Gå til innhold

Hvor mye leker dere med små barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huff, skal innrømme at jeg synes det er skikkelig kjedelig å leke med små barn. Er det bare jeg som synes det? Hvor mye er det vanlig at foreldre leker med småbarna? Hva leker dere for å ikke krepere av kjedsomhet?

Anonymkode: b84e5...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maks 2 timer av gangen. Barn har godt av å være kreative på egenhånd.

Anonymkode: a9a31...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Maks 2 timer av gangen. Barn har godt av å være kreative på egenhånd.

Anonymkode: a9a31...1c2

To timer er jo ganske lenge... Det er snakk om aktiv som eks. leke i sandkassen, spille et spill, leke butikk, med dukkehus inne, trille ball etc. 

Anonymkode: b84e5...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å velge ut leker jeg ikke synes er så kjedelig, selv. Å sitte med dokker eller det lille kjøkkenet er ikke noe jeg engasjerer med i å delta i. Men å gå ut og leke med ball og slike ting forekommer ofte. Det har hendt jeg har lekt med lego, men da har jeg hatt mitt eget litt mere avanserte sett å pusle sammen, samtidig. Da flytter jeg leken opp på spisebordet. Jeg krabber ikke rundt på gulvet og leker med lego...

Jeg satser på fysisk aktivitet, altså, å ikke ting som foregår nede på gulvet.

Jeg har også engasjert meg i ting som å tegne.

Edit: Det vil ikke si at jeg ikke har "smakt" på ting hun leker at hun lager på kjøkkenet sitt... Det gjør jeg. Imaginær spaghetti og slikt. Så spør jeg om jeg kan få litt basilikum på, og da lærer hun et nytt ord i tillegg.

 

Endret av Tøytigern
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jeg prøver å velge ut leker jeg ikke synes er så kjedelig, selv. Å sitte med dokker eller det lille kjøkkenet er ikke noe jeg engasjerer med i å delta i. Men å gå ut og leke med ball og slike ting forekommer ofte. Det har hendt jeg har lekt med lego, men da har jeg hatt mitt eget litt mere avanserte sett å pusle sammen, samtidig. Da flytter jeg leken opp på spisebordet. Jeg krabber ikke rundt på gulvet og leker med lego...

Jeg satser på fysisk aktivitet, altså, å ikke ting som foregår nede på gulvet.

Jeg har også engasjert meg i ting som å tegne.

Edit: Det vil ikke si at jeg ikke har "smakt" på ting hun leker at hun lager på kjøkkenet sitt... Det gjør jeg. Imaginær spaghetti og slikt. Så spør jeg om jeg kan få litt basilikum på, og da lærer hun et nytt ord i tillegg.

 

Også leker barnet alene en god del da eller?

Anonymkode: b84e5...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Også leker barnet alene en god del da eller?

Anonymkode: b84e5...ef4

Barnet leker endel alene og endel med kusinen sin. Noen ganger engasjerer mor seg i å leke med dukker, tegne, male og leke med modelleire. Jeg glemte å si at vi jevnlig spør datteren om hun ikke vil leke "frisør." Barnet vasker hår på dukken og føner og grer- og mor/jeg gjør det samme på datter. ;)  Ellers bare hyler hun når håret skal vaskes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leker alt 

En del av å være foreldre tenker jeg 

 

Anonymkode: c9141...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leker en del med de. Sånn er det å ha barn 🥳 Men vi er veldig mye ute å leker i stedet. Det synes jeg er mye morsommere enn å sitte inne med f.eks rollelek a la «duplohund snakker med duplosau..» Har en på 1 og en på 5. Vi er mye å lekeplasser, stranda, aker, bygger snømann. 1 åringen er jo stort sett fornøyd med å rusle rundt å se på/ta på alt 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Vi leker gjemsel, kaster ball etc. Kanskje 30-60 min. Så leker han for seg selv. Ute trenger jeg ikke å leke noe sørlig med han. Er tilstede og lager litt sandkaker, kaster litt ball etc, men han tutler en del for seg selv da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kjedeligere å leke med andres barn enn egne kanskje?

Jeg har ikke egne enda. 

 

Anonymkode: b84e5...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også leker barnet alene en god del da eller?

Anonymkode: b84e5...ef4

Og så?

Anonymkode: a9a31...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så?

Anonymkode: a9a31...1c2

Hva mener du?

Jeg lurte på om barnet leker alene eller om far leker med det som overlapping, eller om det har søsken det leker med etc.

Anonymkode: b84e5...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lekt minimalt med mine barn. Jeg kan finne fram og sette de i gang, men å leke finner jeg så dørgende kjedelig at det er best for alle at jeg ikke leker. De har klart seg helt fint og klarer nå å finne på egne ting uten at jeg må gjøre noe.

Ser det ikke på som en del av jobben å være foreldre. Foreldrejobben består i å oppdra ungen til å bli et realt menneske som evner å finne egne løsninger og være selvstendig og ikke til plage for andre. Grovt sett.

Anonymkode: e9561...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lekt minimalt med mine barn. Jeg kan finne fram og sette de i gang, men å leke finner jeg så dørgende kjedelig at det er best for alle at jeg ikke leker. De har klart seg helt fint og klarer nå å finne på egne ting uten at jeg må gjøre noe.

Ser det ikke på som en del av jobben å være foreldre. Foreldrejobben består i å oppdra ungen til å bli et realt menneske som evner å finne egne løsninger og være selvstendig og ikke til plage for andre. Grovt sett.

Anonymkode: e9561...50c

Nå høres det jo også ut som barna dine har søsken, da er det jo litt mer naturlig at de leker sammen. Kanskje annerledes med enebarn. 

Anonymkode: b84e5...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå høres det jo også ut som barna dine har søsken, da er det jo litt mer naturlig at de leker sammen. Kanskje annerledes med enebarn. 

Anonymkode: b84e5...ef4

For stor aldersforskjell til at de har lekt sammen.

Anonymkode: e9561...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker med fireåringen, velger da lek som vi voksne synes er gøy også. Pusle, bygge, tegne. Kjøring med biler og lekekjøkken er dørgende kjedelig synes jeg, men fireåringen ELSKER når vi er med, så slår til av og til 😅 1 åringen er fornøyd med en dorull, så hun er enkel å underholde foreløpig. 

Anonymkode: 913c7...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg leker med mine søskenbarn (tantene mine er ikke mye eldre enn meg) og samboers nevø og niese. Vi leker aldri med leker som dukker og figurer, men heller småherjing, kiling, lager dyrelyder, ene søkenbarnet syns det er kjempegøy når jeg sier "nå kommer det en ELEFANT!" og så rister jeg foten hennes mens jeg lager sånn snabellyd😂 så varierer jeg etter størrelse på dyret, ei lita mus er såvidt borti armen, for eksempel. Det er også kjempegøy å konkurrere om hvem som kan si mest tiss og bæsj, barna syns det er hysterisk morsomt med en voksen som blir med på sånt. Hvis vi hadde hatt hage skulle jeg satt opp en vannspreder og løpt gjennom med dem. Vi setter frem en kasse lego som de kan bruke når de vil leke alene, så tar de små pauser og kommer bort til oss for å herje. Ellers inviterer jeg dem til å bli med på mer produktive ting, hjelpe å pynte kake for eksempel. 

Anonymkode: eccb9...bb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leker med fireåringen, velger da lek som vi voksne synes er gøy også. Pusle, bygge, tegne. Kjøring med biler og lekekjøkken er dørgende kjedelig synes jeg, men fireåringen ELSKER når vi er med, så slår til av og til 😅 1 åringen er fornøyd med en dorull, så hun er enkel å underholde foreløpig. 

Anonymkode: 913c7...d3c

Hvordan lek er det? Trenger tips :) 

Anonymkode: b84e5...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en på 16 mnd, og sliter litt med å aktivisere ham. Lurer litt på det samme. 

Jeg synes det er så intenst dritt når han skal leke type "sette ting i mikroen og late som den slås på og ta det ut igjen"; om og om og om og om og om og om og om igjen... Da blir jeg så irritert til slutt at jeg holder på å eksplodere... supermamma da ja.. 

Jeg synes det er greiere når vi leker ute. I sandkassen, da bygger jeg tårn og greier. Gå tur og se på ting og utforske blomster og fugler. 

Jeg synes det er viktig at han kan leke alene, men jeg synes også det er viktig å leke med ham. Han er enebarn (og det ser ut til at det forblir sånn), så da må jeg ta konsekvensen av det og være lekekamerat i tillegg til mor. 

Anonymkode: dd9a6...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...