Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mitt barn sov kjempegodt på dagtid, vi kunne trille tur i opp til 2 timer der han sov hele veien.

Men så bikket han 5mnd, i samme tid ble et utviklingstrinn avsluttet. Han ble et helt annet barn over natten, og våknet etter nøyaktig 30min på alle duppene. Det ble da til at han sov 3x 30min hver dag. Når han ble gamlere (kanskje 7mnd?) måtte vi gå over til 2x30min da han hadde behov for lengre våkentid.. 

Nå (9mnd gammel) virker det som at 2 dupper er for mye.. Han virker utrolig våken og opplagt når vi skal legge til dupp, også for natten. Han er pratsom og leken, blir sur når han skjønner at han skal sove. Vi kan ofte bruke rundt 30min på leggingen, opp til 1 time hender også. Nå har jeg prøvd ut 1 dupp i 2 dager; i går varte duppen 30min.. MEN, han var utrolig lett å legge. Både til dupp og natt. Etpar oppvåkninger etter legging for natt, men gikk fint. Idag sov han 50min dupp, var også ekstremt lett å legge for både dupp og natt. Hadde 3-4 korte oppvåkninger etter legging til natt, men gikk raskt og fint. Skal også sies det var 22-24 grader på rommet igår og idag, veldig varme dager her for tiden der sola står rett på soveromsvinduet hele dagen.

Noen med erfaringer her? Jeg synes det er tidlig med bare 1 dupp, men jeg har kanskje bare et barn som ikke har behov for mer søvn på dagtid? Han sover foresten hele natten fra ca. kl. 19 til kl. 07, med 2 oppvåkninger for pupp. Kjenner jeg får litt dårlig samvittighet for å holde han våken så mange timer på dagen..

Noen tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan godt være han faktisk ikke har behov for mer søvn, og at han er moden for én dupp allerede så tidlig. Syns jo likevel det høres litt lite ut. Totalt søvnbehov skal være rundt 12-14t i døgnet for de fleste, men så vil det alltid være avvik. Hvordan er dere som foreldre, har dere behov for mye/lite søvn ifht gjennomsnittet? 

Hos oss trenger vi voksne våre 8t for å fungere som sånn noenlunde. Det gjenspeilet seg litt i barnet. Vi hadde utfordringer med å gå fra 2 til 1 dupp for å forberede barnehagestart ved 15 mnd. Men klart, noen begynner jo ved 10 mnd og går over til én dupp da. 

Det er også noe som heter at søvn avler søvn. Det som hadde størst effekt for oss var å ta tak i de raske oppvåkningen, her var det søvnsyklus på 40 min som gjorde at barnet alltid våknet etter 40 min (også gjennom natten i en periode, vi ble gale...). Når barnet sov lengre dupper på dagtid ble også nattesøvnen bedret her. Hvordan er det om du triller tur, sover han over 30min-punktet da? 

Skrevet
5 minutter siden, Lilypond skrev:

Det kan godt være han faktisk ikke har behov for mer søvn, og at han er moden for én dupp allerede så tidlig. Syns jo likevel det høres litt lite ut. Totalt søvnbehov skal være rundt 12-14t i døgnet for de fleste, men så vil det alltid være avvik. Hvordan er dere som foreldre, har dere behov for mye/lite søvn ifht gjennomsnittet? 

Hos oss trenger vi voksne våre 8t for å fungere som sånn noenlunde. Det gjenspeilet seg litt i barnet. Vi hadde utfordringer med å gå fra 2 til 1 dupp for å forberede barnehagestart ved 15 mnd. Men klart, noen begynner jo ved 10 mnd og går over til én dupp da. 

Det er også noe som heter at søvn avler søvn. Det som hadde størst effekt for oss var å ta tak i de raske oppvåkningen, her var det søvnsyklus på 40 min som gjorde at barnet alltid våknet etter 40 min (også gjennom natten i en periode, vi ble gale...). Når barnet sov lengre dupper på dagtid ble også nattesøvnen bedret her. Hvordan er det om du triller tur, sover han over 30min-punktet da? 

Vi voksne trenger +-8 timer søvn.

Føler ikke nattesøvn blir berørt av søvnen på dagen. Han sover jo til vanlig godt om natten.

Sover 30minutter i vogna hvis vi får han til å sovne der, han har blitt så opptatt med å sitte oppreist å se alt når vi triller så det kan ta meget lang tid for han å sovne. Har ikke sovet mye i vognen i det siste, vi legger i sengen på dagtid nå. Har øvd på å sovne selv uten byssing, trilling o.l, det var enklere å gjøre dette i senga enn i vogna. Gikk fra oppvåkning nesten hver time på natten, til nå å kun vokne 2 ganger kun for pupp etter vi hjalp han med å finne søvnen selv.

Du sier at dere tok tak i 40min syklus, hva gjorde dere? Perioden da vi startet med å hjelpe vår sønn med å finne søvnen selv, våknet han bestandig etter 30min etter legging for natt også. Dette ble borte nå som han sovner uten hjelp, kan selvfølgelig enda skje en gang iblant. Men dagduppene fortsatte å vare i 30 min, kan en sjelden gang overraske med ca 60min dupp.

AnonymBruker
Skrevet

PS, forskningen bak Wonder weeks/utviklingstrinn var basert på kun fire babyer, og er motbevist av flere forskere. Forfatteren mistet kredibiliteten og måtte forlate akademia. Står mye om kontroversen på nett.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Wonder_Weeks

www.todaysparent.com/baby/baby-development/what-is-all-the-fuss-about-the-wonder-weeks/amp/

Anonymkode: a0363...4e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...