AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #1 Skrevet 10. juli 2019 Jeg er egentlig en skikkelig matglad person. Men sånn som idag så har jeg nesten ikke hatt tid til å spise, så jeg spiste en smoothie til frokost, også 3 riskaker med så vidt noe pålegg på til lunch. Så nå var jeg i butikken for å se om jeg kunne finne noe middag, men det var INGENTING som fristet, ikke engang pizza. Det er jo utrolig, så jeg endte med å dra hjem å spise havregrøt....bare fordi jeg måtte spise noe og gadd ikke kjøpe noe når havregrøt fristet like lite som alt annet i butikken 🤔 kan den manglende lysten på mat være at jeg ikkehar spist så mye tidligere idag? Så kroppen alerede har sagt "neivel, greit, da trenger vi ikke mat da" ? jeg merker jo at kroppen egentlig skrek etter mat, men jeg hadde bare virkelig ikke lyst på mat, og det er noe jeg omtrent aldri har opplevd før, å ikke ha lyst på mat.. det er i min verden nesten litt merkelig. Jeg undrer meg alltid ovet folk som sier "jeg er ikke sulten, ellers takk", men hvis det er sånn de går å har det så skjønner jeg jo det. Anonymkode: bcf58...652
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #2 Skrevet 10. juli 2019 Kanskje du fant maten kjedelig? Det er fullt mulig. Jeg er selv en person med høy forbrenning og må iallfall ha tre-fire brødskiver til både frokost, lunsj og kveldsmat for å overleve dagene, men jeg gidder ikke å ta meg tid til å spise og prioritere mat som fører til kvalme og surhet (og jeg som hver gang sier til meg selv at jeg skal skjerpe meg og få i meg det kroppen min trenger. Anonymkode: 4cfdc...828 1
Lillemorbare Skrevet 10. juli 2019 #3 Skrevet 10. juli 2019 På sommer halv året har jeg sjeldent lyst på mat. Det er noe med varmen som gjør at jeg verken er fysen eller sulten.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #4 Skrevet 10. juli 2019 Å spise når man ikke vil ha mat er jo ganske dumt.. Mange mangler matlyst om sommeren. Anonymkode: eb667...496 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #5 Skrevet 10. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å spise når man ikke vil ha mat er jo ganske dumt.. Mange mangler matlyst om sommeren. Anonymkode: eb667...496 Nei. Det er nødvendig å få i seg et visst antall kalorier og næringsstoffer pr dag. Anonymkode: fc008...779 2
Gjest theTitanic Skrevet 10. juli 2019 #6 Skrevet 10. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er egentlig en skikkelig matglad person. Men sånn som idag så har jeg nesten ikke hatt tid til å spise, så jeg spiste en smoothie til frokost, også 3 riskaker med så vidt noe pålegg på til lunch. Så nå var jeg i butikken for å se om jeg kunne finne noe middag, men det var INGENTING som fristet, ikke engang pizza. Det er jo utrolig, så jeg endte med å dra hjem å spise havregrøt....bare fordi jeg måtte spise noe og gadd ikke kjøpe noe når havregrøt fristet like lite som alt annet i butikken 🤔 kan den manglende lysten på mat være at jeg ikkehar spist så mye tidligere idag? Så kroppen alerede har sagt "neivel, greit, da trenger vi ikke mat da" ? jeg merker jo at kroppen egentlig skrek etter mat, men jeg hadde bare virkelig ikke lyst på mat, og det er noe jeg omtrent aldri har opplevd før, å ikke ha lyst på mat.. det er i min verden nesten litt merkelig. Jeg undrer meg alltid ovet folk som sier "jeg er ikke sulten, ellers takk", men hvis det er sånn de går å har det så skjønner jeg jo det. Anonymkode: bcf58...652 Å være giddeløs og matlei ødelegger appetitten. Pluss varmen. Mange har mindre appetitt om sommeren. Kanskje hadde du vært sulten om det stod et bord med delikate retter forran deg? Det er jo dørgende kjedelig å finne på og å lage mat til tider.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #7 Skrevet 10. juli 2019 Er ikke det helt normalt at apetitten varierer på denne måten? Skjønner ikke hvorfor det skal være så alarmerende. Jeg mister matlyst når jeg er lei meg, stresset, når det e varmt på sommeren ect. Og jeg får ekstra matlyst når jeg er på tur, i ferier og høytider, på vinteren ect. Det hadde vært idiotisk av meg å presse i meg mat når jeg ikke har lyst på mat. For jeg vet av erfaring at slike perioder er veldig avgrensede og avløst av perioder med mer matlyst. Det er slik mennesket er programmert til å spise. Vi har bare gått bort fra denne fundamentale biologien med tilgang til mat 24/7. Ikke stress med det! Anonymkode: b4b9c...612 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #8 Skrevet 10. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det er nødvendig å få i seg et visst antall kalorier og næringsstoffer pr dag. Anonymkode: fc008...779 Nei! Det er overhodet ikke riktig. Det er nødvendig å få i seg et visst antall kalorier og næringsstoffer over tid, men det er ikke nødvendig å stappe i seg mat man ikke har lyst på fordi man "må". Vi har alle et glykogenlager som kroppen kan ta av i perioder med lite mat. Om et par dager så har TS nok lyst på mat igjen, dermed vil det regulere seg selv. Anonymkode: 14b5a...837 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå