AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #1 Del Skrevet 12. juli 2019 Jeg har en Pomeranian 6 år. Hun har veldig ofte diaré og flere ganger i uken må jeg bære henne inn fordi pelsen er full av bæsj. Jeg begynner å bli så lei av å måtte dusje henne flere ganger i uken. Vi har selvfølgelig vært hos veterinær flere ganger og flere forskjellige veterinærer. Hun kan være helt fin i en uke, så plutselig har hun diaré flere ganger om dagen. Noen ganger må jeg også ut midt på natten fordi hun har vondt i magen og må på do. Jeg gir henne ikke noe menneskemat med unntak av litt rå kjøttdeig noen ganger. Jeg er livredd for å gi henne godbiter da jeg føler jeg gamler med magen hennes. Maten hun får nå er vom og hundemat og Acana adult small breed. Vi har prøvd allergifor, men det har ikke hjulpet noe. Vi har prøvd noe greier fra royal canin over en lenger periode og vi har prøvd Orijen lamb. Selv de dagene hun har fin avføring så må jeg alltid tørke henne i rumpa med en våtserviett etter tur. Det er alltid rester igjen. Eneste godbitene vi bruker er orijen six fish og biffsticks med 100% biff. Når hun har vært på allergimat så har jeg ikke gitt henne noe annet, men hun blir fortsatt dårlig. Hun har tatt blodprøver og ultralyd flere ganger hos veterinær, alle sier hun er helt fin. Jeg passer på å gi henne masse vann og at det alltid er friskt og kaldt vann tilgjengelig. Jeg kjøpte henne når hun var 3 år og hun har alltid vært sånn med unntak av når jeg først fikk henne. Når jeg fikk henne slet hun med forstoppelse og gikk på royal canin for små raser. Da kunne det gå nesten en uke mellom hver avføring. Har noen erfaringer? jeg er så lei av avføring på klærne mine og på pelsen hennes. Anonymkode: ab970...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #2 Del Skrevet 12. juli 2019 Jeg har en golden som hadde samme problemet hele sitt første leveår, og har fremdeles ganske hyppige perioder med dårlig mage. For han har det funket med naturell biola på frokosten hver morgen. Han tåler ikke rått kjøtt, med unntak av bittelitt kylling, så han spiser royal canin for golden retriever. Har ikke vært dårlig i magen nå på en måned, så det funker ganske bra, men gjenstår å se. Men min blir ofte dårlig i magen dersom han er stresset. Så han kan bli dårlig dersom han blir passet av noen han ikke kjenner så godt, om han får seg en litt traumatiserende dusj (🙄), om han må sove et sted han ikke er så godt kjent. Har du vurdert om kanskje hunden din er stresset? Anonymkode: d75a7...736 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #3 Del Skrevet 12. juli 2019 Har den faste foringstider? Anonymkode: 98beb...eda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #4 Del Skrevet 12. juli 2019 Endo/gastro/colonoskopi for å ta biopsier - sjekke for tilstander som IBD, IBS osv. Anonymkode: 8d84a...5d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #5 Del Skrevet 12. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en golden som hadde samme problemet hele sitt første leveår, og har fremdeles ganske hyppige perioder med dårlig mage. For han har det funket med naturell biola på frokosten hver morgen. Han tåler ikke rått kjøtt, med unntak av bittelitt kylling, så han spiser royal canin for golden retriever. Har ikke vært dårlig i magen nå på en måned, så det funker ganske bra, men gjenstår å se. Men min blir ofte dårlig i magen dersom han er stresset. Så han kan bli dårlig dersom han blir passet av noen han ikke kjenner så godt, om han får seg en litt traumatiserende dusj (🙄), om han må sove et sted han ikke er så godt kjent. Har du vurdert om kanskje hunden din er stresset? Anonymkode: d75a7...736 Tusen takk! Hun virker ikke stresset. Veldig rolig og snill. Sover i senga med meg om natta og har veldig sjeldent pass. Hun elsker jo ikke å ta de dusjene, men hun prøver ikke å komme seg ut av dusjen heller. Så det er nok helt greit. Før jeg fikk henne ble hun mishandlet, så kanskje det har noe med saken å gjøre.. I første omgang så skal jeg prøve å kjøpe biola på butikken etterpå, håper det hjelper litt. ts Anonymkode: ab970...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #6 Del Skrevet 12. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har den faste foringstider? Anonymkode: 98beb...eda Ja, jeg gir alltid mat midt på dagen. Er ikke veldig nøye på klokkeslett, men mellom 14.00-16.00. Hun har også alltid litt Acana adult small breed tilgjengelig. Hun har spist litt dårlig tidligere, så veterinærer har anbefalt å alltid ha en liten skål tørrfor tilgjengelig. Tørrforet spiser hun sent på kvelden eller tidlig på morgenen. Hun har fint vekt, var å veide henne hos vet for 2 uker siden og da veide hun 2,5 kg. ts Anonymkode: ab970...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #7 Del Skrevet 12. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Endo/gastro/colonoskopi for å ta biopsier - sjekke for tilstander som IBD, IBS osv. Anonymkode: 8d84a...5d2 Tusen takk! Har du noen steder å anbefale å gjøre det på? Jeg har brent meg på en del veterinærer som ikke kan finne noe. Jeg bor i Oslo området. Har du noen erfaringer med sykdommen IBD, IBS på hunder? Kan dem bli bedre? ts Anonymkode: ab970...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. juli 2019 #8 Del Skrevet 12. juli 2019 (endret) Har hun fått kurer med Canikur? Dette er bakterier som retter opp i ubalanse i tarmfloraen. Som typisk gir diare eller løs mage. Hunden min har også ganske sensitiv mage, så jeg må være pinlig nøye med hva hun får i seg. Stort sett får hun bare tørrfôr fra Royal Canin. Men i blant også boksmaten fra samme merke. Til tross for fast diett, skjer det likevel iblant at hun brått blir dårlig i magen og får diare. Da er det stort sett alltid Canikur som lindrer og fikser plagene. Jeg har både tablett-formen av Canikur og pasta i sprøyte liggende i beredskap. Endret 12. juli 2019 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #9 Del Skrevet 12. juli 2019 3 minutter siden, Million skrev: Har hun fått kurer med Canikur? Dette er bakterier som retter opp i ubalanse i tarmfloraen. Som typisk gir diare eller løs mage. Hunden min har også ganske sensitiv mage, så jeg må være pinlig nøye med hva hun får i seg. Stort sett får hun bare tørrfôr fra Royal Canin. Men i blant også boksmaten fra samme merke. Til tross for fast diett, skjer det likevel iblant at hun brått blir dårlig i magen og får diare. Da er det stort sett alltid Canikur som lindrer og fikser plagene. Jeg har både tablett-formen av Canikur og pasta i sprøyte liggende i beredskap. Har ikke prøvd det nei! Skal kjøpe det på mandag også prøver jeg biola i mellomtiden.:D ts Anonymkode: ab970...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dropi Skrevet 12. juli 2019 #10 Del Skrevet 12. juli 2019 (endret) Canikur fungerer bra, ja. Jeg har god erfaring med det på min hund. Kan det også tenkes at 100% biffkjøtt kan gi henne diare? Min erfaring er at noen hunder kan reagere på helt rent kjøtt. Jeg ville kanskje prøvd godbiter uten korn/gluten, men som er noe annet enn rent,tørket kjøtt Edit: Man får Canikur rimeligst på Vitus Apotek Endret 12. juli 2019 av Dropi Edit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #11 Del Skrevet 12. juli 2019 Hvis Canikur/Zoolac funker, kan du prøve med Pro-Soluble. Det er probiotika i pulverform, og blir billigere å bruke på sikt. Gir Pro-Soluble sammen med maten hver dag, har en hund med allergi og sensitiv mage. ( Tåler ikke noen form for tørrfôr. ) Har du prøvd å gi skånekost, i form av fiskeboller og kokt ris, for å prøve å stabilisere magen?https://www.dyrlegebutikken.no/products/pro-soluble-probiotika-pulver Anonymkode: 47965...9ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. juli 2019 #12 Del Skrevet 12. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke prøvd det nei! Skal kjøpe det på mandag også prøver jeg biola i mellomtiden.:D ts Anonymkode: ab970...a5e Du får kjøpt det på apotek og hos veterinær, og kanskje også i zoobutikker (har ikke sjekket der). Men det selges i alle nettbutikker som selger hundemat osv som jeg har sett, som f.eks. den jeg linket til, men mange flere. Dette er et virkelig godt produkt som jeg anbefaler. Det har reddet magen til hunden min mange ganger i løpet av årene....! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #13 Del Skrevet 12. juli 2019 30 minutter siden, Dropi skrev: Canikur fungerer bra, ja. Jeg har god erfaring med det på min hund. Kan det også tenkes at 100% biffkjøtt kan gi henne diare? Min erfaring er at noen hunder kan reagere på helt rent kjøtt. Jeg ville kanskje prøvd godbiter uten korn/gluten, men som er noe annet enn rent,tørket kjøtt Edit: Man får Canikur rimeligst på Vitus Apotek Det er i perioder over flere uker der jeg har kuttet ut alt av godbiter og kun gitt henne orijen eller acana tørrfor. Det gjør ingen forskjell dessverre... Takk, da skal jeg sjekke ut vitus 😄 ts Anonymkode: ab970...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #14 Del Skrevet 12. juli 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis Canikur/Zoolac funker, kan du prøve med Pro-Soluble. Det er probiotika i pulverform, og blir billigere å bruke på sikt. Gir Pro-Soluble sammen med maten hver dag, har en hund med allergi og sensitiv mage. ( Tåler ikke noen form for tørrfôr. ) Har du prøvd å gi skånekost, i form av fiskeboller og kokt ris, for å prøve å stabilisere magen?https://www.dyrlegebutikken.no/products/pro-soluble-probiotika-pulver Anonymkode: 47965...9ff Tusen takk! Vet du hvor lenge en sånn boks på 150 gram varer til en hund på 2,5 kg? ts Anonymkode: ab970...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #15 Del Skrevet 12. juli 2019 33 minutter siden, Million skrev: Du får kjøpt det på apotek og hos veterinær, og kanskje også i zoobutikker (har ikke sjekket der). Men det selges i alle nettbutikker som selger hundemat osv som jeg har sett, som f.eks. den jeg linket til, men mange flere. Dette er et virkelig godt produkt som jeg anbefaler. Det har reddet magen til hunden min mange ganger i løpet av årene....! Takk, da skal jeg sjekke det ut! Jeg tar imot alle tips og råd. Kan jo ikke være noe godt for hunden å ta magetrøbbel hele tiden heller. ts Anonymkode: ab970...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. juli 2019 #16 Del Skrevet 12. juli 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, da skal jeg sjekke det ut! Jeg tar imot alle tips og råd. Kan jo ikke være noe godt for hunden å ta magetrøbbel hele tiden heller. ts Anonymkode: ab970...a5e Det pleier å hjelpe i løpet av et døgn eller to. Det kan hende du må gi det til hunden din ofte, men som regel holder det med en kur. Det står på produktesken hvor lenge man skal gi. Tror det var sånn at det skal gis så lenge diareen varer og til et døgn eller to ETTER at problemet har gitt seg. Lykke til. Håper det hjelper hunden din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #17 Del Skrevet 12. juli 2019 Jeg ville for det første holdt meg til ett for. Vom og hundemat er et veldig bra for, uten fyllstoffer av forskjellige slag. En hund må gå på et for i minst 3 måneder for å se hvordan det fungerer. Både Acana og Orijen er tørrfor med mye kjøtt, så de er jo ikke de værste. Men mange tørrfor er proppfulle av vegetabilske proteiner som hunder har svært liten mulighet til å nyttegjøre seg av. Dette kan føre til mye og veldig bløt avføring. Anonymkode: 831c0...6b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #18 Del Skrevet 12. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg ville for det første holdt meg til ett for. Vom og hundemat er et veldig bra for, uten fyllstoffer av forskjellige slag. En hund må gå på et for i minst 3 måneder for å se hvordan det fungerer. Både Acana og Orijen er tørrfor med mye kjøtt, så de er jo ikke de værste. Men mange tørrfor er proppfulle av vegetabilske proteiner som hunder har svært liten mulighet til å nyttegjøre seg av. Dette kan føre til mye og veldig bløt avføring. Anonymkode: 831c0...6b4 Ja, hun har gått på vom og hundemat en stund. Grunnen til at jeg gir litt tørt også er fordi hun har tidligere hatt dårlig matlyst og da spiser hun litt tørt sent på kvelden. Det er også praktisk når vi reiser bort i noen dager og ikke har tilgang på fryser. Hver gang jeg har byttet mat så har vi holdt oss til det veldig lenge..Prøver også å gjøre overgangen fra et annet for til et nytt ett så skånsomt som mulig. Når hun gikk på royal canin før så hadde hun ofte forstoppelse, dette var når jeg kjøpte henne. Hun elsker ihvertfall vom og hundemat og hun har aldri spist opp maten sin så fort før. Har også funnet ut at vom og hundemat er veldig billig å gi også. Hun spiser 3 kjøttboller om dagen og en pakke med kjøttboller koster 40 kr. Så vom og hundemat er det mest optimale ja. Gir henne også litt rå kjøttdeig, rå kylling osv noen ganger også. ts Anonymkode: ab970...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet 12. juli 2019 #19 Del Skrevet 12. juli 2019 Du skriver at tørrfôr gir henne forstoppelse og våtfôr gir henne diarè. Jeg tenker at våtfôr kan være et for kraftig fôr for henne og at hun dermed får diarè. Jeg ville ha redusert på mengden våtfôr og heller økt mengden tørrfôr, og gitt fôr i mindre mengder og oftere. Selvfølgelig fri tilgang på friskt vann. Da vi hadde hund fikk hun mest tørrfôr, var blank i pelsen og hadde aldri problemer med magen. Hun var en aktiv gjeterhund. Lite mosjon kan føre til forstoppelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #20 Del Skrevet 12. juli 2019 6 minutter siden, Hanne67 skrev: Du skriver at tørrfôr gir henne forstoppelse og våtfôr gir henne diarè. Jeg tenker at våtfôr kan være et for kraftig fôr for henne og at hun dermed får diarè. Jeg ville ha redusert på mengden våtfôr og heller økt mengden tørrfôr, og gitt fôr i mindre mengder og oftere. Selvfølgelig fri tilgang på friskt vann. Da vi hadde hund fikk hun mest tørrfôr, var blank i pelsen og hadde aldri problemer med magen. Hun var en aktiv gjeterhund. Lite mosjon kan føre til forstoppelse. Tørrfor fra royal canin har gitt henne forstoppelse. Men alle andre tørrfor har gitt samme reaksjon som vom og hundemat. Vi brukte orijen i over ett år og da hadde hun også diare. Så gikk vi over til orijen lamb da vi mistenkte allergi. Det brukte hun i nesten 7-8 måneder, men det hjalp heller ingenting. Nå har vi brukt vom og hundemat i kombinasjon med acana tørrfor i rundt 9 måneder. og det er fortsatt ingen bedring.. Hun får 60 gram vom og hundemat midt på dagen også spiser hun litt tørt på kveld og morgen. Når hun gikk på royal canin når jeg kjøpte henne, så fortsatte jeg på det. Da gikk hun på do en gang i uken og jeg fikk beskjed om å ta en teskje matolje i maten hennes slik at hun fikk gått på do. Da fikk hun også diare. Helsen hennes ellers er veldig fin. Hun er sprek og leken, er med på lange turer. Hun drikker også godt med vann. Det virker nesten som om det er noe kronisk, men når jeg har fått prøvd ut litt forskjellig så skal jeg oppdatere her. https://www.dyrlegebutikken.no/products/pro-soluble-probiotika-pulver tenkte å prøve denne i første omgang. Hvis det ikke virker så får vi ta en tur til vet igjen. Hvis noen har en vet i Oslo området å anbefale så tar jeg gjerne imot. Vi har prøvd evidensia, anicura, gamle oslo dyreklinikk. Ingen av dem finner noe. ts Anonymkode: ab970...a5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå