Gå til innhold

Tips for å avvise dørsalg/telefonsalg høflig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever at veldedige organisasjoner oppsøker meg på telefon, på døra eller i byen for å få meg til å gi penger.  Har ikke råd til å gi til alle, men ofte gir de seg ikke og fortsetter med disse tåredryppende argumentene selv etter jeg sier at jeg ikke har inntekt og har dårlig råd, noen ganger viser de ingen sympati for at man kan være i en vanskelig situasjon selv. Jeg synes det er skikkelig ekkelt å si nei, og føler meg slem, men jeg har "mine" faste organisasjoner jeg støtter og ønsker ikke å bli oppsøkt av andre.

Noen som har tips? Ønsker ikke tips ala: "å ikke lukke opp døra" eller "legge på telefonen", er det noen som har HØFLIGE tips? :) 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare si "det har jeg ikke mulighet til, beklager. Ha en fin dag :)" 

Anonymkode: eb812...baa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kommer de på døren min og plager og uroer meg kan de takke seg selv, når jeg ber de ta med seg bibelen sin og dra til Helvete.

Anonymkode: dcdcf...397

• Liker 1
Skrevet

Nei takk, er ikke interessert. 

Gjenta om nødvendig😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kommer de på døren min og plager og uroer meg kan de takke seg selv, når jeg ber de ta med seg bibelen sin og dra til Helvete.

Selv de som kommer fra norsk luftambulanse?

• Liker 1
Skrevet

Du må slutte å tenke at du er høflig når du lar de fortsette å snakke, da tror jo de at det fortsatt er mulig å få deg til å ombestemme deg

Hvis de uansett ikke vil få penger av deg, er det jo best for de at du avslutter så fort som mulig, så de kan gå videre til neste på listen, som de kanskje kan få ja hos. 

Selv sier jeg følgende, raskt: «neitakk, det er ikke aktuelt. Ha en fin dag.» - og så legger jeg på, lukker døra, går videre. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg sier bare på en høflig måte "Jeg er fornøyd med det jeg har nå, er dessuten litt opptatt nå, så du får ha en fin dag videre". Det pleier å holde. Jeg liker ikke å være frekk mot folk, for det er ikke sikkert de synes det er så gøy og ha den innpåslitne jobben de har. (Jeg har derimot hisset meg kraftig opp når de microsoft svindlerne fra utlandet ringer.) 

Det verste er hvis man virker veldig nølende, og lar selgeren få anledning til å legge ut om produktet i det vie og brede. Da blir det bare vanskeligere å si nei. Min mor er IKKE flink til sånt. Napp det i rota, med et smil :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jo mindre du sier, jo bedre. De selgerne der er opplært til å forsøke å få kunden til å fortelle hvorfor man takker nei, og da har de alltid ett eller annet godt salgsargument på lager. Derfor; svar med et smil: «Neitakk.»  Det holder. Og spør de mer, så svar med et smil at du «har dessverre ikke anledning til å snakke mer akkurat nå, men ha det bra». Deretter legger du på, eller lukker døren.  

Endret av Ullvott
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har faktisk aldri opplevd at de kommer med noen argumenter når jeg sier nei takk, jeg er ikke intressert.

Det er når en begynner å argumenter for hvorfor en ikke vil kjøpe de fortsetter å selge seg inn.

Anonymkode: 1af07...1d4

• Liker 1
Skrevet

Viktig å huske at selskaper som kontakter deg på døra/via tlf beholder en stor del av pengene selv. Da hadde jeg heller donert til dem på andre måter. 

"nei takk" skal holde I massevis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv de som kommer fra norsk luftambulanse?

Ja, jeg har ikke bedt om å bli oppsøkt av Norsk Luftambulanse?

Jeg kunne kanskje vurdert å støtte tiltaket, om de troppet opp mannsterke og var kjekke liksom, men jeg måtte uansett blit overtalt.

Skrevet

Hei. Ikke interessert. Ha det bra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til mange organisasjoner (røde kors, redd barna osv som ofte står rundt omkring) så sier jeg at jeg allerede er medlem. 

Til dørselgere Sier jeg nei takk og lukker døra

til de som ikke gir seg; NEI

Anonymkode: cc75d...c05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, exictence said:

Hei. Ikke interessert. Ha det bra.

Dette.

Er de religiøse så ber jeg de dra til helvete i tillegg, bare sånn for moro skyld.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har lært meg å takle dette nå i voksen alder,

hører høflig på hva dem har å si,

respondere med at jeg ikke er interessert,

lar dem prate litt igjen, prøve overtale meg på diverse måter, spør om hvorfor jeg ikke er interessert,

responderer igjen med at jeg bare ikke er interessert :)

Vær bestemt, men med et smil. 

Anonymkode: b1310...27e

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette.

Er de religiøse så ber jeg de dra til helvete i tillegg, bare sånn for moro skyld.

Med dette svaret beviser du samtidig at du verken kan lese en overskrift eller har folkeskikk. :fnise: 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Når det kommer folk på døra og skal selge noe, sier jeg rett og slett "Jeg er IKKE interessert, beklager!" med trykk på "ikke", og så bare lukker jeg døren. Gir blaffen i om de er midt i en setning eller noe. Jeg har sagt hva jeg mener og et "beklager", det får være høflig nok avvisning.

Og prøver noen å selge meg noe på gata ved å kaste ut spørsmål som skal få meg til å stoppe og innlede en samtale med de, så bare går jeg, eller jeg svarer kort "vet ikke" og går videre. Noen prøvde å praie meg som mobilab.kunde her om dagen, og en annen dag var det noen som skulle selge meg strøm-abonnement. Jeg bare går.

Du må nesten kvinne deg opp litt og vise litt viljestyrke, skal du bli kvitt sånne selgere. De lukter det lang vei om noen er beskjedne og "svake", da øyner de noen de kan overtale og få til et salg eller en donasjon. IKKE vis det, svar kort "nei" eller "vet ikke" og gå raskt videre. Ikke la dem stoppe deg.

Jeg støttet Norsk Luftambulanse hvert år i over 20 år, med både medlemsavgift og årlige donasjoner til ting de behøvde og etterlyste hjelp for å få kjøpt inn. Kunne være f.eks. nye hjertestartere og sånne ting. Det var litt ekstra utenom medlemsavgiften.

Men jeg ble etterhvert skilt og flyttet for meg selv, forsørger en tenåring og har kjøpt leilighet. Ble da nødt til å rydde litt i utgiftene og fant ut at jeg faktisk ikke har råd til 700-800 kr i medlemsavgift til NLA hvert år m.m. med min uføretrygd. Så da sa jeg opp medlemsskapet, selv om det var litt trist og det er en god sak.

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Har lært meg å takle dette nå i voksen alder,

hører høflig på hva dem har å si,

respondere med at jeg ikke er interessert,

lar dem prate litt igjen, prøve overtale meg på diverse måter, spør om hvorfor jeg ikke er interessert,

responderer igjen med at jeg bare ikke er interessert :)

Vær bestemt, men med et smil. 

Anonymkode: b1310...27e

Og dette både gidder du og har tid til?

Som oftest, hver eneste gang det ringer på døren og jeg ikke forventer det, så driver jeg med noe annet, som jeg ikke vil bli forstyrret i.

Jeg gidder i hvert fall ikke la de prate, jeg ser umiddelbart om det er noen jeg kjenner eller ikke, men det er aldri noen jeg kjenner som ringer på døren min, så jeg kan trygt avvise de kjapt og presist.

• Liker 1
Skrevet

Noen ganger mumler jeg på "et annet språk" mens jeg rister på hodet.

Andre ganger har jeg pekt på ørene mine og sagt at jeg har glemt høreapparatet og går hastig videre.

På telefon prøver jeg først å si "Nei takk, ikke interessert", men de har en tendens til å begynne samtalen med å spørre om det er navnet mitt og det tar litt tid før de kommer til poenget. Om de ikke gir seg med det første, så sier jeg at de kan sende meg info i posten da jeg aldri tar det over telefon da jeg "hører dårlig". Det har de aldri mulihet til selvfølgelig, men de fleste har gitt seg da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ullvott said:

Med dette svaret beviser du samtidig at du verken kan lese en overskrift eller har folkeskikk. :fnise: 

Jeg svarte ikke på overskriten, jeg siterte et annet svar og uttrykte min enighet med det.

Folkeskikk har jeg ikke bruk for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...