Gå til innhold

Barn og fising overalt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer har to nieser på 5 og 7 år som alltis har "lært" at det er greit å fise. For lufta må jo liksom ut en vei. De fiser rett som det er, ved middagsbordet eller på fanget mitt/samboer/svigermor osv. Ute blandt folk. 

Er jeg prippen som finner dette litt uhøflig? Greit nok at man av og til må slippe ut luften, men at det er greit i enhver situasjon - bør ikke slikt læres at man gjør for seg selv på et eller annet tidspunkt? 

Anonymkode: 447a7...8e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samboer har to nieser på 5 og 7 år som alltis har "lært" at det er greit å fise. For lufta må jo liksom ut en vei. De fiser rett som det er, ved middagsbordet eller på fanget mitt/samboer/svigermor osv. Ute blandt folk. 

Er jeg prippen som finner dette litt uhøflig? Greit nok at man av og til må slippe ut luften, men at det er greit i enhver situasjon - bør ikke slikt læres at man gjør for seg selv på et eller annet tidspunkt? 

Selvfølgelig bør slikt læres og det er en del av en normal oppdragelse. Og det er jeg ganske sikker på at du vet også.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mora mi sa alltid at man skal ikke dø for en dritts skyld.

For de som har tungt for det betyr det at man ikke skal holde en fis inne og få vondt i magen.

Anonymkode: d1887...764

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For de som har tungt for det betyr det at man ikke skal holde en fis inne og få vondt i magen.

Men man kan gå et annet sted for å slippe ut lufta. Man trenger ikke å gjøre det rett i fleisen på noen andre.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor sier dere ingenting? Her i mitt hus er det ikke lov å fise med vilje ved matbordet. Ei heller banne, eller rape. Uhell er selvfølgelig lov, jeg har selv litt svekkede muskler og klarer ikke alltid holde inne. Men da ber man om unnskyldning. Jeg sier fra både til mine barn og andres, også foran foreldre. Så hvis ungen fiser på fanget ditt, eller når dere spiser middag, så må du rett og slett være den voksne og fortelle at "Det er ikke pent å fise når man spiser mat/er rundt andre. Du kan gå på do eller i gangen om du må fise."

Anonymkode: f2182...77c

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Veslefrikk said:

Men man kan gå et annet sted for å slippe ut lufta. Man trenger ikke å gjøre det rett i fleisen på noen andre.

Regner du "rett i fleisen" som alt man kan høre, se eller lukte?

Uttrykket "rett i fleisen" gir meg assosiasjoner til ansiktet, og jeg regner vel ikke med at du mener at de fiser rett i ansiktet ditt?

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det ikke fises ved middagsbordet eller direkte på folk, som når man sitter på fanget, så bryr jeg meg ikke. Jeg fiser stort sett når jeg må, hjemme, på jobb, i butikken osv. Når det er sagt så får jeg utrolig vondt i magen om jeg må holde meg. Har blitt god på å smyge ut de lydløse i offentligheten. Hjemme bare klemmer jeg til og håper på det beste 😊 

Anonymkode: bc6fe...535

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Det er ikke alltid det er mulig og barn har ikke alltid så stor kroppskontroll som voksne. 

Anonymkode: 00972...a7a

• Liker 3
Skrevet

Jeg lærer ihvertfall barna mine at det ikke er fint å fise og rape foran andre. Jeg mener man kan gå på do for å gjøre slikt. Men samtidig så blir jeg jo ikke sint om det skjer, alle kan ha uhell, spesielt barn. Men sier da at neste gang går du på do. De unnskylder seg alltid om det skjer likevel. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner du "rett i fleisen" som alt man kan høre, se eller lukte?

Uttrykket "rett i fleisen" gir meg assosiasjoner til ansiktet, og jeg regner vel ikke med at du mener at de fiser rett i ansiktet ditt?

Jeg er ikke ts og har ikke det problemet selv, men når hun skriver at barna fiser i fanget på bestemoren f.eks, så syns jeg det er innafor å kalle det for «rett i fleisen».  Og ihvertfall når barna er fem og syv år. Da er de gamle nok til å lære at det ikke er ok.

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid det er mulig og barn har ikke alltid så stor kroppskontroll som voksne. 

Anonymkode: 00972...a7a

Når barna er fem og syv år så har de såpass kroppskontroll at de ikke bevisst trenger å gjøre det i fanget til bestemor og andre. Og uhell kan skje, men da bør de si unnskyld. Det samme gjelder ved raping. God gammeldags oppdragelse er ikke så dumt mtp at barna stadig vokser og skal ut i den «store verden» og da vil den slags oppførsel ikke bli sett på som søtt eller morsomt.

Endret av Veslefrikk
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Erfaringsmessig så lukter det mer av smygere enn en skikkelig fjært. Hvis man skal se sånn på det så er det kanskje greit at det spraker litt 🤣

Anonymkode: 6e6e9...474

Skrevet

Det er tross alt bedre å gjøre det lydløst, og håpe at ingen merker noe lukt. 

Selv om det er noen som mener smygere lukter mer, så er det ingen som har gitt noen forklaring på hvorfor det skulle være slik. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Veslefrikk skrev:

Selvfølgelig bør slikt læres og det er en del av en normal oppdragelse. Og det er jeg ganske sikker på at du vet også.

Jeg har nettopp fått mitt første barn i en alder av 26 år, så jeg har ikke veldig mye erfaring med barneoppdragelse, nei. Men jeg syns jo dette er noe som bør læres og ser for meg at jeg ikke vil tillate tilsvarende oppførsel. Men, da eldstejenta var 4 eller 5 år og satt på fanget mitt og feis, og jeg reagerte med litt vantro og "Neimen, *navn*, hva var det for noe? Sånt gjør man ikke!" Fikk jeg en fornærmet kommentar fra moren om at lufta måtte ut en eller annen vei. Moren anser jeg som en veldig oppegående person med en god form for oppdragelse, så jeg har derfor lurt i ettertid på om det er jeg som er prippen...

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er greit å slippe en fis, men man kan jo unnskylde seg, og kanskje gå litt for seg selv? Må man sitte på fanget til noen og nærmest presse deb ut? 

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor sier dere ingenting? Her i mitt hus er det ikke lov å fise med vilje ved matbordet. Ei heller banne, eller rape. Uhell er selvfølgelig lov, jeg har selv litt svekkede muskler og klarer ikke alltid holde inne. Men da ber man om unnskyldning. Jeg sier fra både til mine barn og andres, også foran foreldre. Så hvis ungen fiser på fanget ditt, eller når dere spiser middag, så må du rett og slett være den voksne og fortelle at "Det er ikke pent å fise når man spiser mat/er rundt andre. Du kan gå på do eller i gangen om du må fise."

Jeg kommenterte det første gangen det skjedde på mitt fang, og moren ble fornærmet og sa at man måtte jo slippe lufts ut den ene eller den andre veien. Fikk nesten inntrykk av at en fis var bedre enn en rap, men helt ærlig foretrekker jeg en rap. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Veslefrikk skrev:

Jeg er ikke ts og har ikke det problemet selv, men når hun skriver at barna fiser i fanget på bestemoren f.eks, så syns jeg det er innafor å kalle det for «rett i fleisen».  Og ihvertfall når barna er fem og syv år. Da er de gamle nok til å lære at det ikke er ok.

Når barna er fem og syv år så har de såpass kroppskontroll at de ikke bevisst trenger å gjøre det i fanget til bestemor og andre. Og uhell kan skje, men da bør de si unnskyld. Det samme gjelder ved raping. God gammeldags oppdragelse er ikke så dumt mtp at barna stadig vokser og skal ut i den «store verden» og da vil den slags oppførsel ikke bli sett på som søtt eller morsomt.

Dette. Uhell kan skje, men det skjer oftere at det presses ut fiser enn at de slipper lufta som kommer løpende nedover. Uansett bør en unnskyldning være på sin plass, syns jeg, men jeg har som nevnt over lite erfaring selv med barneoppdragelse... 

• Liker 1
Skrevet

Disse barna er absolutt store nok til å lære at man ikke fiser eller raper ved matbordet eller i fanget på noen. Uhell kan skje for den beste, da sier man unnskyld og så er den saken ferdig. Merker man at man må fise kan man trekke seg litt unna resten ved å f.eks gå på do eller ut i gangen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sirah skrev:

Disse barna er absolutt store nok til å lære at man ikke fiser eller raper ved matbordet eller i fanget på noen. Uhell kan skje for den beste, da sier man unnskyld og så er den saken ferdig. Merker man at man må fise kan man trekke seg litt unna resten ved å f.eks gå på do eller ut i gangen. 

Takk! Godt å høre at jeg ikke er prippen som forventer dette. Det er godt å ha det "avklart" før vår fremtid med småbarn i hus :)

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å holde noe en ikke har mellom hendene.....

Anonymkode: 1060f...252

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommenterte det første gangen det skjedde på mitt fang, og moren ble fornærmet og sa at man måtte jo slippe lufts ut den ene eller den andre veien. Fikk nesten inntrykk av at en fis var bedre enn en rap, men helt ærlig foretrekker jeg en rap. 

Nå ser jeg du skriver over her at barnet da var 4 eller 5 år. En fireåring er LITEN, ergo så kan man ikke forvente at de klarer å holde igjen da. Og mor så kanskje at barnet ble flau? Jeg liker ikke fising blant andre, men måten du reagerte på ovenfor et lite barn synes jeg nesten er verre. Man sier/hvisker DISKRET og mildt til barnet at "Det er fint om du får til å gå ut i gangen når du må fise, men uhell kan man selvsagt ikke noe for". Du oppførte deg som om en voksen satt og feis på deg med vilje. Først når de er skolebarn kan man begynne å forvente bedre kontroll av lukkemuskelen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...