AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #21 Skrevet 8. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Se punkt 7, blant annet: En tilkallingsvikar har verken har rett eller plikt til å arbeide i virksomheten. Derfor gjelder ikke oppsigelsesreglene for arbeidsforhold. Anonymkode: 9e553...afb Men leder sier jo jeg er pliktig til å arbeide disse vaktene? Jeg har tilkallingsvikaravtale, men blir jo brukt som vikar som du sier. -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #22 Skrevet 8. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men leder sier jo jeg er pliktig til å arbeide disse vaktene? Jeg har tilkallingsvikaravtale, men blir jo brukt som vikar som du sier. -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4 Nei, fordi du som tilkallingsvikar skal ikke gå inn å dekke et turnusmessig løpende behov over lengre tid. Det er brudd på bruken av tilkallingsvikar. Du kan takke nei. Og du kan gå på dagen! Fordi du blir ansatt før hver vakt, og sagt opp etter hver vakt. Bokstavelig talt. Hvis du skjønner? Anonymkode: 9e553...afb
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #23 Skrevet 8. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, fordi du som tilkallingsvikar skal ikke gå inn å dekke et turnusmessig løpende behov over lengre tid. Det er brudd på bruken av tilkallingsvikar. Du kan takke nei. Og du kan gå på dagen! Fordi du blir ansatt før hver vakt, og sagt opp etter hver vakt. Bokstavelig talt. Hvis du skjønner? Anonymkode: 9e553...afb Hva vil lengre tid si da? Jeg skjønner, men samtidig så blir jeg så usikker når jeg har blitt bedt av personalleder om å arbeide oppsatte vakter. Får ta kontakt med fagforbund, eventuelt høre med sjefen høyere opp. Tusen takk for svar alle sammen -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #24 Skrevet 8. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva vil lengre tid si da? Jeg skjønner, men samtidig så blir jeg så usikker når jeg har blitt bedt av personalleder om å arbeide oppsatte vakter. Får ta kontakt med fagforbund, eventuelt høre med sjefen høyere opp. Tusen takk for svar alle sammen -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4 Anbefaler deg å lese den linken som både jeg og en annen sendte deg. Lovverket om tilkallingsvikar er ganske klart, men blir praktisert i gråsonen og ulovlig av arbeidsgivere. Du er fri og frank, og kan gå på dagen. Det er det som er tilkallingsvikar. Men av generøsitet ville jeg jobbet kanskje ut måneden eller noe, fordi arbeidsgivere som bruker tilkallingsvikarer som deltidsansatte får store problemer når tilkallingsvikarer takker nei eller forlaget skuta på dagen. Men det blir egentlig ikke ditt problem! Hør med forbundet. Ta å kjør noen googlesøk også selv, så får du se hva ulike instanser mener om det. Og det er entydig (jeg har gjort det): Du har ingen oppsigelsestid og du har ingen plikt ovenfor arbeidsgiver. Lykke til. Og god sommer Anonymkode: 9e553...afb
Gjest Anonym Bruker Skrevet 8. juli 2019 #25 Skrevet 8. juli 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei dere, Det står ingenting i kontrakten min om oppsigelsestid. Jeg spurte sjefen og hun sa at den var på tre måneder! Hva i all verden. I tillegg kunne jeg ikke si fra meg vakter jeg allerede har fått, har blitt satt opp i en annens turnus. Er ikke dette veldig lenge til å være tilkallingsvikar? Hvorfor har ikke jeg prøvetid? Huff dette er så forferdelig trist for min del Anonymkode: 9d9cc...fc4 Dersom det ikkje står noe i kontrakten som du kan forholde deg til, så har du ikkje noen oppsigelsestid. Kan slutte når du selv ønsker, og har heller ingen oppmøte plikt. Endret 8. juli 2019 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #26 Skrevet 8. juli 2019 4 minutter siden, Anonym Bruker skrev: Dersom det ikkje står noe i kontrakten som du kan forholde deg til, så har du ikkje noen oppsigelsestid. Kan slutte når du selv ønsker, og har heller ingen oppmøte plikt. Ser nå at jeg er pliktig til å arbeide oppsatte vakter, så da stemmer jo ikke noe av lovverket når det kommer til min kommune tydeligvis. -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4
Gjest Anonym Bruker Skrevet 8. juli 2019 #27 Skrevet 8. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser nå at jeg er pliktig til å arbeide oppsatte vakter, så da stemmer jo ikke noe av lovverket når det kommer til min kommune tydeligvis. -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4 Du bør nok forholde deg til det som står i kontrakten. Har selv vert tilkallingsvikar, og bedriften har tidvis yttret ønske om at eg jobber hver dag / ordinær tid i en hektisk periode og det har eg gjordt. Nå er imidlertid det "løpet kjørt" og bestemmer sjølv, nå vil avslutte etter eget ønske. Kommer og går når eg ynskjer det.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2019 #28 Skrevet 8. juli 2019 Det er vanlig at tilkallingsvikarer har 3 måneder oppsigelsestid. Det er vel vanlig for de aller fleste arbeidstakere å ha så lang oppsigelsestid, med mindre man er i prøvetiden sin. Prøvetid på 6 mnd betyr at man kan ha 1 mnd oppsigelsestid. MEN oppsigelsestid skal avklares i arbeidskontrakten. Er den ikke det, er det 1 måned gjensidig oppsigelsestid etter aml. § 15-3. I den perioden må du jo ta alle vakter du er satt opp på og har avtalt med arbeidsplassen. Anonymkode: 56eef...08d 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #29 Skrevet 9. juli 2019 Tilkallingsvikarer har ikke oppsigelsestid, og de står fritt til å takke ja eller nei til vakter. Dersom du har takket ja til å jobbe oppsatte vakter så har du plikt til å jobbe disse. Så her blir jo problemstillingen om du har takket ja til å jobbe disse vaktene frem i tid eller ikke, samt om arbeidsgiver bryter reglene for tilkallingsvikar ved å sette deg inn i en turnus. Tilkallingsvikarer skal ikke dekke opp for langvarig vakante stillinger, de skal dekke opp for uforutsett fravær eller økt arbeidsmengde på kort varsel. Dersom arbeidsgiver har vakanser så langt fram i tid som 3 måneder burde de ha ansatt noen i et vikariat. Jeg ville tatt kontakt med fagforeningen her dersom du virkelig ikke ønsker å jobbe disse vaktene. Dersom gjensidig oppsigelsestid ikke står i kontrakten (noe den ikke skal dersom du er ansatt som tilkallingsvikar, da det ikke er noen oppsigelsestid og ansettelsesforholdet kun gjelder vakter du har takket ja til og du ikke har noen forpliktelser ut over dette) så gjelder jo oppsigelsestiden nevnt i AML. Anonymkode: d09bb...3a3
Mich Skrevet 9. juli 2019 #30 Skrevet 9. juli 2019 (endret) Det spiller ingen rolle hva sjefen sier, du har ikke 3 måneders oppsigelsestid. I utgangspunktet har tilkallingsvakter ingen oppsigelsestid, siden du bare kan takke nei vakter. Usikker på hvordan det er med vakter du allerede er skrevet opp på. Uansett, så er ikke oppsigelsestiden din mer en 1 måned, siden det ikke sto spesifisert oppsigelsestid i arbeidsavtalen din. Så det betyr at du kun trenger å ta vaktene du er skrevet opp på som ligger innenfor denne ene måneden. Resten trenger du ikke å jobbe. Det står i Arbeidsmiljøloven at dersom du ikke har spesifisert oppsigelsestid i arbeidsavtalen, så er det 1 måned: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/ Si opp i dag så vil det være en måned i fra 1. august. Send henne dette oppsigelsesbrevet og ikke gidd å diskutere mer om oppsigelsestiden er 3 måneder eller ikke. Sjefen må gjerne insistere på at det er 3 måneder, men du har loven på din side. Ikke møt opp etter august. "[Dato, sted] Jeg [Navn] sier herved opp min stilling som tilkallingsvikar i [Arbeidsplassens navn]. I henhold til arbeidsavtalen min vil min siste arbeidsdag være den [dato for den siste vakten du har innenfor august]. Mvh [Navn]" EDIT: Dersom det står spesifisert at du er i prøvetid i arbeidsavtalen, så vil det kun være 14 dagers oppsigelsestid fra den dagen du leverer oppsigelsen. Så leverer du oppsigelse i morgen, så vil siste dagen din være 14 dager fra da. Jobb bare de vaktene innenfor de 14 dagene og ikke møt opp etter dette. Endret 9. juli 2019 av Mich 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #31 Skrevet 9. juli 2019 On 7/8/2019 at 10:18 PM, AnonymBruker said: Er dessverre satt opp flere måneder fram i tid ja.. må vel bare pine meg gjennom, da. Ikke så mye annet å gjøre. -TS Anonymkode: 9d9cc...fc4 Er fu satt opp fast i flere mnd fremover skal du ha kontrakt på det!!!! Anonymkode: 84b0d...e15
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #32 Skrevet 9. juli 2019 Men ja, har du ikke kontrakt, annet enn den der det står at du er tilkallingsvikar, så har du ikke oppsigelsestid. Stå på krava dine her. Anonymkode: 84b0d...e15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå