Gå til innhold

Mammamora90 trener seg opp til halvmaraton


mammamora90

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en treningsdagbok. Jeg skal delta på et halvmaraton i oktober, og trenger noe som tvinger meg til å trene litt mer regelmessig enn det jeg har gjort frem til nå. Jeg har gjerne vært flink en uke, for så å vært passiv uka etter.

Selv om hovedfokuset mitt kommer til å være jogging/løping, kommer jeg også til å trene litt styrke eller andre ting inni mellom. 

Jeg kan begynne med i dag: i dag hadde jeg i utgangspunktet planlagt å ta en 6 km joggetur, men den endte opp med å bli 10 km da jeg ikke følte meg sliten etter den første løypen. Jeg brukte 1 time og 5 minutt på 10 km og er rimelig fornøyd med det. Det er flere år siden jeg har jogget så langt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så gøy! Her må jeg følge med! Følger du noe spesielt program, eller tar du det litt etter dagsformen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg nettopp ferdig med en 6 km joggetur. Jeg gikk litt for hardt ut i starten og fikk sting ca halvveis i løypa. Prøvde å senke farten for å se om det gikk over uten at jeg trengte å ta en gåpause, men det gikk ikke denne gangen, så jeg måtte ta en kort gåpause på ca. 10 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Neveronfire skrev:

Så gøy! Her må jeg følge med! Følger du noe spesielt program, eller tar du det litt etter dagsformen?

Har egentlig ikke et spesielt program jeg følger, men tenkte jeg kan lese meg litt opp etter hvert. 

Har fått med meg at man ikke bare bør ta lange joggeturer men også slenge inn intervalløkter og styrkeøvelser for  kjernemuskulaturen og legger. 

Intervalløkter er noe jeg ikke er særlig begeistret for, men det bør jeg vel bare hoppe i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg nettopp blitt ferdig med en 8 km joggetur. Brukte 52 minutter og 55 sekunder.

Jeg fant ut at helseappen på Huawei har ulike treningsprogram der et er for å trene seg opp til halvmaraton. Tenkte å prøve det ut, noe jeg gjorde for første gang i dag. Det er plan som går over 10 uker og jeg har satt som mål å trene 4 dager i uken. Ifølge planen blir det denne uken joggeturer av ulik lengde og fra neste uke blir det også dratt inn intervall og tempoløp. Jeg håper dette er noe jeg klarer å holde meg til over 10 uker, også når sommerferien er over og jeg begynner å studere igjen. Jeg er litt redd for at 4 treningsøkter  pr uke er for amasiøst. 

Jeg glemte forresten å oppdatere på lørdag etter at jeg tok en økt med styrketrening for hele kroppen. Gjorde forskjellige øvelser med frivekter. 

 

Endret av mammamora90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: ferdig med dagens joggetur på 7 km. Brukte 48 minutter og 24 sekunder. Jeg valgte en rute hvor det er litt flere bakker denne gangen, noen av dem er ganske bratte. Jeg forbød meg selv å ta gåpauser i oppoverbakkene, og klarte å holde ut, så jeg er ganske fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg akkurat blitt ferdig med 11km joggetur. Skulle egentlig jogge 10 km, men fikk en telefonsamtale midt i som jeg måtte ta. Jeg jogget derfor litt ekstra for å kompensere for den den ca. 3 minutters gåpausen jeg fikk som følge av den. 

Endret av mammamora90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

På søndag hadde jeg en kortere joggetur på 4 km. Her fokuserte jeg på å holde et raskere tempo enn på de andre joggeturene mine og brukte 23 minutter og 8 sekunder på denne turen med en gjennomsnittsfart på 5.44 minutt pr km. 

På mandag hadde jeg første intervalløkter. Gjorde 5 sett med løping i 4 minutter og 2 minutter gåing. 

I dag har jeg hatt en joggetur på 8 km. Jeg brukte 52 minutter og 20 sekunder. Gjennomsnittsfarten i dag var på 6.32 minutter pr km. Klarte å jogge alt uten gåpauser, selv etter bratte oppoverbakker. Tok også litt styrketrening på kvelden hvor jeg fokuserte på armer, rygg og legger. 

Endret av mammamora90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten stund siden jeg har oppdatert her sist nå, men jeg har fremdeles trent. 

På i forrige uke hadde jeg en langtur på 15 km. Det var hardt, men men jeg klarte å gjennomføre det uten å pådra meg noen skader.

På søndag hadde jeg en 5 km joggetur og på mandag hadde jeg en intervalløkter. Senere i dag skal jeg ut på en 9 km joggetur. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Nå glemte jeg å oppdatere noe særlig på slutten. Men jeg mistet litt motivasjonen når sommeren tok slutt og jeg begynte på studier igjen, så det ble ikke like intens trening fra midten av august og frem til halvmarathonet. Men jeg klarte å fullføre halvmarathonet med god margin i oktober som var.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...