1
Skrevet

Du har absolutt ingen ting å skamme deg over! Hev deg over det,kanskje lettere sagt enn gjort,men stå på!  

• Liker 1
Skrevet

Det er sant at folk ofte reagerer på det. En stiller dessverre andre krav til mødre enn fedre av en eller annen grunn. Men hva kan man gjøre? Husk bare på at ikke alle er sånn! Hadde en veninne som hadde barna annenhver helg. Hun slet med alvorlige spiseforstyrrelser, men var en like god og omsorgsfull mor som noen. En annen valgte å la faren få hovedomsorg i noen år da hun flyttet langt unna for å ta utdannelse. Hun hadde barna ca en helg i måneden pluss ferier. 

Hun første er død nå <3, men i begge tilfeller var og er barna like nære og knyttet til mødrene som hvem som helst andre barn. Mennesker mangler bare iblant kunnskap og erfaringer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok dratt en hvit en hvis folk er så frekke at de spør. «Vi har de ca. Likt, det varierer litt»

Anonymkode: 2abf8...c3a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synd at du tenker ditt om det. Jeg har bare barna mine noen timer lørdag og søndag annen hver helg. Målet er å klare å ha de gradvis mer de neste årene, Men det vil ta lang tid. Årsaken er alvorlig psykisk sykdom som stammer mye fra ni år med psykisk mishandling fra barnas far. Han ødela meg og etter jeg klarte å forlate han så knakk jeg sammen. Kjempet i seks måneder etter bruddet for å holde meg på beina. Hadde de da 50% og 70%. Så ble jeg så dårlig at jeg ble innlagt og siden har de ikke bodd hos meg. Det har nada med at jeg liker å feste eller ikke vil ha dem, men når jeg knapt klarer å ta vare på meg selv, hvordan skal jeg kunne ta vare på dem? 

Så selv om du kjenner et par som tilsynelatende bare ikke bryr seg, så er det ikke sikkert slik det er. I hvert fall ikke for meg. 

Anonymkode: 0a0ed...525

Da håper jeg ikke faren har omsorgen for barna! 

Anonymkode: 942e0...fbe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare å si delt omsorg det, folk bør egentlig drite i hva andre gjør, er som regel en grunn for det meste. 

Anonymkode: 71993...9f6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan skal vi kvinner rive det som beskrives som et stigma hvis vi skal «dra en hvit en» når vi har barna mindre enn far?

Anonymkode: 510fe...e80

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du sier bare delt omsorg fremover. Men 40% er jo bare en dag annenhver uke mindre enn 50%? Altså en halv dag mindre i uka enn pappaen har dem. For en merkelig ting å reagere på.

Anonymkode: 77fe7...970

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skal vi kvinner rive det som beskrives som et stigma hvis vi skal «dra en hvit en» når vi har barna mindre enn far?

Anonymkode: 510fe...e80

Lurte akkurat på det samme! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

60/40 hadde jeg ikke reagert på, men skal jeg være ærlig så reagerer jeg når samværet er en dag i uken og annenhver helg. Nå skal det sies at jeg stusser like mye på den ordningen om det er til mor eller fars disfavør.

Anonymkode: 7d272...e0d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som hadde en gang i uken og annenhver helg. Opplevede at folk var veldig dømmende. Jeg er ikke. Da de gikk fra hverandre hadde ikke hun råd til å sitte med huset og måtte derfor flytte ut. De hadde hus til 6 mill for 10 år siden isj. Hun bodde hos sin mor for å spare opp penger, barna var på besøk og de hadde en flytende avtale hvor samarbeidet gikk bra. Så fant han seg ny og ting ble forandret. Etter mor hadde fått nytt sted forventet hun at de skulle ha 50/50, far satte foten ned og sa nei. Annen hver helg og en dag i uken pluss like mye av ferier ville han ha. Ny runde på fvk hvor hun hadde valget om å ta det til retten. Pga gjeld hadde hun ikke råd til en slik prosess, eksen har penger og er medeier i en stor kjede. Så hun valgte å slå seg til ro med det, for barnas skyld enn fiendtligheter. Hun har alltid stilt opp på alt som er av tingen rundt barna og har gjort det beste utav situasjonen. Hun angrer selvfølgelig på at hun ikke tok barna med seg da hun flyttet ut, men antar at eksen hadde dratt henne gjennom en rettsak da og, og hadde ikke hatt råd til det. 

Nå går barna på u. Skolen og er mer hos henne enn faren etter egen vilje. 

Jeg dømmer aldri. Det er vi som skaper dette og ser ikke poenget i det. 

Anonymkode: 4ae62...0a1

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...