Gå til innhold

Tvang på egne barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår sønn,4 år, kan være en vriompeis. Men er stort sett blid, gjør som vi sier, men kan også sette seg på bakbena. Hyle og skrike. Dette være i situasjoner han egentlig ikke har noe valg, som å vaske seg og tannpuss. nylig var han sjuk med feber og grått mye og sov dårlig. vi hadde alle former for paracet i huset, men nektet, veivet og sparket. Til slutt tvang vi i han en stikkpille. Han ville først for dette hadde han gjort før uten problemer, men så ble det skrik likevel. Og han trengte det sårt etter lite søvn og feber. det var helt jævlig å tvinge han, men det fikk fort over, hylte en stund etterpå men lekte som om ingenting hadde skjedd etterpå. Vi snakket med han, roste og gjorde resten av kvelden hyggelig selvsagt.

Men off, det stritter i meg å tvinge et barn, men noen situasjoner er man nesten nødt. Vi er omsorgsfulle og kjærlige overfor våre barn, og ville aldri falt meg inn å gjøre noe ondt, men å tvinge føles så ondt. 

Hva er deres erfaringer i en småbarns hverdag? 

Anonymkode: e5155...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har heldigvis sluppet å tvang med stikkpille. Det høres ikke noe kjekt ut. 

Men ja, kjenner meg igjen i det du skriver. Følgende situasjoner for eksempel:

- tvinge til tannpuss

- tvinge på klær

- tvinge på solkrem

osv. Felles for situasjoner med tvang er at det er mitt ansvar som foreldrer å ta beslutningen for barnet der alternativet er noe som går ut over helse eller liknende. Prøver å holde meg rolig, forklare hva som skjer og hvorfor og trøste barnet etterpå. Hvis barnet er gammelt nok har vi en prat etter situasjonen når barnet har roet seg om hvorfor det ble slik. Heldigvis blir det færre og færre slike situasjoner etter hvert som barnet blir eldre. Fem år nå. 

Anonymkode: 5562f...53f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man så må man. Etter at minsten startet i barnehagen har han fått  masse sykdommer.  Vi har tvunget i han øyedråper (et helvete å få til) da må vi holde han fast. Antibiotika som smakte grusomt. Han gjorde motstand og  ville ikke ta det.  Å gi han stikkpiller er det eneste som går greit her i forhold til alt  annet han måtte ta.

Skjærer i mammahjertet ja men det er til det bedre 

Anonymkode: d1b02...fc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår sønn,4 år, kan være en vriompeis. Men er stort sett blid, gjør som vi sier, men kan også sette seg på bakbena. Hyle og skrike. Dette være i situasjoner han egentlig ikke har noe valg, som å vaske seg og tannpuss. nylig var han sjuk med feber og grått mye og sov dårlig. vi hadde alle former for paracet i huset, men nektet, veivet og sparket. Til slutt tvang vi i han en stikkpille. Han ville først for dette hadde han gjort før uten problemer, men så ble det skrik likevel. Og han trengte det sårt etter lite søvn og feber. det var helt jævlig å tvinge han, men det fikk fort over, hylte en stund etterpå men lekte som om ingenting hadde skjedd etterpå. Vi snakket med han, roste og gjorde resten av kvelden hyggelig selvsagt.

Men off, det stritter i meg å tvinge et barn, men noen situasjoner er man nesten nødt. Vi er omsorgsfulle og kjærlige overfor våre barn, og ville aldri falt meg inn å gjøre noe ondt, men å tvinge føles så ondt. 

Hva er deres erfaringer i en småbarns hverdag? 

Anonymkode: e5155...ae1

Jobber i barnehage og der må vi av og til tvinge barn feks når vi skal ha på solkrem. Jeg hater det, syns det føles som et overgrep å holde fast et hylende barn som ikke vil ha på solkrem. Men vi må! Det er til barnets beste! Barnet skjønner ikke konsekvensene av å bli solbrent.. 

Samme med mine egne barn da de var små. Måtte holde de fast for å få i de viktige medisiner, stikkpiller, solkrem, tannpuss osv, men noen ganger må man dessverre det. 

Å ikke smøre, pusse eller gi medisiner er omsorgssvikt, så vi får bare holde ut. Det er viktig å snakke med de på forhånd og etterpå. At man ikke syns det er noe kjelt å tvinge de, men det er så viktig at man gjør det. 

Anonymkode: 08951...6bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har sterke viljer, og ofte kan man faktisk lytte til hva de vil, og la de få viljen sin. Men noen ting har de faktisk ikke noe valg på. Medisiner og tannpuss er kanskje de to viktigste av sånt som foregår daglig. Du hadde jo ikke latt barnet ditt løpe ut i en trafikkert vei fordi det ikke ville gå på fortauet. Vi voksne vet bedre hva som er nødvendig og ikke enn barn gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å tvinge i han en stikkpille ville jeg ikke ha gjort! Han var ikke dødssyk eller noe slikt. 

 

Dere kunne heller ha lurt i han via drikke siden dere sier dere hadde ‘alle former for paracet’. 

 

Høres ut som dere trenger å forberede han mer på hva som kommer. Tannpuss, si i fra noen minutter før at tennene skal pusses. Han kan velge tannkost eller tannkrem, men tannpussen er ikke valgfritt. Han kan velge hvem som skal pusse han først; han, mor eller far. Osv. 

Anonymkode: 8b4dd...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å tvinge i han en stikkpille ville jeg ikke ha gjort! Han var ikke dødssyk eller noe slikt. 

 

Dere kunne heller ha lurt i han via drikke siden dere sier dere hadde ‘alle former for paracet’. 

 

Høres ut som dere trenger å forberede han mer på hva som kommer. Tannpuss, si i fra noen minutter før at tennene skal pusses. Han kan velge tannkost eller tannkrem, men tannpussen er ikke valgfritt. Han kan velge hvem som skal pusse han først; han, mor eller far. Osv. 

Anonymkode: 8b4dd...e96

Vi prøvde. Fikk til at han tok en t-skje med litt knust paracet  med syltetøy. Ville ikke ha drikke, sprutet ut og veivet med armene. Snakket rolig til han, forbereder han alltid. Roser, gjør ting til en lek, hvem skal gjøre det osv. Tannpuss går heldigvis bedre, men ikke så lett nå som hav var syk. 

TS

Anonymkode: e5155...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i barnehage og der må vi av og til tvinge barn feks når vi skal ha på solkrem. Jeg hater det, syns det føles som et overgrep å holde fast et hylende barn som ikke vil ha på solkrem. Men vi må! Det er til barnets beste! Barnet skjønner ikke konsekvensene av å bli solbrent.. 

Samme med mine egne barn da de var små. Måtte holde de fast for å få i de viktige medisiner, stikkpiller, solkrem, tannpuss osv, men noen ganger må man dessverre det. 

Å ikke smøre, pusse eller gi medisiner er omsorgssvikt, så vi får bare holde ut. Det er viktig å snakke med de på forhånd og etterpå. At man ikke syns det er noe kjelt å tvinge de, men det er så viktig at man gjør det. 

Anonymkode: 08951...6bb

Snakket med han etterpå(om hendelsen, om hvorfor medisiner (o.l) osv), og kommer til å gjøre det igjen, og hvor flink han også var.  Han får mye ros og at han takler ting bra og ikke gråter f.eks der han har grått tidligere.

TS

Anonymkode: e5155...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet! Du snakker om tvang som om du tvinger barnet til å gjøre noe farlig. Må du tvinge barnet til å få en stikkpille så gjør du det, for barnet eget beste! Er det mulig!

Anonymkode: 0a64b...b64

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i barnehage og der må vi av og til tvinge barn feks når vi skal ha på solkrem. Jeg hater det, syns det føles som et overgrep å holde fast et hylende barn som ikke vil ha på solkrem. Men vi må! Det er til barnets beste! Barnet skjønner ikke konsekvensene av å bli solbrent.. 

Samme med mine egne barn da de var små. Måtte holde de fast for å få i de viktige medisiner, stikkpiller, solkrem, tannpuss osv, men noen ganger må man dessverre det. 

Å ikke smøre, pusse eller gi medisiner er omsorgssvikt, så vi får bare holde ut. Det er viktig å snakke med de på forhånd og etterpå. At man ikke syns det er noe kjelt å tvinge de, men det er så viktig at man gjør det. 

Anonymkode: 08951...6bb

Så hvis et barn ikke er blitt smurt med solkrem, så sender du bekymringsmelding til barnevernet? Hvis foreldre har glemt det, altså. 

Anonymkode: 106c8...e4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å tvinge i han en stikkpille ville jeg ikke ha gjort! Han var ikke dødssyk eller noe slikt. 

 

Dere kunne heller ha lurt i han via drikke siden dere sier dere hadde ‘alle former for paracet’. 

 

Anonymkode: 8b4dd...e96

Ikke alle unger er så lettlurte. Vi har et barn som fort får skyhøy feber med feberkramper og hele pakka. Han klarer ikke å gå når feber blir så høy. Og vi har flere ganger vært på legevakta med feber opp i 41.5 som vi ikke får ned med paracet. Han nekter alt av medisiner, enten det er flytende, smeltetablett, blandet ut i drikke eller hva som helst. Ergo... vi kan se ungen dø eller vi kan tvinge han. Vi har vært innlagt på sykehus flere ganger for oppfølging fordi feberen er så høy. Og jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet for å tvinge i barnet en stikkpille eller ti når dette står på (det kan gå flere dager før det roer seg)

Anonymkode: 7b41b...2e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har ikke livserfaringen til å skjønne hva som er best for dem, derfor må de av og til tvinges til noe de ikke har lyst til. Så engang et program om 10-år gamle gutter som skulle leve samme i flere dager uten voksen veiledning, det var voksne i bakgrunnen som guttene ikke kunne se, som kunne ta affære ved farlige tilstander. Det hele begynte rolig men endte i kaos, spiste bare snop, satt oppe til de sovnet, gråt og krangling osv, osv, og dette var 10-åringer, synes jeg ser for meg 4-åringer uten voksen veiledning ;) . 

Anonymkode: 875a1...1ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tvunget barnet til å ta medisinene sine uten å blunke. Jeg hadde gjort det fordi jeg BRYR MEG om mitt barn og dets helse!!

Anonymkode: 0a64b...b64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De må ha medisin. Og mye annet de må, men gi valg. 

"Medisin blir det fordi du må, men du kan velge stikkpille eller å spise en pille. Hva velger du? Svarer du ikke velger jeg for deg. "  

Anonymkode: c61b1...079

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med flytende paracet gitt i engangssprøyte? Det bruker vi her, og er lettere få i barnet og virker fortere. Gir nesten uten forvarsel, så noe godt å drikke rett etterpå. Går helt fint. Man kan godt forklare en 4åring konsekvensene av å ikke ta medisin, ikke pusse tenner osv. Er viktig for å få barna forstå viktigheten av disse tingene. Se karius og baktus film, lese bøker om temaet osv.

Anonymkode: f800c...609

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke tankegangen deres, dere er foreldre, ikke vennen til ungen deres. Selvfølgelig må barna ha på solkrem, det er fordi man sparer barnet for smerten ved å bli solbrent, eller stikkpille som hjelper mot høy feber. Kanskje det hjelper å komme ned på barnas nivå og forklare det. Barn er smartere enn vi tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var lite fokus på solkrem på Oslo øst på 90-tallet ihvertfall. Tror kanskje at muttern ikke hadde råd uansett. Tror ikke jeg ble så ofte solbrent, men lånte vel krem av venninner av og til. 

Anonymkode: 106c8...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver alltid å gjøre ting vi må til noe positivt, men noen ganger funker ikke det. 

Her har vi tvunget gitt flytende paracet.

Tvunget til å vaske håret 

Tvunget til å pusse tenner 

Tvunget til å sette seg i bilen 

Og klippe negler 

 

Det føles helt jævlig, men vi forklarer, roser og er rolige. Nå går det meste greit... Bare håper hun har glemt det. 

 

Anonymkode: 8519d...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Prøver alltid å gjøre ting vi må til noe positivt, men noen ganger funker ikke det. 

Her har vi tvunget gitt flytende paracet.

Tvunget til å vaske håret 

Tvunget til å pusse tenner 

Tvunget til å sette seg i bilen 

Og klippe negler 

 

Det føles helt jævlig, men vi forklarer, roser og er rolige. Nå går det meste greit... Bare håper hun har glemt det. 

 

Anonymkode: 8519d...56f

Herlighet, så klart har hun glemt, snakk om å gjøre ett fjær til flere høns. Jeg var selv vanskelig på sånne ting da jeg var liten, måtte tvinges til det likevel, er ikke slik at verken jeg eller søsken bærer på traumer av den grunn. Vi ler heller av hvor vanskelige drittunger vi var på den tiden.

Anonymkode: 0a64b...b64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ungene har feber er det viktig med drikke og god hydrering, så forstår ikke helt at det skal være vanskelig med smeltetablett oppløst i vann eller melk.. 

Anonymkode: 74bc6...c40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...