Gå til innhold

Kan man få dekket fjerning av løs hud grunnet psykiske årsaker? Bilder!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår selvsagt at det er individuelt og at det er lege/kirurg som avgjør, men jeg lurer sånn her jeg sitter og venter på konsultasjon. Kan man få dekket bukplastikk av det offentlige basert hovedsakelig på betydelig psykisk belastning? Jeg har gått ned litt i underkant av 40 kg, sliter med spiseforstyrrelser og går i hyppig behandling for dette. Jeg trener, har en bmi på 26 (litt i overkant av de ideelle, jeg er klar over det), men klarer ikke å bli komfortabel i kroppen min til tross for det relativt store vekttapet og når jeg ser meg i speilet ser jeg fortsatt den sykelige overvektige jenta jeg var og dette hemmer meg ekstremt i hverdagen. Jeg takler ikke å gå i badetøy, intime relasjoner er bare å glemme, orker ikke skifte foran folk selv om det er nære venninner, magen "slenger" når jeg går og jeg blir svett mellom foldene. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan jeg skal kunne bli frisk fra spiseforstyrrelsen med denne posen på magen som ikke går vekk samme hvor tynn jeg blir eller hvor mye jeg trener, og som jeg i mitt hode fortsatt ser som fett. Har for øvrig løs hud på lår, armer og bryst også, men det er magen som er desidert verst og hemmende. Noen som har erfaring? Jeg er desperat :( 

Det første bildet er tatt fra undersiden når jeg står foroverlent på knærne, på det andre bildet sitter jeg normalt.

IMG_3058.jpg

66383626_329731901245262_183074668914147328_n.jpg

Anonymkode: a26fe...b40

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig. Jeg fikk det. Men det vurderes selvfølgelig i hver tilfelle. Lykke til!

Anonymkode: 01e1c...98a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det at du sliter psykisk trenger ikke være en fordel for å få dekket operasjon, spesielt ikke når det du sliter med er spiseforstyrrelser ettersom det ofte fører med seg dårlig syn på egen kropp osv. Det er mine tanker da, det trenger ikke være slik i praksis. 

Jeg foreslår at du begynner å spare til operasjon, MEN jeg foreslår også at du gir deg selv noen klapp på skuldra. Du har vært utrolig flink og jeg kjenner jeg beundrer deg som har klart å gått ned så mange kg! Konsekvensene kan være store i form av løs hud når man går ned mange kilo, men husk at det er så mye bedre med løs hud enn det er med en sykelig overvektig kropp som ikke kommer til å bli eldre enn 40 år, maks. Vær stolt over deg selv. Jeg tenkte ikke "æsj, fy faen så ekkelt" når jeg så magen din, jeg tenkte med en gang at "wow, så flink hun har vært". 

Anbefaler deg å sjekke ut obese to beast. Han har gått ned mange kg for en del år siden og har fortsatt ikke operert bort løs huden sin. Jeg skjønner at du vil altså, men kanskje det kan hjelpe på selvtilliten inntil du får operert. Håper så klart du kan få det dekket men det skal MYE til for å få dekket slik operasjon i Norge (noe som er tullete). Du bør heller ikke operere deg før det har gått noen år, jeg tror faktisk ikke man får innvilget operasjon med mindre man har holdt vekten i noen år. Dette er jo fordi at om du opererer bort den løse huden og legger på deg igjen så kan det få fatale konsekvenser for huden. Husk det. 

Anonymkode: a000c...f45

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke noe om operasjoner av løs hud, men må bare si at du har gjort en kjempejobb og du skal være så stolt av din bragd!

Anonymkode: 911ac...e71

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Må skrive litt mer: Du må snakke med fastlegen. Fokuser på at du har fått ned 40 kg, svett mellom foldene og evt sår. Altså fysiske plager. Men skjønner veldig godt at dette sliter på deg psykisk også. Å gå rundt med masse løs hud er ganske tøft! Jeg tipper at spiseforstyrrelsen din ikke vil forverres. Kanskje bedres litt, kanskje være uendret. Det som er viktig er om du har stabilisert vekten din nogenlunde. Å tro at det er helt utelukket at alle med psykiske lidelser ikke vil ha nytte og glede av plastisk operasjon er bare piss. Hilsen meg som har tatt tre og er utrolig glad for det!

Anonymkode: 01e1c...98a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

https://www.dagbladet.no/tema/stor-oversikt-operasjonene-du-far-dekket-av-staten/71289088 

Limer inn relevant tekst fra Pluss-artikkel:

Sitat

Fjerning av ekstra hud

Selv om det avhenger av gener, hudkvalitet og alder, opplever de fleste som går ned veldig mange kilo i vekt, at de får en hud som er for stor. Det kan oppleves hemmende både fysisk og psykisk.

Også fjerning av overflødig hud kan du få dekka av NAV.

Det er vanlig å trenge korrigerende plastisk kirurgi etter at man har hatt et stort vekttap, sier overlege Samira Lekhal ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, Sykehuset i Vestfold.

Hun forteller at hovedandelen av de mange fedmeopererte pasientene hun har møtt, merker behovet for korrigerende kirurgi på magen. Det er fordi magen er det området mange har mye hudoverskudd, som kan føre til størst plager.

Tammy Fiabema, som er seksjonsleder ved plastikk ved sykehuset i Telemark, forklarer at det største problemet er at det blir fuktig under hudfolden.

- Det kan føre til gnagsår, illeluktende soppinfeksjon, men også alvorlige og livstruende infeksjoner, sier han.

Mange får også hudoverskudd andre steder på kroppen, typiske områder er overarmer, bryst, rumpe og lår.

Disse kan få dekka kirurgi

For at korrigerende kirurgi skal kunne dekkes av det offentlige, må du etter vektnedgang enten ha oppnådd en lavere BMI enn 27, eller gått ned minst 25 prosent av din opprinnelige vekt - og gjennom det oppnådd en lavere BMI enn 30.

- I tillegg skal hudfolden være på minst sju centimeter. Men, i likhet med at BMI-kravet ikke kan være rigid når det vurderes fedmeoperasjon, så kan det heller ikke være rigid når det vurderes plastisk kirurgi etterpå.

For pasienter som etter vektnedgang har fått en BMI mellom 31 og 35, kan det ved alvorlige hudinfeksjoner gjøres unntak med det som kalles «panniculectomi». Det betyr at man «bare» fjerner huden som henger – vanligvis fjernes også noe underhudsfett når det gjøres korrigerende kirurgi.

- Hvis bukmuskelen er blitt vesentlig forskjøvet, og du har minst sju centimeter mellom muskelbulkene, så strammes også bukmuskelen, sier Fiabema.

Det skal gå to år fra du fedmeopereres, eventuelt starter livsstilsendringer, før du kan bli vurdert for hudoppstramming. I tillegg er det ventetid, og du må belage deg på å vente to til tre år.

- Hvordan går man fram om man lurer på om man kan få dekka fedmeoperasjon eller korrigerende kirurgi?

- Det første du gjør er å oppsøke fastlege, som vil kunne henvise deg videre om det er grunnlag for det. Jo flere opplysninger det står om deg i en slik henvisning, desto lettere er det for oss å gjøre en poliklinisk vurdering, sier Fiabema.

Anonymkode: cb983...5b8

• Liker 3
Skrevet

Wow, for en fantastisk jobb du har gjort. Du bør være stolt, virkelig. Jeg kan ikke hjelpe deg med svaret du søker, men du har da fått en virkelig flott figur. Lykke til 😊

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tror det skal ganske mye til å få sånt dekket. Uansett er det veldig viktig for deg så klarer du nok å betale det selv, du kan få betalingen delt opp over flere år til og med vet jeg.

Anonymkode: 34998...b6b

• Liker 1
Gjest Familytree
Skrevet

du har gjort en fantastisk jobb ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar og gode ord, det varmer❤️

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du er flott. Du har levd et liv og det synes. Du har ingenting å skamme deg over.

»Prisen» å betale for barna en har laget er noen ganger slik. 

Flott er du!!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Rotemor skrev:

Jeg synes du er flott. Du har levd et liv og det synes. Du har ingenting å skamme deg over.

»Prisen» å betale for barna en har laget er noen ganger slik. 

Flott er du!!!

Tusen takk, men det er nettopp dette som er en stor del av problemet - jeg er bare 20 år og har ikke barn, men ser ut som jeg har født og ammet to unger😕

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, men det er nettopp dette som er en stor del av problemet - jeg er bare 20 år og har ikke barn, men ser ut som jeg har født og ammet to unger😕

Det var ikke det jeg mente å si!! Mente at livets gang preger kroppen av ene eller andre grunnen.

Du ER flott!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men kriterier for å få det dekket er vel at du må ha bmi under 27 og har hatt stabil vekt i et år (eller et halvt år?) BMI har du jo og det andre er jo bare å vente litt i tilfelle.. Det er vel noen regler for hvor stort henget av hud må være men det kan jo hende du kvalifiserer helt greit. Lykke til og gratulerer også med fantastisk innsats. 

Anonymkode: c4bb9...187

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har absolutt en sjanse her for å få det dekket, så jeg ville bare ha bestilt time hos fastlegen med en gang sånn at du kan bli henvist til en vurdering. 

Anonymkode: 58f53...062

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig det blir dekket, men det blir i så fall vurdert når du står oppreist, ikke når du bøyer deg frem som magen henger, eller sitter for å få størst mulig valk. Kontakt fastlegen så kan vedkommende sende henvisning for vudering. Imidlertid vil ikke fjerning av hud fikse dine psykiske problemer, det virker som om du tror alt sitter der, og det gjør det ikke. Husk at bukplastikk også komer med komplikajsoner, og ikke minst et diagert arr over hele magen etterpå. 

Anonymkode: 2a7b6...b06

AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut som det er mye fett i den magen og da er det farlog å fjerne det. Du må nok ned i vekt først

Kriterier for å få det dekket er bmi på under 27, plager som eksem/sår hud og vanskligheter med å finne klær osv

Anonymkode: 4cfdb...2af

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du vil få det her dekket. Om problemer kan du nevne svette under valkene, at det gnikker og blir sårt, at det er irriterende at valkene hopper og svinger mye under bevegelse, at det går ut over selvtilliten din (men spiseforstyrrelsene må du for all del ikke nevne). 

Anonymkode: 06ff7...607

• Liker 2
Gjest Nabokjerringa
Skrevet

Det er ikke så vanskelig å få dekket en bukplastikk/hudfjerning etter stort vekttap, men at du har spiseforstyrrelser kan gjøre det vanskelig. De opererer normalt ikke kosmetisk på mennesker med spiseforstyrrelser. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nesten sikker på at du vil få det dekket. Fantastisk jobb du har gjort. Superbra!

Anonymkode: 0cc9c...08d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...