Gå til innhold

Passer en medium/stor hund i min hverdag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei dere!

Min samboer og jeg er i 20-årene og flytter inn sammen i en 50 kvm stor kjellerleilighet.

Vi skal studere og jobbe deltid på siden.

Vi ønsker å skaffe oss en hund - jeg har alltid hatt sans for labrador og retriever (den hundestørrelsen), hvor gunstig vil det være?

Hva med liten hund, feks Shorkie (yorkshire og shih tzu mix)?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer ikke så mye an på leiligheten. Hvor mye tur og hjernetrim har dere å tilby? Hvor mye vil dere være borte hjemmefra i ukedagene siden dere både studerer og jobber?

Anonymkode: 0d2ff...4ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Dere har ikke tid til det hunden krever av dere. Det er ikke et kosedyr.

Anonymkode: 85a5b...e31

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere skal studere og jobbe? Da burde dere vente med hund til hvertfall en av dere er ferdig med studiene. Jeg har labrador og det er ikke en hund som bare ligger å sover i sofaen (selv om mange tror det). Det skal være tid til kosing, turer, aktivisering og selskap sammen med hunden hver dag. Ikke bare i helgene. 

Anonymkode: 1c19e...a39

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Labrador og retriever er store jakthunder som krever mye mosjon og hjernetrim. 

Skal du ha liten hund, ikke gå for en useriøs tulleblanding som "shorkie" 🙈

Sett dere godt inn i ulike raser, hva de krever, hvilke sykdommer de får og bruk lang tid på å finne en useriøs og anerkjent oppdretter. Dere må også sette dere godt inn i hvor mye det koster å ha hund. 

Anonymkode: 48294...5b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Labrador og retriever er store jakthunder som krever mye mosjon og hjernetrim. 

Skal du ha liten hund, ikke gå for en useriøs tulleblanding som "shorkie" 🙈

Sett dere godt inn i ulike raser, hva de krever, hvilke sykdommer de får og bruk lang tid på å finne en useriøs og anerkjent oppdretter. Dere må også sette dere godt inn i hvor mye det koster å ha hund. 

Tastefeil, mener selvfølgelig seriøs! 😂

AnonymBruker
Skrevet

Hvor du bor har ikke så stor betydning for de fleste raser. Dere bør tenke nøye gjennom hva hunden skal brukes til og hvor mye tid dere har utenom jobb og studier.

F.eks er du interessert i å trene hundesport/lydighet med hunden eller gå lange turer flere dager i uka så kan medium/stor hund passe inn hos dere.

Hvis det skal være mer som en familie/kosehund så kanskje vurder en voksen eller gammel hund som er rolig og ikke krever så mye.

Anonymkode: bf8b7...332

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du sier ikke noe om hvor aktive dere er, hvor mye tid dere regner med å bruke på jobb og studier, eller noe som helst annet som faktisk er vesentlig for å vite om en hund passer inn i hverdagen. 

Om du er av oppfatningen at det kun er leilighetstørrelsen som er avgjørende for hvilken hund som passer inn, så bør du kanskje vurdere vente litt å sette deg inn i hva en hund krever utenom leilighetstørrelse. 

Anonymkode: ffa34...7db

AnonymBruker
Skrevet

Lite hjemme = ingen hund. Vent til livet har stabilisert seg bedre og dere har tid til å gi det en hund fortjener og skal ha, uansett størrelse. 

Anonymkode: 971e5...eb6

AnonymBruker
Skrevet

Troller du eller feiler det deg noe? Du har to andre tråder ute om at du allerede har en valp - som attpåtil er tatt fra moren sin for tidlig OG du tenker på å levere den tilbake fordi du og kjæresten din ikke har tid til hverandre???? 

Du burde bli nekta hund for evig og alltid. 

Anonymkode: 3f9b4...6dc

• Liker 1
Skrevet

Det at du lurer på dette mener jeg sier nok, og det er at dere ikke burde skaffe dere hund. Enhver person som er interessert i hund som en hund passer hunder, gjør research, besøker oppdrettere m.m. Dette er noe absolutt alle burde gjøre, ikke spørre på kvinneguiden. Dessuten som nevnt over her har ikke størrelsen på bostedet så mye å si; det som har mye å si er hvor mye tid dere bruker på hunden i form av aktivitet både fysisk og mentalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...