Gå til innhold

Hva sosialklienter bidrar med i samfunnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De som aldri har jobbet og heller aldri kommer til å jobbe, eller de som såvidt har jobbet for så å slutte helt av en eller annen grunn. Hva bidrar de med i samfunnet? Reelt sett er de kun en utgift.

Selvfølgelig vet jeg at sykdom er en grunn til at mange får hjelp fra nav, og sånn er det. Men tanken har slått meg om hvor mange som virkelig hadde vært syke om vi ikke hadde hatt velferdssystemet, noe mange land ikke har, og eneste mulighet for å få penger på konto er ved å jobbe..

Tanker? 

Anonymkode: d355a...d52

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ihvertfall man ikke skal glemme å være takknemlige for at vi bor i et land hvor de fleste ikke havner på gata eller går helt under økonomisk om man blir syk. Leste en artikkel fra USA om en ung mann uten helseforsikring som døde fordi han ikke hadde penger til insulin.

 

Anonymkode: 869ad...ba2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen stemmer det nok, mens andre bidrar stort og smått med frivillighet og dugnad. Bare det å passe naboens barn så naboen kan jobbe overtid er med på å gi flere skattepenger i kassa. 

Anonymkode: e0465...32e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en eks som ble ufør i ung alder, om det kvalifiserer. Han lærte meg se ting på helt nye måter og gjorde meg i praksis mer "intelligent". Han lærte meg forstå verden på en helt ny måte, og vurdere kunnskap og informasjon på en ny og bedre måte. Uten han hadde jeg vært langt dummere og forstått mennesker og verden mye dårligere. Den verdien det hadde for meg kan ikke betales i penger. Det er uvurdeelig. 

Han ble syk som 15-åring, har aldri jobbet en dag i sitt liv. Men hans intelligens, innsikt og forståelse er ulikt noe jeg noen gang har sett. 

Anonymkode: 31821...67e

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sosialklienter bidrar med masse innlegg på kvinneguiden. Takk skal dere ha! 

Anonymkode: 38a0e...e01

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De holder oss i arbeid vi som jobber med dem. Og jeg har en fantastisk jobb. De er mennesker de og. Noen kan bare ikke være i det a4 livet regjeringen presser på oss. Godt de som faller ut får hjelp da.

Anonymkode: e853b...e2d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg vært med å jobbet i en av våre større frivillige organisasjoner en god stund. Og guess what? Alle som er med har i tillegg en full jobb ved siden av! 

Anonymkode: 393ac...f25

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror sosialklienter bidrar med masse innlegg på kvinneguiden. Takk skal dere ha! 

Anonymkode: 38a0e...e01

Samfunnsnyttig? Nåvel.. 

Anonymkode: d355a...d52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De holder oss i arbeid vi som jobber med dem.

Haha dagens... Samme som utsagnene i media for noen år siden om at asylsøkere er bra for Norges økonomi for det skaper arbeidsplasser for de som må jobbe med og for dem.... Tror faktisk det til og med var en økonom som kom med denne idiotien.

Anonymkode: 9034c...c9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puler på seg nye sosialklienter som staten må betale for i fremtiden

Anonymkode: c92f7...51d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så mange som går på langvarig sosialstønad?

Jeg har selv mottatt sosialstønad 3 mnd i løpet av livet mitt, og veldig glad for at vi har denne muligheten. Så man slipper å ende på gata, da man er i en økonomisk krise, og midlertidig uten inntekt. Kjenner og andre som har fått sosialstønad, men felles for alle, er at det har vært en kort periode. For man ønsker jo ikke å gå på sosialstønad, så da søker man alt av jobber, og tar det man får. Så man fortest mulig kommer seg av.  

Anonymkode: 7e54a...b3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Mange oppdrar jo familie, jobber frivillig etc - bedre det enn å "bidra" slik som "Gutta i exit" etc

Anonymkode: c8bbc...e51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sosialklienter bidrar med skatt, akkurat som resten av befolkningen

Anonymkode: e6c03...b84

De "skatter" av pengene de får fra NAV så regner ikke det som bidrag nei. De bidrar ikke med noen verdiskapning som arbeidstagere gjør.

Anonymkode: 8d70a...118

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2019 den 19.00, AnonymBruker skrev:

De som aldri har jobbet og heller aldri kommer til å jobbe, eller de som såvidt har jobbet for så å slutte helt av en eller annen grunn. Hva bidrar de med i samfunnet? Reelt sett er de kun en utgift.

Selvfølgelig vet jeg at sykdom er en grunn til at mange får hjelp fra nav, og sånn er det. Men tanken har slått meg om hvor mange som virkelig hadde vært syke om vi ikke hadde hatt velferdssystemet, noe mange land ikke har, og eneste mulighet for å få penger på konto er ved å jobbe..

Tanker? 

Anonymkode: d355a...d52

I andre land lever de på familien eller bor på gata. Jeg hadde måttet leve på mannen om jeg ikke fikk uføretrygd. Jeg hadde ikke blitt magisk frisk av den grunn. Hadde det blitt slutt mellom meg og mannen hadde jeg vel måttet flytte hjem til pappa og snylte på ham. Rimelig uverdig når man er over 40. Så reellt sett hadde jeg vel heller da tatt livet av meg.

Anonymkode: 63791...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En by jeg bodde i for noen år siden hadde flere lag av gateryddere og feiere som kom nettopp fra den gruppen mennesker. Folk som har vært eller er avhengige av diverse stoffer og uten arbeid. Aldri har byen vært finere og ryddigere enn da de hadde sin jobb tidlig på morgenen før byens vanlige jobbere skulle på arbeid. Veldig synd at det tilbudet forsvant, for det var godt for alle de involverte parter tror jeg. 

Anonymkode: 34296...e21

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De "skatter" av pengene de får fra NAV så regner ikke det som bidrag nei. De bidrar ikke med noen verdiskapning som arbeidstagere gjør.

Anonymkode: 8d70a...118

Offentlig ansatte sykepleiere, politi, etc. bidrar heller ikke til "verdiskapning". Så det argumentet holder ikke.

Anonymkode: e6c03...b84

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du begynner å måle menneskets verdi i evnen til å skape mer penger, da har det gått langt. Gjelder dette også om ditt eget barn eller noen i din nærmeste familie ble syk? Deg selv?
 

Kreativiteten når det kommer til å hetse syke mennesker har tydeligvis ingen grenser. 

Anonymkode: 0e089...6f2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2019 den 19.04, AnonymBruker skrev:

Har en eks som ble ufør i ung alder, om det kvalifiserer. Han lærte meg se ting på helt nye måter og gjorde meg i praksis mer "intelligent". Han lærte meg forstå verden på en helt ny måte, og vurdere kunnskap og informasjon på en ny og bedre måte. Uten han hadde jeg vært langt dummere og forstått mennesker og verden mye dårligere. Den verdien det hadde for meg kan ikke betales i penger. Det er uvurdeelig. 

Han ble syk som 15-åring, har aldri jobbet en dag i sitt liv. Men hans intelligens, innsikt og forståelse er ulikt noe jeg noen gang har sett. 

Anonymkode: 31821...67e

Hva har det med hans uførhet å gjøre? Intelligente mennesker kan man funne over alt og i alle lag. Men statistisk sett vet man at uføre har lavere utdanning og intelligens. 

Anonymkode: db8bb...a0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

sosialklienter bidrar med skatt, akkurat som resten av befolkningen

Anonymkode: e6c03...b84

Nei, man skatter ikke av økonomisk sosialhjelp. Dersom man mottar arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd betaler man selvfølgelig skatt, men da er man ikke en sosialklient.

Anonymkode: e426e...04c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...