Gå til innhold

Hva menes med "relativt"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hva betyr uttrykkene:

Han er relativt flink

Jeg er relativt sosial

Det er relativt bra

Anonymkode: 5ac4a...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ganske

Anonymkode: 5e83b...23f

Men hvis noen sier at noen er relativt flinke eller sosiale?

Da er de veldig sosiale og flinke?

Anonymkode: 5ac4a...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hvis noen sier at noen er relativt flinke eller sosiale?

Da er de veldig sosiale og flinke?

Nei. Da har AB nummer to rett. I dette tilfellet betyr det "ganske" flinke eller sosiale.

Dette begrepet går fra "ganske" til "relativitetsteorien."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med når noen sier « alt er relativt «

Anonymkode: bee6e...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det betyr at det kommer an på hva du sammenligner det med, eller i hvilken kontekst det er i.

Hvis jeg fks sier at jeg er relativt sosial, så vil det si at jeg fks er veldig sosial med venner og familie, men i andre kontekster kan jeg være mindre sosial. 

Hvis jeg sier at det er relativt langt å gå til butikken, så betyr det fks at JEG syns det er langt, men flere jeg kjenner syns ikke det. 

Det er i hvert fall hva jeg legger i uttrykket, men interessant å høre om noen har andre meninger om det.

Anonymkode: 6e4b7...8b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/6/2019 at 7:58 PM, AnonymBruker said:

Hva med når noen sier « alt er relativt «

Anonymkode: bee6e...8b5

At alt kommer an på person, kontekst, situasjon, sted, alder, tid, interesser osv osv osv. 

At ringenes herre er en god film, er relativt. Fordi ikke alle mener det. 

 

Anonymkode: 6e4b7...8b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg fks sier at jeg er relativt sosial, så vil det si at jeg fks er veldig sosial med venner og familie, men i andre kontekster kan jeg være mindre sosial. 

Hvis vi skal være nøye på det, er ikke denne forklaringa helt riktig. Relativt sosial, flink, pen, vanskelig eller hva det nå kan være, betyr temmelig flink, nokså vrien, ganske pen, halvvanskelig osv. Altså ikke veldig vanskelig, men langt fra å være lett. Vi får skalaen vanskelig – relativt vanskelig – relativt lett – lett.

Du er inne på en annen ting, nemlig at en egenskap ikke nødvendigvis gjelder i alle situasjoner. Noen er flinke til ditt, andre til datt. Og slik er det ofte, men det ligger ikke i ordet relativt at egenskapen er situasjonsavhengig eller kan variere over tid. Vil en ha det fram, må en si det spesielt.

Og sier du at det er relativt langt å gå til butikken, betyr det at etter din meining er det et godt stykke å traske, men langt å gå, det vil du ikke akkurat kalle det. Hva andre mener om den saken, det sier du faktisk ingenting om, du bare legger fram din egen meining.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Vox_populi said:

Hvis vi skal være nøye på det, er ikke denne forklaringa helt riktig. Relativt sosial, flink, pen, vanskelig eller hva det nå kan være, betyr temmelig flink, nokså vrien, ganske pen, halvvanskelig osv. Altså ikke veldig vanskelig, men langt fra å være lett. Vi får skalaen vanskelig – relativt vanskelig – relativt lett – lett.

Du er inne på en annen ting, nemlig at en egenskap ikke nødvendigvis gjelder i alle situasjoner. Noen er flinke til ditt, andre til datt. Og slik er det ofte, men det ligger ikke i ordet relativt at egenskapen er situasjonsavhengig eller kan variere over tid. Vil en ha det fram, må en si det spesielt.

Og sier du at det er relativt langt å gå til butikken, betyr det at etter din meining er det et godt stykke å traske, men langt å gå, det vil du ikke akkurat kalle det. Hva andre mener om den saken, det sier du faktisk ingenting om, du bare legger fram din egen meining.

Ja, det kan hende det med relativt sosial ble litt feil. Men om vi ser litt svart/hvitt på det. Om nordmenn vanligvis er stille og sjenerte og ikke så sosiale, og amerikanere er veldig sosiale. En som er vant med både nordmenn og amerikanere, ville kalt en sosial nordmann relativt sosial. Han er mer sosial enn nordmenn flest, men ikke like sosial som amerikanere. Man må liksom ha noe å sammenligne med. 

Om noen spør meg hvor langt det er å gå til butikken, og jeg sier «det er relativt langt», så kan det godt hende andre følger opp med å spørre hva jeg mener med det. «Det spørs hvor langt du er vant til å gå», kan jeg svare.

 

Det er selvfølgelig best å være konkret, da. Å slenge rundt seg med dette ordet skaper bare usikkerhet om hva man egentlig mener. Om noen sier at filmen var relativt god, så tenker jeg bare at personen ikke klarer å gjøre opp sin egen mening.

Anonymkode: 6e4b7...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativt fattig i forhold til Røkke, men relativt rik i forhold til den jevne afghaner.

Relativt betyr at det ikke er i ytterenden av en skala.

Anonymkode: 29f77...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er relativt fattig i forhold til Røkke, men relativt rik i forhold til den jevne afghaner.

Relativt betyr at det ikke er i ytterenden av en skala.

Anonymkode: 29f77...223

Men hvis alt er relativt, så er jo det som er i ytterenden av en skala også relativt? Kan verdens rikeste person være relativt rik?

Anonymkode: 6e4b7...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan brukes om subjektive meninger og ikke objektive. 

Som f.eks. forholdsvis, eller nokså, i forhold til eller til forskjell fra

 

Anonymkode: 7ec2e...a18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.7.2019 den 20.41, AnonymBruker skrev:

Men hvis alt er relativt, så er jo det som er i ytterenden av en skala også relativt? Kan verdens rikeste person være relativt rik?

Anonymkode: 6e4b7...8b8

Nei, for han/hun er den rikeste. Men Røkke kan vær relativt rik dersom man snakker om han i sammenheng med internasjonale milliardærer.

Anonymkode: e2324...c64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/12/2019 at 10:54 PM, AnonymBruker said:

Nei, for han/hun er den rikeste. Men Røkke kan vær relativt rik dersom man snakker om han i sammenheng med internasjonale milliardærer.

Anonymkode: e2324...c64

Hva betyr utrykket «alt er relativt» da?

Anonymkode: 6e4b7...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr utrykket «alt er relativt» da?

Anonymkode: 6e4b7...8b8

Ingenting er helt sikkert.

En som er relativt flink, er ganske flink, ikke bare flink.

Anonymkode: aaf03...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingenting er helt sikkert.

En som er relativt flink, er ganske flink, ikke bare flink.

Anonymkode: aaf03...59a

Jeg er ikke helt enig. 

For eksempel: At du sitter stille i sofaen din nå, er relativt. Jorda går jo rundt. Ifølge din og fleres tolkning av ordet, vil at du sitter relativt stille, bety at du sitter ganske stille. Noe som da kan tolkes som at du rører litt på deg. Hvis det er snakk om en slags skala som går fra røre seg mye - sitte stille.

En rik mann kan synes at han er lykkelig fordi han har masse biler, får reise, har dyre klær osv. En annen mann, som er fattig, sier han er lykkelig fordi han har venner og familie, og fordi han er frisk. Lykke er relativt fordi de to er... kan man si «uenig» om hva lykke er. I følge din tolkning, vil relativt lykkelig bety at man er ganske lykkelig, og at man kan plassere lykke på en skala fra lite lykkelig til veldig lykkelig. Problemet med denne skalaen er at begge de to mennene ville plassert seg selv på samme sted. Hvis man skal ha en skala, hvem er det som bestemmer hvor den rike mannen skal plasseres og hvor den fattige skal plasseres? 

Se også for deg tre mennesker. Kari, Per og Ola. Kari er 160cm, Per er 175cm, og Ola er 182cm. Kari møter Per, og sier at han er høy. Ola møter Per, og sier at han er lav. Høyden til Per er altså relativ, når man tar møtene med Ola og Kari i betraktning. Om en person sier at Per er relativt høy, betyr ikke at han er ganske høy, isolert sett, i følge en skala. Han er relativt høy (evt lav) fordi høyden hans oppfattes ulikt av forskjellige personer. 

Poenget med begrepet relativt er for å fortelle at ting oppfattes ulikt fra ulike ståsted. Det er det hele relativitetsteorien handler om. 

Anonymkode: 6e4b7...8b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å «oversette» det med å føye til «men det kommer jo an på hva du sammenlikner med» etter påstanden. 

«Jeg er relativt sosial».

«Jeg er sosial, men det kommer an på hva du sammenlikner med. Jeg er nok ikke verdens mest sosiale person liksom, og det er jo mange som er mer sosiale enn meg.»

Anonymkode: 57d8b...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...