Gå til innhold

Barn og fising overalt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe problem å lære ungene dette. Folkeskikk. Uhell er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er for mye å forvente at en 5-åring ikke skal prompe foran folk. Altså, barnet kan forstå at man ikke skal gjøre det med vilje ved matbordet, men jeg reagerer over hodet ikke på at barn prompe ved et uhell ved matbordet eller de andre situasjonene som nevnes. Hvis noen hadde kjeftet på min 5-åring for et slikt uhell, slik en over beskriver, hadde jeg også som mor blitt rimelig perpleks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke alle er like prippen på det som er så naturlig som en promp og ikke ser helt poenget med å lære barna til å gå et annet sted? Det finnes mye værre ting, som at barn slår andre, eller mobber, da er det noe totalt annet.

Anonymkode: 4aaf2...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Godt å høre at jeg ikke er prippen som forventer dette. Det er godt å ha det "avklart" før vår fremtid med småbarn i hus :)

Anonymkode: 447a7...8e0

Syntes ikke du er prippen. Så klart kan uhell skje for alle, spesielt for så små barn. Da går det ann å minne barnet på at man sier unnskyld om man fiser. På en pen måte så klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje ikke alle er like prippen på det som er så naturlig som en promp og ikke ser helt poenget med å lære barna til å gå et annet sted? Det finnes mye værre ting, som at barn slår andre, eller mobber, da er det noe totalt annet.

Anonymkode: 4aaf2...be6

Jeg syns det er helt naturlig å lære de å ikke gjøre det overalt. Det finnes alltid verre ting, men dette er enkle saker å lære. Jeg hadde jo aldri blitt sint pga det.  Det er ikke hyggelig og sitte i andre drittlukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, visp said:

Jeg syns det er helt naturlig å lære de å ikke gjøre det overalt. Det finnes alltid verre ting, men dette er enkle saker å lære. Jeg hadde jo aldri blitt sint pga det.  Det er ikke hyggelig og sitte i andre drittlukt.

Sant det. Det er bare det at 90% av alle barna jeg har vært rundt har ting som er langt viktigere å få på plass først :) Men selvfølgelig, om ungen klarer å forstå det så er det bra.

Anonymkode: 4aaf2...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da klart at barn skal lære at fise gjør man ikke med matbordet, ei heller presse en ut rundt andre. Uhell er en ting. 

Ungen her har et eget fisehjørnet, dit drar hun når det er noe på vei 🤣

 

Anonymkode: b7541...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant det. Det er bare det at 90% av alle barna jeg har vært rundt har ting som er langt viktigere å få på plass først :) Men selvfølgelig, om ungen klarer å forstå det så er det bra.

Anonymkode: 4aaf2...be6

Det er ikke værre enn å komme med en vennlig påminnelse når barnet glemmer seg. "Oj! Kom det en fis? Husk at vi går på do og fiser neste gang Lise :) " Det er ingen som sier at det ikke er lov å ha uhell, det har vi alle. Heller ikke at ungen skal få kjeft, men om man minner på det ofte nok så husker jo barnet det selv på et tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant det. Det er bare det at 90% av alle barna jeg har vært rundt har ting som er langt viktigere å få på plass først :) Men selvfølgelig, om ungen klarer å forstå det så er det bra.

Anonymkode: 4aaf2...be6

Nei, det er mye som skal på plass:)

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er da klart at barn skal lære at fise gjør man ikke med matbordet, ei heller presse en ut rundt andre. Uhell er en ting. 

Ungen her har et eget fisehjørnet, dit drar hun når det er noe på vei 🤣

 

Anonymkode: b7541...d53

Mange menn burde hatt sitt eget hjørne også, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå ser jeg du skriver over her at barnet da var 4 eller 5 år. En fireåring er LITEN, ergo så kan man ikke forvente at de klarer å holde igjen da. Og mor så kanskje at barnet ble flau? Jeg liker ikke fising blant andre, men måten du reagerte på ovenfor et lite barn synes jeg nesten er verre. Man sier/hvisker DISKRET og mildt til barnet at "Det er fint om du får til å gå ut i gangen når du må fise, men uhell kan man selvsagt ikke noe for". Du oppførte deg som om en voksen satt og feis på deg med vilje. Først når de er skolebarn kan man begynne å forvente bedre kontroll av lukkemuskelen. 

Anonymkode: f2182...77c

Barnet flirte mens hun presset ut fis. Hun var veldig klar over hva hun gjorde, og som 7åring i dag gjør hun enda det samme. Lillesøsteren også, som nå er 5 år selv. 

Anonymkode: 447a7...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg syns det er for mye å forvente at en 5-åring ikke skal prompe foran folk. Altså, barnet kan forstå at man ikke skal gjøre det med vilje ved matbordet, men jeg reagerer over hodet ikke på at barn prompe ved et uhell ved matbordet eller de andre situasjonene som nevnes. Hvis noen hadde kjeftet på min 5-åring for et slikt uhell, slik en over beskriver, hadde jeg også som mor blitt rimelig perpleks. 

Prompe foran folk med uhell som 5 åring, greit. Som 7 åring med uhell, greit. 

Men bevisst og på fanget til folk? Nei, det syns jeg er ufint. (Og, jeg kjefta aldri, jeg sa i fra med en voksen stemme. Det er en forskjell.) Men jeg reagerte mer på at mor sa at det var greit, siden lufta måtte ut på en eller annen måte - punktum. Ingenting videre om en bør gjøre det for seg selv etc. Som tydeligvis har ført til at barnet driver slikt enda i en alder av 7 år. 

Anonymkode: 447a7...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prompe foran folk med uhell som 5 åring, greit. Som 7 åring med uhell, greit. 

Men bevisst og på fanget til folk? Nei, det syns jeg er ufint. (Og, jeg kjefta aldri, jeg sa i fra med en voksen stemme. Det er en forskjell.) Men jeg reagerte mer på at mor sa at det var greit, siden lufta måtte ut på en eller annen måte - punktum. Ingenting videre om en bør gjøre det for seg selv etc. Som tydeligvis har ført til at barnet driver slikt enda i en alder av 7 år. 

Anonymkode: 447a7...8e0

Å prompe med vilje på noens fang er ufint, ja, det er jeg helt enig i, uavhengig av alder (yngre barn gjør gjerne ikke sånt med vilje heller). 

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det glipper hos barna her (9, 8 og 5), kommer det alltid et unnskyld etterpå. De vet at fising, raping samt hosting uten å holde seg foran munnen er uakseptabelt og det har de visst ganske lenge. 

Dessverre dårlig oppdragelse på niesene dine. 

Anonymkode: 8081a...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...