Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest StoreSky
Skrevet

Har ingen av delene når jeg (igjen) flytter. Hva er best? Og billigst? Er det ok å leie av Deal eller lignende?

Jeg bruker datamaskin til surfing på internett, laste ned musikk, skrive brev og andre enkle dokumenter. Vanlige online-spill (ala tetris etc)

Har ikke veldig stor plass, men KAN på det ene soverommet innrede til kontorkrok..

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg var i samme situasjon som deg, og valgte bærbar. Jeg er helt overbevist om at stasjonær pc er på vei ut av markedet, fordi det egentlig er helt unødvendig å bruke så mye plass på en pc, i hvert fall til hjemmebruk.

Stasjonær pc er vel billigst, men ikke mye...

Skrevet

Skal du ha den med deg da? Stasjonære PCer er jo billigere (ja, fremdeles), og nå kan du få flatskjermer som tar liten plass (om enn dog litt dyrere). Det er lettere å "bygge ut" en stasjonær PC når du har lyst til å oppgradere den; og på den måten kan det være mer "lønnsomt" å kjøpe en stasjonær, da du kan bytte ut en og annen del som gjør at PCn har lenger levetid hjemme hos deg. Et annet eksempel er hvis f.eks. skjermen ryker, så er det lettere (og billigere) å bytte en ekstern skjerm på stasjonær enn bærbar. Mange ønsker også uansett å ha ekstern skjerm og tastatur på en bærbar... Og en bærbar pc tar man jo oftere med seg, og er sånn sett mer utsatt for både skade og tyverier.

Når det kommer til hva du skal bruke PCn til er jo alle nye pc'er gode nok for ditt bruk, både stasjonære og bærbare.

Hvis jeg var deg ville jeg stilt meg selv spørsmål som dette:

Hvor skal maskinen være/skal jeg ta den med meg?

Hvor mye er du villig til å betale?

Hvilket oppgraderingsbehov vil du ha og hvilken levetid forventer du?

Når alt dette er sagt, så tro det eller ei, jeg har brukt bærbar pc i over ti år! :ler:

Skrevet

Glemte en ting til: Det blir fort mye mer kostbart å søle kaffe i tastaturet på en bærbar enn en stasjonær... (been there, done that :oops: )

Gjest Spacegirl
Skrevet

Jeg ville nok gått for stasjonær hvis du ikke er avhengig av å kunne ta den med deg rundt omkring. Du får jo mye mer for pengene når det gjelder ytelse, og den er også enklere å oppgradere og bygge ut senere hvis du skulle trenge det. Hvis du kan litt om data, ville jeg anbefalt å kjøpe deler på internett og så sette den sammen selv. Slik får du den absolutt billigste pc'en :wink: . Har gjort det selv og prislappen kom på 4000 for en pc med mer enn bra nok ytelse for de spillene og andre tingene jeg bruker pc'en til!

Gjest Violetta
Skrevet
Glemte en ting til: Det blir fort mye mer kostbart å søle kaffe i tastaturet på en bærbar enn en stasjonær... (been there' date=' done that :oops: )[/quote']

Man kan også kjøpe eksternt tastatur til bærbar... :wink:

Skrevet

Godt å ha et ekstra tastatur man kan søle kaffe i :-)

Fra spøk til halvor - et frittstående tastatur til bærbar PC som mer eller mindre skal brukes som en stasjonær, er nesten et must. Jeg synes fort tastene på laptop'en blir for små, og så bruker jeg den såpass sjelden at jeg greier å bomme på funskjonstastene. Kanskje jeg har for feite fingre?

Et tastatur koster ikke mange kronene, det er vel verdt å spandere på seg ett hvis man har en tendens til å droppe fludium over tastene.

Skrevet

Er enig i de innleggene over her. Du får mest igjen for en stasjonær. Den er billigere, og lettere å oppgradere. Hvis den allikevel skal stå på samme sted hele tiden er det ikke noe vits i at den er bærbar. Om du er bekymret for plass, kan du jo gå for det som heter "Barebone". Det er en mini-pc omtrent på størrelse med en skoeske.

Gjest StoreSky
Skrevet

Takk for gode innspill!

Skal ikke ha pc'en med meg noen sted, så jeg heller vel til stasjonær. Ser også fordelen med å kunne bytte ut deler og oppgradere. Et godt tastatur og mus er et must for meg med vonde skulder/nakke...

Altså er det billigst å sette sammen en pc, men jeg kan ikke så mye.

Det jeg trenger er skjerm, harddisc, tastatur/mus. Følger det da med oppstartsprogrammer, ledninger og sånt med, eller må "alt" bestilles hver for seg?

Skrevet

Hvis du bestiller en ferdig pakkeløsning fra f.eks. Dell, så kommer i hvertfall alle ledninger med. Og så må du ha de andre tingene i tillegg, men det er mulig leverandøren gir den en bra deal.

Sambo invisterte nettopp i en Shuttle XPC-pc. Den er omtrent like stor som en litt høy skoeske, og du kan stappe alt du vil av "vanlige" pc-komponenter inni. (Bortsett fra hovedkort, siden den er liten.) Jeg har lyst til å bytte ut min 3 år gamle gigant-haug med en sånn. Han er konsulent, og pleier å drasse den med i sekken sin til kunder. Produsenten lager også utrolig lekre små skjermer, så du kan komme unna med en ganske liten pakke med den løsning.

Catzy

Skrevet

Altså er det billigst å sette sammen en pc, men jeg kan ikke så mye.

Det jeg trenger er skjerm, harddisc, tastatur/mus. Følger det da med oppstartsprogrammer, ledninger og sånt med, eller må "alt" bestilles hver for seg?

Det kommer litt an på.

Hvis du bestiller en slik "barebone" (mini-pc), så trenger du RAM, harddisk, prosessor, evt DVD-ROM (eller brenner), kanskje skjermkort.

Hvis du bestiller en vanlig pc til å sette sammen trenger du kabinett og hovedkort i tillegg til de nevnte delene.

Det finnes ferdige pakker for å skru sammen selv på de forskjllige nettbutikkene.

Ellers finnes det jo også ferdig sammensatte pc'er.

Hvis du trenger hjelp til valg og sammenskruing, så kan du jo starte en ny tråd (ettersom dette ikke er direkte relatert til stasjonær/bærbar-diskusjonen).

Gjest Fritzz
Skrevet
Du får jo mye mer for pengene når det gjelder ytelse' date=' og den er også enklere å oppgradere og bygge ut senere hvis du skulle trenge det. [/quote']

OK, du får mere jærn for pengene. Dette har bare betydning hvis du skal spille de feteste, nyeste spillene eller drive med tung programmering.

OK, du kan bytte komponenter og legge til nye. Men hvem gjør engentlig det?

Kjøp bærbar! Her i huset blir den stasjonære pcen brukt hver annen måned eller noe sånn. Mens den bærbare er på hele tiden. Lese nettavisene på sengen er mye enklere med en bærbar...

Hvis ikke du har spesielle preferanser ville jeg anbefalt en Mac (www.apple.no). Litt dyrere, men mye enklere å ha med å gjøre. Virus og spyware slipper man å tenke på.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

OK, du får mere jærn for pengene. Dette har bare betydning hvis du skal spille de feteste, nyeste spillene eller drive med tung programmering.

Det gjelder også hvis du skal ha den så billig som mulig. Man får f.eks ikke en bærbar til 2300 kroner.

Skrevet

Jeg har en barebone med flatskjerm, den tar altså nesten ingen plass, men den har ytelse og pris som ikke kunne matche noen bærbare.

Derfor ville jeg valgt samme løsning igjen.

Gjest Fritzz
Skrevet
Man får f.eks ikke en bærbar til 2300 kroner.

Hvor får du en komplett starsjonær maskin til 2300 kroner?

F

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hvor får du en komplett starsjonær maskin til 2300 kroner?

Ikke komplett, men uten skjerm, tastatur og mus. Greit at man har den muligheten hvis man har de delene fra før, noe mange har opp til flere av.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300609&cks=PLS

Ellers har jeg sett komplett pc med skjerm for rundt 4000 på Dell, det får du heller ikke en bærbar til.

Gjest Fritzz
Skrevet

Ikke komplett, men uten skjerm, tastatur og mus. Greit at man har den muligheten hvis man har de delene fra før, noe mange har opp til flere av.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300609&cks=PLS

Ellers har jeg sett komplett pc med skjerm for rundt 4000 på Dell, det får du heller ikke en bærbar til.

Hvis jeg er ute etter å kjøpe bil så kan du ikke gi meg prisen på en motor og si at jeg sikkert har hjul og seter og chassis fra før.

Etter hva jeg kan finne på dell.no nå koster den billigste stasjonære pcen 5600 og den billigste bærbare 1000 kroner mer.

Til det bruket trådstarter beskrev er jeg ikke i tvil om at jeg ville anbefalt den bærbare. Men det er min mening.

Gjest Violetta
Skrevet

For ikke å snakke om at med en bærbar så har du muligheten til å ta den med. Om du ikke bruker det så ofte, er det kjedelig den dagen du trenger det, men har valgt stasjonær.

Jeg valgte som sagt bærbar, og tviler på jeg noen gang kommer til å angre.

Det er vanligvis garanti på elektronikk. Om skjermen skulle ryke innen en viss tid regner jeg med jeg får det dekket via garanti. Om den ryker om fem år er maskinen likevel på god vei til å bli gammel, og jeg har hatt gleden av å ha bærbar i stedet for stasjonær.

Om jeg hadde hatt stasjonær da kunne jeg jo byttet ut deler, men den er fremdeles stasjonær.

Hvor mange vanlige brukere er det som driver og bytter ut ting i en stasjonær pc?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Om jeg hadde hatt stasjonær da kunne jeg jo byttet ut deler, men den er fremdeles stasjonær.

Hvor mange vanlige brukere er det som driver og bytter ut ting i en stasjonær pc?

Det er mange det. Er du en hardbarket gamer f.eks er ikke bærbar noe alternativ.

Den "eneste" fordelen med bærbar, er at den er bærbar. Bruker bærbar selv, men klarer lett å se at andre kjøper stasjonære dersom man har andre behov enn å besøke www.vg.no, spille musikk og skrive i Word.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...