Gå til innhold

Kan han ha blitt smittet av herpes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg står i et skikkelig dilemma nå. 
Jeg hadde et fast forhold i 2 år med en mann som hadde herpes. Vi hadde aldri samleie under utbrudd, og jeg har aldri hatt kløe, blemmer eller svie. Ingenting som tyder på at jeg er smittet. 
Jeg gikk ut av forhold med han for ca 3 år siden, og har ikke testet meg for noen kjønnssykdommer da jeg var ung, dum og ikke visste hvor jeg skulle ta kontakt (fastlegen var god venn av familien). 

For 7 med siden gikk jeg inn i et nytt forhold. Ikke hatt sex siden eksen min 2,5 år tidligere, og med han nye har jeg nå hatt jevnlig sex og oralsex siden vi traff hverandre. Etter helgens hygge og sengekos har han nå blemmer i munnen og vondt. Og jeg merker at han tror jeg har smittet han med noe, og han anklaget meg nesten for å ha vært utro siste mnd. Jeg vet jeg har herpes simplex 1 (munnsårvarianten), som jeg fikk da jeg var barn. Hatt my utbrudd av dette på leppen siste året, men ikke nå i det siste. Litt såre lepper, men ikke det typiske herpes-såret. 

Er det likevel mulig at jeg har smittet han med noe her? 
Tenker å dra å sjekke meg på mandag for alt, men kjenner jeg er redd for å ha gått med klamydia eller noe annet ille i 3 år nå. Og enda mer redd for at nåværende kjæreste er smittet pga meg, og noe jeg ikke visste jeg hadde. Og livredd han skal gå fra meg fordi han tror jeg har vært med andre. 

Anonymkode: 85418...44b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, herpes kan smitte mellom utbrudd. Og ja, du skulle ha testet deg for klamydia for 3 år siden. Man bør teste seg mellom hvert partnerbytte. Du kan bli steril av å gå med klamydia, og det bør være en større bekymring. 

Anonymkode: f1f89...23a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, herpes kan smitte mellom utbrudd. Og ja, du skulle ha testet deg for klamydia for 3 år siden. Man bør teste seg mellom hvert partnerbytte. Du kan bli steril av å gå med klamydia, og det bør være en større bekymring. 

Anonymkode: f1f89...23a

Nå har jeg ikke noe redsel for å være steril sånn sett. Har fått de barna jeg skal ha, og samme har nåværende kjæreste. Jeg testet meg for klamydia ved en sykehusinnleggelse etter voldtekt i 2015, og var da frisk. Men siden har jeg ikke testet meg. Er det mulighet for å gå med en kjønnssykdom i 3 år uten noe som helst symptomer, ubehag? 

AnonymBruker
Skrevet

Man får uansett ikke blemmer i munnen av klamydia. Han har nok blitt smittet med herpes av deg, selv om du ikke har munnsår eller har hatt utbrudd nedentil kan du ha det. 

Anonymkode: 1f3cd...742

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulighet for å gå med en kjønnssykdom i 3 år uten noe som helst symptomer, ubehag? 

Ja, det er mulig. De fleste som får herpes får ikke utbrudd med sår. (80% av befolkningen får herpes i løpet av livet.)

Anbefaler deg å google litt og lese om kjønnssykdommer, da får du bedre og mer pålitelig info enn du får her.

Du kan jo begynne å lese her: https://www.sexogsamfunn.no/sykdommer/seksuelt-overforbare-infeksjoner/herpes/

Anonymkode: 4b9f2...28e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...