Gå til innhold

Velartikulert


SoWhat?

Anbefalte innlegg

Har det noe med hvor mange ord man bruker? Jeg tenker i forhold til å si det en skal uten å bruke for mange ord, eller spiller det ingen rolle? 

Jeg betrakter velartikulert språk med å sette de få riktige ordene på et budskap? At det også kan ha med toneleie å gjøre. Tar jeg feil her? 

En kan ha stort ordforråd, men er det det samme som velartikulert? 

Har det med sosial intelligens å gjøre? Hvordan skal man fks be noen "dra til helvete" på en velartikulert måte? 

Håper noen har svar, kunnskap og meninger dere kan komme med igjen! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den dagen du klarer å be noen om at dra til helvete på den måten at de gleder seg til å pakke og dra, da er du velartikulert 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, EvaLena skrev:

Den dagen du klarer å be noen om at dra til helvete på den måten at de gleder seg til å pakke og dra, da er du velartikulert 😂

Haha, ja. Men jeg tenkte på det i forbindelse med sosial intelligens 🙂

Skulle gjerne sett eksempelet på hvordan en formulerte seg da 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hvordan skal man fks be noen "dra til helvete" på en velartikulert måte? 

Kan De sporenstreks dra ned til Djevelens indre gemakker, da jeg anser Dem som en mann med store nok cojones til å takle det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MortenMinstelønn skrev:

Kan De sporenstreks dra ned til Djevelens indre gemakker, da jeg anser Dem som en mann med store nok cojones til å takle det? 

Ok. Men kunne kanskje droppet "De". Om det ikke var en 80-åring som sa det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen her som har svar på resten da? Eller noen meninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si at de er intelligente generelt. Man kan være velartikulert uten å eie sosiale antenner. Jeg har erfart at heller dét er normalen. Des høyere IQ, jo mindre sosial intelligens. De som får både i pose og sekk er noen heldige jævler.

Anonymkode: 37113...773

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En velartikulert person, kan mange ord og bruker de. H*n lar ordene trille ut av munnen uten at det  blir pauser mens h*n  enter på nye ord. 

Anonymkode: f4e16...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si at de er intelligente generelt. Man kan være velartikulert uten å eie sosiale antenner. Jeg har erfart at heller dét er normalen. Des høyere IQ, jo mindre sosial intelligens. De som får både i pose og sekk er noen heldige jævler.

Anonymkode: 37113...773

Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En velartikulert person, kan mange ord og bruker de. H*n lar ordene trille ut av munnen uten at det  blir pauser mens h*n  enter på nye ord. 

Anonymkode: f4e16...a48

Det blir jo bare slitsomt. Velartikulerte vet vel å nå fram med budskapet, og hvordan? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare bedre på spørsmålet ditt: å være velartikulert vil si å kunne bruke best og færrest mulig beskrivende ord for å formidle budskapet på en god måte. For eks. å kutte ut ord som «veldig», «lite» eller «ekstrem» foran andre ord. «Veldig sint» kan med fordel erstattes med «rasende». 

Anonymkode: 37113...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å svare bedre på spørsmålet ditt: å være velartikulert vil si å kunne bruke best og færrest mulig beskrivende ord for å formidle budskapet på en god måte. For eks. å kutte ut ord som «veldig», «lite» eller «ekstrem» foran andre ord. «Veldig sint» kan med fordel erstattes med «rasende». 

Anonymkode: 37113...773

Der er du på det jeg mener. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ok. Men kunne kanskje droppet "De". Om det ikke var en 80-åring som sa det 🙂

Når jeg hører adjektivet velartikulert, ser jeg for meg en 80 år gammel brite foran peisen på et eldgammelt men respektert universitet;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, MortenMinstelønn skrev:

Når jeg hører adjektivet velartikulert, ser jeg for meg en 80 år gammel brite foran peisen på et eldgammelt men respektert universitet;) 

🙂 jeg ser for meg en forfatter som blir intervjuet, eller en storsvindler! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, SoWhat? skrev:

🙂 jeg ser for meg en forfatter som blir intervjuet, eller en storsvindler! 

Jeg blir sjeldent imponert av forfattere. Det er mitt problem. Storsvindlere, derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er synd at vi ikke bruker språket vårt mer. Man trenger ikke å høres ut som en engelsk professor for at mottakeren får en helt annen opplevelse. Velger man ordene med omhu, altså å være velartikulert, vil du ikke bare fremstå som mer intelligent, men du vil få mottakeren(e) til å forstå budskapet ditt bedre og mer om følelsene dine bak det. Enkelte ord har mer kraft og betydning som påvirker vår oppfatning.

Dette gjelder spesielt når vi beskriver hverandre. Vi har mange flotte beskrivende ord som kan brukes i stedet for de oppbrukte snill, pen, smart, kul osv. Hva med generøs (veldig snill), pålitelig (til å stole på), innovativ (veldig kreativ), enestående (helt fantastisk), intelligent (skikkelig smart), begavet (veldig flink)?

Jeg har blitt kalt intelligent én gang av en mann som ikke akkurat er kjent for å være velartikulert. Det er et av de fineste komplimentene jeg har fått, fordi han valgte ordet med omhu. Jeg følte da at det var genuint og kom fra hjertet. 

Anonymkode: 37113...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...