Gå til innhold

Redesigne kjøkken, male sort?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nettopp kjøpt en leilighet, der kjøkkenet er fra byggeår 2007. Standard gule eikefronter på kjøkkenet som jeg har lyst til å gjøre noe med, billigst mulig(ser for oss å pusse opp kjøkkenet helt om en tre års tid uansett, men om kjøkkenet blir fint nå så kan vi vente enda litt til). Kjøkkenet er i veldig fin stand slik det er nå så ingenting som må byttes pga skade o.l. 

Jeg har veldig lyst på et sort kjøkken, veldig matt sort da. Men er det litt drastisk med et helsort kjøkken? Mange påstår at jeg kommer til å bli fort lei av det. Fingermerker er jeg ikke redd for da vi ikke har eller skal ha barn uansett. 

Et annet alternativ er å male underskapene sorte og overskapene hvite, men blir det noe fint eller blir det «too much»? Har lyst på enten treknotter eller skinnremmer til. Kjøkkenet går langs den ene kortsiden i en åpen stue/kjøkkenløsning. Benkeplaten er sortspraglet. Stilen min ellers består av en del sort, gull/kobber, sennepsgul, naturmaterialer. Vi vil også male stue/kjøkken(blir samme farge da det ikke er et naturlig skillle), og sikter vel mest mot grønne vegger? Noen som har tips til en fin grønnfarge som ikke blir for mørk eller «skitten», evnt andre farger som ville passet(ikke blå!)? 

Kom gjerne med tips og inspirasjon!🙏🏼 

Anonymkode: 8f756...382

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var nettopp i et hjem med helsvart kjøkken. Etter min smak var det verken fint eller praktisk. Et kjøkken er jo et arbeidsrom, så utseende bør lette arbeidet. 

Alt var svart, også vasken. Hvitevarer (ironisk?) var dels børstet stål, dels svart. Benkeplatene svarte. Det ble for mye, selv om alt var i fin kvalitet og ordentlig utført. 

Samtidig var det et vindu med mye lys. Kontrasten gjorde det vanskelig å se skikkelig. Hvis man tittet ut av vinduet et øyeblikk, var alt i kjøkkenet bare en svart tåke.

Benkeplatene burde være en annen farge, kanskje mørk skifer. 

Veggen bak benkeplatene, under skapene kunne være feks kobberfarget. Slik det var ble det for mørkt, alt arbeidslys forsvant. 

Det eneste som ikke var vanskelig å se var urenheter, pussig nok. 

Men kanskje det bare var jeg som ble negativ? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har mulighet til å bytte kjøkken om 3-4 år, så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke innfallsmetoden, og male svart. Selv om jeg aldri ville gjort det.

Anonymkode: 34225...e3d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har nettopp kjøpt en leilighet, der kjøkkenet er fra byggeår 2007. Standard gule eikefronter på kjøkkenet som jeg har lyst til å gjøre noe med, billigst mulig(ser for oss å pusse opp kjøkkenet helt om en tre års tid uansett, men om kjøkkenet blir fint nå så kan vi vente enda litt til). Kjøkkenet er i veldig fin stand slik det er nå så ingenting som må byttes pga skade o.l. 

Jeg har veldig lyst på et sort kjøkken, veldig matt sort da. Men er det litt drastisk med et helsort kjøkken? Mange påstår at jeg kommer til å bli fort lei av det. Fingermerker er jeg ikke redd for da vi ikke har eller skal ha barn uansett. 

Et annet alternativ er å male underskapene sorte og overskapene hvite, men blir det noe fint eller blir det «too much»? Har lyst på enten treknotter eller skinnremmer til. Kjøkkenet går langs den ene kortsiden i en åpen stue/kjøkkenløsning. Benkeplaten er sortspraglet. Stilen min ellers består av en del sort, gull/kobber, sennepsgul, naturmaterialer. Vi vil også male stue/kjøkken(blir samme farge da det ikke er et naturlig skillle), og sikter vel mest mot grønne vegger? Noen som har tips til en fin grønnfarge som ikke blir for mørk eller «skitten», evnt andre farger som ville passet(ikke blå!)? 

Kom gjerne med tips og inspirasjon!🙏🏼 

Hvordan får man rengjort disse?  Ser for meg at det blir temmelig upraktisk? Noen som har det og vet? 

Jeg ville ikke valgt svart kjøkken, uansett hvor mye lys det kommer inn. Vi har vinduer på to vegger, mot vest og nord, men tror at det ville blitt for mørkt uansett. 

Anonymkode: 9af65...11f

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får man rengjort disse?  Ser for meg at det blir temmelig upraktisk? Noen som har det og vet? 

Jeg ville ikke valgt svart kjøkken, uansett hvor mye lys det kommer inn. Vi har vinduer på to vegger, mot vest og nord, men tror at det ville blitt for mørkt uansett. 

Anonymkode: 9af65...11f

Er nettopp derfor jeg heller mot treknotter, usikker på hvor rene skinnremmene holder seg. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere har mulighet til å bytte kjøkken om 3-4 år, så ser jeg ingen grunn til å ikke bruke innfallsmetoden, og male svart. Selv om jeg aldri ville gjort det.

Litt det jeg tenker også, for da finner jeg jo ut om jeg trives med sort kjøkken og da evnt går for det når vi skal pusse opp.

Skrevet

Jeg syns svart kjøkken er kjempestilig, og om dere uansett kan bytte om noen år ville jeg malt svart. Vi hadde tenkt til å bestille svart da vi kjøpte kjøkken for snart to år siden, men pga leveringsproblemer ble det hvitt i stedet. Angrer litt innimellom fortsatt 😕

• Liker 1
Skrevet

Hvis du liker fargen, så hvorfor ikke? Jeg personlig liker ikke at "store ting" er sorte, det blir for mørkt og tung for min smak. Men jeg ville iallfall holdt det til kun sort, ikke sort og hvit. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi er svært fornøyd med vårt sorte kjøkken.  Har malt i matt "Dempet Sort" fra Jotun.  Valgte messinghåndtak på skap og skuffer, og benkeplate i oljet eik.  Erstattet overskapene med åpne hyller i oljet eik.  Fant kule, sorte hylleknekter i en nettbutikk.  Veggen bak er også malt i dempet sort. 

Kjøkkenet er blitt mye mer praktisk etter at overskapene ble fjernet.  Nå ser og rekker jeg enkelt alt jeg behøver når jeg lager mat.  Synes ikke at skitt og flekker vises mer nå heller.  Tvert i mot.  Nå vasker jeg over dørene fordi jeg vet at der er skitt, men jeg ser den ikke. 

Det behøver slett ikke å bli et mørkt og kaldt kjøkken selv om det er sort.  Kombinerer du med gyllent treverk, f.eks. i skjærefjøler og fat, blir uttrykket straks varmt og lunt.  Så også med bilder og belysning. 

Anonymkode: b071f...657

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøkkenet er blitt mye mer praktisk etter at overskapene ble fjernet.  Nå ser og rekker jeg enkelt alt jeg behøver når jeg lager mat.  Synes ikke at skitt og flekker vises mer nå heller.  Tvert i mot.  Nå vasker jeg over dørene fordi jeg vet at der er skitt, men jeg ser den ikke. 

Anonymkode: b071f...657

Åpne hyller på kjøkken er ikke praktisk. Det kan være greit nok for ting som brukes ofte, slik at de ikke samler støv, men støv og et fettlag blir det. Mengden støv avhenger naturligvis av hvor en bor, og hvor støvfritt det er i boligen forøvrig. Men jeg anbefaler det ikke, selv om det gir et luftig inntrykk og er moderne nå.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...