Jump to content
AnonymBruker

Kreft av Cola?

Recommended Posts

AnonymBruker

Akkurat vært i Sverige og kjøpt 12 brett med cola, og kommer hjem til denne artikkelen

https://www.tv2.no/nyheter/10718541/

Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kaste hele skiten? Drakk nettopp en boks og den smakte...kreft. Holdt på å spy.

Anonymkode: 12e1a...f47

Fortsetter under...

Jojo jojo

Har du faktisk lest hva som står i hele artikkelen til tv2? 

"Denne studien er imidlertid observerende, og viser ikke årsak og effekt. Det er derfor ikke mulig å avgjøre om kreftdiagnosen kommer som en konsekvens av å drikke sukkerholdig drikke eller et annet skjult helseproblem"

AnonymBruker

Høres mer ut som det er sukkeret, enn selve colaen. Hvis du bare drikker en cola i ny og ne og spiser lite sukker ellers, så er det vel ikke noe problem?

Kan jo også være at cola er surt, men så ikke at det sto noe om det i artikkelen.

Anonymkode: 56475...504

AnonymBruker

Alt er jo kreftfremkallende nå om dagen da. Den ene uka er det ditt og neste uke er det datt. Og plutselig så var det ikke så farlig allikevel 

Anonymkode: 6ef66...23f

Hubbie

Har null tro på at dette faktisk stemmer. Alt er jo tydeligvis kreftfremkallende. Det er farlig å leve.

AnonymBruker

Clockbait fra Tv 2, som vanlig...                     

Anonymkode: e9279...91d

Annonse

AnonymBruker

Kreftceller liker sukker

Anonymkode: 23cac...7e3

AnonymBruker

Jeg drikker sukkerfri brus når jeg først drikker brus, og holder meg til max en liten flaske i uka. 

Anonymkode: 054c2...b88

AnonymBruker

Dette er clickbait, ja. Det er hverken brusen eller sukkeret som fører til økt kreftrisiko. Det er overvekt som øker kreftrisikoen, men det er jo allerede allmennkunnskap. 

"Å drikke drikker med mye sukker øker risikoen for overvekt og vektøkning, og overvekt fører til økt risiko for kreft, sier hovedforfatteren bak studien, Mathilde Touvier, til CNN."

Anonymkode: b5a0e...b65

AnonymBruker

Absolutt alt som inneholder tvilsomme tilsetningsstoffer og raffinert GMO-sukker bidrar til sykdom, deriblant kreft, så enkelt er det. Cola går som "ultraprosessert mat": https://forskning.no/ny-mat-og-helse-kreft/forskere-kobler-ultra-prosessert-mat-til-kreft/285974

Det du kan gjøre for å erstatte brus, er å blande presset appelsin og/eller sitron med honning og vann. Det er helt naturlig og faktisk bra for deg. Du kan blande farris i det også, men den må være uten "smak", altså naturell.

Anonymkode: d2156...198

AnonymBruker

Mer om ultraprosessert mat:

"Tidligere studier har koblet ultraprosessert mat og drikke til økt risiko for blant annet fedme, høyt blodtrykk, metabolsk syndrom, noen typer kreft og depresjon. To store, nye europeiske studier publisert i tidsskriftet The BMJ, har funnet sammenheng mellom høyt inntak av ultraprosessert mat og økt risiko for hjerte- og karsykdom, hjerneslag og for tidlig død."
https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/05/30/195581951/mer-og-mer-forskning-knytter-ultraprosessert-mat-til-ulike-helseproblemer?fbclid=IwAR3vT1VKxq3TZ78sy_trwDjpp6AS6SIqQ4uEMvVqv7-O37JGwpzPiZ2wprE

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kreftceller liker sukker

Anonymkode: 23cac...7e3

De liker raffinert sukker, og de liker en del tilsetningsstoffer. Sukker som befinner seg naturlig i frukt, bær og grønnsaker er ikke noe problem.

Augustotejerina

Ikke bekymre deg, du kjøpte for mye. Det er alt jeg kan fortelle deg, men den undersøkelsen er ikke bekreftet. Jeg anbefaler deg å konsumere i moderasjon, bare :klem:

Annonse

Augustotejerina
2 timer siden, Hubbie skrev:

Har null tro på at dette faktisk stemmer. Alt er jo tydeligvis kreftfremkallende. Det er farlig å leve.

Jepp og Vi trenger ikke å leve i en tilstand av alarm for alt

Mumeod

Blir faen meg provosert av alle tullingene som tror sukker fører til kreft.

Hva med alle vi som har diabetes, vi får ikke kreft bare fordi vi har høyt blodsukker. Hadde sukker eller raffinert sukker ført til kreft slik enkelte mehe i tråden her tror, hadde jo alle med diabetes fått kreft. Bare for å sette i perspektiv hvor på tryne det er å tro at sukker eller cola for den del kan føre til kreft.

Nei kun clickbait av tv2.

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt alt som inneholder tvilsomme tilsetningsstoffer og raffinert GMO-sukker bidrar til sykdom, deriblant kreft, så enkelt er det. Cola går som "ultraprosessert mat": https://forskning.no/ny-mat-og-helse-kreft/forskere-kobler-ultra-prosessert-mat-til-kreft/285974

Det du kan gjøre for å erstatte brus, er å blande presset appelsin og/eller sitron med honning og vann. Det er helt naturlig og faktisk bra for deg. Du kan blande farris i det også, men den må være uten "smak", altså naturell.

Nå har jeg hørt dette også. 

Blande appelsin og honning, fordi Cola har for mye GMO-sukker, dagens 😂 Hvem gjør det, høres utrolig merkelig ut.

Du vet hvor mye sukker det er i appelsinjuice? Like mye som Cola, og med honning vil man jo få i seg enda mer sukker enn det det er i Cola. 

Snakk om å dra over bekken etter vann sier nå jeg.

Anonymkode: 3b9e7...acc

dillyduzit

Sees på kreftavdelingen. 

Nei men seriøst TS, du kan få kreft av å spise en tomt, et egg, gå ute i det fri. Skal man bekymre seg hele tiden over hva hvis, kan jeg bli syk? Kreft? Alzheimers? Da har man ikke et særlig godt liv i vente. 

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå har jeg hørt dette også. 

Blande appelsin og honning, fordi Cola har for mye GMO-sukker, dagens 😂 Hvem gjør det, høres utrolig merkelig ut.

Du vet hvor mye sukker det er i appelsinjuice? Like mye som Cola, og med honning vil man jo få i seg enda mer sukker enn det det er i Cola. 

Snakk om å dra over bekken etter vann sier nå jeg.

Nå har jeg postet artikler som refererer til flere studier som viser at ultra-prosessert gir økt risiko for sykdom, deriblant kreft.
Kan du fortelle meg hva annet i colaen som skulle øke denne risikoen enn tilsetningsstoffer og raffinert sukker?

Samtidig vet vi også at mere frukt og grønt fører til bedre helse. Vis meg gjerne en studie som viser at honning og appelsiner gir økt risiko for kreft.

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg postet artikler som refererer til flere studier som viser at ultra-prosessert gir økt risiko for sykdom, deriblant kreft.
Kan du fortelle meg hva annet i colaen som skulle øke denne risikoen enn tilsetningsstoffer og raffinert sukker?

Samtidig vet vi også at mere frukt og grønt fører til bedre helse. Vis meg gjerne en studie som viser at honning og appelsiner gir økt risiko for kreft.

Kan jeg spørre, leser du kun overskirften når du slenger ut slike kilder? For er jo ganske tydelig at du ikke har lest hele artikkelen. La oss bryte ned den første kilden, fra forskning.no som du så kjødesløst slang ut, og bruker til å backe opp dine absurde fakta.

Siterer artikkel fra forskning.no :

»Men effekten var ikke veldig stor. Og forskerne kunne ikke finne noen sammenheng med kreft i tarmen eller prostata.»

«Undersøkelsen kan ikke si om det er maten i seg selv som gi økt risiko for kreft.»

«Foreløpig er det vanskelig å utelukke at tendensen Fiolet og co fant kan skyldes andre ting.» 

«Dette er interessante resultater, men det må mye mer forskning til før vi vet noe sikkert om sammenhengen mellom svært bearbeidet mat og kreft.»

Så den «kilden» din fra forskning.no støtter det jeg sier, at det ikke er noe bevisbar sammenheng mellom ultra-prosessert mat og kreft. Overskriften var kun en hypotese, som ikke kunne bekreftes av studien. Med andre ord, null emperi for at ultra-prosessert mat eller raffinert sukker kan øke sjansen for kreft, slik du så hardnakket mener.

På tide å lese lengre enn bare overskriften, og faktisk sette seg inn i det man leser før man skal komme med slike bombastiske meninger som du gjør.

Blir nesten flau når folk skal mene så mye, slenge ut kilder, men åpenbart ikke har lest det de slenger ut. Blir for dumt, rett og slett.

Fornuftig-mann
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat vært i Sverige og kjøpt 12 brett med cola, og kommer hjem til denne artikkelen

https://www.tv2.no/nyheter/10718541/

Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kaste hele skiten? Drakk nettopp en boks og den smakte...kreft. Holdt på å spy.

Anonymkode: 12e1a...f47

Hvorfor nevner de bare brus, og ikke alt annet som inneholder sukker? Siden sukker tydeligvis er synderen her.

Gi blanke i hva studier viser, og spis/drikk det du vil. Man lever bare en gang, og vi skal alle dø av noe. Kreft er uunngåelig. Hvis man ikke dør av noe annet, så vil man faktisk dø av kreft uansett.

https://www.vi.no/helse/forklaringen-pa-aldring-nar-du-leser-dette-har-du-allerede-hatt-kreftsvulster/69862079

"Zoologen forklarer:

- Hvis du ikke dør av en hjertesykdom, så dør du av kreft når kroppen er så gammel at den har fått nok, sier Bøckman.