AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #21 Skrevet 7. juli 2019 Fordeler og ulemper. Det kan bli surr, og det er litt feigt. Noen bruker det til å bryte regler. Men samtidig slipper en å bli fulgt etter inn i andre tråder, av folk som bare er ute etter å ta en. Anonymkode: 0b55e...66d 2
FrankDrebin Skrevet 7. juli 2019 #22 Skrevet 7. juli 2019 Tror dette har blitt nevnt før, men jeg sier det allikevel. Jeg kan forstå behovet for bruk av AB om det er et sårt tema, og sjansene for å bli kjent igjen er stor dersom vedkommende bor på et lite sted osv. Det jeg ikke skjønner derimot, er behovet for AB når det er snakk om hva man hadde til middag osv. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #23 Skrevet 7. juli 2019 6 minutter siden, FrankDrebin said: Det jeg ikke skjønner derimot, er behovet for AB når det er snakk om hva man hadde til middag osv. Slike opplysninger gjør det lettere å kjenne igjen en bruker. Anonymkode: ece3d...375
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #24 Skrevet 7. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Slike opplysninger gjør det lettere å kjenne igjen en bruker. Anonymkode: ece3d...375 Det er jo bare å ikke fortelle hva man spiste til middag...... Anonymkode: 9a5e5...ada
petterm Skrevet 7. juli 2019 #25 Skrevet 7. juli 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Klarer du ab koder så klarer du vel heller ikke å holde styr på folk med nick? Hovedforskjellen er at ab kodene endres fra emne til emne, mens nick-et er det samme hele veien. Jeg synes også det er lettere å holde oversikt over hva en nick mener i en diskusjon enn hva de forskjellige kodene mener. Mulig det har noe å gjøre med at nick-ene ofte er et ord man kan kjenne igjen mens ab kodene kun er en tilfeldig kombinasjon av bokstaver og tall.
FrankDrebin Skrevet 7. juli 2019 #26 Skrevet 7. juli 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slike opplysninger gjør det lettere å kjenne igjen en bruker. Anonymkode: ece3d...375 Kan forstå det om det er en sær rett som bare en håndfull spiser, men når det er middag som "alle" har innimellom, f.eks. denne fredags-tacoen, så skal det godt gjøres å bli igjenkjent på grunnlag av det. 1
Gjest xfs367 Skrevet 7. juli 2019 #27 Skrevet 7. juli 2019 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Folk som henger på ett forum med AB-funksjon, for å klage over denne AB-funksjonen... Dette er ganske spesielt synes jeg. Anonymkode: f133f...8a6 Er det noe mer spesielt enn å henge på et forum hvor det klages over ab-funksjonen, bare for å klage over klaging på ab-funksjonen? Det jeg syns er spesielt er å henge på et diskusjonsforum for å klage over at noe diskuteres. Det er rimelig spesielt, det. Endret 7. juli 2019 av xfs367
Gjest SVK Skrevet 7. juli 2019 #28 Skrevet 7. juli 2019 3 minutter siden, petterm said: Hovedforskjellen er at ab kodene endres fra emne til emne, mens nick-et er det samme hele veien. Jeg synes også det er lettere å holde oversikt over hva en nick mener i en diskusjon enn hva de forskjellige kodene mener. Mulig det har noe å gjøre med at nick-ene ofte er et ord man kan kjenne igjen mens ab kodene kun er en tilfeldig kombinasjon av bokstaver og tall. Profilbilde hjelper også.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #29 Skrevet 7. juli 2019 Jeg tenker at folk blir opptatt av framstå på den ene eller andre måten og være personligheter her inne. Det gjør at de ikke egentlig er 100% ærlige og det føles i blant litt påtatt. Er det diskusjonen man er opptatt av, kan man like gjerne være anonym. Anonymkode: ef2e7...39e 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #30 Skrevet 7. juli 2019 13 timer siden, nicecar skrev: Majoriteten av de som svarer på de fleste trådene er kun anonyme brukere. Og det gjør at forumet kjennes så upersonlig, for du ser den ene anonyme brukeren etter den andre, noen ganger tar man den ene anonyme brukeren for å være en annen og det kan fort bli bare bli kluss i en diskusjon pga ab-kodene kan være så uoversiktlige. Tenk så mye mer livlig det hadde vært her om alle skrev under egne nick? Hva tenker dere? Jeg ble forfulgt fra tråd til tråd. Diskuterte jeg en kakeoppskrift fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte å ha noen mening om noe som helst fordi jeg ikke en gang klarte å få egne barn... Og jeg har aldri vært ubehagelig, eller kontroversiell. Noen føler bare for å være jævlige. Utover det er jeg enig med deg. Savner at man kan bruke selvvalgt nick eller annet som skiller AB fra hverandre i en tråd. Anonymkode: f4044...7fe 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #31 Skrevet 7. juli 2019 Jeg har begynt å skrive som AB fordi jeg i starten brukte nick’et mitt i innlegg og pga yrket mitt, som har kommet frem i ett par av disse innlegg, så har noen ved ett par anledninger gått til personangrep på meg fordi de har gått inn å sjekket brukeren min og ødelagt en god diskusjon ved å bruke det yrket «mot» meg som en del av en hersketeknikk i noe i tråder. Det har ødelagt mye av gleden av å diskutere med nick for meg... Anonymkode: 1e8fb...e34
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #32 Skrevet 7. juli 2019 Skrev med brukernavn før, men folk drev og dro inn helt uvesentlige ting jeg hadde skrevet i andre diskusjoner, eller sendte meg frekke meldinger. Jeg skrev aldri noe slemt eller har upopulære meninger, men noen tåler ikke at andre er uenige med de. Jeg er ikke her for å krangle, så derfor bruker jeg AB. Om jeg fks skriver i en diskusjon at jeg ikke har barn, og senere diskuterer om barns oppdragelse, så gidder jeg bare ikke påstander om at «du har ikke barn, så meningene dine gjelds ikke». For å ta et eksempel. Jeg vil diskutere sak, ikke person. Anonymkode: ef5cb...4d9 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #33 Skrevet 7. juli 2019 3 hours ago, FrankDrebin said: Kan forstå det om det er en sær rett som bare en håndfull spiser, men når det er middag som "alle" har innimellom, f.eks. denne fredags-tacoen, så skal det godt gjøres å bli igjenkjent på grunnlag av det. Det er derfor man skriver som AB. Skriver man tusenvis av innlegg under samme navn blir innlegget om retten bare en av tusenvis av informasjonsbiter som vil bekrefte mistanken. Jeg regner med du merker at du ror når du plutselig må si at det gjelder den vanligeste retten på den vanligste dagen. Anonymkode: ece3d...375
FrankDrebin Skrevet 7. juli 2019 #34 Skrevet 7. juli 2019 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er derfor man skriver som AB. Skriver man tusenvis av innlegg under samme navn blir innlegget om retten bare en av tusenvis av informasjonsbiter som vil bekrefte mistanken. Jeg regner med du merker at du ror når du plutselig må si at det gjelder den vanligeste retten på den vanligste dagen. Anonymkode: ece3d...375 Fortsatt ikke helt overbevist. Om jeg skriver at jeg skal ha kjøttkaker på en hvilken som helst dag, bare for å ta et annet eksempel, så gir ikke det noen noe som helst informasjon om personen som sitter og trykker på min PC. Hadde livretten min derimot vært friterte kaninører med karamellsaus, og jeg stadig snakket mye og varmt om det her inne, så ville det nok ha ringt noen bjeller. Endret 7. juli 2019 av FrankDrebin
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #35 Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, FrankDrebin skrev: Fortsatt ikke helt overbevist. Om jeg skriver at jeg skal ha kjøttkaker på en hvilken som helst dag, bare for å ta et annet eksempel, så gir ikke det noen noe som helst informasjon om personen som sitter og trykker på min PC. Hadde livretten min derimot vært friterte kaninører med karamellsaus, og jeg stadig snakket mye og varmt om det her inne, så ville det nok ha ringt noen bjeller. Jeg gjenkjente en kollega på denne måten. Lunsjsamtalen dreide seg om fredags-taco. Hun nevnte såvidt at hun aldri har ost til taco. Så et innlegg med tilsvarende påstand (formulering som hun brukte). Klikket meg inn på profilen. Scrollet raskt gjennom siste innlegg. Det var stavanger, to barn, og konflikt med handverkere om et tak.... Da klikket jeg meg ut. Trenger ikke vite om sexliv og krangling... Er på KG ca 15-20 min i uka. Kunne sikkert gjenkjent mange om jeg var innom flere tråder. Anonymkode: f4044...7fe 2
FrankDrebin Skrevet 7. juli 2019 #36 Skrevet 7. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjenkjente en kollega på denne måten. Lunsjsamtalen dreide seg om fredags-taco. Hun nevnte såvidt at hun aldri har ost til taco. Så et innlegg med tilsvarende påstand (formulering som hun brukte). Klikket meg inn på profilen. Scrollet raskt gjennom siste innlegg. Det var stavanger, to barn, og konflikt med handverkere om et tak.... Da klikket jeg meg ut. Trenger ikke vite om sexliv og krangling... Er på KG ca 15-20 min i uka. Kunne sikkert gjenkjent mange om jeg var innom flere tråder. Anonymkode: f4044...7fe Formuleringer kan jeg forstå, samt slike detaljer om familieliv og konflikter osv. Når det gjelder slike opplysninger er det helt forståelig at man ønsker å skrive som AB. Men ikke banale temaer som middagsmaten, favoritt-fargen og annet i den dur.
Nooni Skrevet 7. juli 2019 #37 Skrevet 7. juli 2019 Jeg syns i det generelle at folk som skriver anonymt er feige. Greit å være feig, men etter noen år blir det patetisk å skjule seg bak "vi diskuterer sak og ikke person, ikke sant". Alle vet at det ikke er sant.
Gjest Nimbus2000 Skrevet 7. juli 2019 #38 Skrevet 7. juli 2019 (endret) Klart hvem som skriver innlegget kan være relevant. Enkelte brukere vet man at man ikke liker å lese innleggene til og enkelte brukere vet man at man liker å lese innleggene til. Å si at det er "argumentene og ikke avsenderen som er det som teller" blir litt som å argumentere for at ingen bøker bør signeres med forfatter. "For det er jo innholdet og ikke forfatteren som er relevant". Men det blir lettere å finne innholdet man liker å lese om man vet hvem som står bak innholdet. Endret 7. juli 2019 av Nimbus2000
Ullvott Skrevet 7. juli 2019 #39 Skrevet 7. juli 2019 2 timer siden, FrankDrebin skrev: Formuleringer kan jeg forstå, samt slike detaljer om familieliv og konflikter osv. Når det gjelder slike opplysninger er det helt forståelig at man ønsker å skrive som AB. Men ikke banale temaer som middagsmaten, favoritt-fargen og annet i den dur. Det er jo nettopp når mange nok banale biter kobles sammen at det er lett å identifisere en bruker. Av den grunn kan jeg finne på å bruke AB på sånne spørsmål. 10 minutter siden, Nooni skrev: Jeg syns i det generelle at folk som skriver anonymt er feige. Greit å være feig, men etter noen år blir det patetisk å skjule seg bak "vi diskuterer sak og ikke person, ikke sant". Alle vet at det ikke er sant. I den første påstanden vil jeg si meg uenig med deg. Jeg synes for det første ikke at det er feigt å ønske å sikre anonymiteten sin hvis man diskuterer personlige temaer, konfliktfylte situasjoner, dilemmaer, helsemessige forhold o.l. For det andre har jeg også til gode å se veldig mange frekke AB-er sammenliknet med folk som skriver under fullt nick. Jeg tror det er et snev av confirmation bias blant de som argumenterer mest hardnakket om akkurat det. Samtidig ser jeg poenget ditt i det med persondiskusjoner. Det er ingen tvil om at det finnes brukere som er mer populære enn andre her inne: noen som alltid holder med hverandre og noen som alltid sier imot noen andre. Jeg er ikke noe bedre enn andre der, og har fordommer mot enkelte, og mer positive inntrykk av andre. Det påvirker helt sikkert hvordan jeg leser innleggene deres. Men akkurat det kan jo også være et argument FOR anonymitet: man vet ikke hvem AB er, og er derfor mindre «partisk».
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2019 #40 Skrevet 7. juli 2019 Synes det går helt fint jeg Anonymkode: c8cf3...47a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå