Gå til innhold

Problemer med grensesetting, asperger utredning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så ungt som barnet ditt er så er ofte ikke Aspergers det første man griper til, og som flere sier så skal jo akkurat den benevnelsen ut av diagnosesystemet og det blir innlemmet i autismespekteret generelt, men da som såkalt "høytfungerende autisme".

Så enten mistenker de autisme generelt, selv om det skal ganske sterke signaler til, så tidlig, og helt der virker det ikke som gutten deres er (kanskje derfor de moderer seg og hinter om Aspergers), men i forhold til akkurat det du skriver her så kan det like gjerne stemme med ADHD.

Det er godt dere skal i gang med en prosess og at han kanskje blir fulgt opp over tid, for det er veldig tidlig å si noe som helst egentlig.

Lykke til.

Håper dere finner ut av det nå og at barnet deres ikke blir oversett og må finne ut av sine egne problemer og utfordringer først når han blir voksen.

Anonymkode: ba2d7...f50

Jeg ble overrasket over at hun fra PPT var så rask med å nevne aspergers. Hun stilte mange spørsmål og fikk gode beskrivelser og svar fra de som har observert barnet mitt i tillegg til oss selv. Vi som er rundt barnet sa oss enige i at vi har oppfattet barnet likt. Hun måtte ha hatt en reell mistanke for å kunne si det høyt, tenker jeg... Men det går uansett for det samme. Hovedsaken er at barnet mitt er så heldig som får hjelp allerede som fireåring, takket være fantastiske og profesjonelle mennesker i barnehagen og helsestasjonen! Vi er overhode ikke på jakt etter en diagnose. Det er hjelp og veiledning vi vil ha, og det får vi forhåpentligvis mye mer av etterhvert :hjerte:

Takk!

19 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Ikke straff deg selv med å tenke at du burde ha gjort ditt og datt.

Det er en forferdelig diagnose/utfordring å måtte takle for en mor. Ingen ønsker at barnet skal få mer utfordringer enn de trenger. Verden er tøff nok som den er. Det er helt lov å være skuffet, sint, lei seg og frustrert. Det viktigste er at du ser at det du har gjort ikke funker og ser etter løsninger. 

Man må tenke utenfor boksen og ting som andre foreldre tar for gitt krever mye mer med er barn innenfor autsimespekteret. Det blir litt prøving og feiling, men så lenge du er åpen og ønsker å lære og vil det beste for barnet ditt så kommer dette til å gå fint🌸

Om du har barneforsikring så utløses den med hjelpestønad 2 om han får autisme diagnosen. Der hjelper også på. Ikke minst at dere vil få mer ressurser via ppt og også hjelpemiddelsentralen mht til stimulerende leker, verktøy og utstyr 😊

Takk, kjære deg :hjerte: Jeg ble utsatt for omsorgssvikt selv som barn, så jeg går alltid og dømmer meg selv som mor. Slitsomt og vondt, spesielt nå. 

Nyttig informasjon du kommer med her. Det setter jeg stor pris på :) 

Anonymkode: ae45d...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, juliane skrev:

Jeg har ingen kunnskap om Asperger, og det ser ut som om du har fått mange gode tilbakemeldinger der. Men jeg må bare skyte inn at han åpenbart ikke er moden nok til å sitte i beltestol enda, så kanskje dere burde gå tilbake til et bakovervendt sete? Så sitter han trygt i bilen, og dere slipper at hver biltur blir en negativ opplevelse for dere alle. 

H*n har vokst ut av den bakovervendte, og heldigvis er h*n ganske flink til å sitte fint i stolen. Veldig sjelden at h*n begynner å tulle slik, for som regel er det mest fascinerende å sitte rolig og se ut av vinduet :) Det var bare et eksempel for å si noe om de mer alvorlige tingene. Det var det første jeg kom på, fordi det hendte senest som i dag tidlig :sjenert: Skylder på ferie og endring av rutiner!

Anonymkode: ae45d...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...