AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #1 Skrevet 4. juli 2019 Jeg er ikke så gammel selv (under 30), men jeg er helt sjokkert over dagens tenåringer. Vel, egentlig ikke tenåringene i seg selv, men hva de får lov til. Mannen min og jeg var på vei hjem fra ferie her forleden, og bak oss i køen sto en gjeng jenter på 16-17 år som hadde vært på jentetur til en skikkelig skikkelig festby, uten voksne. De endte opp med å sitte rett ved oss på flyet, og vi fikk en lang innføring i hvor mange de hadde pult, hatt trekant med, hvor mye de hadde drukket/ruset seg etc... Dette landet har dekriminalisert all form for narkotika, og vi ble tilbudt hasj, marijuana, kokain o.l ca 20-40 ganger per dag(!!). Hadde jeg manglet impulskontroll og vært litt nysgjerrig (som man gjerne er i den alderen) sier man jo lett ja til tilbudet? Var også nylig på en festival her i Norge som tillot deltagere under 18 (disse var markert med et spesielt festival-armbånd), og det var blant annet flere som gikk i truse og slike "plastskjørt" utenpå. Jeg vet ikke helt hva som skjer, men da jeg var på samme alder var det hverken aktuelt med festival eller "jentetur til utlandet" uten noen form for foreldre-kontroll/oppsyn... Selvfølgelig snek vi oss litt rundt vi også, men hadde aldri anledning til å gjøre det i denne skalaen. Pass litt på barna - de begynner å bli voksne, men de er IKKE det enda. Fikk helt vondt i hjertet mitt. Anonymkode: ba9ec...c2e 21
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #2 Skrevet 4. juli 2019 Dagens foreldre tror de er tilskuere til hva barna gjør. De tenker ikke på konsekvenser i det hele tatt, der de selv er opptatt med sosiale media og trening. Anonymkode: f3767...378 7
AlkoMann Skrevet 4. juli 2019 #3 Skrevet 4. juli 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke så gammel selv (under 30), men jeg er helt sjokkert over dagens tenåringer. Vel, egentlig ikke tenåringene i seg selv, men hva de får lov til. Mannen min og jeg var på vei hjem fra ferie her forleden, og bak oss i køen sto en gjeng jenter på 16-17 år som hadde vært på jentetur til en skikkelig skikkelig festby, uten voksne. De endte opp med å sitte rett ved oss på flyet, og vi fikk en lang innføring i hvor mange de hadde pult, hatt trekant med, hvor mye de hadde drukket/ruset seg etc... Dette landet har dekriminalisert all form for narkotika, og vi ble tilbudt hasj, marijuana, kokain o.l ca 20-40 ganger per dag(!!). Hadde jeg manglet impulskontroll og vært litt nysgjerrig (som man gjerne er i den alderen) sier man jo lett ja til tilbudet? Var også nylig på en festival her i Norge som tillot deltagere under 18 (disse var markert med et spesielt festival-armbånd), og det var blant annet flere som gikk i truse og slike "plastskjørt" utenpå. Jeg vet ikke helt hva som skjer, men da jeg var på samme alder var det hverken aktuelt med festival eller "jentetur til utlandet" uten noen form for foreldre-kontroll/oppsyn... Selvfølgelig snek vi oss litt rundt vi også, men hadde aldri anledning til å gjøre det i denne skalaen. Pass litt på barna - de begynner å bli voksne, men de er IKKE det enda. Fikk helt vondt i hjertet mitt. Anonymkode: ba9ec...c2e Innvandrere i Odlo er voldsomt forsiktige med å drikke alkohol(Fy skam deg) . Narkotika har de ingenting imot . Mange selger det også. Faktisk utenfor der jeg bor. Narkotika er i dag det ungdomsfylla var for 15 år siden .
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 4. juli 2019 #4 Skrevet 4. juli 2019 All forskning viser vel at dagens ungdom både drikker mindre, fester mindre og har mindre sex enn generasjonene før, så ville ikke basert hele inntrykket på to ungdommer... Finnes alltid utagerende ungdommer, ikke noe nytt det.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #5 Skrevet 4. juli 2019 7 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: All forskning viser vel at dagens ungdom både drikker mindre, fester mindre og har mindre sex enn generasjonene før, så ville ikke basert hele inntrykket på to ungdommer... Finnes alltid utagerende ungdommer, ikke noe nytt det. Det var 6 jenter på jentetur, og jeg har hørt lignende fra andre. Også på denne festivalen var det ekstremt mange under 18 med ganske drøye antrekk. Min tanke til det hele var rett og slett; vær litt våken og involvert. Det er greit å si nei. Jeg husker godt hvor "desperat" jeg var på å bli voksen i den alderen, men i retrospekt er jeg svært glad mor satt litt på bremsen. Anonymkode: ba9ec...c2e 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #6 Skrevet 4. juli 2019 14 minutter siden, AlkoMann skrev: Innvandrere i Odlo er voldsomt forsiktige med å drikke alkohol(Fy skam deg) . Narkotika har de ingenting imot . Mange selger det også. Faktisk utenfor der jeg bor. Narkotika er i dag det ungdomsfylla var for 15 år siden . Dette var helnorske jenter gitt. Jeg sier ingenting om at tenåringer drikker, det gjør de jo. Men å sende 6stk jenter på 16 år alene på jentetur til en fest-by i sør-europa, hvor narkotika er dekriminalisert?... Anonymkode: ba9ec...c2e 4
AlkoMann Skrevet 4. juli 2019 #7 Skrevet 4. juli 2019 Jeg lukter ofte hasj røyk i parker og andre offentlige steder . Det er ofte unge som røyker. De klassiske freakerne er bytte ut med ungdom. Gjenger pusher også stoffet ut aggressivt. Oslo begynner å ligne litt på USA hvor 16 åringen kan enkelt få tak i narkotika , men sliter med å få noen til å kjøpe alkohol for seg.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #8 Skrevet 4. juli 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var helnorske jenter gitt. Jeg sier ingenting om at tenåringer drikker, det gjør de jo. Men å sende 6stk jenter på 16 år alene på jentetur til en fest-by i sør-europa, hvor narkotika er dekriminalisert?... Anonymkode: ba9ec...c2e Hvordan vet du at de var akkurat 16? Anonymkode: e0b7f...816 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #9 Skrevet 4. juli 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du at de var akkurat 16? Anonymkode: e0b7f...816 De snakket om noen forberedelser til russetid, og at de kom til å være russ om to år, i 2021. Anonymkode: ba9ec...c2e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #10 Skrevet 4. juli 2019 Da jeg var 17 var jeg drita full, og fjern på hasj på festival i Danmark. Gikk i shorts og bikinitopp, og skrev «pul meg» på magen. Joa, det er drøyt, men ungdommer er drøye. Jeg tenker tilbake på det og ler, men vi hadde det så gøy! Jeg er i starten av 30-årene nå, og har høyere utdanning og jobb. Jeg er et rolig og fornuftig menneske, som er glad for at jeg fikk rast fra meg i ungdommen. Anonymkode: 55a9d...542 9
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #11 Skrevet 4. juli 2019 1 time siden, Anonymus Notarius skrev: All forskning viser vel at dagens ungdom både drikker mindre, fester mindre og har mindre sex enn generasjonene før, så ville ikke basert hele inntrykket på to ungdommer... Finnes alltid utagerende ungdommer, ikke noe nytt det. Jepp, og de gjør det bedre på skolen og trives på skolen. Anonymkode: a91cf...c59 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #12 Skrevet 4. juli 2019 Jeg er 43 og var på jentetur til en typisk europeisk festby da jeg var 17. Dette er ikke akkurat noe nytt fenomen. Anonymkode: 41083...1d2 6
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #13 Skrevet 4. juli 2019 Husker da jeg kom tilbake på skolen i 10. klasse så hadde 3 av klassevenninnene mine vært i syden alene uten voksne. De hadde både drukket og ligget godt, kan man si. De spurte ikke om jeg ville være med, for de regna med jeg ikke fikk lov. Da var vi 15-16 år. Gjett om jeg var misunnelig!! Vi gikk forøvrig rundt i bukser som var så lave i livet at rumpesprekken syntes. De skulle helst være av skinn/syntetisk skinn. Og ja, hjemmebrent var billig, bare 50 kr for halvliteren Tror ikke dagens ungdom er så mye værre enn vi var. Men man glemmer fort hvordan det var å være kalv! Pappa har fortalt at han og kompisene haika til Danmark om somrene da de var tenåringer. Jobba litt her og der og drakk og kosa seg, før de haika hjem igjen noen uker etter. Hadde ikke noe kontakt med foreldre på turen, selvsagt. Kunne jo ikke prioritere de kronene man hadde til å ringe hjem Fortalte det ikke til meg før jeg var godt voksen, selvsagt Anonymkode: 229fa...b7a 4
AlkoMann Skrevet 4. juli 2019 #14 Skrevet 4. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 43 og var på jentetur til en typisk europeisk festby da jeg var 17. Dette er ikke akkurat noe nytt fenomen. Anonymkode: 41083...1d2 Det nye her er vel 3,4,5,6 og 7 kant. Jeg tror verden var mindre Paradise Hotel før ? 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #15 Skrevet 4. juli 2019 2 timer siden, Anonymus Notarius skrev: All forskning viser vel at dagens ungdom både drikker mindre, fester mindre og har mindre sex enn generasjonene før, så ville ikke basert hele inntrykket på to ungdommer... Finnes alltid utagerende ungdommer, ikke noe nytt det. Mindre sex stemmer ikke - og alkohol er byttet ut med hasj/cannabis, røyk er byttet ut med snus. Det er generelt skyhøye tall på klamydia-smitte, særlig i oslo, og dette gjelder svært mange mindreårige. Anonymkode: 685ee...e30 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #16 Skrevet 4. juli 2019 16-årige jenter er noen kåte hormonelle vesener. Anonymkode: abec1...2ed
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #17 Skrevet 4. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 16-årige jenter er noen kåte hormonelle vesener. Anonymkode: abec1...2ed Herlig det da! Anonymkode: d1d4c...4b8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #18 Skrevet 4. juli 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ikke så gammel selv (under 30), men jeg er helt sjokkert over dagens tenåringer. Vel, egentlig ikke tenåringene i seg selv, men hva de får lov til. Mannen min og jeg var på vei hjem fra ferie her forleden, og bak oss i køen sto en gjeng jenter på 16-17 år som hadde vært på jentetur til en skikkelig skikkelig festby, uten voksne. De endte opp med å sitte rett ved oss på flyet, og vi fikk en lang innføring i hvor mange de hadde pult, hatt trekant med, hvor mye de hadde drukket/ruset seg etc... Dette landet har dekriminalisert all form for narkotika, og vi ble tilbudt hasj, marijuana, kokain o.l ca 20-40 ganger per dag(!!). Hadde jeg manglet impulskontroll og vært litt nysgjerrig (som man gjerne er i den alderen) sier man jo lett ja til tilbudet? Var også nylig på en festival her i Norge som tillot deltagere under 18 (disse var markert med et spesielt festival-armbånd), og det var blant annet flere som gikk i truse og slike "plastskjørt" utenpå. Jeg vet ikke helt hva som skjer, men da jeg var på samme alder var det hverken aktuelt med festival eller "jentetur til utlandet" uten noen form for foreldre-kontroll/oppsyn... Selvfølgelig snek vi oss litt rundt vi også, men hadde aldri anledning til å gjøre det i denne skalaen. Pass litt på barna - de begynner å bli voksne, men de er IKKE det enda. Fikk helt vondt i hjertet mitt. Anonymkode: ba9ec...c2e GÅR folk med dette? Anonymkode: bf0a4...22d
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 5. juli 2019 #19 Skrevet 5. juli 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Mindre sex stemmer ikke - og alkohol er byttet ut med hasj/cannabis, røyk er byttet ut med snus. Det er generelt skyhøye tall på klamydia-smitte, særlig i oslo, og dette gjelder svært mange mindreårige. Anonymkode: 685ee...e30 Kilder? Jeg finner nemlig bare bevis på det motsatte. Bortsett fra at mange snuser. Men sex og narkotika blir det mindre av. Man trenger bare å ha sex én gang for å bli smitta med noe drit, så høye tall på klamydiasmitte sier ikke nødvendigvis noe om hvor mye sex de har. Sex: https://www.nettavisen.no/livsstil/unge-har-mindre-sex--i-stedet-for-a-utforske-seksualiteten-sin-fysisk-har-mange-sin-forste-seksuelle-erfaring-pa-nett/3423646924.html https://framtida.no/2018/12/10/ungdom-har-mindre-sex https://www.aftenposten.no/kultur/i/ddEAmJ/--Vi-blir-sa-kravstore-at-ingen-rundt-oss-er-bra-nok-lenger Narkotika: https://www.fhi.no/nettpub/narkotikainorge/bruk-av-narkotika/narkotikabruk-blant-ungdom/ "Det har vært en nedgang i cannabisbruk blant ungdom siden årtusenskiftet." "Sammenlignet med andre land i den europeiske skoleundersøkelsen, har Norge i alle undersøkelsesårene vært blant landene med de laveste andelene rapportert cannabisbruk."
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2019 #20 Skrevet 5. juli 2019 Vel, intet nytt under solen der altså.....dette er ikke noe å bli sjokkert over, synes det har vært sånn i årevis. Anonymkode: c4d46...f4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå