Gå til innhold

Kjøre til venstre i lyskryss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har oppkjøring om noen få dager, og er det noe jeg er litt usikker på så er det lyskryss. Altså hvis jeg skal til venstre, så legger jeg meg ca i midten av krysset og til venstre slik at de bak meg eventuelt kan kjøre forbi. Men hvis det er lang kø i motgående, slik at jeg må vente lenge og lyset blir rødt, hva gjør jeg da? Må jeg vente helt til det blir grønt igjen eller kan jeg kjøre uansett?

Anonymkode: e1d01...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

normalt sett skal du legge deg helt til venstre i din egen fil om du skal til venstre, spesielt da det er mye trafikk bak deg sånn at dem kan kjøre forbi deg på høyre side.

Det jeg bruker og gjøre når jeg øverlseskjører med pappa er : Når det er grønt hos meg, så kjører jeg litt ut av krysset, og når det blir gult, så skal bilene på din side allerede ha begynt og stoppe og da kan du kjøre rett ut :) Usikker på om det er lov men har aldri fått noe klage på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Darkrobin27 skrev:

normalt sett skal du legge deg helt til venstre i din egen fil om du skal til venstre, spesielt da det er mye trafikk bak deg sånn at dem kan kjøre forbi deg på høyre side.

Det jeg bruker og gjøre når jeg øverlseskjører med pappa er : Når det er grønt hos meg, så kjører jeg litt ut av krysset, og når det blir gult, så skal bilene på din side allerede ha begynt og stoppe og da kan du kjøre rett ut :) Usikker på om det er lov men har aldri fått noe klage på det

Er akkurat dette jeg også tenker, altså at når det blir gult så kan jeg kjøre! Men så er det jo noen som kjører på gult da..

Anonymkode: e1d01...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er akkurat dette jeg også tenker, altså at når det blir gult så kan jeg kjøre! Men så er det jo noen som kjører på gult da..

Anonymkode: e1d01...af8

OM du er ute av krysset allerede før det blir gult, så har du retten på din side. Når det blir gult, så skal folk stoppe uansett. 

 

spørsmål til deg (litt off topic om det går greit)
Når du tok teori prøven, fikk du noen spørsmål som ikke var inkld i teoritentamen eller veien til førekortet?

Endret av Darkrobin27
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Har oppkjøring om noen få dager, og er det noe jeg er litt usikker på så er det lyskryss. Altså hvis jeg skal til venstre, så legger jeg meg ca i midten av krysset og til venstre slik at de bak meg eventuelt kan kjøre forbi. Men hvis det er lang kø i motgående, slik at jeg må vente lenge og lyset blir rødt, hva gjør jeg da? Må jeg vente helt til det blir grønt igjen eller kan jeg kjøre uansett?

Anonymkode: e1d01...af8

Hvis du er først i din fil, altså at du skal til venstre og står på rødt lys, når det blir grønt kjører du, som du sier, ut i krysset og litt til venstre, slik at biler som står bak deg og enten skal rett frem eller til høyre kommer forbi, men samtidig ikke så langt til venstre at du hindrer trafikken som skal rett frem fra motgående felt.

Når enten trafikken fra motgående felt er tom, ELLER de får gult lys og begynner å stoppe, så kjører du.

Men du må allerede ha lagt deg selvsikkert ut i krysset, står du og trykker bak streken og liksom ikke tør kjøre før lyset skifter til gult, eller i verre fall, rødt, så er du for nervøs/forsiktig.

Anonymkode: 0a1da...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Darkrobin27 skrev:

OM du er ute av krysset allerede før det blir gult, så har du retten på din side. Når det blir gult, så skal folk stoppe uansett. 

 

spørsmål til deg (litt off topic om det går greit)
Når du tok teori prøven, fikk du noen spørsmål som ikke var inkld i teoritentamen eller veien til førekortet?

Tenker mer på det at lyset blir rødt mens jeg venter på å kjøre til venstre, ettersom det er mye trafikk i motgående kjørefelt som skal kjøre.. Hvis lyset er gult og de sakker ned, så regner jeg jo med å kunne kjøre. Men hvis lyset er rødt, kan jeg fortsatt kjøre(selv om jeg er inne i krysset), eller må jeg vente til det blir grønt igjen?

Jeg brukte teoritentamen, og synes den var best! Leste ikke boka, forresten. Fikk ikke noen spørsmål på teorien som jeg aldri hadde lest om før. 

Anonymkode: e1d01...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er først i din fil, altså at du skal til venstre og står på rødt lys, når det blir grønt kjører du, som du sier, ut i krysset og litt til venstre, slik at biler som står bak deg og enten skal rett frem eller til høyre kommer forbi, men samtidig ikke så langt til venstre at du hindrer trafikken som skal rett frem fra motgående felt.

Når enten trafikken fra motgående felt er tom, ELLER de får gult lys og begynner å stoppe, så kjører du.

Men du må allerede ha lagt deg selvsikkert ut i krysset, står du og trykker bak streken og liksom ikke tør kjøre før lyset skifter til gult, eller i verre fall, rødt, så er du for nervøs/forsiktig.

Anonymkode: 0a1da...5da

Jodaa, skjønner det! Men jeg kan altså ikke kjøre når lyset er rødt, selv om jeg er inne i krysset? Jeg må altså vente helt til det blir grønt igjen? For det kan jo være en mil med kø mot meg, slik at jeg må vente ekstra lenge før jeg kan svinge til venstre..

Anonymkode: e1d01...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker mer på det at lyset blir rødt mens jeg venter på å kjøre til venstre, ettersom det er mye trafikk i motgående kjørefelt som skal kjøre.. Hvis lyset er gult og de sakker ned, så regner jeg jo med å kunne kjøre. Men hvis lyset er rødt, kan jeg fortsatt kjøre(selv om jeg er inne i krysset), eller må jeg vente til det blir grønt igjen?

Jeg brukte teoritentamen, og synes den var best! Leste ikke boka, forresten. Fikk ikke noen spørsmål på teorien som jeg aldri hadde lest om før. 

Anonymkode: e1d01...af8

takk for svar!

Er du ute i krysset så må du kjøre uansett. Normalt sett så ser folk på den andre siden at du allerede er i krysset, så da vil de gi vei til deg sånn at du kommer ut (Om de ikke er en av de utrolig kverulante trafikkanter)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvis lyset er rødt, kan jeg fortsatt kjøre(selv om jeg er inne i krysset), eller må jeg vente til det blir grønt igjen?

Hvis du allerede har lagt deg ut i krysset, og de på andre siden ikke har stoppet på gult og fortsatt å kjøre til det ble rødt, både for dem og for deg, så kan/skal du kjøre ut av krysset før de andre bilistene i motsatt vei i krysset kan kjøre, og det vet disse bilistene også.

På samme måte som at hvis det var du som fikk grønt, og det sto en bil i krysset fra før av, så skal du vente til denne har kjørt, før du kjører, selv om du allerede har fått grønt.

Anonymkode: 0a1da...5da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jodaa, skjønner det! Men jeg kan altså ikke kjøre når lyset er rødt, selv om jeg er inne i krysset? Jeg må altså vente helt til det blir grønt igjen? For det kan jo være en mil med kø mot meg, slik at jeg må vente ekstra lenge før jeg kan svinge til venstre..

Anonymkode: e1d01...af8

Nei, det er nettopp det du skal, har du kjørt over stoppstreken i krysset, hvis det er stoppstrek, eller så langt ut at du kommer ut i kryssende veibane, kan/skal du kjøre ut av krysset, selv om ditt lys har blitt rødt før det har sluttet i kjøre biler mot deg som hindrer din vei til venstre.

Anonymkode: 0a1da...5da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er en periode på 5-6 sekunder der alle veier i lyskrysset har rødt,

så det er ikke sååå farlig om det skifter til rødt i det du skal til å kjøre deg ut av krysset - det er egentlig bare bra. Da kan du være sikker på at det ikke kommer fler biler imot :)

Anonymkode: 789ac...613

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du allerede har lagt deg ut i krysset, og de på andre siden ikke har stoppet på gult og fortsatt å kjøre til det ble rødt, både for dem og for deg, så kan/skal du kjøre ut av krysset før de andre bilistene i motsatt vei i krysset kan kjøre, og det vet disse bilistene også.

På samme måte som at hvis det var du som fikk grønt, og det sto en bil i krysset fra før av, så skal du vente til denne har kjørt, før du kjører, selv om du allerede har fått grønt.

Anonymkode: 0a1da...5da

Okei, takk! Så da tolker jeg altså dette som at når jeg er inne i krysset, så kan jeg kjøre på rødt? Uff, er litt trøtt så er mye som går i surr

Anonymkode: e1d01...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Husk at det er en periode på 5-6 sekunder der alle veier i lyskrysset har rødt,

så det er ikke sååå farlig om det skifter til rødt i det du skal til å kjøre deg ut av krysset - det er egentlig bare bra. Da kan du være sikker på at det ikke kommer fler biler imot :)

Anonymkode: 789ac...613

Sikker og sikker, det finnes alltid noen tullinger som mener at reglene ikke gjelder for dem.

Anonymkode: 0a1da...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Okei, takk! Så da tolker jeg altså dette som at når jeg er inne i krysset, så kan jeg kjøre på rødt? Uff, er litt trøtt så er mye som går i surr

Anonymkode: e1d01...af8

Ja, det er poenget, selv om de fleste slike tilfeller løser seg i løpet av gult, hvis folk ikke er frekke.

Anonymkode: 0a1da...5da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jodaa, skjønner det! Men jeg kan altså ikke kjøre når lyset er rødt, selv om jeg er inne i krysset? Jeg må altså vente helt til det blir grønt igjen? For det kan jo være en mil med kø mot meg, slik at jeg må vente ekstra lenge før jeg kan svinge til venstre..

Anonymkode: e1d01...af8

Da skal du kjøre når trafikken i mot har fått rødt lys igjen. Om du må vente så lenge pga mye trafikk, skal du bare stå og vente, og kjøre når det er klart. Spiller ingen rolle for deg, om lysene er blitt røde før du fullfører venstremanøveren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og husk at det kan være folk som krysser veien du svinger inn på (med mindre du har grønn pil, men da hadde du jo ikke lurt på dette in the first place)

Anonymkode: e8ce5...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er jo at du blir stående i trafikken og (antagelig) er til hinder for andre, så er du først ute i krysset må du jo bare kjøre når det er en luke. Uansett hva lysene viser. Vi har et sånt kryss rett ved leiligheten min, så jeg kjører daglig i et håpløst kryss der det aldri blir tomt for biler som kommer motsatt kjøreretning før det har vært rødt i opptil flere sekunder. Man må se seg ekstra for mtp gående og syklende, men ellers må man jo bare kjøre på ellers korker det seg i alle retninger.

Det er i alle fall i praksis. Om du har regelboka på din side er jeg mer usikker på, altfor lenge siden jeg tok lappen ;)

Anonymkode: 16ce9...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2019 den 4.57, AnonymBruker skrev:

Har oppkjøring om noen få dager, og er det noe jeg er litt usikker på så er det lyskryss. Altså hvis jeg skal til venstre, så legger jeg meg ca i midten av krysset og til venstre slik at de bak meg eventuelt kan kjøre forbi. Men hvis det er lang kø i motgående, slik at jeg må vente lenge og lyset blir rødt, hva gjør jeg da? Må jeg vente helt til det blir grønt igjen eller kan jeg kjøre uansett?

Anonymkode: e1d01...af8

Trafikklyset regulerer bare om du kan kjøre INN i et kryss. Grønt lys betyr: "Du kan kjøre HVIS det er klart." Dvs står det en person der som skal ut av krysset må du vente til vedkomne har flyttet seg. Er det saktegående kø ut av krysset må du kanskje vente til den har flyttet seg (du skal ikke risikere å bli stående midt i krysset pga kø hvis du skal rett fram). Det lyset på andre siden er bare et hjelpelys, så du slipper å sitte som en ugle for å se lyset hvis du står først i køen. Det forteller deg ingenting om å kjøre UT av lyskrysset. 

Hvis du venter til det blir grønt igjen vil det naturligvis være flere biler som skal rett fram. Så da vil du ende opp med å måtte vente til det blir natt før du kommer deg avgårde.

På 11.7.2019 den 5.27, AnonymBruker skrev:

Husk at det er en periode på 5-6 sekunder der alle veier i lyskrysset har rødt,

så det er ikke sååå farlig om det skifter til rødt i det du skal til å kjøre deg ut av krysset - det er egentlig bare bra. Da kan du være sikker på at det ikke kommer fler biler imot :)

Anonymkode: 789ac...613

5-6 sekunder stemmer absolutt ikke. Men lysene regulerer bare det å kjøre INN, så det spiller ingen rolle. 

På 11.7.2019 den 10.28, AnonymBruker skrev:

Alternativet er jo at du blir stående i trafikken og (antagelig) er til hinder for andre, så er du først ute i krysset må du jo bare kjøre når det er en luke. Uansett hva lysene viser. Vi har et sånt kryss rett ved leiligheten min, så jeg kjører daglig i et håpløst kryss der det aldri blir tomt for biler som kommer motsatt kjøreretning før det har vært rødt i opptil flere sekunder. Man må se seg ekstra for mtp gående og syklende, men ellers må man jo bare kjøre på ellers korker det seg i alle retninger.

Det er i alle fall i praksis. Om du har regelboka på din side er jeg mer usikker på, altfor lenge siden jeg tok lappen ;)

Anonymkode: 16ce9...ac9

Overrasket av at så mange ikke vet hva lyskryss forteller deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/11/2019 at 5:24 AM, AnonymBruker said:

Hvis du allerede har lagt deg ut i krysset, og de på andre siden ikke har stoppet på gult og fortsatt å kjøre til det ble rødt, både for dem og for deg, så kan/skal du kjøre ut av krysset før de andre bilistene i motsatt vei i krysset kan kjøre, og det vet disse bilistene også.

På samme måte som at hvis det var du som fikk grønt, og det sto en bil i krysset fra før av, så skal du vente til denne har kjørt, før du kjører, selv om du allerede har fått grønt.

Anonymkode: 0a1da...5da

Dette er riktig. Overordnet lyssignalene gjelder at du ikke har lov til å kjøre ut i krysset hvis det ikke er klart. Står det en bil i krysset som ikke har kommet videre skal du vente til den har kommet videre. Har en sykkelist mistet handlevarene sine i krysset har du heller ikke lov å kjøre. Står det en elg der har du heller ikke lov å kjøre uansett hvor mye grønt du har.p

Anonymkode: e937a...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...